kastration ?
Fra : Henriette

Dato : 10-06-01 17:25

Hvornår er det almindeligt at kastrere en hankilling? Og hvad er
begrundelsen for det valgte tidspunkt?

Tak for forventede svar...

--
Henriette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-06-01 21:07

Hej Henriette

Det mest almindelige tidspunkt er når katten er ca. 6 mdr, så har de
færreste nået at få dårlige strintevaner. Men man kan kastrere i alle aldre.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Michael

Dato : 11-06-01 09:58

> [...]
> Henriette
>
> Hej Henriette

> Min dyrlæge venter gerne så længe som muligt, men vi fik vores hanmis
"snippet" da han var lige over et år ( mellem 12 og 18 mdr. ) fordi han
begyndte at mjaaaave kraftigt om natten, selvfølgelig mens han sad i vinduet
inde i soveværelset .

Vores hunmis var til gengæld kun omkr.5-6 mdr. ( kan ikke huske præcis, har
for "mange" dyr ....) og dyrlægen gjorte det kun fordi hun begyndte at
tisse uden for bakken, det skal lige siges hun er trefarvet og de har en
tendens til at stresse over kønsmodningen, de er i det helle taget lidt "
underlige " .

Mit princip er at vente så længe som muligt så dyret kan få lov til at
udvikle sig så " normalt" som muligt ( ved jeg sikkert får en del på
nakken ) og jeg tror at grunden til at min Trillo ikke er blevet fed er at
han ud over kvali-foder var "udvokset".
Så længe der ikke er nogen gener, andet end lugten, så kan jeg ikke se
problemet i at have en fertil kat og først få den "ordnet" når den er
udvokset eller næsten udvokset, dvs. på den anden side af 12 mdr.

Hilsen myr

Fra : Gitte J.L

Dato : 11-06-01 10:16

Michael wrote:

> [...]
> problemet i at have en fertil kat og først få den "ordnet" når den er
> udvokset eller næsten udvokset, dvs. på den anden side af 12 mdr.

Hm .... Kastration stopper ikke hankattens vækst. Tværtimod forbliver
vækstpladerne ifølge forskningen åbne, så katten fortsætter sin vækst og ofte
bliver kastrater derfor større (højere). Det har nyere forskning vist, så det
skal altså ikke være for at lade katten blive færdig med væksten, at man venter
med kastration. April-nummeret af Kattens Værns medlemsblad har en spændende
lille "artikel" om det. Man har i mange år troet at kastration desuden, ved at
stoppe væksten, kunne resultere i et snævrere urinrør hos hankatten (øget risiko
for problemer med urinvejssten), og dette har også vist sig at være uberettiget,
eftersom forskningen har fundet ud af at der ikke er forskel på urinrørets
diameter hos fertile og kastrater. Jo smallere urinrør jo flere problemer med
sten der skal passere. Kastrater bliver altså også færdigudvoksede, men de
bruger nok bare energien mere på at vokse end på at producere glade hormoner

Jeg må da give dig ret ... jeg ser heller ikke problemet i at vente til katten
er 12 mdr., sålænge du vel og mærke _ikke_ lader katten strejfe omkring og
producere killinger. Omvendt er der dog heller ikke nogen videnskabelig
begrundelse for at vente med indgrebet.
Mvh. gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-06-01 11:27

Michael <mfrimann@worldonline.dk> skrev...

> [...]
> problemet i at have en fertil kat og først få den "ordnet" når den er
> udvokset eller næsten udvokset, dvs. på den anden side af 12 mdr.

Vil lige indsparke en fodnote... Det er alment kendt, at især hankatte kan
få problemer med urinvejssten pga. det noget smallere urinrør end hos
hunkattene - og at det især "rammer" kastrater skyldes udlukkende, at der er
flest af dem.

Min dyrlæge har imidlertid den teori (og jeg skal måske lige tilføje, at min
dyrlæge udelukkende behandler katte og anses for værende en af de førende
"eksperter"), at urinvejssten oftere rammer kastrerede hankatte, som er sent
neutraliserede - fordi:
Når en hankat bliver fertil, så begynder han at tisse oftere for at
markere - dvs. der bliver produceret mere urin.
Når katten så bliver kastreret, så ophører markeringstrangen, og katten
urinerer herefter kun for at tømme blæren - dvs. at urinen bliver liggende i
blæren i længere tid, hvilket kan give anledning til dannelse af krystaller.

Desuden er det videnskabeligt bevist, at kattene faktisk vokser i længere
tid, hvis de bliver kastreret tidligt, da dannelsen af kønshormoner stopper
væksten.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Gitte J.L

Dato : 11-06-01 11:32

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> blæren i længere tid, hvilket kan give anledning til dannelse af krystaller.

Lyder slet ikke så tosset, den teori. Jeg er selv "nyrestensproducent" (6 anfald
på et halvt år ... av,av) og har fået besked på at drikke enormt meget vand for
at fortynde urinen, så reduceres koncentrationen af de stoffer der krystaliseres
nemlig.

> Desuden er det videnskabeligt bevist, at kattene faktisk vokser i længere
> tid, hvis de bliver kastreret tidligt, da dannelsen af kønshormoner stopper
> væksten.

Nemlig
- Gitte

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-06-01 19:32

Hejsa!
Skægt som der knytter sig mange mærkelige historier til de
trefarvede katte, hvorfor mon? Jeg har erfaring fra hele tre
trefarvede damekatte, og jeg kan forsikre at de alle som en
er ganske normale. Faktisk har min dejlige trefarvede Fie lige
fået killinger. Hun kom først i løbetid da hun var over et år gammel,
og var slet ikke så larmende og belastende som man ellers hører
at hunkattene kan være. Så mon ikke de trefarvede er præcis lige
så forskellige som katte i alle andre farver?

Dorthe ( - og Fie, der bemærker at det eneste mærkelige ved hende,
er hendes bemærkelsesværdighed) !

PS. Mange steder på landet mener man at trefarvede katte
er specielt gode til at fange mus :)

Michael skriver:

Fra : Henriette

Dato : 13-06-01 19:35

Tak for svaret.

Vi har fået en tid til Emil når han er et halvt år. Men eftersom vi har fået
et par modstridende informationer om hvornår det er bedst , måtte vi hellere
spørge andetssteds...

--
Henriette