Kan man bare købe en ny harddisk og så pas~
Fra : MooreHojer

Dato : 12-11-05 22:32

Hej NG

Jeg har en HP Pavillion som jeg gerne vil opgraderer med en ny harddisk.
Kan man bare gøre det eller er der forskel på forskelige mærker hvad
angår stik, størrelse ect.

--
MooreHojer

Fra : Aksel

Dato : 13-11-05 00:08

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man bare gøre det eller er der forskel på forskelige mærker hvad angår

Der er grundlæggende tre typer IDE, SATA og SCSI.

Hvis fladkabelet til din harddisk er ca. 4 cm. bredt med et stik på
bundkortet og to stik til drev er det en IDE, du vil kunne bruge alle IDE
diske, men hvis du ikke har opgraderet din Windows til SP2 kan du ikke
umiddelbart bruge store diske, jeg mener at grænsen så er 200 Mb.

Hilsen Aksel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-11-05 00:18

"Aksel" skrev i en meddelelse:
> diske, men hvis du ikke har opgraderet din Windows til SP2 kan du ikke
> umiddelbart bruge store diske, jeg mener at grænsen så er 200 Mb.

SP1 er nok ved XP og grænsen er vist 127 gb.

Hvis der er en Windows 2000 skal det være mindst SP4.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 13-11-05 09:10

> [...]
>
> Hvis fladkabelet til din harddisk er ca. 4 cm. bredt med et stik på
> bundkortet og to stik til drev er det en IDE, du vil kunne bruge alle

Hvad med de andre to?

--
MooreHojer

Fra : Aksel

Dato : 13-11-05 09:17

, men hvis du ikke har opgraderet din Windows til SP2 kan du ikke
> umiddelbart bruge store diske, jeg mener at grænsen så er 200 Mb.
>
> Hilsen Aksel

Selvfølgelig20 Gb

Fra : MooreHojer

Dato : 13-11-05 23:30

Når jeg nu går ud og køber en ny hardisk med IDE stik skal jeg så købe
nye kabler eller er der allerede de nødvendige kabler i computeren (den
gamle hardisk skal blive i)?

--
MooreHojer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-11-05 00:00

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote:

>Når jeg nu går ud og køber en ny hardisk med IDE stik skal jeg så købe
>nye kabler eller er der allerede de nødvendige kabler i computeren (den
>gamle hardisk skal blive i)?

I de fleste tilfælde er alle kabler tilstede....

Bemærk dog at moderne IDE-diske kræver 80-leder kabel for at fungere
optimalt. Og i mange tilfælde er computerne monteret med 40-leder kabel
på den sekundære ide-controller (fordi cd-rom drev kører udmærket på
40-leder kabel). Så har du planer om at montere den nye disk på den
sekundære controller, er det en god ide også at købe et kabel....

<mlr>

Fra : MooreHojer

Dato : 14-11-05 00:08

> [...]
> 40-leder kabel). Så har du planer om at montere den nye disk på den
> sekundære controller, er det en god ide også at købe et kabel....

Er der nogen der ved om 'MAXTOR DiamondMax 10 - 160Gb - 7200RPM - 8 Mb -
SATA (bulk version)' kræver 80-leder?
Jeg er i gang med at købe den her:
http://www.pixmania.com/dk/dk/154516/art/maxtor/diamondmax_10_160gb_7200r.html?srcid=88

og som tilbehør anbefaler de en 40pins kabel... er 40pin det samme som
40-leder?

--
MooreHojer

Fra : Hans

Dato : 14-11-05 03:12

MooreHojer wrote:

> [...]
>
> og som tilbehør anbefaler de en 40pins kabel... er 40pin det samme som

De to ting kan slet ikke bruges sammen, da det er en Seriel-ATA disk du
linker til. Alene det at Pixmania anbefaler et 40-leders IDE-Kabel til en
Seriel-ATA harddisk viser, at det nok ikke er lige stedet man bør købe sine
ting, og så ligger biksen i øvrigt i Frankrig.

Et bud på en god 160GB harddisk og det rigtige kabel er her:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420204

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800317

Hans

Fra : MooreHojer

Dato : 14-11-05 07:28

> [...]
> til en Seriel-ATA harddisk viser, at det nok ikke er lige stedet man
> bør købe sine ting, og så ligger biksen i øvrigt i Frankrig.

Hvad er forskellen på Seriel-ATA og parallel-ATA?

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 14-11-05 07:37

> Hvad er forskellen på Seriel-ATA og parallel-ATA?

Hvordan kunne du egentlig se at det var en Seriel-ATA?

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 14-11-05 16:08

> Et bud på en god 160GB harddisk
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420204

Hvad med denne her:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=420362

--
MooreHojer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-05 09:40

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev

> Jeg er i gang med at købe den her:
> http://www.pixmania.com/dk/dk/154516/art/maxtor/diamondmax_10_160gb_7200r.html?srcid=88

Hvorfor bruger du ikke de danske forretninger, og så får noget ordentlig
service og rådgivning?!

www.bjtrading.dk

Den sølle halvtresser, du sparer ved at handle i udlandet er da slet ikke
besværet værd...

Claus

Fra : Aksel

Dato : 14-11-05 10:51

> [...]
>
> og som tilbehør anbefaler de en 40pins kabel... er 40pin det samme som

Hvad i alverden skal man bruge et 40 eller for den sags skyld et 80 leder
kabel til hvis man køber en SATA disk, datakablet til SATA er 7 leder.

Hvis dit nuværende datakabel er et ca. 5 cm. bredt fladkabel skal du have en
IDE PATA disk, de to betegnelser dækker det samme, hvis dit kabel er med 40
ledere skal du også have et nyt 80 leder kabel, stikkene er 40 pin både ved
40 og ved 80 leder kabel.

Hilsen Aksel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-05 09:37

> [...]

> kabler eller er der allerede de nødvendige kabler i computeren (den gamle

Min krylstalkugle siger, at du skal købe nye kabler

Claus