Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nysgerig omkring Nikon
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 11-11-05 19:55

hej

Nu er jeg Canon bruger men er alligevel nysgerig, har dog haft Nikon før der
kom AF.

Har Nikon kameraer stadig motor i kamerahuset, så de kan bruge de AF
optikker der ikke har motoren ude i optikken ?
Altså de optikker der oprindelig blev lavet til Nikon 801 og den
genneration.

--
Jan Damkjær Dahl

Fra : Lars Troels

Dato : 11-11-05 20:07

> [...]
> optikker der ikke har motoren ude i optikken ?
> Altså de optikker der oprindelig blev lavet til Nikon 801 og den

JA. De er kompatible helt tilbage....

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-05 20:09

Jan Damkjær Dahl wrote:
> [...]
> optikker der ikke har motoren ude i optikken ?
> Altså de optikker der oprindelig blev lavet til Nikon 801 og den

Ja.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 11-11-05 20:24

Jan Damkjær Dahl wrote:
> Har Nikon kameraer stadig motor i kamerahuset, så de kan bruge de AF
> optikker der ikke har motoren ude i optikken ?
> Altså de optikker der oprindelig blev lavet til Nikon 801 og den
> genneration.

Ja, men det er en større historie med Nikon optikker.

Nogle af hovedpunkterne er (De nyeste først):

AFS: Motor i objektivet, virker med AF på alle digitale kamera.

AF: Motor i kameraet, virker med AF på alle kamera siden F4 og F801

AI, AIS: Manuelle objektiver, kan bruges på alle kamera, men lysmåleren
virker ikke på D50 og D70(s). D2x og D200 kan lysmåle på dem.

Fra før AI: Kan beskadige nyere kamerahuse.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-05 21:37

In article <4374efe5$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> AI, AIS: Manuelle objektiver, kan bruges på alle kamera, men lysmåleren
> virker ikke på D50 og D70(s). D2x og D200 kan lysmåle på dem.

Så det er en designmæssig begrænsning i de andre modeller. Det undrede
mig at canon kan lysmåle et hul i objektivdækslet, og Nikon ikke kan
med objektiver. Det kommer nok til low-end engang.

Fra : HKJ

Dato : 11-11-05 21:47

Povl H. Pedersen wrote:

> Så det er en designmæssig begrænsning i de andre modeller. Det undrede
> mig at canon kan lysmåle et hul i objektivdækslet, og Nikon ikke kan
> med objektiver. Det kommer nok til low-end engang.

Ja, der sidder en pal på objektivet der fortæller hvilken blænde den er
indstillet til. D50 og D70(s) mangler sensoren for den pal. Det gør det
ret svært at få fornuftige målinger, når kameraet ikke ved hvad blænden
bliver blændet ned til.
Men matrix er det så også det problem at den skal have en absolut
lysmåling, ikke bare en relativ værdi i forhold til max. blænde.

Fra : waal

Dato : 11-11-05 22:09

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men matrix er det så også det problem at den skal have en absolut
> lysmåling, ikke bare en relativ værdi i forhold til max. blænde.

Selv et Nikon burde kunne måle lyset ved arbejdsblænde (nedblændet
objektiv), det må være et bevidst fravalg.

mvh
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-11-05 22:18

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Selv et Nikon burde kunne måle lyset ved arbejdsblænde (nedblændet
> objektiv), det må være et bevidst fravalg.

Jeg tror også der er tale om et fravalg af denne funktion. Mit gamle F70
havde ingen problemer med at anvende spot- og centervægtsmåling med
AI-objektiver. På D200 og de professionelle huse har jeg forstået det sådan,
at man angiver brændvidde og maks. blænde for objektivet, og så kan den
lysmåle med AI-objektiver. Uheldigvis har de ikke indlagt denne del i de
billigere huse.

