Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl i digitalcamera HP R717
Fra : Treien

Dato : 13-11-05 12:10

Hej

Jeg har et HP Photosmart R717 digitalcamera, som nu tre gange har
givet den samme type fejl. Når jeg tager billeder kan jeg i
LCD-displayet se resultatet og det ser fint ud, og det samme gælder
ved efterfølgende bladring gennem billederne i cameraet. Jeg bruger et
SD Kingston 1 GB kort i cameraet, og både kort og camera er under tre
måneder gamle.

Men når billederne lægges ind i computeren er nogle få fejlbehæftede,
der vises kun meget farvestrålende streger og pletter og man kan kun
lige skimte det bagvedliggende motiv. Jeg har dog lagt mærke til at
den allerøverste del af de fejlbehæftede fotos er korrekt, det går
først galt efter de øverste rækker pixels. Jeg har prøvet flere
forskellige programmer til overføring fra camera til computer, men
resultatet er det samme.

Det er et lidt lumsk problem, for når problemet først viser sig på
computeren er der jo ingen chance for at checke kvaliteten af de
billeder man netop har taget. Det hele ser jo fint ud umiddelbart.

Jeg har taget cirka 500 billeder med cameraet, og problemet er opstået
tre gange - hver gang er det gået ud over 2-3 fotos. Det er jo ikke
nogen stor fejlprocent, men ærgerligt at gå glip af det perfekte i
troen på at alting var okay. Der er jo naturligvis også garanti på
både kort og camera, men jeg ved ikke hvor fejlen ligger. Jeg har lagt
et eksempel i dk.binaer under samme overskrift.

Jeg har ikke kunnet finde en tråd om noget tilsvarende, er der nogen
der kan hjælpe?

Mvh. Treien

Fra : justin case

Dato : 13-11-05 13:36

Prøv at lægge de næste billeder ind via en kortlæser.

Vh. Justin

Fra : Jacob

Dato : 13-11-05 13:39

"Treien" <treien@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et eksempel i dk.binaer under samme overskrift.
>
> Jeg har ikke kunnet finde en tråd om noget tilsvarende, er der nogen

det lydder lidt som om at enten din kortlæser eller dit kort laver numre.
prøv en anden kortlæset til at starte med.

Fra : Treien

Dato : 13-11-05 16:45

On Sun, 13 Nov 2005 13:38:40 +0100, "Jacob" <bip@bop.dk> wrote:

>det lydder lidt som om at enten din kortlæser eller dit kort laver numre.
>prøv en anden kortlæset til at starte med.

Det var også min umiddelbare tanke, men det burde vel ikke være
nødvendigt at købe en ekstra enhed for at udføre en proces som burde
kunne løses af cameraet med medfølgende kabler?

Som det nok fremgår har jeg ikke nogen kortlæser, hvad skulle fordelen
være ved at anskaffe sådan en? Det akutte problem vil måske blive
løst, men der må da være noget galt med enten kort eller camera?

Fra : Pepe

Dato : 13-11-05 17:22

"Treien" <treien@yahoo.dk> skrev i meddelandet

> [...]
> være ved at anskaffe sådan en? Det akutte problem vil måske blive
> løst, men der må da være noget galt med enten kort eller camera?

Det kan ju vara så att din kamera inte gör som den skall med bilden sedan
den är tagen.
Om så är fallet så pröva med att återställa alla värden i kamerans menyer
till det som var
när du köpte den, dvs reset to factory default. Kolla i din manual hur man
gör.

Om kameran anses fungera klanderfritt så kan ju felet ligga i minneskortet.
Prova
med att formatera kortet i kameran om du inte redan har gjort det. Sist men
inte minst
kan det ju vara överföringen mellan kamera och dator som är problemet.
Det är först nu det kan kosta dig lite pengar. Antingen provar du med ett
annat minneskort
eller så köper du en minneskortläsare som klarar av ditt minneskort plus en
massa andra.

Om du väljer en multi card reader så kan du ha nytta av den även i framtiden
till din eventuellt
nästa kamera. Du får en snabbare överföring av bilderna mellan kort och
dator med en kort
läsare. Kortläsare av idag klarar för det mesta USB2 dvs 40ggr så snabbt som
USB1 om
nu din dator är kompatibel med USB2 vill säga.

