8 spor i Garageband!?
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-11-05 20:25

Hvor kraftig skal ens Mac være for at kunne indspille 8 spor ind i
Garageband. Hvilke hardware tiltag bør man efter jeres mening kaste et
blik på for at få en optimalt konfigureret Mac til ovenstående opgave?

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-11-05 21:30

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvor kraftig skal ens Mac være for at kunne indspille 8 spor ind i
> Garageband.

.... altså forstået som 8 samtidige spor.

--
Mvh Martin

Fra : Tom

Dato : 12-11-05 22:39

Arbejder du med eksternt lydkort, eller internt Mac lydkort?
Og kører du med VST, Audio Units etc..
Du kan jo som eksempel IKKE optage 8 samtidige spor på dit mac kort, da der
kun er to ind..
Omvendt arbejder du med et lydkort der understøtter otte samtidige indgange,
må man formode at det blot er et spørgtsmål om lydkortets driver..
/hardware..
Er det blot afvikling af otte samtidige spor, burde du kunne nøjes med den
mindste maskine der kan afvikle styresystemet..
Vil du have effekter på..
Ex et par tunge rumklange, kompressorer på alle spor, og til slut maximizers
etc...
Begynder det at blive tungt..
Tom

On 12/11/05 21:30, in article 1h5xnoc.1ow2x761aagwmoN%spam@talentmedia.dk,

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-11-05 18:20

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Arbejder du med eksternt lydkort, eller internt Mac lydkort?

Det drejer sig om et eksternt firewire lydkort med 8+ indgange. (Det er
endnu ikke indkøbt. Ja faktisk er det slet ikke mig der skal på indkøb,
men derimod Jelling lærerseminariums musik afdeling som er faldet for
Gargebands lettilgængelige interface.)

> [...]
> Vil du have effekter på..
> Ex et par tunge rumklange, kompressorer på alle spor, og til slut maximizers

De vil nok mest bruge det som en HD recorder. Audio Units og VST vil nok
ikke komme på tale i starten, ej heller så mange software instrumenter.
(Dog forestiller jeg at de vil kunne komme til at bruge et spor med
trommeloop som klik-track.)

Så det jeg nok mest er interesseret i at høre noget om er, om Garageband
vil kunne tage imod 7-8 spor bestående af rigtige instrumenter med
dertilhørende effekter såsom reverb, guitaramb simulering osv. - dvs.
Garagebands egne effekts. Og hvis det skal gå glat, hvor kraftig en Mac
bør man så satse på? (Den kraftigste... ja, ja, jeg ved det men hvad er
mon minimum, og hvilke hardware dele er særlig kritiske?)

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-11-05 08:47

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvilke hardware tiltag bør man efter jeres mening kaste et
> blik på for at få en optimalt konfigureret Mac til ovenstående opgave?

hej Martin

Jeg tror også du skal se på software, hvis jeg forsatår dig rigtigt: At
du vil optage eksempelvis med 8 mikrofoner. Dette kræver for det første
et godt (Firewire!) eksternt lydkort - men jeg synes også du skulle se
på eksempelvis programmet Logic Express, som kan købes med studierabat
fra Apple for ca. 1200,-

Ang. lydkort har jeg med fornøjelse brugt www.aage.dk, som har favorable
priser på eksempelvis MAudio's produkter.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-11-05 18:20

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> et godt (Firewire!) eksternt lydkort - men jeg synes også du skulle se
> på eksempelvis programmet Logic Express, som kan købes med studierabat

Som nævnt i det andet indlæg, så er det mit tidl. seminarium, som jeg
forsøger at rådgive lidt omkring indkøb af Mac hardware og software. Jeg
har også nævnt Logic Express for dem, men de to undervisere er meget
optaget af hvor let Garageband er at betjene, og det kan jeg kun give
dem ret i. De lærerstuderende vil hurtigt kunne få gang i noget
musikindspilning med GB, hvor Logics indlæringskurve (fedt ord:
"learningcurve" ) lige præcis er så stejl at en del opgiver før de er
kommet i gang. Men mon ikke Logic kommer ind efter at underviserne selv
er blevet dus med GB. Jeg har fortalt dem at Logic kan åbne GB filer
hvorefter man kan arbejde videre på dem.

> Ang. lydkort har jeg med fornøjelse brugt www.aage.dk, som har favorable
> priser på eksempelvis MAudio's produkter.

Jeg ved at de påtænker at købe hele "pakken" hos Aage.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-11-05 06:46

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Jeg ved at de påtænker at købe hele "pakken" hos Aage.

Jeg har ikke nok erfaring til at råde ang. mac-hardware.... få fat i
eksperten hos aage. Men een ting ved jeg: Vi er oppe i G5, gerne
dualprocessor, og med masser af RAM. Min formodning er, at den mindste
vil kunne klare jobbet - evt. en singleprocessor fyldt med RAM (og så
kan iMac'en måske du). Men som skrevet skal I spørge aage. (Bare ikke
kloge-åge

Fedt at et sem vil bruge macs....

