Hej igen, kan ikke komme videre kan nogen ~
Fra : Jeanette Hansen

Dato : 11-11-05 17:24

Hej!

Jeg har nu fundet frem til mine oldefar, hans brødre og hans forælder. Min
oldefar hed Albrecht Berthold Knappe og er født i 1837 i København,
forældrene er Franz Knappe født i Østrig i 1800, bor i København i 1860,
uddannet bomuldsvæver, hustro og mor til Albrecht, Carthrine Dorthea Golrik
født i Preusen i 1800, bor med manden i København i 1860. De har i alt tre
drenge der er i lære som bomuldsvæver et sted i København. Jeg har prøvet at
finde noget på dem, men kan ikke.

Det jeg søger er et by navn på mine tipoldeforældre i Østrig og Preusen hvor
de er født, så jeg har muligheden for at finde mine tiptipold forældre, på
begges side. Er der nogen der kan hjælpe mig??

Med Venlig hilsen
Jeanette Goldtsche Snede Hansen
goldtsche@email.dk

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 11-11-05 17:55

Prøv at se nærmere på denne side:

http://www.genealogienetz.de

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 13-11-05 11:34

Jeg kan se at Franz var vævermester i Slagelse i 1845. Han må altså have
haft borgerskab i Slagelse. Har du tjekket borgerskabsoplysningerne på
landsarkivet. For det meste er der fødselsoplysninger.
Forøvrigt angiver han sit fødested som Stomberg og konen (som her kaldes
Dorte Jols) sit fødested som Masdeborg. Er der ikke lokalliteter i
Tyskland og Østrig, der matcher det?
Børge

Fra : Lars Helbo

Dato : 15-11-05 12:53

On Sun, 13 Nov 2005 11:33:39 +0100, Børge Fogsgaard
<fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Forøvrigt angiver han sit fødested som Stomberg og konen (som her kaldes
>Dorte Jols) sit fødested som Masdeborg. Er der ikke lokalliteter i

Husstand: Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, 1845, Rosengade

Frantz Knappe, 44, gift, Vævermester, Stornberg, ,
Dorthe Jols, 44, gift, hans kone, Masdeborg ??, ,1, ,
Heronemas Knappe ??, 14, -, deres børn, Hamborg,,
Lunginus Knappe ??, 11, -, deres børn, København,
Bertholdt Knappe, 7, -, deres børn, København, Alder er 6 eller 7 år.,
Beneholdt Knappe ??, 6, -, deres børn, København, ,
Fredrich Pfeiffer, 26, ugift, Væversvende, Greist ??, ,
Thorvald Jacobsen, 26, ugift, Væversvende, Gunstov paa Falster ??, ,
Jens Poulsen, 25, ugift, Væversvende, Høng Sogn, Sorø Amt
Anders Hansen, 22, ugift, Væversvende, Boeslunde Sogn, Sorø Amt, ,
Christian Sørensen, 22, ugift, Væversvende, Horsens, ,
Claus Jorsang Jørgensen, 28, ugift, Væversvende, Baiern, ,
Carl Hartsch ??, 21, ugift, Væversvende, København, ,
Joseph Lewig, 18, ugift, Væversvende, Horsens, ,
Mathilde Salomonnsen, 17, ugift, Tjenestepiger, København, ,
Marie Jensine Andersen, 16, ugift, Tjenestepiger, Korsør, ,
Marie Larsdatter, 22, ugift, Tjenestepiger, Pedersborg Sogn, Sorø Amt,
Kirsten Jørgensen, 16, -, Tjenestepiger, Byeskoven, St. Mickels Sogn,
Sorø Amt

Skal vi ikke gætte på, at han kommer fra Starnberg i Østrig og hun fra
Magdeburg i Tyskland?

Fra : B.Ilsøe

Dato : 08-01-06 10:59

"Lars Helbo" <mig@her.dk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> Sorø Amt
>
> Skal vi ikke gætte på, at han kommer fra Starnberg i Østrig og hun fra

Starnberg ligger altsaa ikke i Östrig, men i Bayern/Tyskland...
(i närheden af München)

Hilsen Birgit (Östrig)

PS: det maa väre Starnberg i Tyskland, siden vi hverken har Stomberg eller
Stornberg i Östrig.
Navnet Knappe med e er heller ej östrigsk, men Knapp uden e er et meget
kendt navn hernede.