Har du garanti kvar på kameran så kan du ju strunta i allt som tidigare
skrivits och bara gå
tillbaka till affären där du köpte kameran. Har du tur får du en annan
likadan annars får du
vänta i värsta fall någon månad på att få tillbakja din reparerade eller
kanske från HP en ny kamera.
Lycka till

Pepe

Fra : Treien

Dato : 13-11-05 19:21

<snip>

> [...]
>till det som var
>när du köpte den, dvs reset to factory default. Kolla i din manual hur man

Det har jeg ikke gjort, det er en god idé. Det er svært at forudsige
hvornår cameraet vil lave problemer, så det kan være at jeg skal tage
en del billeder før jeg kan se om det hjælper.

> [...]
>annat minneskort
>eller så köper du en minneskortläsare som klarar av ditt minneskort plus en

Jeg formaterede kortet inden jeg tog det i brug, og gør det også
jævnligt efter at have loaded billederne ind i computeren, så jeg tror
ikke at fejlen ligger der.

> [...]
>USB1 om
>nu din dator är kompatibel med USB2 vill säga.

Det lyder meget fornuftigt, jeg mente bare ikke at jeg egentlig havde
behov for en kortlæser - funktionerne burde jo kunne løses via
cameraet.

> [...]
>likadan annars får du
>vänta i värsta fall någon månad på att få tillbakja din reparerade eller

Jeg vil kontakte forretningen, for cameraet (og kortet) er jo kun 2½
måned gamle. Det er for tidligt med problemer, og der er jo stadig
garanti på.
>Lycka till

Tak for det, og tak for hjælpen.

Fra : Esben

Dato : 14-11-05 01:27

"Treien" <treien@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke kunnet finde en tråd om noget tilsvarende, er der nogen
> der kan hjælpe?

Når fejlen er så sjælden, så er det jo svært at genskabe den - jeg ville
kontrollere, at firmwaren i kameraet er den nyeste, og så prøve med et andet
hukommelseskort (evt. kameraets indbyggede).

Firmware kan hentes her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?dlc=en&lc=en&os=228&product=437505&lang=en&cc=us&softwareitem=ps-32871-1

--
Esben

Fra : Gert Medom

Dato : 14-11-05 19:52

> [...]
> et eksempel i dk.binaer under samme overskrift.
>
> Jeg har ikke kunnet finde en tråd om noget tilsvarende, er der nogen

Hej.

Hvis du bor omkring Århus vil jeg godt låne dig en kortlæser.

Der har været et par tråde i juni omkring SD-kort fra kingston, som gav
problemer i kameraer. om dette skyldes at kortene er dårlige eller kameraets
controller er dårlig ved jeg ikke. Hvis du kan bør du tjekke med et andet
fabrikat indenfor sd-kort. hvad sker der, hvis du gemmer billeder i
kameraets indbyggede hukommelse og overfører dem??

/ Gert

Fra : Treien

Dato : 15-11-05 16:38

Tusind tak for tilbuddet, men jeg bor desværre nok for langt væk (syd
for Aalborg). Jeg har måske en mulighed her, men det er ikke sikkert
endnu.

Problemet opstår jo ikke så ofte at jeg ligefrem kan regne med at det
vil ske og på den måde "planlægge" ud fra det. Jeg havde cameraet en
lille måneds tid før den lokale computerbutik fik skaffet et 1 GB kort
hjem, og da brugte jeg cameraets indbyggede hukommelse uden problemer.
Det kan desværre betyde to forskellige ting, for enten ER problemet i
kortet, eller også er det så sjældent at jeg ikke nåede at opleve det
i cameraets hukommelse.

Netop det problem er åbenbart sjældnere end jeg måske havde forventet,
så jeg vil kaste mig over sælgere af både kort og camera. Umiddelbart
kan det jo ikke afgøres hvor fejlen ligger, men begge dele er så nye
at de burde virke fejlfrit.

Tak for hjælpen.