MVH
Thomas

Fra : Dag Stinus

Dato : 11-11-05 22:52

> [...]
> at man angiver brændvidde og maks. blænde for objektivet, og så kan den
> lysmåle med AI-objektiver. Uheldigvis har de ikke indlagt denne del i de

Hvis objektivet er af typen AiS (non-CPU), dvs. har den rigtige flange på
blænderingen, så skubber den tappen på kraven der sidder rundt om
bajonetfatningen og overfører på den måde oplysning om blændens størrelse.
På denne måde kan centervægtet og spot måling benyttes.

Ønskes matrix-måling benyttet med non-CPU-objektiver skal både brændvidde og
blænde angives.

Ovenstående gælder D2X (jeg har det fra manualens side 84). Så vidt jeg
tolker oplysningerne i brochuren på D200 så opfører den sig på samme måde.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-05 00:04

> [...]
> tolker oplysningerne i brochuren på D200 så opfører den sig på samme måde.

Ja det skulle være korrekt i følge mine informationer også. D200 er vel lidt
et "D2X light"

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-05 10:27

Dag Stinus wrote:

> [...]
> tolker oplysningerne i brochuren på D200 så opfører den sig på samme måde.

Ja, sådan er det. Og er man lidt fiks, programmerer man een af
knapperne, så man med fingerhjulet kan vælge mellem de manuelle
objektiver, den sidst har set. Så tager det ikke lang tid at skifte
optik, og få det hele med.

B o//

Fra : HKJ

Dato : 11-11-05 22:31

waal wrote:

> Selv et Nikon burde kunne måle lyset ved arbejdsblænde (nedblændet
> objektiv),

At lave lysmålingen nedblændet ville være en helt anden virkemåde end
kameraet normalt har. Så det forstår jeg godt at de ikke har.
Det er så en mangel ved nogle typer foto, men heldigvis er det ikke det
store problem ved digital, da man bare kan skyde et prøvebillede og så
se historigrammet.

> det må være et bevidst fravalg.

Selvfølgelig er det et fravalg, de har sparet den sensor til at måle
palens position.

Fra : waal

Dato : 12-11-05 00:23

> [...]
> Det er så en mangel ved nogle typer foto, men heldigvis er det ikke det
> store problem ved digital, da man bare kan skyde et prøvebillede og så se

Lysmåling gennem objektivet ved nedblændet objektiv er den ældste og mest
simple TTL metode. Det er da en udpræget mangel uanset om vi taler film
eller digital

> Selvfølgelig er det et fravalg, de har sparet den sensor til at måle
> palens position.

Der er ikke nogen pal, lysmåleren skal sgu virke uanset om du bruger en
manuel bælg med et forstørrelsesobjektiv, en spejltele eller et andet
manuelt objektiv.

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 12-11-05 07:43

waal wrote:
> Lysmåling gennem objektivet ved nedblændet objektiv er den ældste og mest
> simple TTL metode.

Og den gik af mode da automatisk nedblænding blev opfundet. Ihvertfald
til almindelig fotobrug.

> Det er da en udpræget mangel uanset om vi taler film
> eller digital

På film kan det være en mangel, på digital er det, for det meste,
ligegyldigt.

> Der er ikke nogen pal, lysmåleren skal sgu virke uanset om du bruger en
> manuel bælg med et forstørrelsesobjektiv, en spejltele eller et andet
> manuelt objektiv.

Det kan den også sagtens, når palen er der.

Nikons kamera laver altid lysmåling ved åben blænde, når der så skal
tages et billede vil en der automatisk blive foretaget nedblænding.
Her ogstår så problemet, kameraet er nød til at vide hvor mange stop
lystab, den nedblænding medfører, ellers vil lysmålingen være forkert.
Når kamera og objektiv har den korrekte pal/sensor til at måle dette, så
virker systemet, men på nogle modeller er den udeladt.
På objektiver (og andet) uden automatisk blænde, skal palen bare sige at
nedblændingen ikke medføre noget lystab, så har du lysmåling.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-11-05 10:18

In article <43758edc$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> Og den gik af mode da automatisk nedblænding blev opfundet. Ihvertfald
> til almindelig fotobrug.