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-05 17:21

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Fedt at et sem vil bruge macs....

Ja, det er slet ikke så tosset. Men GB er også et rigtig godt program.
Så man behøver slet ikke føle sig som en Mac-missionær blot fordi man
anbefaler det frem for andre PC løsninger. (Bl.a. kunne jeg godt tænke
mig at se de studerendes ansigter når de ser hvor let deres optagelser
ryger fra studiet og direkte ud på deres iPod eller brændt på en cd.
)

Da jeg i sin tid gik på samme sem. havde musikafdelingen en LCII, som
jeg brugte til nodeskrivning i Finale. Men så kom Musicator til PC og
snuppede titlen som "musikprogrammet til folkeskolen", og alt tale om
Mac'en forstummede. Måske kan vi nu vinde lidt af det tabte tilbage ]

--
Mvh Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-11-05 19:19

> [...]

> snuppede titlen som "musikprogrammet til folkeskolen", og alt tale om
> Mac'en forstummede. Måske kan vi nu vinde lidt af det tabte tilbage ]

Tjah - jeg vil da prøve at tage min iBook med på Vordingborg sem næste
gang jeg har et møde med en muusikmand dernede....

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-11-05 10:18

Martin Bredthauer wrote:
> Hvor kraftig skal ens Mac være for at kunne indspille 8 spor ind i
> Garageband. Hvilke hardware tiltag bør man efter jeres mening kaste et
> blik på for at få en optimalt konfigureret Mac til ovenstående opgave?

Hejsa

Der er, som flere har skrevet, en del faktorer der gør sig gældende.
Aller vigtigst er: processor hastighed, Ram, harddisk og hvor mange
software instrumenter der skal benyttes.

Når der bruges mange software instrumenter stiller Garageband meget høje
krav til hardwaren sammenlignet med fx Ableton Live - især fordi man
ikke har mulighed for at bruge Freeze track.

Når det, som i dit tilfælde, primært drejer sig om audiooptagelse uden
brug af software instrumenter daler kravene en del. Jeg kører det på en
G5 single processor 1,8Ghz m. 1,5 GB ram og den 160Gb harddisk der
fulgte med. Det kører fint, både med optagelse af flere spor og
afspilning af en god del spor. Jeg kører dog oftest kun med optagelse af
4 spor af gangen - men at dømme ud fra belastningen burde det ikke være
et problem at køre 8.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-05 17:21

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Når der bruges mange software instrumenter stiller Garageband meget høje
> krav til hardwaren sammenlignet med fx Ableton Live - især fordi man
> ikke har mulighed for at bruge Freeze track.

GB 2.0 har faktisk fået en "freeze" funktion, efter hvad jeg kan læse
mig frem til hos apple.com. På hvert spor er der et "hængelås ikon" som
man kan aktivere. Det låser sporet og skulle iflg. Apple dæmpe
ressourceforbruget. Om det virker så optimalt som i Logic, ProTools osv.
ved jeg så ikke, men set i lyset af Apples viden om Logic, virker det
nok.

> [...]
> afspilning af en god del spor. Jeg kører dog oftest kun med optagelse af
> 4 spor af gangen - men at dømme ud fra belastningen burde det ikke være

Det lyder godt. Jeg har selv haft min iMac 2.0 Ghz med til at demo GB
for underviserne. Det var bestemt fint, men vi pressede heller ikke
systemet idet jeg kun har et firewirelydkort med 2 indgange.

Mht. til harddiskoptagelse forestiller jeg mig at bufferstr. og
hastigheden på HD'en har noget at sige!? Men det er vel ikke nødvendigt
med RAID 0?

Jeg mener at Musikunderviserne har søgt ledelsen om en sum penge der
muliggør købet af bl.a. den mindste PowerMac G5. Hvis de så sætter 1,5
Gb ram i så skulle de være fint kørende - ik'? (Jeg vil jo helst ikke
ha' de kommer og brokker sig over ydelsen når jeg nu har fået dem til at
købe Mac!!)

--
Mvh Martin

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-11-05 18:28

> [...]

> ressourceforbruget. Om det virker så optimalt som i Logic, ProTools osv.
> ved jeg så ikke, men set i lyset af Apples viden om Logic, virker det

Det har den da også! Havde slet ikke set det, eftersom den nye computer
blev købt før jeg skiftede til version 2 har jeg slet ikke fået prøvet
det af. Så kunne jo godt have beholdt min gamle maskine! Nå skidt - rart
med G5'eren alligevel.. nu vil jeg drøne ned og teste det på min ældre
Powerbook. Jeg har et par sange den havde problemer med at afspille.

