Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 350D spørgsmå
Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 10:23

Har ikke fulgt så meget med i gruppen på det sidste, og kan ikke lige
overskue gennemlæsning af 4000 indlæg. Er spm. derfor besvaret, så giv
et hint i stedet for at sprede gylle..:) (Bemærk smileyen)..

Nå, til det...NU skal det snart være!

Jeg vil købe et Canon 350D i nær fremtid. Der medfølger 18-55 optik til
kittet. En god ven har et Canon 70-300 (husker ikke lige modellen, men
det er UDEN IS (image stab.))
Det kan jeg få for ca 2000,- Pænt holdt.

Mit primære formål med kameraet er sportsfoto (udendørs), typisk
rallybiler i fart..(farten svinger mellem 30-200 km/t.
Afstanden til motivet svinger fra ca. 2 - 30 meter, og det er meningen
at billedet primært skal indeholde bilen.
Normalt beskærer jeg billederne (med jpeg-crops) så der (set fra siden)
er bil med "en halv-til- hel- bils luft" foran, og en "halv-til-hel-bils
luft" bag- hvis det giver mening..:) (se evt på www.racephoto.dk hvad
jeg mener...)

Indtil nu har jeg brugt et lidt ældre Minolta 3MP-kamera, men flere og
flere vil gerne have fotos, der kan blive til plakater ( op til
A1-størrelse). Mit Minolta kan lave fotos til udprint op til A3 med
_rimeligt_ resultat (igen afhængig af øjnene der ser...)

Har ikke prøvet A1-format, men det bliver nok for "blurret" med en
startopløsning på 2300 x 1600 (ca - så vidt jeg husker )

Kommer jeg til at mangle noget mellem 55 og 70?
Er IS det værd, man tillægger det?
Eller skal jeg droppe extra-objektivet fra min ven og købe et der
spænder fra _under_50 (kit-objektivet går til 55) til ca 300?
Med IS?

Det er jo snart jul, så ideen var, at jeg købte kameraet nu og ønskede
mig f.x. extern
flash/optik/modlysblænde/filtre/batteri(er)/taske/flashkort m.m i
julegave..:)

Rallysæsonen slutter i morgen lørdag, og så har jeg hele vinteren indtil
marts til at øve mig med mit nye kamera..:)

Det blev alligevele et langt indlæg, men håber I gider læse det og give
mig lidt feedback...på forhånd tak..og god weekend til alle.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-05 10:43

Thore wrote:

> [...]
> det er UDEN IS (image stab.))
> Det kan jeg få for ca 2000,- Pænt holdt.

Prøv at stille dit spørgsmål i news:dk.fritid.foto.indkøb - det er en ny
gruppe der specifikt oprettet til den type emner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 13:13

On Fri, 11 Nov 2005 10:42:51 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Prøv at stille dit spørgsmål i news:dk.fritid.foto.indkøb - det er en ny
>gruppe der specifikt oprettet til den type emner...

Du har ret.... hvilket igen beviser, at man af og til skal refresh new
groups..:) Kendte ikke exixtensen af den..

Tak for info..

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-11-05 13:36

"Thore" <dinotecATmail.dk> wrote in message

> Du har ret.... hvilket igen beviser, at man af og til skal refresh new
> groups..:) Kendte ikke exixtensen af den..
>
> Tak for info..

Den er heller ikke mere end ca en uge gammel

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-05 20:36

Thore wrote:

> Du har ret.... hvilket igen beviser, at man af og til skal refresh new
> groups..:) Kendte ikke exixtensen af den..
>
> Tak for info..

Tja... det er da meget pænt af dig, at du takker for informationen, men
hvorfor valgte du at forsætte tråden her i gruppen, hvor den faktisk er
off-topic.

Du kunne jo meget nemt ha' genpostet indlægget i
news:dk.fritid.foto.indkøb - en et indlæg her i gruppen, hvor du oplyste
at tråden var flyttet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 22:30

On Fri, 11 Nov 2005 20:36:17 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Tja... det er da meget pænt af dig, at du takker for informationen, men
>hvorfor valgte du at forsætte tråden her i gruppen, hvor den faktisk er
>off-topic.