Det virker stadig på alle Canon. Jeg kan sætte et stykke staniol for
objektivåbningen med et hul i, og på den måde få et pin-hole kamera.

Hvor svært kan det være.

Fra : Dag Stinus

Dato : 12-11-05 11:43

> Det virker stadig på alle Canon. Jeg kan sætte et stykke staniol for
> objektivåbningen med et hul i, og på den måde få et pin-hole kamera.
>
> Hvor svært kan det være.

Betyder det at du kan sætte et Canon-objektiv fra før EOS-tiden direkte på
et nyt digital-SLR og have fungerende lysmåling - som jeg gør med 25 år
gamle objektiver på min D2X?

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : waal

Dato : 12-11-05 13:05

"Dag Stinus" <dag@SLETTESstinus.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder det at du kan sætte et Canon-objektiv fra før EOS-tiden direkte på
> et nyt digital-SLR og have fungerende lysmåling - som jeg gør med 25 år
> gamle objektiver på min D2X?

Du burde kunne bruge 46 år gamle Nikonobjektiver, det er jo samme bajonet !
kloen er jo lige til at skrue af

Ja, via en adapter. De eneste problem er afstanden flange/filmplan der på FD
systemet er 42mm og på EOS 44mm så skurken er om du kan fokusere til
uendelig hvilket indebærer at visse kombinationer kræver en adapter med
korrektionsoptik med mindre det er makroudstyr. Canon laver en EOS/FD
makroadapter så alt det gamle FD makroudstyr kan bruges på EOS husene med
både lukketids- og flashautomatik

Den korte flange/filmplan afstand på både FD og EOS systemet gør at flere
objektivsystemer kan anvendes
http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm#Canon%20EOS%20SLR%20%20Body så man
med få undtagelser kan montere (og bruge) hvad det skal være på et Canonhus.

I tilfældet EOS bevares lysmåler/tidsautomatik/flashautomatik. I tilfældet
FD lysmåler/evt. tidsautomatik (T90 beholder automatiken på nær
program/blændeautomatik)

I gamle dage producerede Canon selv adaptere til LeicaM39,
Pentax/PrakticaM42, Nikon og Exakta/Topcon.

F.eks. Pentax laver adaptere der muliggør anvendelse af alle deres
objektiver uanset format på huse med K-fatning

Til Olympus (E systemet) kan du med adaptere montere næsten hvad som helst
med lysmåling/automatik i behold

mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-11-05 13:13

In article <4375c764$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Dag Stinus wrote:

> Betyder det at du kan sætte et Canon-objektiv fra før EOS-tiden direkte på
> et nyt digital-SLR og have fungerende lysmåling - som jeg gør med 25 år
> gamle objektiver på min D2X?

Kræver en mindre adapterring. Herefter - ja.

Fra : waal

Dato : 12-11-05 11:46

> Det virker stadig på alle Canon. Jeg kan sætte et stykke staniol for
> objektivåbningen med et hul i, og på den måde få et pin-hole kamera.
>
> Hvor svært kan det være.

For svært for Nikon lader det til

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 12-11-05 14:30

Povl H. Pedersen wrote:

> Det virker stadig på alle Canon. Jeg kan sætte et stykke staniol for
> objektivåbningen med et hul i, og på den måde få et pin-hole kamera.

Det er netop fordi Canon ikke kan nedblænde et mekanisk objektiv, så
derfor ved et Canon kamera at objektiver uden elektronisk kobling ikke
skifter blænde.

> Hvor svært kan det være.

Ganske enkelt når man ikke skal tage hensyn til en mekanisk blænde.

Fra : waal

Dato : 12-11-05 15:34

> [...]
> skifter blænde.