> Mht. til harddiskoptagelse forestiller jeg mig at bufferstr. og
> hastigheden på HD'en har noget at sige!? Men det er vel ikke nødvendigt
> med RAID 0?

Det har det helt sikkert. På min gamle Quicksilver Dual 1 Ghz løb jeg af
og til ind i problemer med at disken ikke kunne følge med (en 120 GB
maxtor med 8 mb cache), det har jeg ikke oplevet endnu på G5'eren med
standard disken.

> [...]
> Gb ram i så skulle de være fint kørende - ik'? (Jeg vil jo helst ikke
> ha' de kommer og brokker sig over ydelsen når jeg nu har fået dem til at

Jeg tør ikke love noget, men jeg vil da tro at det virker og at det også
er muligt at få den til at køre endnu flere spor.

Mit lydkort er forresten M-Audio Delta 44 (internt PCi kort - Man kan
sætte flere af dem i samme maskine og derved øge antallet af indgange.)
- ved ikke om det har noget af sige i forhold til et firewire lydkort.

Men du kan da evt. tage et smut forbi Aage Jensen og få syn for sagen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-05 19:15

> [...]

> sætte flere af dem i samme maskine og derved øge antallet af indgange.)
> - ved ikke om det har noget af sige i forhold til et firewire lydkort.

Ja det med at bygge op med lydkort indtil man har de indgange man har
brug for er ret smart. Men de nye PowerMacs er kun udstyret med "PCI
Express" slots og det findes der vist ikke så mange kort til den endnu.

--
Mvh Martin

Fra : Tom

Dato : 14-11-05 19:44

Der findes INGEN lydkort i PCIe..
De kommer først til januar, hvor Macworld - i følge rygterne - vil vise de
første PCIe lydkort frem..
Der findes heller ingen til Pcere, hvorfor hardcore nørderne er ret
frustrerede for tiden..
De nyeste bundkort kører jo kun PCIe..
Ved ikke hvornår der kommer kort til PC!?
Tom

On 14/11/05 19:14, in article 1h616in.1qsdiep1n8df62N%spam@talentmedia.dk,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-05 02:15

In dk.edb.mac Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:
> [...]
> første PCIe lydkort frem..
> Der findes heller ingen til Pcere, hvorfor hardcore nørderne er ret

stort set alle x86 bundkort med PCIe har også PCI slots. bundkort med
PCIe + PCI-X er dog ret sjældne, hvis man skal køre mange spor har
gammeldags PCI ikke tilstrækkelig båndbrede. De fleste store
lydkort er af PCI-X typen.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-11-05 13:41

Franz Berliner wrote:

> [...]
> med G5'eren alligevel.. nu vil jeg drøne ned og teste det på min ældre
> Powerbook. Jeg har et par sange den havde problemer med at afspille.

En ekstra bonus er at det nu er meget, meget nemmere at flytte alle sine
spor til et andet program, hvis man skulle få brug for det. Fx hvis man
skal have det med i et studie for at få det mixet eller lignende. Hvis
man vælger freeze track på alle spor og trykker afspil bliver alle de
renderede spor nemlig lagt i mappen freeze track inde i Garageband
projektet (højreklik og vælg "show package contents" for at komme derind).

Det kører iøvrigt fint på powerbook'en nu. Det er sgu genialt.
Brugervenlighed, lav pris og stærkt featuresæt

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-11-05 16:23

> [...]

> renderede spor nemlig lagt i mappen freeze track inde i Garageband
> projektet (højreklik og vælg "show package contents" for at komme derind).

Okay, men mon ikke de fleste studier har Logic, som uden problemer
importerer GB filer.

> Det kører iøvrigt fint på powerbook'en nu. Det er sgu genialt.
> Brugervenlighed, lav pris og stærkt featuresæt

Ja, GB ver. 2 er rigtig smart. Jeg kan desuden anbefale pdf hæftet "Take
control og recording with Garageband", hvis man ønsker en "hands on"
manual. Den koster $10,-

http://www.takecontrolbooks.com/garageband-recording.html

Der er også et lign. pdf hæfte med mere basal viden om GB. Det hedder
"Take Control of Making Music with GarageBand"

http://www.takecontrolbooks.com/garageband-music.html

Det TidBITS der står bag som elektronisk forlag.

--
Mvh Martin

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-11-05 12:27

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Okay, men mon ikke de fleste studier har Logic, som uden problemer
> importerer GB filer.

Det er muligt. Min erfaring er dog at det er væsentligt nemmere at komme
igang hvis man har tingene klar til Pro Tools. Pro Tools og en eller
anden SSL pult er vel sådan nærmest standard i mange studier..
..ihvertfald i dem jeg har været i. Så det er da bare lækkert at man har
muligheden for at køre det ud på en nem måde.

--
Franz : http://www.berliner.dk