Hvorfor går min pc ned hele tiden?
Fra : LM

Dato : 12-11-05 20:20

Min pc går ned hele tiden.

Lige pludselig viser den blå skærm med en masse hvid tekst (som jeg ikke kan
nå at læse) og så genstarter den. Nogle gange bliver den ved og ved, men
somme tider "holder den" i længere tid (måske 1 time eller mere).

Vi har prøvet at skifte RAM og grafikkort uden effekt. Når pc'en endelig
kører i lidt længere tid går browseren imidlertid konstant ned.

Hvad bør være det næste vi kigger på.

Venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-11-05 20:31

"LM" <noway@invalid.dk> skrev

> Hvad bør være det næste vi kigger på.

En ny windows installation!

Det kan være 117 ting, inkl. malware, spyware, virus og defekte windowsfiler
og eller rod i registreringsdatabasen. Start med at slette *ALT* eller
formatere din harddisk, så kan du geninstallere. Du må IKKE lægge en ny
windowsinstallation oven i den gamle, fordi den genbruger
registreringsdatabasen.

Hvis det ikke hjælper, så er det et hardwareproblem, og så er det egentlig
bare at bruge udelukkelsesmetoden.

Claus

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-11-05 21:33

Claus Tersgov wrote:

[...]
> Start med at slette *ALT* eller formatere din harddisk, så kan du
> geninstallere. Du må IKKE lægge en ny windowsinstallation oven i den
> gamle, fordi den genbruger registreringsdatabasen.

Jeg tror nu nok jeg ville forsøge mig med at installere oven i. Det tager
vel godt en halv time og kan muligvis bringe maskinen i en brugbar stand.
Så kan man tjekke om man nu har alle de vigtige filer... og derefter lave
en helt frisk installation.

Hvis man allerede har den perfekte backup af alle sine filer, er det
sevfølgelig spild af tid.

--
Mvh. Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-11-05 21:37

Lars Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror nu nok jeg ville forsøge mig med...

....at læse de indlæg jeg svarer på. DOH!

Glem dette indlæg :-/

--
Mvh. Lars

Fra : LM

Dato : 13-11-05 07:47

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> wrote in message
> [...]
> en helt frisk installation.
>
> Hvis man allerede har den perfekte backup af alle sine filer, er det

Jeg har harddisken delt op, så jeg kan vist nøjet med at formattere drevet
hvor jeg har alle installationer liggende?

Lisbeth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 11:44

"LM" <noway@invalid.dk> skrev

> Jeg har harddisken delt op, så jeg kan vist nøjet med at formattere drevet
> hvor jeg har alle installationer liggende?

Du er en fornuftig kvinde, Lisbeth

Ja, men husk at kopiere mails, eksportere dine mailkonti, gemme foretrukne
samt adressekartoteket. Så burde du være klar til at installere.

Claus

Fra : LM

Dato : 13-11-05 12:36

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "LM" <noway@invalid.dk> skrev

> Du er en fornuftig kvinde, Lisbeth

He he mange tak

> Ja, men husk at kopiere mails, eksportere dine mailkonti, gemme foretrukne
> samt adressekartoteket. Så burde du være klar til at installere.

Jepper

/Lisbeth

Fra : LM

Dato : 13-11-05 07:46

> "LM" <noway@invalid.dk> skrev

> En ny windows installation!

Ja, det var faktisk også hvad jeg havde tænkt. Det starter jeg på i
eftermiddag.

> [...]
> *ALT* eller formatere din harddisk, så kan du geninstallere. Du må IKKE
> lægge en ny windowsinstallation oven i den gamle, fordi den genbruger

Jeg har selvfølgelig testet både med mit eget virusprogram, on-line skannere
og tjekket for spyware m.v.

> Hvis det ikke hjælper, så er det et hardwareproblem, og så er det egentlig
> bare at bruge udelukkelsesmetoden.