> Ganske enkelt når man ikke skal tage hensyn til en mekanisk blænde.

Det går lige så fint med mekanisk blændeindstilling, det er det der hedder
måling med nedblændet objektiv

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 12-11-05 15:51

waal wrote:

> Det går lige så fint med mekanisk blændeindstilling, det er det der hedder
> måling med nedblændet objektiv

Netop, når kameraet ikke har noget mekanik til at styrer blænden, så må
man styre den manuelt.

Fra : waal

Dato : 12-11-05 17:03

> Netop, når kameraet ikke har noget mekanik til at styrer blænden, så må
> man styre den manuelt.

Selvfølgelig, men med lysmålingen i behold, hvilket er hvad Nikon
tilsyneladende ikke kan finde ud af.

mvh
Michael

Fra : waal

Dato : 12-11-05 11:55

> Og den gik af mode da automatisk nedblænding blev opfundet. Ihvertfald til
> almindelig fotobrug.

> På film kan det være en mangel, på digital er det, for det meste,
> ligegyldigt.

Ligegyldigt om du kan måle lyset eller ej ?

> Det kan den også sagtens, når palen er der.

Der er ikke nogen "pal" på manuelle objektiver, Canon kan, Nikon kan ikke,
længere er den vel ikke.

Michael

Fra : Dag Stinus

Dato : 12-11-05 12:13

> Der er ikke nogen "pal" på manuelle objektiver, Canon kan, Nikon kan ikke,
> længere er den vel ikke.

Måske er den ikke længere, men lidt mere nuanceret.

Er historien ikke den at Nikon har valgt en bajonetfatning og tilhørende
overførsel af blændeoplysninger som er tilstræbt bagudkompatibel. Dvs. at
alle Nikon-objektiver siden 1959 med F-fatning, hvis bare de kan ombygges
til AiS-kobling, kan anvendes på visse af de nyeste kameraer (D2X og D200).
Jeg har selv en Micro-Nikkor som var født med Ai-kobling, kloen, (dvs. en
alder på mindst 30 år) men den blev ombygget (udskiftning af blænderingen)
for 10-12 år siden til AiS så den kunne anvendes på de Nikon-kameraer der
ikke tillod lysmåling ved manuel nedblænding (f.eks. FA og F90). En D2X og
en D200 kan således modtage både elektronisk og mekanisk information fra det
påsatte objektiv afhængig af hvad der er tilgængeligt.

Da Canon indførte EOS-systemet i 1987 valgte man bevidst at lave en helt ny
bajonetfatning med elektronisk dataoverførsel for at kunne udvide
funktionaliteten og disse "nye" objektiver fungerer så også på de nye
digitale SLR-kameraer. Hvordan forholder det sig med brug af objektiverne
før EOS-tiden? Kan de bruges direkte på de nye digitale SLR-kameraer eller
kræver det adapter og noget manuel betjening?

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-11-05 12:18

waal wrote:

> Der er ikke nogen "pal" på manuelle objektiver, Canon kan, Nikon kan
> ikke, længere er den vel ikke.

Ikke korrekt. Canon vil og Nikon vil ikke!

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 12-11-05 14:39

waal wrote:

> Der er ikke nogen "pal" på manuelle objektiver,

Det er der på alle Nikon objektiver med blændering, men på objektiver
med elektronisk dataoverførsel bruges det ikke.

At du ikke kender til Nikons fatning, ændre ikke på det.

> Canon kan, Nikon kan ikke,
> længere er den vel ikke.

Canon kan IKKE styre mekanisk blænde, derfor vil blændeåbningen ikke
ændre sig, når billedet skal tages.

Nikon kan styre mekanisk blænde og derfor er de nød til at vide hvad den
er indstillet til.

Det er to forskellige måder at lave tingene på, Canon har valgt at
droppe kompabiliteten til gamle objektiver, Nikon har valgt at beholde
den. Dit udsagn viser at du går ind for Canons løsning, hvilket kan
undre når du ellers går så meget op i ældre udstyr.

