/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Produktansvar - smeltet lampe
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-11-05 14:48

Jeg har en Herstall Ballon lampe med indbygget touch lysdæmper. I går
smeltede fatningen i den, se billede på
http://henrikstidsen.dk/wp-files/smeltetlampe.jpg

Der var heldigvis ikke andet end lampen der tog skade, der dryppede
lidt plastik ned på mit sofabord hvilket ikke har gjort nogen skade
der.

Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på
købet :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de
blev betalt med dankort.

Har Herstall noget produktansvar når noget sådan sker ? her tænker jeg
på erstatning af lampen eller evt. pengene tilbage ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



 
 
Anders Christensen (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 12-11-05 14:57

Henrik Stidsen wrote:
> Jeg har en Herstall Ballon lampe med indbygget touch lysdæmper. I går
> smeltede fatningen i den, se billede på
> http://henrikstidsen.dk/wp-files/smeltetlampe.jpg
>
> Der var heldigvis ikke andet end lampen der tog skade, der dryppede lidt
> plastik ned på mit sofabord hvilket ikke har gjort nogen skade der.
>
> Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på
> købet :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de
> blev betalt med dankort.
>
> Har Herstall noget produktansvar når noget sådan sker ? her tænker jeg
> på erstatning af lampen eller evt. pengene tilbage ?
>

Ja, man må forvente at en lampe kan holde mere end 3-4 måneder, hvorfor
det må være en fejl ved det.
Medmindre du har betjent den forkert, f.eks. brugt en for kraftig
lyskilde eller tilsvarende.

--
Mvh Anders Christensen

Henrik Stidsen (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-11-05 15:53

on 12-11-2005, Anders Christensen supposed :

> Medmindre du har betjent den forkert, f.eks. brugt en for kraftig lyskilde
> eller tilsvarende.

Den er betjent efterforskrifterne (selvom den er med det smarte touch
system så er det jo ikke så svært) og fejlen har formentlig været der
allerede med den originale pære - den døde for ca. 1½ måned siden og er
blevet erstattet af en tilsvarende.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Jonathan Stein (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 12-11-05 15:57

Henrik Stidsen wrote:

> Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på
> købet :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de
> blev betalt med dankort.

Det burde være nok - er det er i første omgang købsstedet, du skal
henvende dig til.

> Har Herstall noget produktansvar når noget sådan sker ? her tænker jeg
> på erstatning af lampen eller evt. pengene tilbage ?

Produktansvaret gælder de skader, som produktet forvolder - ikke selve
produktet. Da du skriver, at bordet ikke tog skade, er det ikke relevant
her.

Mindre juridisk, men rent praktisk: Hvis butikken sætter sig på tværs,
så prøv at kontakte producenten - og evt. Sikkerhedsstyrelsen
(http://www.sik.dk/).

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Henrik Stidsen (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-11-05 16:41

Jonathan Stein has brought this to us :
>> Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på købet
>> :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de blev betalt
>> med dankort.

> Det burde være nok - er det er i første omgang købsstedet, du skal henvende
> dig til.

Det prøver jeg på mandag - er en specialbutik, de burde være til at
snakke med.

>> Har Herstall noget produktansvar når noget sådan sker ? her tænker jeg på
>> erstatning af lampen eller evt. pengene tilbage ?

> Produktansvaret gælder de skader, som produktet forvolder - ikke selve
> produktet. Da du skriver, at bordet ikke tog skade, er det ikke relevant her.

Ok

> Mindre juridisk, men rent praktisk: Hvis butikken sætter sig på tværs, så
> prøv at kontakte producenten - og evt. Sikkerhedsstyrelsen
> (http://www.sik.dk/).

Ja det er da en mulighed - er jo så heldig at bo i samme by som
Sikkerhedsstyrelsen så de kan nemt få lov at kigge på den hvis det
skulle blive nødvendigt :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Henrik Stidsen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-11-05 18:01

Henrik Stidsen wrote on 12-11-2005 :
>> Mindre juridisk, men rent praktisk: Hvis butikken sætter sig på tværs, så
>> prøv at kontakte producenten - og evt. Sikkerhedsstyrelsen
>> (http://www.sik.dk/).

> Ja det er da en mulighed - er jo så heldig at bo i samme by som
> Sikkerhedsstyrelsen så de kan nemt få lov at kigge på den hvis det skulle
> blive nødvendigt

Lige en lille opfølgning...

Jeg snakkede med butikken, de ville gerne bytte den - også selvom jeg
ikke havde kvitteringen på den. Hjem igen (var på vej hjem fra kursus
og kom forbi butikken).

Før jeg kørte ned til butikken valgte jeg lige at ringe og høre
Sikkerhedsstyrelsen om de havde nogen interesse i at kigge på den - det
kan jo ikke skade at spørge. Det havde de, og det viste sig at de var
igang med en større undersøgelse af hele halogenlampe markedet. De har
nu købt lampen til samme pris som jeg gav for den i august måned og den
indgår i deres undersøgelser af halogen lamper.

Nu afventer jeg så deres tilbagemelding på hvad de finder ud af - den
kommer formentlig om et par måneder.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Ukendt (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-05 18:50

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:437602a7$0$41145$14726298@news.sunsite.dk...
> Mindre juridisk, men rent praktisk: Hvis butikken sætter sig på tværs, så
> prøv at kontakte producenten - og evt. Sikkerhedsstyrelsen
> (http://www.sik.dk/).


Hvad har det lige med sikkerhedsstyrelsen at gøre ?

Det er www.demko.dk der varetager kontrollen, og certificeringen af
el-materiel.

--
Dannie



Jonas Kofod (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 12-11-05 19:26

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse
news:43762b37$0$1855$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> news:437602a7$0$41145$14726298@news.sunsite.dk...
> > Mindre juridisk, men rent praktisk: Hvis butikken sætter sig på tværs,

> > prøv at kontakte producenten - og evt. Sikkerhedsstyrelsen
> > (http://www.sik.dk/).
>
>
> Hvad har det lige med sikkerhedsstyrelsen at gøre ?
>
> Det er www.demko.dk der varetager kontrollen, og certificeringen af
> el-materiel.

At det offentlige (især på tekniske områder) gør brug af eksterne
institutioner flytter ikke selve myndigheden.
Du henvender dig jo heller ikke til Rigshospitalets laboratorium hvis du
skal have afgjort en faderskabs sag.
Eller Radiometer hvis du skal anfægte en pH analyse.
Eller patentbureauet hvis du skal hævde retten til et patent.
Eller Dansk Standard hvis du er utilfreds med dine VVS-rør.
Eller Statens Serum Institutt hvis du mener et lægemiddel ikke er
tilfredstillende.



Jonathan Stein (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 12-11-05 20:15

Dannie wrote:

> Det er www.demko.dk der varetager kontrollen, og certificeringen af
> el-materiel.

Kun hvis producenten ønsker det. De nationale sikkerhedsmærker var en
teknisk handelshindring (eller noget i den retning) i EU, og blev derfor
gjort frivillige for en del år siden.

I dag er det tilstrækkeligt, at produktet er CE-mærket, og producenten
kan vælge om han selv vil stå inde for, at produktet opfylder kravene
til CE-mærket - eller lade et eksternt firma kontrollere det (f.eks. UL,
som Demko nu er blevet en del af).

Sikkerhedsstyrelsen er i øvrigt opstået ved sammenlægning af
Elektricitetsrådet med en række øvrige instanser.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

HvB (13-11-2005)
Kommentar
Fra : HvB


Dato : 13-11-05 19:46


"> > Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på
> > købet :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de
> > blev betalt med dankort.
>
Jeg købte en lampe som din og alle dele måtte ombyttes 5 gange af herstal.
Det gør de uden brok (sikkert fordi de ved at der er brok me deres lamper)
Så ring du roligt til deres hotline.. og sender du fatningen til dem
ombytter de. Det er ?meget?almindeligt for Herstals produkter (desværre for
deres design er meget fint)

HvB



Henrik Stidsen (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-05 20:27

HvB brought next idea :
> Jeg købte en lampe som din og alle dele måtte ombyttes 5 gange af herstal.
> Det gør de uden brok (sikkert fordi de ved at der er brok me deres lamper)
> Så ring du roligt til deres hotline.. og sender du fatningen til dem
> ombytter de. Det er ?meget?almindeligt for Herstals produkter (desværre for
> deres design er meget fint)

Det lyder som om de skal have lov til at se på den anden også for den
slukker/tænder spontant med mellemrum...

Har egentlig mest lyst til at få mine penge igen og købe en lampe fra
et andet firma men det går de nok ikke med til.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Jonas Kofod (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 13-11-05 21:10

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.6cca7d5bb20f9bb9.34878@news.hs235.dk...
> HvB brought next idea :
> > Jeg købte en lampe som din og alle dele måtte ombyttes 5 gange af
herstal.
> > Det gør de uden brok (sikkert fordi de ved at der er brok me deres
lamper)
> > Så ring du roligt til deres hotline.. og sender du fatningen til dem
> > ombytter de. Det er ?meget?almindeligt for Herstals produkter (desværre
for
> > deres design er meget fint)
>
> Det lyder som om de skal have lov til at se på den anden også for den
> slukker/tænder spontant med mellemrum...
>
> Har egentlig mest lyst til at få mine penge igen og købe en lampe fra
> et andet firma men det går de nok ikke med til.

Hvis du får samme oplevelser som HvB taler om - så handler det ikke længere
om hvad firmaet til gå med til



peter.aghl@gmail.com (12-11-2005)
Kommentar
Fra : peter.aghl@gmail.com


Dato : 12-11-05 19:21

Dannie (a) wrote:
>
> Hvad har det lige med sikkerhedsstyrelsen at gøre ?
>
De tager sig af farlige produkter

<quote>
Hvis du har mistanke om, at et produkt er farligt, kan du altid
henvende dig til Sikkerhedsstyrelsen. Vi vil så afgøre, om produktet
er farligt. Det kan nemlig også være, at produktet er slidt, eller at
det bliver brugt forkert.
</quote>

http://www.sik.dk/Forbrugere/Produkter/Farlige_produkter/Anmeld_farligt_produkt.html

Skringsstyrelsen har endvidere en længere liste over farlige
elprodukter
http://www.sik.dk/Forbrugere/Produkter/Farlige_produkter/El-produkter.html

> Det er www.demko.dk der varetager kontrollen, og certificeringen af
> el-materiel.
>
www.demko.dk sender en videre til
http://www.ul-europe.com/en/contact/index.php?country=den

Ikke så befordrende for en anmeldelse af et farligt produkt?

- Peter


peter.aghl@gmail.com (12-11-2005)
Kommentar
Fra : peter.aghl@gmail.com


Dato : 12-11-05 19:23


peter.a...@gmail.com wrote:

> Skringsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen :)

- Peter


Povl H. Pedersen (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 13-11-05 07:54

In article <mn.63777d5b897d8244.34878@news.hs235.dk>, Henrik Stidsen wrote:
> Jeg har en Herstall Ballon lampe med indbygget touch lysdæmper. I går
> smeltede fatningen i den, se billede på
> http://henrikstidsen.dk/wp-files/smeltetlampe.jpg
>
> Der var heldigvis ikke andet end lampen der tog skade, der dryppede
> lidt plastik ned på mit sofabord hvilket ikke har gjort nogen skade
> der.
>
> Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på
> købet :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de
> blev betalt med dankort.
>
> Har Herstall noget produktansvar når noget sådan sker ? her tænker jeg
> på erstatning af lampen eller evt. pengene tilbage ?

Det er reklamationsret. Skader på dit bord ville være dækket af
produktansvaret med selvrisikoen på 4000 kr.

