Den russiske nationalmelodi
Fra : Gaby

Dato : 11-11-05 22:42

Kære kloge mennesker her i NG

Jeg vil høre om nogen ved, hvad russerne kalder deres nationalmelodi?

Håber nogen kan hjælpe mig

Hej fra Gabrielle

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-11-05 23:49

http://en.wikipedia.org/wiki/Hymn_of_the_Russian_Federation

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 12-11-05 00:02

Gaby wrote:
> Jeg vil høre om nogen ved, hvad russerne kalder deres nationalmelodi?

Du kan høre sangen her, læse teksten på russisk og engelsk.

http://www.angelfire.com/sc/usmclan/anthem2.html

http://www.funet.fi/pub/culture/russian/html_pages/soviet.html

Bemærk der er 2, den (ny -1977) Russiske og Sovjets national melodi.
Sidstnævnte er vist nok den der bruges med bl.a. OL.

/ Flying Hotdogs

Fra : J. Eriksen

Dato : 12-11-05 18:42

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bemærk der er 2, den (ny -1977) Russiske og Sovjets national melodi.
> Sidstnævnte er vist nok den der bruges med bl.a. OL.

Det er ikke helt rigtigt. Som det også fremgår af den Wikipedia-artikel som
Ivan linkede til, er der én russisk nationalhymne (navnet står på russisk i
artiklen). Melodien er den samme som den tidligere sovjetiske, men teksten
blev revideret i 2000. I perioden fra Sovjetunionens opløsning til 2000
havde Rusland en anden nationalsang - den som i artiklen kaldes "The
patriotic song", men den slog aldrig rigtig igennem. Sikkert bl.a. fordi
melodien ikke var helt så storslået som den tidligere sovjetiske.

Indtil 1944 var "Internationale" mig bekendt nationalhymne i Sovjet, men
Stalin ønskede sig en ny - sikkert for selv at kunne blive hyldet i teksten.
Det var referencerne til Stalin blev slettet i 1977 - hvilket fremgår af dit
link. Jeg mindes i øvrigt tidligere at have læst at hymnen efter Stalin
oftest blev brugt uden tekst overhovedet, men jeg kan ikke huske hvor jeg
har det fra.

Fra : Gaby

Dato : 14-11-05 13:13

Tusind tak for de hurtige svar og links - jeg har fundet hvad jeg søgte

Knus fra Gabrielle