Fra : waal

Dato : 12-11-05 15:51

> [...]
>
> At du ikke kender til Nikons fatning, ændre ikke på det.

> Canon kan IKKE styre mekanisk blænde, derfor vil blændeåbningen ikke ændre

Det arbejde er sandelig overladt til fotografen

> Nikon kan styre mekanisk blænde og derfor er de nød til at vide hvad den
> er indstillet til.

Njet, alle andre fabrikater kan kan måle det indfaldendelys ved
arbejdsblænden, undtagen Nikon

> [...]
> kompabiliteten til gamle objektiver, Nikon har valgt at beholde den. Dit
> udsagn viser at du går ind for Canons løsning, hvilket kan undre når du

Sikke dog en gang sludder, Canon kan netop bruges med gamle objektiver m.v.
MED lysmålingen i behold uanset om det er Canonobjektiver, eller
Nikonobjektiver for den sags skyld. Det er ikke konstruktionsmæssige
særheder ved F-fatningen er umuliggør lysmåling med manuelle objektiver, det
er enten et bevidst fravalg eller en tanketorsk

Pentax valgte i lighed med Nikon at bevare K fatningen uden Nikons bøvl med
manglende lysmåling på nogle af husene/objektiverne

mvh
Michael

Fra : Dag Stinus

Dato : 12-11-05 16:34

> [...]
> særheder ved F-fatningen er umuliggør lysmåling med manuelle objektiver,
> det er enten et bevidst fravalg eller en tanketorsk

Fandt lige en meget beskrivende side om Canon bajonetfatninger og
udfordringer med lysmåling:
http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/

På siden er listen med de i alt 13 Canon-objektiver med FD-fatning der kan
anvendes på EOS-kameraer med ved hjælp af FD-EOS-adapteren (hvis man kan
finde den på en auktion).

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : waal

Dato : 12-11-05 17:32

> [...]
> anvendes på EOS-kameraer med ved hjælp af FD-EOS-adapteren (hvis man kan

Det er de teleobjektiver den indbyggede korrektionsoptik er beregnet på. Det
er udelukkende en spørgsmål om at kunne indstille objektiverne på uendeligt,
det har intet med lysmålingen at gøre. Der eksisterer 2 forskellige EOS/FD
adaptere og den med korrektion har Canon rigtig nok droppet, men der er
andre producenter af EOS/FD adaptere både med og uden korrektion. Det
interessante er at EOS husene kan bruge stort set al optik via adaptere blot
flange/film(sensor) afstanden er stor nok til at bevare
uendelighedsindstillingen. Til makroarbejde er adapteren blot en tynd
mellemring så der er uendelighedsindstillingen af mindre betydning så længe
lysmåleren stadig virker, og det gør den. At måleren skal justeres på
enkelte ældre EOS-film huse er bedøvende ligegyldigt da FL/FD huse kan
erhverves for små penge

Dit forsøg på at manipulere med indholdet af et iøvrigt udemærket link bider
altså ikke på en gammel Canon-ræv, men måske på dem der ikke tygger sig
igennem det hele.

mvh
Michael

Fra : Dag Stinus

Dato : 12-11-05 17:53

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> Dit forsøg på at manipulere med indholdet af et iøvrigt udemærket link
> bider altså ikke på en gammel Canon-ræv, men måske på dem der ikke tygger
> sig igennem det hele.

"manipulere" - trist at kæden skulle knække her i en ellers god tråd om
fototeknik

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : waal

Dato : 12-11-05 18:08

> "manipulere" - trist at kæden skulle knække her i en ellers god tråd om
> fototeknik

Hvad vil du eller kalde det, du nævner kun de teleobjektiver adapteren er
skabt til uden at nævne den mangfoldighed af muligheder og løsninger linket
omtaler.

Havde du blot angivet linket havde interesserede selv have studeret fordele
og ulemper.

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-05 18:26

waal wrote:

> Dit forsøg på at manipulere med indholdet af et iøvrigt udemærket link bider
> altså ikke på en gammel Canon-ræv, men måske på dem der ikke tygger sig
> igennem det hele.

så er vi nede på det lave niveau igen. Beskyldning om manipulation. Krig
mellem Nikon og canon.

Bo //

Fra : waal

Dato : 12-11-05 19:44

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> så er vi nede på det lave niveau igen. Beskyldning om manipulation. Krig
> mellem Nikon og canon.

Har du ikke læst mit svar til Dag Stinus ?

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 12-11-05 16:48

waal wrote:

> Det arbejde er sandelig overladt til fotografen

Hvor primitivt.

> Njet, alle andre fabrikater kan kan måle det indfaldendelys ved
> arbejdsblænden, undtagen Nikon

De Nikon kamera der har den ekstra sensor, kan altid måle lyset. De ved
nemlig hvor meget blænden skifter, når de skal tage billedet.

> Sikke dog en gang sludder, Canon kan netop bruges med gamle objektiver m.v.
> MED lysmålingen i behold uanset om det er Canonobjektiver, eller

Desværre mister Canon bare automatisk nedblænding. Sådan noget sker ikke
på et Nikon, den vil altid styre blænden og de kamera modeller der har
palen til at måle blændeindstillingen, kan også lave lysmåling.

> Nikonobjektiver for den sags skyld. Det er ikke konstruktionsmæssige
> særheder ved F-fatningen er umuliggør lysmåling med manuelle objektiver, det
> er enten et bevidst fravalg eller en tanketorsk

Det er et valg, for at understøtte lysmåling skal kameraet have den
sensor til at måle blænderingens placering, det er en ekstra mekanisk
indretning og koster dermed penge.
Da Nikons matrix lysmåler arbejder med absolut lysværdier, kræver den
også at kameraet har kendskab til objektives absolutte blænde. Det laves
så normalt med et menupunkt hvor det kan indtastes.

Fra : waal

Dato : 12-11-05 18:17

> Hvor primitivt.

Helt normalt fotografarbejde

> [...]
> at kameraet har kendskab til objektives absolutte blænde. Det laves så
> normalt med et menupunkt hvor det kan indtastes.

Nikon har aldrig kunne finde ud af de mest simple ting, selv da de i sin tid
kopierede Contax bajonetten til målsøgersystemet brugte de en forkert
stigning på snekken. Det var meningen at man skulle kunne bruge Nikon
objektiver på Contax, og Contax objektiver på Nikon, men ak nej,
afstandsindstillingen passede ikke med målsøgeren = uskarpe billeder
(russerne ku' godt)

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-05 18:49

waal wrote:

> [...]
> objektiver på Contax, og Contax objektiver på Nikon, men ak nej,
> afstandsindstillingen passede ikke med målsøgeren = uskarpe billeder

DU har sq da en klar holdning til at Nikon's udviklere er klart dummere
end andre ?

Bo //

Fra : waal

Dato : 12-11-05 20:09

> DU har sq da en klar holdning til at Nikon's udviklere er klart dummere
> end andre ?

Nikon er da ikke de eneste med tanketomme tosserier i bagagen.

Canons "R" eller "Flex" fra 1959, løs lysmåler som på en gammel Leica men
med samme bajonet som som de senere FL/FD men med en nedblændingspal der
skulle forspændes af filmfremtrækket (Nikon F løb med kunderne) og senere
den håbløse automatmodel EE hvor det halve af objektivet var fast monteret i
huset. Det blev til 4 objektiver før projektet blev begravet (ca.1965)

Så er der vist balance på dummekontoen

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-11-05 19:11

waal wrote:

> Nikon har aldrig kunne finde ud af de mest simple ting, selv da de i

Tak spids - så fik vi godt nok sat det på plads! Hvor er verden do enkel,
bare man besidder den rigtige indsigt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 12-11-05 19:50

> Tak spids - så fik vi godt nok sat det på plads! Hvor er verden do enkel,
> bare man besidder den rigtige indsigt.

Og hverken du eller Bo Bjerre kan fornemme når tingene bliver sat lidt på
spidsen ? , selv uden små hjemmelavede smiley's

Bajonethistorien er iøvrigt korrekt.

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-11-05 11:12

waal wrote:

> Og hverken du eller Bo Bjerre kan fornemme når tingene bliver sat
> lidt på spidsen ? , selv uden små hjemmelavede smiley's

Det er netop forskellen på det skrevne medium og på tale. De retoriske
værktøjer skal bruges med forsigtighed, da alt sagt (skrevet) står der til
analyse, hvorimod talen kun efterlader det, der blev opfattet af modtageren
i nuet. Min anbefaling er, at man holder sig ret stringent til, hvad der
står, og ikke til hvad man tror at afsenderen nok mente.
Om du så vil vælge at betragte tingene anderledes, er jo din sag - men det
er nok ikke forventeligt at andre nødvendigvis følger din måde at betragte
tingene på.

Skriv, hvad du mener, og læs hvad der står!

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-11-05 12:15

Povl H. Pedersen wrote:

> Så det er en designmæssig begrænsning i de andre modeller. Det undrede
> mig at canon kan lysmåle et hul i objektivdækslet, og Nikon ikke kan
> med objektiver. Det kommer nok til low-end engang.

Ja, jeg er også overbevist om at det er en ren markedspolitisk beslutning.
Der er ingen tekniske grunde til at man ikke skulle kunne lysmåle hvad som
helst. Men det er da klart at springblænden skal aktiveres for at få en
korrekt måling. Men det er man vel også indstillet på, hvis man benytter
manuelle objektiver.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-11-05 10:11

On Fri, 11 Nov 2005 20:24:21 +0100, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:
> [...]
>
>AFS: Motor i objektivet, virker med AF på alle digitale kamera.
>
>AF: Motor i kameraet, virker med AF på alle kamera siden F4 og F801

Faktisk siden F-501

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-05 10:30

HKJ wrote:

> Ja, men det er en større historie med Nikon optikker.
>
> Nogle af hovedpunkterne er (De nyeste først):
>
> AFS: Motor i objektivet, virker med AF på alle digitale kamera.

og F4, F5, F6.

> AF: Motor i kameraet, virker med AF på alle kamera siden F4 og F801

Tag du bare F501 og flere andre med, men det er detaljer.

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 12-11-05 18:53

> [...]

>virker ikke på D50 og D70(s). D2x og D200 kan lysmåle på dem.
>
>Fra før AI: Kan beskadige nyere kamerahuse.

Hvorved kan før-AI optikkerne skade nyere kamerahuse?

Årsagen til spørgsmålet er, at jeg overvejer køb af D70s, og ifølge
fotoforretningen skulle selv mine old-gamle objektiver skulle kunne
bruges (jeg har to fra før AI-tiden som bruges på det Nikkormat FTn,
jeg købte i 1972....).

Mvh. Henrik.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-05 19:36

Hans Henrik Pedersen wrote:

> [...]
> fotoforretningen skulle selv mine old-gamle objektiver skulle kunne
> bruges (jeg har to fra før AI-tiden som bruges på det Nikkormat FTn,

Det har jeg heller ikke hørt om. Men der kommer jo rygter og
beskyldninger fra mange sider. Der findes god nogle enkelte optikker,
der rager så langt ind i huset, at de kan hindre spejlets bevægelighed.
Så vidt jeg husker nogle extreme fiskeøjer.

Check med din forhandler eller een, der har manualen til kameraet.

Jeg har selv et par optikker fra midt 60'erne, og de giver IKKE
problemer på mit hus (Ikke D70)

btw: hvornår startede AI tiden?