1. Fordi den oprindelige forespørgsel har afledt en meget god gennemgang
af IS contra ikke-IS (brugernes erfaringer) Og det er da vist topic,
eller hur?

2. En anden afledning er hvilket objektiv, man synes jeg ville få mest
ud af til mit formål, og det er da vel heller ikke off-topic...

3. Ud over det var mit oprindelige spørgsmål ikke "hvor køber jeg EOS
350D billigst, hvilket vel er d.f.f.indkoeb's hovedfomål...

4. En hel del nåede at svare på mit oprindelige indlæg, inden jeg tog
bestik af hvorvidt det var fejlpalceret efter din henstilling, og så var
der ligesom ingen grund til at kopiere tråden, så man skulle følge
indlæg i 2 grupper med samme <subj>.

5. Jeg har læst nyhedsgrupper i mange år, og kender (tildels)
"reglerne", men som jeg startede med at skrive havde jeg ikke fulgt med
i denne gruppe nogle uger og kendte ikke existensen af d.f.f.indkoeb, og
derfor postede jeg her.

6. d.f.f.indkoeb er - kan jeg se - inden den har holdt en uges
fødselsdag - gennemsyret af perverse udgydelser fra lige så perverse
mennesker, som jeg ikke gider glo på...jeg håber de (få) implicerede
holder sig der, og lader denne gruppe genoprette det gode ry og den gode
"sportsånd" der engang herskede...

7. Det skal ikke gentage sig...:) Har jeg en prisforespørgsel e.l. en
anden gang, skal jeg nok indfinde mig det "rigtige" sted...

--
Venlig hilsen / Best regards Thore Sorensen
DK-2700 Bronshoj / DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 11-11-05 11:35

> [...]
> det er UDEN IS (image stab.))
> Det kan jeg få for ca 2000,- Pænt holdt.´

Det lyder imø lidt dyrt, du kan få et nyt Sigma 70-300 (APO) i tyskland for
mindre end det, og så er portoen endda medregnet!
Kvaliteten på Sigmas og Canons er vist væsentligt den samme...

> [...]
> Afstanden til motivet svinger fra ca. 2 - 30 meter, og det er meningen
> at billedet primært skal indeholde bilen.

Så passer 70-300 sikkert meget godt, du kan sikkert endda nøjes med et
70-200 hvis det skulle være!
Canon har et 70-200 f/4 L, det koster godt nok knap 5000, du kan så få 100
euro (750 kr) cash-back...
Det koster altså godt det dobbelte af dit 70-300, men det er så også dobbelt
så godt ;)

> Normalt beskærer jeg billederne (med jpeg-crops) så der (set fra siden)
> er bil med "en halv-til- hel- bils luft" foran, og en "halv-til-hel-bils
> [...]

Beskærer du for at opnå 2:3 sideforhold? - Det slipper du så for hvis du
skifter til DSLR!

> [...]
>
> Har ikke prøvet A1-format, men det bliver nok for "blurret" med en
> startopløsning på 2300 x 1600 (ca - så vidt jeg husker )

Måske, du skal nok også interpolere billedet hvis du ikke vil kunne se
pixelsne tydeligt, det kanmåske godt lade sig gøre for en plakat skal jo
ikke nærstuderes ;)

> Kommer jeg til at mangle noget mellem 55 og 70?

Næppe...

> Er IS det værd, man tillægger det?

Det kommer meget an på situationen, i højt dagslys med korte lukkertider gør
det ikke nogen væsentlig forskel...

> Eller skal jeg droppe extra-objektivet fra min ven og købe et der
> spænder fra _under_50 (kit-objektivet går til 55) til ca 300?
> Med IS?

NEJ! - Det gælder om at have et så lille zoom-område som muligt! - Generelt
gælder det at jo større zoom område jo ringere er kvaliteten :)

> Det er jo snart jul, så ideen var, at jeg købte kameraet nu og ønskede
> mig f.x. extern
> flash/optik/modlysblænde/filtre/batteri(er)/taske/flashkort m.m i
> julegave..:)

Batterier kan du finde billigt (splinter nye) på den tyske ebay, 5-6 euro er
ikke unormalt!

Held og lykke med det!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 13:13

On Fri, 11 Nov 2005 11:34:58 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

>Det lyder imø lidt dyrt, du kan få et nyt Sigma 70-300 (APO) i tyskland for
>mindre end det, og så er portoen endda medregnet!
>Kvaliteten på Sigmas og Canons er vist væsentligt den samme...

Havde en mistanke om, at det måske var lidt dyrt...
Selvfølgelig vil jeg ikke bruge uanede mængder af kroner, men til
gengæld vil jeg gerne ofre lidt på "det rigtige" fra start af..

> [...]
>euro (750 kr) cash-back...
>Det koster altså godt det dobbelte af dit 70-300, men det er så også dobbelt
Lyder (alt er relativt) som en meget fornuftig pris..
Det vil jeg overveje istedet for min vens ..

>Beskærer du for at opnå 2:3 sideforhold? - Det slipper du så for hvis du
>skifter til DSLR!

Beskærer for at fremhæve bilen + ca en bils længde (½ på hver side)
I nogle af mine originaler "drukner" bilen lidt i omgivelserne på grund
af for stor afstand. Mit Minolta har haft en svaghed med autofocus ved
for høj zoom (kan zoom'e op til 3X). Man kan jo ikke altid komme tæt nok
på. Sådan en 300-hestes Mitsubishi slår hårdt hvis den rammer under en
afkørsel..:)
Normalt har jeg beskåret til 480x 360 til hjemmesiden og reduceret
kvaliteten ca 20-30%, for at få filstørrelsen ned under ca 50KB. Nogle
kører stadig med K56-modem...

Men får af og til forespørgsler fra deltagerne på billederne i
originalstørrelse/opløsning til udprint i alt fra 15x10 cm til A3.
Det seneste var i går en af deltagerne til morgendagens rally i
Kalundborg, der ville forhøre om muligheden for at jeg "skød" ham med
formålet om at lave en plakat i A1-størrelse.(Til hans sponsorer med tak
for hjælp i indeværende sæson).

Så derfor bliver jeg "nødt til" at investere i nyt udstyr...
Jeg kan så ikke nå det til i morgen, men så er jeg fuldt "gearet" til
næste sæson..:)

>Måske, du skal nok også interpolere billedet hvis du ikke vil kunne se
>pixelsne tydeligt, det kanmåske godt lade sig gøre for en plakat skal jo
>ikke nærstuderes ;)

Det har du ret i, og jeg vil da forsøge med de shot's jeg får i morgen,
men nu har jeg overvejet nyindkøbet i et år, og grundet den forestående
højtid, kunne det lige så godt være nu. Kone og alle børnene brokker sig
altid over, at jeg kun ønsker mig skjorter, underhyl og sokker, så nu
kan man så lave en diger ønskeseddel..:)

>Næppe...

OK..

>Det kommer meget an på situationen, i højt dagslys med korte lukkertider gør
>det ikke nogen væsentlig forskel...

Mine lukketider på Minolta'en ligger som regel på 1/125-del -> 1/250
del. Så får man hjulene til at snurre, baggrunden er "duch'et" samtidig
med at hovedmotivet (bilen) står skarp. Det er opnået ved at trykke
knappen halvt ned , focusere på en plet på vejen - ca. hvor bilen vil
være - følge bilen og trykke i bund når bilen er ca. hvor man
focuserede.... hmmm lang forklaring ..håber du/I forstår..:)

>NEJ! - Det gælder om at have et så lille zoom-område som muligt! - Generelt
>gælder det at jo større zoom område jo ringere er kvaliteten :)

Der lærte jeg noget essentielt... har aldrig haft et DSLR, men har da
lidt erfaring fra for 30 år siden med analoge...:) men havde ikke en
zoom den gang... fandtes ikke til mit budget..:)

>Batterier kan du finde billigt (splinter nye) på den tyske ebay, 5-6 euro er
>ikke unormalt!

Har selv en konto der, så det holder jeg øje med..:)

>Held og lykke med det!

Tak for info og tilbagemeldinger..:)

Fra : Morten Storm

Dato : 11-11-05 13:47

Lige en detalje:

> Det kommer meget an på situationen, i højt dagslys med korte lukkertider
> gør det ikke nogen væsentlig forskel...

Jeg har ikke selv erfaring med IS (desværre), men iht flere tidligere indlæg
er IS ikke meget bevendt, når motivet er i bevægelse (egentlig ganske
logisk, når man tænker på det). Og det må jo i allerhøjeste grad siges at
være tilfældet med dine motiver! Til gengæld skulle det være
uovertruffent ved stationære motiver under gustne lysforhold!

--
Venlig hilsen
Morten Storm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-11-05 14:01

"Morten Storm"
> [...]
> være tilfældet med dine motiver! Til gengæld skulle det være
> uovertruffent ved stationære motiver under gustne lysforhold!

IS er altid en god ting - men det har sefølig ikke supermands
kræfter til at fastfryse bevægelse. Men du kan fotogratere
fra feks. en bil eller et skib i bevægelse og have en bedre
chance for skarpe billeder, det er ret mirakuløst. Hvis du
har valget så vil jeg klart anbefale dig at vælge noget med
billed stabillisator - det fungerer fakrtisk også i forb. med
panning - så yepper det det vil være dumt ikke at købe
med IS..
-max-

Fra : KNL DtP

Dato : 11-11-05 14:00

"Morten Storm" <morten.storm@FJERNESmail.dk> skrev i en meddelelse

> men iht flere tidligere indlæg
> er IS ikke meget bevendt, når motivet er i bevægelse

Netop motorsport er en af de sportsgrene, som udviklerne har taget hensyn
til, da de opfandt Mode 2 (hedder den vist på Canon's Imange Stabilizer).
Denne tillader, at fotografen følger motivet sidevers, for at få en flot
panorering, mens den stabiliserer på den modsatte akse.

Fidusen er, at man kan vælge en rimelig langsom lukkertid, så baggrunden
og fælgene kan blive godt og grundigt tværet ud, alt i mens racerbilen
står knivskarp. De rystelser fotografen laver under panoreringen bliver
glattet ud af gyromekanismen i objektivet, så det kun er én vej
rystelserne kommer.

Jeg er ikke helt klar over, om de andre producenter har denne feature, da
nogle har bygget det ind i kamerahuset, mens andre har det siddende i
objektivet.

Har testet Canon EF 70-200 f/2.8 L USM IS for at se hvordan det
fungerede - den klarede det i meget overbevisende stil:
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=31

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Brizz

Dato : 11-11-05 14:41

KNL DtP wrote:
> Har testet Canon EF 70-200 f/2.8 L USM IS for at se hvordan det
> fungerede - den klarede det i meget overbevisende stil:
> http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=31

Har ovenstående objektiv og mode 2 fungere genialt!
Det koster en slat penge men er absolut pengene værd!

--
Mvh Brian
---

Ved mail sæt et eller andet + @ foran mit domæne.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 17:05

On Fri, 11 Nov 2005 14:00:18 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Har testet Canon EF 70-200 f/2.8 L USM IS for at se hvordan det
>fungerede - den klarede det i meget overbevisende stil:

Flotte fotos...utroligt i den ringe belysning....
Men 15K er jo også en slat penge...:(

Man skulle måske dreje vinklen hen på et hus der har IS i stedet...
Nu er jeg igen forvirret..hmmm... det bliver en lang weekend..:)

Fra : Brizz

Dato : 11-11-05 18:14

Thore wrote:
> [...]
>
> Man skulle måske dreje vinklen hen på et hus der har IS i stedet...
> Nu er jeg igen forvirret..hmmm... det bliver en lang weekend..:)

Teknologien med IS i huset er ikke særlig udbredt endnu. dvs jeg vil
ikke mene den er gennemtestet på højde med IS hos Canon. Kig forbi
www.fotob.dk hvor der er taget nogen motorcykel billeder med canon
70-200 2.8 IS USM
Når du først har arbejdet lidt med det tænker du ikke over du lige har
givet en halv mdr løn for det.

--
Mvh Brian
---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-05 19:26

In article <i4g9n1p0512ujpvqut93hg282v7ktv09s9@4ax.com>, Thore wrote:

> Man skulle måske dreje vinklen hen på et hus der har IS i stedet...
> Nu er jeg igen forvirret..hmmm... det bliver en lang weekend..:)

Der er ingen huse med mode 2 IS (den eneste IS du kan bruge). Jeg ved
heller ikke om den er nået til Nikon, hvor IS (kaldet VR) er røvdyrt.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-05 19:58

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg ved
> heller ikke om den er nået til Nikon,

Nikon angiver at de har automatisk detektering af panorering.
F.eks. rapporterer Moose Peterson at det virker rigtigt godt.

> hvor IS (kaldet VR) er røvdyrt.

Ja de er dyre - men ikke nødvendigvis dyrere end tilsvarende fra Canon

Fra http://webshop.goecker.dk/:
NIKON AFD-S VR 70-200 MM. 2.8G ED IF: kr. 12.195,00
CANON EF 70-200 MM 2.8L IS USM: kr. 12.825,00

NIKON AF-S VR 300 MM. 2.8G ED: kr. 25.230,00
CANON EF 300 MM 2.8 L USM IS: kr. 29.995,00

NIKON NIKKOR AF VR 80-400MM 4.5-5.6 ED kr. 10.265,00
CANON EF 100-400 MM 4.5-5.6L USM IS kr. 10.500,00

NIKON AFD-S VR 24-120MM 3.5-5.6G IF-ED kr. 4.495,00
CANON EF 28-135MM 3,5-5,6 IS USM kr. 3.285,00

Det er vist tæt på samme pris fra de 2 leverandører.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HKJ

Dato : 11-11-05 20:19

Povl H. Pedersen wrote:
> Der er ingen huse med mode 2 IS (den eneste IS du kan bruge). Jeg ved
> heller ikke om den er nået til Nikon, hvor IS (kaldet VR) er røvdyrt.

Nikon definer deres VR modes anderledes end Canon:

Normal: Til normalt brug, vil automatisk detektere panorering.

Active: Til brug vis du opholder dig på et ustabilt sted (bil, båd
osv.). I denne mode kan der ikke panoreres.

Læg også mærke til at deres nye 18-200 har fået en 2 generations VR, som
skulle stabilisere 4 stop, hvor det før i tiden var 3 stop.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-05 17:24

"Morten Storm" <morten.storm@FJERNESmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har ikke selv erfaring med IS (desværre),

Det er desværre ofte tilfældet for folk der ikke mener at IS ikke er særligt
nyttigt.
Jeg har god erfaring med 4 forskellige Canon objektiver med IS.

> men iht flere tidligere indlæg er IS ikke meget bevendt, når motivet er i
> bevægelse (egentlig ganske logisk, når man tænker på det).

og der også været flere tidligere indlæg der siger det er nyttigt - jeg har
skrevet en del af dem.
Ellers se indlægget i denne tråd fra max - jeg er meget enig med ham.

> Og det må jo i allerhøjeste grad siges at være tilfældet med dine motiver!

Som andre også har nævnt kan det på de nyere modeller give een akset
stabilisering, som netop er lavet til panorering.
Til rally vil man ofte være interesseret i en vis uskarphed i baggrunden fra
panorering og i fælgende fra en lidt lang lukketid for at fremhæve den
action der er i motivet. Begge peger i retning af at IS er nyttigt.

> Til gengæld skulle det være uovertruffent ved stationære motiver under
> gustne lysforhold!

Ja, også det

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 16:38

On Fri, 11 Nov 2005 10:23:22 +0100, Thore <dinotecATmail.dk> wrote:

>Jeg vil købe et Canon 350D i nær fremtid. Der medfølger 18-55 optik til

For lige først at præcisere først:

Jeg vil købe mit kamera her i DK, hvor jeg har set dem til omkring
6500,- incl. kit-objektiv.
Men jeg skulle da lige kigge på Tecnicdirect.de, og der slog det mig at
alle deres 350D'ere sælges med Sigma eller Tamron optik.
Og så til spm..:):

Hvordan er kvaliteten på disse contra Canons EF zoom-objektiver? Contra
Canons L-modeller?

Fra : Jacob

Dato : 11-11-05 17:14

"Thore" <dinotecATmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Canon L er toppen.
Canon DO er letvægtsudgaver. de skulle dog kunne give nogle mærklige
billeder under specielle forhold.
sigma og tamron har også deres topserier. men de har absolut også noget
skidt.

Når du skal være mellem 2 og 30 meter fra bilen har du brug for noget med en
max brændvide på 100mm. på 30 meter vil dit billede så fylde 6.8 x 4.5m.
ved 200mm vil dit billede udsnit være 3.4 x 2.3m
Hvis jeg var dig ville jeg købe en 85mm f/1.8 til 3200kr fra ny. den giver
på 30 meter et billed udsnit på 8 x 5.3m. den opløsning du taper på den
korte brændvide vinder du på at objektivet tegner stjerne skarpt.
Men du kan i forvejen komme rimligt langt med kit udstyret. jeg vil mene at
den 18-55mm den er udstyret med rækker ud til 15m. derfra kan du så bruge
den 85mm.
http://www.digitalmagasinet.dk/dof.asp kan du beregne billed udsnit ved
forskellige brændvider.
Jeg vil ikke tro at du umidelbart vil få noget ud af is da du er vant til at
panne og at du kører med en lukkertid på 1/100 og med forholdsvis korte
brændvider. man kan med lidt øvelse lave knivskarpe billeder ved 1/60 og
135mm. det kræver blot noget øvelse.

Jacob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-05 17:34

"Thore" <dinotecATmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan er kvaliteten på disse contra Canons EF zoom-objektiver? Contra
> Canons L-modeller?

Jeg gik fra Canon 75-300 f/4.0-5.6 USM IS til Canon 70-200 f/2.8 L USM IS.
Der er stor positiv forskel i billedkvalitet, fokuserings hastighed og
fornemmelsen af bygge kvalitet - men der er også stor forskel i pris, fysisk
størrelse og vægt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-05 17:23

"Thore" <dinotecATmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kommer jeg til at mangle noget mellem 55 og 70?

Nej.

> Er IS det værd, man tillægger det?

Ja

> Eller skal jeg droppe extra-objektivet fra min ven og købe et der
> spænder fra _under_50 (kit-objektivet går til 55) til ca 300?
> Med IS?

Større zoom område giver typisk dårligere billedkvalitet.
Du skal nok gøre op med dig selv hvor ofte du har brug for at komme under 70
mm

Canon 75-300 USM IS fokuserer forholdvis langsomt, selvom den har USM
motor - måske spiller det en rolle for dig.
Jeg ved ikke om den nye 70-300 USM IS er hurtigere - Canon hævder det, så
mon ikke der er noget om snakken.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Alex W

Dato : 11-11-05 17:50

> [...]
> motor - måske spiller det en rolle for dig.
> Jeg ved ikke om den nye 70-300 USM IS er hurtigere - Canon hævder det, så

Den er ikke hurtig ... det er et faktum....
Hvis 75-300 IS skal bruges til motorsport, så skal man stille skarpt
manuelt, hvis det kun er splitsekunder... til bilen er væk ...
Hvis du har fået stillet skarpt på bilen (afstand) skal zoomen nok følge
bilen skarphedsmæssigt, det kan den godt ...
Når den liiige skal finde ud af hvor den skal stille skarpt, er den ikke
særlig hurtig. den har den gamle type USM ringmotor.
Den nye USM er langt hurtigere.

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-05 19:24

In article <3dn8n1lunqduivphe4v0bb4mmlsi0ifidt@4ax.com>, Thore wrote:
> [...]
> det er UDEN IS (image stab.))
> Det kan jeg få for ca 2000,- Pænt holdt.

Det handles normalt til 1000-1200 kr som brugt (også USM modellen),
og du kan få et nyt til under 2000 i Tyskland.

> [...]
> Afstanden til motivet svinger fra ca. 2 - 30 meter, og det er meningen
> at billedet primært skal indeholde bilen.

Så har du INTET at bruge IS til. De hjælper ikke med at fryse action.
Hvis du skal have IS, så skal det være type 2, den der tillader dig
at følge bilen. Det har de dyrere objektiver fra Canon, inklusive den
ny 70-300 mm så vidt jeg husker. Et 70-200mm f/4L vil dog være væsentligt
skarpere, og sandsynligvis et bedre valg. Eller Sigma EX 70-200 f/2.8
eller Sigma EX 100-300mm f/4.

> Det er jo snart jul, så ideen var, at jeg købte kameraet nu og ønskede
> mig f.x. extern
> flash/optik/modlysblænde/filtre/batteri(er)/taske/flashkort m.m i
> julegave..:)

Gode objektiver kommer med modlysblænde. Det er kun ekstraudstyr
til de billige.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-05 20:47

Povl H. Pedersen wrote:

> Det handles normalt til 1000-1200 kr som brugt (også USM modellen),
> og du kan få et nyt til under 2000 i Tyskland.

Er det en demonstration eller bare ren og skær dovenskab, der gør at folk
ikke flytter denne off-topic tråd til news:dk.fritid.foto.indkøb ...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 11-11-05 21:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Er det en demonstration eller bare ren og skær dovenskab, der gør at
> folk ikke flytter denne off-topic tråd til news:dk.fritid.foto.indkøb ...?

....og det bliver helt sikkert ikke den sidste af slagsen.
Faktisk kunne man sagtens forestille sig, at nogen kunne finde på at
gøre det med vilje, bare for at irritere dig :p

--
Mvh Henrik.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-11-05 21:03

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndn9odl.3gj.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Gode objektiver kommer med modlysblænde. Det er kun ekstraudstyr
> til de billige.

Jepper. Endnu en grund til at købe L.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Brizz

Dato : 11-11-05 22:05

Jens Bruun wrote:
> Jepper. Endnu en grund til at købe L.

Yep

--
Mvh Brian
---

Fra : ThomasM

Dato : 11-11-05 22:57

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrndn9odl.3gj.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Jepper. Endnu en grund til at købe L.

Eller EX

/ThomasM

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 13:59

> Det handles normalt til 1000-1200 kr som brugt (også USM modellen),
> og du kan få et nyt til under 2000 i Tyskland.

Mon ikke du tænker på den gamle 75-300-udgave? Det lyder meget billigt for
en 70-300mm. De har jo ikke været ret længe på markedet.

Mvh. Claus Petesen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-11-05 19:23

Povl H. Pedersen skrev i Message-ID:
<slrndn9odl.3gj.povlhp@ip100.home.terminal.dk>:

> Gode objektiver kommer med modlysblænde. Det er kun ekstraudstyr til
> de billige.

Mange billige Sigma kommer med modlysblænde. Det er kun Canon der er så
fedtet.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-05 19:34

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Mange billige Sigma kommer med modlysblænde.

Det kaldes "kompensation". Kan man ikke finde ud af det med optisk kvalitet,
kan man altid levere et stykke påskrubar plastik med. Så er køber tilfreds,
for så er det jo li'ssom at købe et rigtig L-objektiv

....duck and away...

Fra : Jens Christensen

Dato : 13-11-05 13:10

> [...]
> kvalitet, kan man altid levere et stykke påskrubar plastik med. Så er
> køber tilfreds, for så er det jo li'ssom at købe et rigtig L-objektiv

Der fulgte ovenikøbet en fin taske med til mit Sigma 70-300mm APO DG
(foruden modlysblænden), så de må virkelig mene at der skal kompenseres for
noget når man køber det

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-11-05 19:44

Jens Bruun skrev i Message-ID:
<4376358f$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> Det kaldes "kompensation".

Det er da fint at du prioriterer din hobby så højt at du kun har
L-objektiver. Ikke alle kan/vil det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-05 20:03

> Det er da fint at du prioriterer din hobby så højt at du kun har
> L-objektiver.

Jeg har meget andet end L-optik.

Så du min smiley?