Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkalder pose og støv?
Fra : Michael Birkmose

Dato : 11-11-05 07:52

Hejsa,

Jeg er for nyligt begyndt i mørkekammeret selv. I den forbindelse fremkalder
jeg også mine egne negativer.
Mørkekammeret befinder sig i den lokale fotoklub, og de kniber ind i mellem
at få tid til at komme derned.

Derfor overvejede jeg at køber en af de der fremkalderposer, hvor man kan
putte filmen i fremkalder tanken i dagslys. Således kan jeg
jo bare fremkalde negativerne derhjemme selv, og så kun bruge mørkekammeret
til papir fremkaldelser.

Men jeg tænkte på om der var nogen der havde erfaringer med de her
fremkalder poser og støv? Risikerer man mere støv på sine negativer, når det
foregår
inde i sådan en?

Mvh
Michael Birkmose

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-11-05 08:19

Michael Birkmose skrev:

> Risikerer man mere støv på sine negativer,
> når det foregår
> inde i sådan en?

Nej, men du skal nok ikke lade katten sove i den.
Støv er, som regel, kun et problem mens filmen tørrer
efter fremkaldelsen.

Peter Schrøder

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 11-11-05 11:01

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-11-05 12:27

Michael Sig Birkmose skrev:

> Ohh - oki. Nogen gode ideer til hvordan man minimere støv under
> tørring?

Der er to måder: Lade filmen tørre så hurtigt som
muligt eller lade den tørre i et støvfrit miljø.
Det sidste kræver et slags tørreskab eller lignende.
Man kunne i sin tid få nogle firkantede plastictørreskabe
til at hænge op. Det var i princippet bare en stor
plasticpose med en plade i top og bund til at holde
faconen på posen. Der var så en slids fra top til
bund, nogle gange med lynlås, så man fik adgang
til skabet. Tørretiden er lidt forlænget i sådan et skab.

Alternativt kan man reducere tørretiden, og dermed
perioden hvor emulsionen er klæbrig, med kemikalier.
Tetenal har/havde et produkt som hed Drysonal og
som var beregnet specielt til dette. Mange har gennem
tiden brugt almindelig husholdningssprit i sidste
hold skyllevand. Det virker også. Filmen kan dog blive
blå af sprit i skyllevandet, men det betyder ikke
noget, rent kopieringsmæssigt.

Peter Schrøder

Fra :    ab©

Dato : 11-11-05 13:28

Du skal passe på i "de varme lande" for filmemulsion er jo næsten en levende
organisme og i hvertfald spiseligt for alskens flyvende insekter, når der er
tale om vådt og varmt miljø.

En "fremkalderpose" er helt OK (jeg har én et eller andet sted), men i nød
og betryg kan du sagtens lave det samme nummer under en dyne i soveværelset
med gardinerne rullet for eller endnu bedre om aftenen. Øv dig med en
fremkaldt / eller ødelagt film, så du ikke er i tvivl om, hvordan filmen
kommer i fremkaldertanken.

ab (-c:)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-11-05 17:26

Michael Sig Birkmose skrev:

>Jeg skal til Indien snart, og regner med at skyde lidt sort/hvid dernede,
>og så fremkalde mens jeg er der. Så hvis der er nogen portabel tørre
>løsning som kan minimere omfanget af støv ville det jo være super.

Jeg ville prøve at se om jeg kunne få fat i en
dagslysfremkaldertank.

Om de fremstilles i dag ved jeg ikke, men men kan måske findes
billigt i markedsgruppen eller et andet brugtmarked.

Der har været flere, men især Agfa og Ansco kan anbefales.

Og igen Agfas model var genial, særdeles nem at spole filmen ind
i (og bruge).

Som navnet antyder, så kan man spole filmen ind i normal daglys
med en sådan.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 11-11-05 14:23

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-11-05 13:32

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
Det lyder rigtigt smart med Drysonal.

Bare af nysgerrighed, hvis det virkelig er så smart drysonal hvorfor vil
man så nogensinde bruge et tørreskab?

Hej

Drysonal er bare et afspændingsmiddel med antistatiske egenskaber, det
erstatter ikke tørreskabet, men nedsætter bare tørretiden.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jens G

Dato : 11-11-05 17:03

On Fri, 11 Nov 2005 13:32:06 +0100, "Langgaard Bærbar"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Drysonal er bare et afspændingsmiddel med antistatiske egenskaber, det
>erstatter ikke tørreskabet, men nedsætter bare tørretiden.

I "gamle dage" da jeg fremkaldte mange film, brugte vi lidt
opvaskesæbe inden filmene blev tørret. Det virkere fint som
tørreforkorter.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-11-05 13:34

> "Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> wrote in message
> Det lyder rigtigt smart med Drysonal.
>
> Bare af nysgerrighed, hvis det virkelig er så smart drysonal hvorfor vil
> man så nogensinde bruge et tørreskab?

Man skal jo ikke unødvendigt udsætte filmen for noget ekstra kemikalier, og
der er selvfølgelig noget med at det jo koster ekstra penge. Den gang jeg
selv fremkaldte brugte vi et rum med kraftig udluftning og ikke kune
udluftning over kemikalier, vi havde også en affugter stående til at tørre
luften ud med. Så tørrede filmen ca. med dobbelt hastighed, men til dit brug
kan du også benytte en hårtørrer

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-05 14:28

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> luften ud med. Så tørrede filmen ca. med dobbelt hastighed, men til dit brug

En hårtørrer er et af de sikreste midler til at ophvirvle og afsætte
støv på emulsionen.

Bo //

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-11-05 13:58

Michael Sig Birkmose skrev:

> Bare af nysgerrighed, hvis det virkelig er så smart drysonal hvorfor
> vil man så nogensinde bruge et tørreskab?

Det var p*ssedyrt. lol.
Det var også derfor at nogle begyndte at
eksperimentere med sprit. Jeg ved så ikke,
hvordan de film, som i sin tid blev tørret med
sprit, har klaret tidens tand.

Peter Schrøder

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 11-11-05 14:53

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-11-05 13:59

> Drysonal er bare et afspændingsmiddel med antistatiske egenskaber, det
> erstatter ikke tørreskabet, men nedsætter bare tørretiden.

Hvor lang tid tager det ca. at tørre filem efter athave dybet den i
drysonal?

Hej

Jeg har ikke nøjagtig tid, det er afhængig af temperatur og ventilation.
Jeg har aldrig brugt andet end at skylle filmen i demineraliseret vand
tilsat en 1/4 dråbe sulfo, som det sidste inden ophængningen, så er man
totalt ude over kalk-skjolder.
En nat er godt for filmen, da en uhærdet emulsion let ridses.

Fra : waal

Dato : 11-11-05 16:32

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> totalt ude over kalk-skjolder.
> En nat er godt for filmen, da en uhærdet emulsion let ridses.

Hængende natten (filmen) over på badeværelset = ingen problemer

mvh
Michael

Fra : waal

Dato : 11-11-05 16:38

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg tænkte på om der var nogen der havde erfaringer med de her
> fremkalder poser og støv? Risikerer man mere støv på sine negativer, når

Et toilet, skab eller lignende uden vindue er en herlig ting. En papkasse
med pålimede ærmer er også en mulighed (men den fylder)

mvh
Michael