MAndersen (13-11-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 13-11-05 14:45


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndndoo0.3qd.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
> In article <mn.63777d5b897d8244.34878@news.hs235.dk>, Henrik Stidsen
> wrote:
>> Jeg har en Herstall Ballon lampe med indbygget touch lysdæmper. I går
>> smeltede fatningen i den, se billede på
>> http://henrikstidsen.dk/wp-files/smeltetlampe.jpg
>>
>> Der var heldigvis ikke andet end lampen der tog skade, der dryppede
>> lidt plastik ned på mit sofabord hvilket ikke har gjort nogen skade
>> der.
>>
>> Lampen er ca. 3-4 måneder gammel men jeg har mistet min kvittering på
>> købet :( Det kan dog sandsynliggøres via kontoudtog fra banken da de
>> blev betalt med dankort.
>>
>> Har Herstall noget produktansvar når noget sådan sker ? her tænker jeg
>> på erstatning af lampen eller evt. pengene tilbage ?
>
> Det er reklamationsret. Skader på dit bord ville være dækket af
> produktansvaret med selvrisikoen på 4000 kr.

Lidt forkert. Var der kommet skader på bordet, var skaden blevet dækket
fuldt ud. De kr. 4.000,- har intet med skl. at gøre. Beløbet betyder, at
krav/skader under kr. 4.000 ikke kommer ind under produkansvarsloven.

MAndersen




Carsten Riis (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 13-11-05 19:42

MAndersen skrev den 13-11-2005 14:45:

>
> Lidt forkert. Var der kommet skader på bordet, var skaden blevet dækket
> fuldt ud. De kr. 4.000,- har intet med skl. at gøre. Beløbet betyder, at
> krav/skader under kr. 4.000 ikke kommer ind under produkansvarsloven.
>

effekten er den samme


--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk
Red liv uden at kunne førstehjælp!
Du ved ikke om du får brug for blod. www.bloddonor.dk

MAndersen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 14-11-05 07:41


"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
news:UNLdf.232$Cl2.1787@news000.worldonline.dk...
> MAndersen skrev den 13-11-2005 14:45:
>
>>
>> Lidt forkert. Var der kommet skader på bordet, var skaden blevet dækket
>> fuldt ud. De kr. 4.000,- har intet med skl. at gøre. Beløbet betyder, at
>> krav/skader under kr. 4.000 ikke kommer ind under produkansvarsloven.
>>
>
> effekten er den samme

Det tror jeg ikke skadelidte synes, om han får sine kr. 4.000 eller ej.

MAndersen




Henrik Nielsen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 14-11-05 17:13

Det er klart urigtigt.
Det er skadelidte,der har en "selvrisiko" på 4000 kr. Hvis en skade er under
4.000 kr er skaden ikke omfattet af produktansvarsloven. Hvis skaden
overstiger 4.000 kr,skal den ansvarlige kun dække ansvaret fra 4000 og op.

Hvis en skade skal erstattes uden at der fratrækkes 4000 kr,skal man påvise
et erstatningsgrundlag erfter dansk rets almindelige erstatningsregler,dvs
man skal påvise fejl eller forsømmelse.

I øvrigt følger det af EU-domstolens afgørelse fra 1993 i sagen mod
Frankrig,at skadelidte skal rette sit krav mod producenten.
Forhandleren skal kun bære ansvaret hvis man kan påvise fejl eller
forsømmelse hos ham.
Dette er en væsentlig ændring af de regler,som hidtil har været gældende i
Danmark,og alle- også forsikringsbranchen- går ind for ,at krave fra
forbrugere i første omgang skal rettes mod sælgeren= detailhandleren,som det
altid har været gældende i Danmark.

vh
Henrik Nielsen
kontorchef,cand.jur

"MAndersen" <ikke@nogen.no> wrote in message
news:43783194$0$99985$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> news:UNLdf.232$Cl2.1787@news000.worldonline.dk...
> > MAndersen skrev den 13-11-2005 14:45:
> >
> >>
> >> Lidt forkert. Var der kommet skader på bordet, var skaden blevet dækket
> >> fuldt ud. De kr. 4.000,- har intet med skl. at gøre. Beløbet betyder,
at
> >> krav/skader under kr. 4.000 ikke kommer ind under produkansvarsloven.
> >>
> >
> > effekten er den samme
>
> Det tror jeg ikke skadelidte synes, om han får sine kr. 4.000 eller ej.
>
> MAndersen
>
>
>



MAndersen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 14-11-05 19:04


"Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse
news:WH2ef.303$Cl2.2539@news000.worldonline.dk...
> Det er klart urigtigt.
> Det er skadelidte,der har en "selvrisiko" på 4000 kr. Hvis en skade er
> under
> 4.000 kr er skaden ikke omfattet af produktansvarsloven. Hvis skaden
> overstiger 4.000 kr,skal den ansvarlige kun dække ansvaret fra 4000 og op.
Jeg har lært det på den anden måde, men jeg giver mig gerne. Sikkert også
fordi de sager jeg har haft, har forsikringen været blandet ind omkring, og
her har der ikke været nævnt selvrisiko.

