Vælge nyt kort (PCI-e, nVidia/ATI)
Fra : Henrik Farre

Dato : 12-11-05 14:47

Jeg har pløjet en del post igennem der omhandler samme spørgsmål inde på
groups.google.com men synes ikke rigtig at kunne finde et svar som jeg
kan bruge 100%.

Min situation er sådan at jeg skal have nyt bundkort og grafikkort. Jeg
er lidt sippet hvad angår billede kvalitet. Jeg har lige nu et Matrox
G400Max og der sidder en Eizo F67 19" CRT for enden af det. Jeg er meget
tilfreds med billedekvaliteten på den kombination, så nu tænker du
måske: "så køb da et nyt Matrox kort, og lad være med at spilde min tid"
MEN:

- Jeg vil have et kort med noget mere 3D power, ikke til spil men 3D
modellering.
- Matroxs driverne til nyere kort under Linux er ikke super (der er
ihvert fald ikke meget positivt på
http://forum.matrox.com/mga/viewforum.php?f=2)
- Pris, jeg vil ikke give over 1700 for et Matrox Millennium P650 PCIe
128 når jeg kan få et kort med meget bedre 3D performance til langt
mindre.

Jeg hælder mest til nVidia kort, da jeg har hørt dårlige ting om ATI's
drivere til Linux, men jeg ikke kunne finde noget konkret, så hvis du
har erfaringer med ATI+Linux må du gerne kommentere på kvalitet af deres
drivere.

Jeg vil gerne have noget mere levetid ud af min skærm, for jeg synes at
det er lidt for dyrt at købe en f.eks. en TFT skærm med dvi-d indgang
der kan køre 1600x1200, men det ville nok løse mine problemer :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Fra : NoShyGuy

Dato : 12-11-05 14:55

Jeg havde et GeForce 6600 GT 128mb, og det er et godt kort.
igår fik jeg så et Radeon X800 XL 256mb og det er lige så godt.
Hvor vidt drivers er til linux ved jeg ikke en pind om.
6600 gt koster ca 1200-1300 kr og X800 koster 2100 for et ASUS.
X800 XL er dobbelt så hurtig som 6600gt

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Farre

Dato : 12-11-05 16:04

lør, 12 11 2005 kl. 13:55 +0000, skrev NoShyGuy:
> [...]
> Hvor vidt drivers er til linux ved jeg ikke en pind om.
> 6600 gt koster ca 1200-1300 kr og X800 koster 2100 for et ASUS.

OK... og hvad med billede kvaliteten? Hvilken opløsning køre du på
kortet? hvilken skærm bruger du? CRT/TFT? Hvem er producenten af Geforce
kortet?

Jeg er lidt ligeglad med hvor hurtigt kortet er, det skal bare være
"hurtigere end et matrox g400max" til en fornuftig pris, dvs. omkring
1000,-