Bo //

Fra : waal

Dato : 12-11-05 19:56

> [...]
>
> Check med din forhandler eller een, der har manualen til kameraet.
>
> Jeg har selv et par optikker fra midt 60'erne, og de giver IKKE problemer

1977

Lidt Nikon tjavs http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_general.htm

mvh
Michael

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 12-11-05 20:58

On Sat, 12 Nov 2005 19:56:07 +0100, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>1977
>
>Lidt Nikon tjavs http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_general.htm
>
>mvh
>Michael

Tak. Især dette skema er nyttigt:

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/other/compatibility.html

Pinligt nok advarede Nikon Danmark ikke så bombastisk, da jeg stillede
dem spørgsmål om mulighederne for at bruge gamle F-objektiver på nye
kameraer.

Så tak for advarslen. Jeg bruger faktisk stadig en 35/2 og en 105/2,5
fra dengang Ruder Konge gik i korte bukser. Mine øvrige objektiver er
fra 1977-80.

Mvh. Henrik.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-11-05 20:30

On Sat, 12 Nov 2005 17:52:31 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

> [...]
>fotoforretningen skulle selv mine old-gamle objektiver skulle kunne
>bruges (jeg har to fra før AI-tiden som bruges på det Nikkormat FTn,

På huse det er beregnet til Ai-objektiver sidder der en lille pal
rundt om fatningen. Den bruges til at måle hvilken blænde blænderingen
er sat på. Denne pal kan tage skade, hvis man maser er pre-Ai objektiv
på huset. På F3 og F4 kunne palen foldes til side. På F5 kunne denne
funktion eftermonteres. Jeg mener også nogle af Nikkormat'erne kunne
folde palen væk.

Da Ai (Aperture indexing) blev introduceret, kunne man få nogle
konterverterings kit, som udskiftede blænderingen, så objektivet kunne
bruges på et Ai hus. De er dog svære at få fat i nu om dage. Det er
også muligt at lave en udskærring i blænderingen, så de gamle
objektiver kan bruges. Hvis man ikke selv har mod på at gøre det (der
findes opskrifter på nettet), så er der nogen der har specialiseret
sig i at gøre det (mest i USA). Prisen ligger typisk på USD 30-40 +
porto.

Peter.

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 12-11-05 21:00

On Sat, 12 Nov 2005 20:29:40 +0100, Peter Rongsted
<nulldev@rongsted.dk> wrote:
> [...]
>findes opskrifter på nettet), så er der nogen der har specialiseret
>sig i at gøre det (mest i USA). Prisen ligger typisk på USD 30-40 +

Har du et link til dette stykke husflidsarbejde, der skulle kunne gøre
det muligt at modificere gammel optik til nye kameraer? Mvh. Henrik.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 13-11-05 07:42

On Sat, 12 Nov 2005 19:59:30 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

>Har du et link til dette stykke husflidsarbejde, der skulle kunne gøre
>det muligt at modificere gammel optik til nye kameraer? Mvh. Henrik.

Desværre ikke. Men prøv google. Det kaldes for det meste for AI
conversion.

Peter

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 13-11-05 17:39

On Sun, 13 Nov 2005 07:42:20 +0100, Peter Rongsted
<nulldev@rongsted.dk> wrote:

på spørgsmål: Har du et link til dette stykke husflidsarbejde, der
> [...]
kameraer? Mvh. Henrik.

>Desværre ikke. Men prøv google. Det kaldes for det meste for AI

Jeg fandt dette:

http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/FullAImod.htm

http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/aimod/aimod.htm

Har jeg ret i at antage, at det er operationen i figur 9 her, der
sikrer mod at ødelægge nyere kamerahuse:

http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/aimod/aimod.htm

Da D70 alligevel ikke kan måle lys gennem de gamle Nikon-optikker er
de øvrige modifikationer vel i så fald overflødige?

Mvh. Henrik.