F.eks. var der en sag, hvor der blev solgt pyntekirker i gips, beregnet til
at sætte et fyrfadslys ind i. Disse kirker overtændte, og brændte, med skade
på fjernsyn, borde og reoler til følge.
Alle disse fik erstattet deres skader, en ny ramme til et tv kr. 1.700, ny
bord til kr. 3.600 og en reol til noger mere.

> Hvis en skade skal erstattes uden at der fratrækkes 4000 kr,skal man
> påvise
> et erstatningsgrundlag erfter dansk rets almindelige erstatningsregler,dvs
> man skal påvise fejl eller forsømmelse.

> I øvrigt følger det af EU-domstolens afgørelse fra 1993 i sagen mod
> Frankrig,at skadelidte skal rette sit krav mod producenten.
> Forhandleren skal kun bære ansvaret hvis man kan påvise fejl eller
> forsømmelse hos ham.
> Dette er en væsentlig ændring af de regler,som hidtil har været gældende i
> Danmark,og alle- også forsikringsbranchen- går ind for ,at krave fra
> forbrugere i første omgang skal rettes mod sælgeren= detailhandleren,som
> det
> altid har været gældende i Danmark.

§10?? jeg tror ikke den fortsat holder, hvis den kommer i domstolen igen.
Der er vist ingen lande der ønsker dette.

MAndersen




Carsten Riis (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 15-11-05 19:36

MAndersen skrev den 14-11-2005 07:41:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> news:UNLdf.232$Cl2.1787@news000.worldonline.dk...
>
>>MAndersen skrev den 13-11-2005 14:45:
>>
>>
>>>Lidt forkert. Var der kommet skader på bordet, var skaden blevet dækket
>>>fuldt ud. De kr. 4.000,- har intet med skl. at gøre. Beløbet betyder, at
>>>krav/skader under kr. 4.000 ikke kommer ind under produkansvarsloven.
>>>
>>
>>effekten er den samme
>
>
> Det tror jeg ikke skadelidte synes, om han får sine kr. 4.000 eller ej.


Han får under ingen omstændigheder de 4000 kroner.

De første 4000 kroner skal man på jævnt dansk "selv betale".

Om så det hedder selvrisiko eller mindstebeløb. Effekten er den samme.


--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk
Red liv uden at kunne førstehjælp!
Du ved ikke om du får brug for blod. www.bloddonor.dk

MAndersen (16-11-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 16-11-05 15:06


"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
news:%Tpef.355$Cl2.3041@news000.worldonline.dk...
> MAndersen skrev den 14-11-2005 07:41:
>> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
>> news:UNLdf.232$Cl2.1787@news000.worldonline.dk...
>>
>>>MAndersen skrev den 13-11-2005 14:45:
>>>
>>>
>>>>Lidt forkert. Var der kommet skader på bordet, var skaden blevet dækket
>>>>fuldt ud. De kr. 4.000,- har intet med skl. at gøre. Beløbet betyder, at
>>>>krav/skader under kr. 4.000 ikke kommer ind under produkansvarsloven.
>>>>
>>>
>>>effekten er den samme
>>
>>
>> Det tror jeg ikke skadelidte synes, om han får sine kr. 4.000 eller ej.
>
>
> Han får under ingen omstændigheder de 4000 kroner.
>
> De første 4000 kroner skal man på jævnt dansk "selv betale".
>
> Om så det hedder selvrisiko eller mindstebeløb. Effekten er den samme.

Som jeg skriver, har jeg andre oplevelser

MAndersne




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste