tilladte beviser i danske retssale
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-11-05 13:35

Hej NG.

Er uredigerede videooptagelser tillladt i danske retssale.

Jeg tænker her på optagelser der evt. dokumenterer en sagsøgers påstand.

Den konkrete sag er et forældrepar der har søgt om at deres autistiske barns
samvær med sin biologiske far bliver overvåget da barnet tager skade af
samværet fordi faderen ikke tager hensyn til barnets handicap?

Der foreligger udtalelse fra barnets skole og fra amtets psykolog om at
samværet skader barnets udvikling og psyke, alligevel har statsamt og
familierets direktorat sagt at samværet skal fortsætte uændret.

Det vil være muligt at optage video der viser et barn der ved udlevering fra
faderen efter samvær, udviser det som amtets psykolog betegner som
selvdestruktiv adfærd. (barnet hamrer sit hoved hårdt ind i en murstensvæg
og skriger at han ikke vil være der) Bemærk at dette ikke er noget der sker
1 gang i mellem men hver eneste gang.

Familiens advokat siger at videobånd er useriøst, men hvordan pokker skal
man ellers dokumentere sin påstand??

Peter

Fra : alexbo

Dato : 14-11-05 13:43

"Peter K. Nielsen" skrev

> Familiens advokat siger at videobånd er useriøst, men hvordan pokker skal
> man ellers dokumentere sin påstand??

For ikke at tale om hvor svært det vil være at dokumentere at det kun er i
den situation, at barnet har selvdestruktiv adfærd.

Forøvrigt er det op til dommeren at afvise eller bedømme de beviser der
fremlægges.
I en anden tråd fortæller Brian k at hans beviser, nogle billeder og en
forklaring om hvad trediepart skulle have hørt, ikke blev godtaget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-05 17:11

In article <437886ab$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, alexbo wrote:

> [...]
> I en anden tråd fortæller Brian k at hans beviser, nogle billeder og en
> forklaring om hvad trediepart skulle have hørt, ikke blev godtaget.

Brian K's er så grel, at der må være sket en fejl. Eksempelvis
tandlægekort er et objektivt dokument at inddrage i sagen, men er
alligevel blevet afvist. Det svarer næsten til at afvise en lægejournal
i en sag om mishandling af børn.

Fra : Brian k

Dato : 15-11-05 17:34

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> tandlægekort er et objektivt dokument at inddrage i sagen, men er
> alligevel blevet afvist. Det svarer næsten til at afvise en

Ja, enig. Men jeg mangler stadig nogen der kan henvise til § eller tidligere
sager som danner praksis for "måden beviser skal føres / fremlægges /
afvises i DK retsale", er der virklig ingen bud?

Iøvrigt var der ikke tale om "hvad 3 part havde hørt", men direkte aflytning
af telefonsamtalen - der var fremlagt afskrifter af disse.

mvh
Brian

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 14-11-05 20:16

Peter K. Nielsen wrote:

> Der foreligger udtalelse fra barnets skole og fra amtets psykolog om at
> samværet skader barnets udvikling og psyke, alligevel har statsamt og
> familierets direktorat sagt at samværet skal fortsætte uændret.

Som sådan OT, men der kan være mange årsager til den selvdestruktive
adfærd, fx adskillelse fra den biologiske far eller det anstrengte
forhold mellem de voksne
Med autister er tingene som regel sort/hvid når man ser det udefra

> Familiens advokat siger at videobånd er useriøst, men hvordan pokker skal
> man ellers dokumentere sin påstand??

Har I undersøgt om der er andre grunde til den voldsomme adfærd?

Jeg har set lignende adfærd ved større ændringer i barnets hverdag
som kunne tolkes som at knægten blev mishandlet af hans lærere på
skolen, hvilket naturligvis ikke har hold i virkeligheden :)

- Peter (far til to autister)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-11-05 23:30

<peter.aghl@gmail.com> wrote in message
Peter K. Nielsen wrote:

> [...]

> man ellers dokumentere sin påstand??

Har I undersøgt om der er andre grunde til den voldsomme adfærd?

for det første så er det kun i forbindelse med samvær adfæren optræder, for
det andet skriver både amtets psykolg som har arbejdet med autister i over
20 år at det skyldes faderen. Det samme gør skolen. Og faktisk indrømmer
faderen at han har gjort det som skolen mener fremkalder adfæren. Der er som
sagt ingen tvivl.
JEg kan ikke her komme ind på hvad det er (det vil medføre et hav af OT
inddlæg)

jeg synes bare det er fantastisk at både en skoleleder (som har arbedet med
autister i over 25 år) plus en psykolog med tilsvarende erfaring kan komme
med en udtalelse hvor de utvetydigt skriver at samværet er skadeligt, og
alligevel tæller faderens rettigheder mere end barnets tarv. Husk på at
forældrene på intet tidspunkt har krævet ophør af samværet - blot
overvågning så de ting man ved skader barnet ikke forekommer

Peter

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 14-11-05 23:36

Peter K. Nielsen wrote:

> JEg kan ikke her komme ind på hvad det er (det vil medføre et hav af OT
> inddlæg)

Det var nu heller ikke hensigten :)

> [...]
> med en udtalelse hvor de utvetydigt skriver at samværet er skadeligt, og
> alligevel tæller faderens rettigheder mere end barnets tarv.

Det er set tidligere i år hvor en kommune fjernede et barn fra sin
plejefamilie, skole, kammerater fordi hun partout skulle bo sammen med
sin far der er dømt for vold mod samme barn
Kommunen kom da heldigvis til fornuft omend noget sent

- Peter

Fra : Brian k

Dato : 15-11-05 17:31

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
>
> Familiens advokat siger at videobånd er useriøst, men hvordan pokker
> skal man ellers dokumentere sin påstand??

Hej

Du (din advokat) skal fremsende begæring om at få lov til at afspille båndet
under retsagen (det er den korrekte fremgangsmåde)

Men.... det sker ALDRIG at i får lov (jvf uendelig mange afhandlinger om
emnet, bla Martin gras lind i TFA for et par år siden)

Det bedste i kan gøre er bede om en børnesagkyndigundersøgelse(BSU) (gerne
en udvidet), og derefter krydse fingre for at i får en psykolog som er
upartisk, uhildet og iøvrigt har forstand på børn. Bemærk at det er op til
dommeren om han/hun vil bevillige en BSU.

Såfremt i ikke beder om en BSU i Byretten kan i ikke efterfølgende bede om
en i Landsretten (underlig regel)

Kryds fingre for at i får en dommer som har en interesse i at pleje jeres
barn interesse istedet for sin personlige interesse i at komme højere op i
systemet - husk på at der er ingen prestige i FM retsager (ingen medie
omtale) - så mange dommere vil gerne have disse FM sager af bordet hurtigst
muligt så de kan komme videre til mere "vigtige" sager (Mord, osv)

Husk i øvrigt på at FM intet har med samvær at gøre - altså selv om moderen
har FULD FM vil samværet køre videre uændret (dette er misforstået af mange,
der tror at hvis de bare har FULD FM - så er det også dem der bestemmer
samværet. De 2 ting har INTET med hinanden at gøre)

Mvh
Brian
(som er SÅ pissed på det danske MORretssystem)