Ja og det er jo den vanskelige del, synes jeg. Ram kunne jeg låne af min søn
og et bedre grafikkort havde jeg "arvet", men det hjalp ikke. Jeg vil jo
bare ikke ofre ny CPU eller bundkort hvis det ikke er der problemet ligger.

/Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-05 08:25

Jeg vil jo
> bare ikke ofre ny CPU eller bundkort hvis det ikke er der problemet
> ligger.

Jeg har oplevet dit problem 3 gange på 3 forskellige bærebare der alle var
installeret med en frbriks pre-installeret dansk windows XP.
I alle tilfælde blev problemet løst med en ny installation af en anden win
xp UK version.

Når jeg oplever netop den slags nedbrud på en stationær pc, er mit første
råd - køb en ordeltlig strømforsyning på minimum 400W. De penge er aldrig
givet dårligt ud. Det er ofte den absolut dårligste del i en pc leveret
komplet.

Mvh
Peter

Fra : LM

Dato : 13-11-05 09:02

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
> [...]
> installeret med en frbriks pre-installeret dansk windows XP.
> I alle tilfælde blev problemet løst med en ny installation af en anden win

Det er en UK version

> [...]
> råd - køb en ordeltlig strømforsyning på minimum 400W. De penge er aldrig
> givet dårligt ud. Det er ofte den absolut dårligste del i en pc leveret

Jeg har ikke købt en samlet pc. Strømforsyningen er køb hos Noise Control
Denmark og hedder: 300w NC Value II PSU

/Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-05 09:50

"LM" <noway@invalid.dk> wrote in message
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message

> Det er en UK version

OK, det var heller ikke så meget landet jeg ville pointere, som
installationsmetoden. Men som jeg forstår det har du selv installeret win xp
fra bunden.
Det sker altså også rimelig ofte, at en harddisk får en bad sector og dette
for windows til at brude ned med blue screen of death. Dog sker det noget
oftere med en bærbar med 2.5" disk end din Seagate. Men selv en Seagate
(også min foretrukne) kan fejle.
En ny installation vil derfor lægge sig ved siden af de dårlige sectors og
på den måde synes problemet løst. Den rigtige løsning er naturligvis en ny
harddisk. Det er jo et forholdsvis billigt forsøg, at købe en ny lille HD og
installere windows på den.
Så kunne du jo også ende op med et bedre system total set, hvor du har
styresystem på een disk og data på en anden. Sådan gør 'vi' andre :)

> Jeg har ikke købt en samlet pc. Strømforsyningen er køb hos Noise Control
> Denmark og hedder: 300w NC Value II PSU

det er jo et annerkendt mærke, men 300W er altså en lille PSU til en moderne
PC.
Godt nok har du ikke fyldt din kasse med 3-4 harddiske og kæmpe grafik, men
jeg ville alligevel gå efter en 400W PSU.

Mvh
Peter

Fra : LM

Dato : 13-11-05 10:17

> Så kunne du jo også ende op med et bedre system total set, hvor du har
> styresystem på een disk og data på en anden. Sådan gør 'vi' andre :)

Altså udelukkende windows på én harddisk?.

> [...]
> Godt nok har du ikke fyldt din kasse med 3-4 harddiske og kæmpe grafik,
> men jeg ville alligevel gå efter en 400W PSU.

Jeg har lige åbnet kabinettet og lige nu kører "vi" stabilt. Måske er der
alligevel noget galt med temperaturen. Er det i BIOS'en man tjekker det? og
ehhhhh...... er der en der lige gider forklare en gammel kone hvordan man
gør det?

Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 13-11-05 10:50

> Altså udelukkende windows på én harddisk?.

windows og dine programmer på disk 1.
alle data på disk 2

> [...]
> alligevel noget galt med temperaturen. Er det i BIOS'en man tjekker det?
> og ehhhhh...... er der en der lige gider forklare en gammel kone hvordan

Der er normalt et 'Health' menupunkt i BIOS.
Du kan også hente og installere gratisprogrammet MotherBoardMonitor 5.0, så
kan du hele tiden se temperaturen mens du bruger maskinen.
http://mbm.livewiredev.com/

Mvh
Peter

Fra : LM

Dato : 13-11-05 13:22

> Der er normalt et 'Health' menupunkt i BIOS.

