Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manglende backlight i Canon G5 display.
Fra : Flemming Bruus Jakob~

Dato : 12-11-05 18:00

Hej Gruppe.

Min faders, ellers udemærkede G5'er har her på sin 2 år & 1 dags fødselsdag,
mistet baggrundslyset i displayet
Der er "liv" i displayet, men det er svært at se, uden lys.
Har nogen her erfaring med at skifte "pæren" selv?
Kan det overhovedet lade sig gøre?
Jeg går ud fra, at det er en lysdiode, der skal skiftes, med hvad der af
følger af lodearbejde.

(Han kan selvfølgelig bare købe et nyt kamera, men en "pære" til et par
kroner, er nok billigere

Med inderligt håb om hjælp og venlig hilsen

Flemming

Fra : Jacob

Dato : 12-11-05 19:35

"Flemming Bruus Jakobsen" <fjakobsen@SLETDETMEDSTORTmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43761fa7$0$47052$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> kroner, er nok billigere
>
> Med inderligt håb om hjælp og venlig hilsen

Hej Flemming
Jeg syntes ikke det er noget i selv skal rodde med. det at du kalder det en
pærer gør mig nemlig bekymret. Det er sandsynligvis en diode eller to der
sidder og lyser op. det kedlige er at de har en levetid på mellem 10000 og
100000 timer. sålænge har han næppe brugt det. så det er næppe selve lyset
der er gået. det er nok nærmere en ledning til lyset der er knækket.
Jeg ville anbefale at i indlevere kameraet og så det fixet. mit gæt er at
det kommer til at koste max 1000kr. Jeg bøhåver vel ikke fortælle at et
moderne kompakt digitalt kamera kan få de fleste elektronik garvede til at
gå kolde. det er ganske enkelt uoverskueligt.

Jacob

Fra : Flemming Bruus Jakob~

Dato : 14-11-05 21:28

Tak for svaret.

Jeg havde, med vilje, skrevet "pære" i anførselstegn, længere nede i teksten
står der også noget om lysdioder.

Men det kan godt være at det skal sendes ind til rep. jeg tror ikke at min
slaglodekolbe passer ned i kameraet uden at ødelægge noget

Er der værksteder, der specifikt reparerer digitalkameraer, eller skal man
sende det til forhandleren, (manglende garanti)?

Med venlig hilsen

Flemming

Fra : Jacob

Dato : 15-11-05 19:17

"Flemming Bruus Jakobsen" <fjakobsen@SLETDETMEDSTORTmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4378f350$0$8849$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der værksteder, der specifikt reparerer digitalkameraer, eller skal man
> sende det til forhandleren, (manglende garanti)?

du kan jo kontakte pw service i rødovre. de er autoriseret canon service
værksted.
Jeg har en ide om at PW service er til at snakke med.
http://www.canon.dk/for_home/product_finder/garanti.asp

Jacob

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 15-11-05 16:43

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Flemming
> Jeg syntes ikke det er noget i selv skal rodde med. det at du kalder det
> en pærer gør mig nemlig bekymret. Det er sandsynligvis en diode eller to
> der sidder og lyser op.

Det er sandsynligvis et lille lystof rør, der er foldet bag ved en hvid
skærm bag displayet. Den lille ting fødes ved hjælp af en højspændings
enhed, ofte omkring 100-130VAC. En lille strømsluger, som er årsagen til at
mange kameraers batterier aflades meget hurtigere når man bruger displayet.
Denne enhed tror jeg er den mest sandsynlige årsag til det manglende lys.
Men den er desværre næppe reparabel. Men det _kunne_ jo også være en løs
forbindelse. Selve lyskilden tror jeg ikke er problemet.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk