høj æggekage
Fra : anders

Dato : 11-11-05 10:02

hvordan for man en æggekage til at hæve, ved godt den skal ovnen. men kan
bare ikke få det til at lykkes, håber i kan hjælpe.

mvh anders

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-11-05 10:09

On Fri, 11 Nov 2005 10:01:46 +0100
"anders" <alehmann@get2net.dk> wrote:

> hvordan for man en æggekage til at hæve, ved godt den skal ovnen. men
> kan bare ikke få det til at lykkes, håber i kan hjælpe.

bagepulver og en ganske lille sjat mel til at binde. Plejer at virke
for mig

Fra : Max

Dato : 11-11-05 10:24

Hej Anders

> hvordan for man en æggekage til at hæve, ved godt den skal ovnen. men kan
> bare ikke få det til at lykkes, håber i kan hjælpe.

Hader når de hæver :), men jeg har lært at hvis man ligger
låg på panden, så hæver den.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 12:27

hej
spørgsmål

ikke et låg på? - handling
ligger låget ikke på? - ligger allerede?

mvh
kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 12:46

lægger et låg på? handling
ligger - et låg ligger på?forbliven

eller hur?
mvh
kirsten

Fra : Max

Dato : 11-11-05 12:48

Hej Kirsten

> ikke et låg på? - handling
> ligger låget ikke på? - ligger allerede?

Smut over i dk.kultur.sprog med den slags.

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 12-11-05 22:50

> Hej Kirsten

> Smut over i dk.kultur.sprog med den slags.

.... og helst i en fart!

Kent.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-11-05 14:58

"anders" <alehmann@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan for man en æggekage til at hæve, ved godt den skal ovnen. men kan
> bare ikke få det til at lykkes, håber i kan hjælpe.
>
> mvh anders

Låg på panden plejer at virke for mig.

Steen.

Fra : CBT

Dato : 14-11-05 20:43

Sådan laver man en rigtig Flæske æggekage.
Bestil et stykke letrøget og letsaltet flæsk ved slagteren, det skal helst
være skåret på kammen fra Italienske grise ( dobbelt så stort spæklag som på
de danske luksusgrise) før i tiden kunne man købe den kvalitet ved alle
slagtere, men i dag skal den forudbestilles.
Skær flæsket i ca. 1 cm. tykke skiver og steg dem i ovnen ved svag ikke for
kraftig varme 160-170 °c, hæld evt. fedtet fra et par gange, flæsket skal
stege ca. ½ time til sværen begynder at poppe op og bliver porøs og sprød.
(kan laves dagen før, er fortrinlig til stegt flæsk og persillesauce)
Slå 5 friske æg (pr. person) op i en skål, tilsæt lidt piskefløde og pisk
massen let sammen, kom evt. lidt salt og peber i.
Varm ovnen op til 180 °C, varm en pande op og hæld lidt smør (eller bedre
lidt fedt fra flæsket) på panden, når fedtstoffet er varmt hældes æggemassen
på panden, der røres let i æggemassen til denne begynder at binde, stil
straks panden ind i den hede ovn og lad æggekagen bage (soufler) til
æggemassen er stivnet og den har en næsten dobbelt højde og flot gylden
farve, server den straks med varm sprød flæsk, tomatbåde, frisksnittet
purløg, groft rugbrød og stærk sennep. brug aldrig bagepulver eller andre
kunster til at lave simpel og gedint DANSK mad med. Go´appetit
Hilsen Restaurant@egaamarina.dk