Jubiii jeg fandt selv ud af at komme ind i BIOS (der har jeg aldrig været
før ) og kan konstatere at CPU-temperaturen er 61-62 grader uden
kabinettets låg på. Med låg på steg den til 68 grader.

/Lisbeth

Fra : Aksel

Dato : 14-11-05 10:32

"LM" <noway@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før ) og kan konstatere at CPU-temperaturen er 61-62 grader uden
> kabinettets låg på. Med låg på steg den til 68 grader.

Fint, så slipper du med en ny CPU køler, eller rense køleribber og
ventilator for støv.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 12-11-05 21:30

> [...]
>
> Vi har prøvet at skifte RAM og grafikkort uden effekt. Når pc'en endelig
> kører i lidt længere tid går browseren imidlertid konstant ned.

Er problemet nyt?

Hvis det er det kan du prøve at gendanne din Windows installation til en
dato fra før du fik problemer.

Du går ind i "Alle programmer, tilbehør, systemværktøjer, systemgendannelse"
her vælger du "Gendan computerens indstillinger som de var på et tidligere
tidspunkt"
Det fjerner programmer der er installeret efter den valgte dato, men
dokumenter og lignende der er nyere slettes ikke.

Jeg synes det forslag Claus kommer med er for drastisk i første omgang selv
om det kan blive nødvendigt, men hvis det er en hardwarefejl spilder du en
masse tid til ingen nytte.

Det kan også være en hardwarefejl, hvad består din PC af?
Er strømforsyningen kraftig nok?
Hvor varm bliver din CPU?

Hilsen Aksel

Fra : LM

Dato : 13-11-05 08:21

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote in message

> Er problemet nyt?

Nej det har vel stået på i nogle måneder nu.

> [...]
> du en masse tid til ingen nytte.
>
> Det kan også være en hardwarefejl, hvad består din PC af?

Bundkort, ASUS, ASUS A7N8X Deluxe Gold - Mainboard - ATX - nForce2 SPP - LAN
EN. Fast EN
Harddiske, SEAGATE, Seagate Barracuda 7200.7 - Hard drive - 80 GB -
standard - 3.5´ - SATA-150 - 7200 rpm
Processor, AMD, Processor - 1 x AMD Athlon XP 2400+ / 2 GHz ( 266 MHz ) - L2
256 KB - Box
Ram, KINGSTON, Kingston - Hukommelse - 512 MB x 1 - DIMM 184-PIN - DDR - 400
MHz / DDR400/PC3200

NVIDIA GeForce 3

Plextor CD-R

> Er strømforsyningen kraftig nok?

Mener det er en 300 W, mindst

> Hvor varm bliver din CPU?

Ikke for varm, det er tjekket.

/Lisbeth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 11:56

"LM" <noway@invalid.dk> skrev

> NVIDIA GeForce 3

Hvad skriver den blå skærm?

Er det evt. sket efter opgradering til SP2

Der er nogle ældre Nvidiadrivere, som giver fejl på Geforce 2 og 3 sammen
med SP2, så start med at opgradere til seneste driver.

Men man kan altså komme en del længere med fejlkoden...

Claus

Fra : LM

Dato : 13-11-05 12:42

> "LM" <noway@invalid.dk> skrev

> Hvad skriver den blå skærm?

Hele skærmen er fyldt med skrift og står der kun ca 1-2 sek. så jeg kan slet
ikke nå at læse det.

> Er det evt. sket efter opgradering til SP2

Nej

> Der er nogle ældre Nvidiadrivere, som giver fejl på Geforce 2 og 3
> sammen med SP2, så start med at opgradere til seneste driver.

Det prøver jeg så

> Men man kan altså komme en del længere med fejlkoden...

Min søn har fundet noget på pc'en der angiver lidt om hvad der står på den
blå skærm, men det er vist ikke en direkte fejlkode. Han er datalog så jeg
tror ikke at man kan se så meget ud af det. Desværre bor han laaaaangt væk
og er sjældent hjemme, så jeg kan ikke lige bruge ham nu og her. - Og så vil
jeg også gerne kunne lidt selv

/Lisbeth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-05 09:01

"LM" <noway@invalid.dk> skrev

> [...]
> og er sjældent hjemme, så jeg kan ikke lige bruge ham nu og her. - Og så

Den blå skærm angiver altid, hvilket modul eller fil, der er problemer i. Og
så er det bare at google sig frem. Der er næsten altid een anden i verden,
som har oplevet det samme.

Gør sådan her:

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 11:52

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev

> [...]
> du en masse tid til ingen nytte.
> Det kan også være en hardwarefejl, hvad består din PC af?

Ja, men for at fejlfinde på hardware, så skal man være 112% sikker på, at
ens operativsystem er fejlfrit. Blot een enkelt forkert bit i en fil eller
en fejlentry i registreringsdatabasen kan forårsage blå skærm. Jeg har set
det massevis af gange...

Det er den forkerte vej at gå, hvis man begynder at udskifte hardware på et
OS, som ikke er 100% intakt.

Claus

Fra : Aksel

Dato : 14-11-05 10:40

> [...]
> det massevis af gange...
>
> Det er den forkerte vej at gå, hvis man begynder at udskifte hardware på

Jeg er principielt enig med dig, men det er forbandet irriterende at
geninstallere og så finde ud af at der var en RAM- eller temperaturfejl.
Jeg har en HD liggende til testbrug med operativsystem og forskellige
testprogrammer incl. en 100% CPU belastning, den er god når man ikke ved om
der er hard- eller softwarefejl.
På en partition på testdisken ligger en Ghost af originalinstallationen så
jeg altid kan resette.

Hilsen Aksel

Fra : lilleput

Dato : 13-11-05 21:22

On Sat, 12 Nov 2005 20:19:37 +0100, "LM" <noway@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi har prøvet at skifte RAM og grafikkort uden effekt. Når pc'en endelig
>kører i lidt længere tid går browseren imidlertid konstant ned.

Det første jeg ville gøre var at tage stikket til elnettet ud.
Og så støvsuge blæseren på cpu'en ( og evt også kabinettet : MEN
UDEN at røre ved tingene ... Statisk elektricitet fra denne øvelse
kan gøre SKADE )

Jeg ville nok også prøve at se om blæseren sad korrekt...

Fra : LM

Dato : 14-11-05 07:00

"lilleput" <esj@_phishing_edb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så støvsuge blæseren på cpu'en ( og evt også kabinettet : MEN
> UDEN at røre ved tingene ... Statisk elektricitet fra denne øvelse

Det har jeg allerede gjort for en måned siden. Men det hjalp overhovedet
ikke. Ellers mange tak for det gode råd.

> Jeg ville nok også prøve at se om blæseren sad korrekt...

Der gør den .

Nå, men nu har vi altså formateret og geninstalleret og den kører stabilt,
men det gjorde den også det meste af dagen i går mens vi tog backup o.s.v..
Vi arbejdede uden låg på kabinettet så måske er det varmen. I dag kommer
kabinettes låg så på igen og så skal den stå sin prøve. En 100% sikker måde
at få den til at gå ned på før var at gå ind i Google Earth.

/Lisbeth

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-11-05 16:16

LM wrote:
> [...]
> så på igen og så skal den stå sin prøve. En 100% sikker måde
> at få den til at gå ned på før var at gå ind i Google Earth.

Brug evt. CPU Stability Test:
http://www.majorgeeks.com/download215.html
- Dér kan du presse CPUen (også med henblik på varme).

--
Mvh.
Mikael Nørrelund