Det bedste smør
Fra : Ole Sørensen

Dato : 10-11-05 23:55

Er Arla's Lurpak noget af det bedste smør man kan få? Jeg så i TV-programmet
'Hjemmeservice' med Mik Schack, at han brugte en pakke smør som jeg ikke før
har set. Måske fra et mindre mejeri? Måske har han opdaget noget som jeg
ikke har...
PS: Må gerne smage salt. Skal ikke bruges i madlavning, kun på brød.

Hilsen Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-11-05 00:05

Ole Sørensen skrev:

> Er Arla's Lurpak noget af det bedste smør man kan få?

Det mest aromatiske smør jeg kender, og som er pragtfuldt at stege i,
eller til at lave ghee af, er det tyske rullesmør der sælges i 500 g-
pakker i bl.a. Føtex. Om det er lisså aromatisk og velsmagende på
brød ved jeg ikke.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Buhl

Dato : 11-11-05 08:52

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> eller til at lave ghee af, er det tyske rullesmør der sælges i 500 g-
> pakker i bl.a. Føtex. Om det er lisså aromatisk og velsmagende på

Dette kan jeg kun sekundere - det smager, og dufter - ifølge min gamle,
ligesom det smør min farfar (mejerist) lavede i sin tid, og vandt mange
priser på - det er en fantastisk god smør - og så er den ikke dyr !!!
Føtex har også noget fransk smør, i en hvis pakke, som har meget grove
saltkorn i sig - dette er også godt på hvidt brød, hvis man lyster meget
salt.

Mvh.
Hans

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-11-05 18:16

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> Dette kan jeg kun sekundere - det smager, og dufter - ifølge min gamle,
> ligesom det smør min farfar (mejerist) lavede i sin tid, og vandt mange
> priser på -

Enig (uden at kende netop din farfars smør).
Det smager af - smør - som smør gjorde engang.

Hilsen Inger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-11-05 00:37

Inger Pedersen skrev:

> Enig (uden at kende netop din farfars smør).
> Det smager af - smør - som smør gjorde engang.

Det får mig til at tænke lidt på . . . Man kan lave smør af sur eller
frisk fløde. Jeg har en idé om at vi fortrinsvis bruger sur fløde til
smørfremstilling herhjemme. Hvad bruger de i Tyskland? Eller rettere:
hvad bruger de til fremstilling af rullesmørret fra Føtex? Og er der
overhovedet nogen sammenhæng? Jeg har vist kun smagt smør fremstillet
af sur fløde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : ASKF

Dato : 18-11-05 06:41

Klaus Alexander Seistrup ytrede sig i
<slrndnaao7.gra.klaus@localhost.szn.dk> med dette:

> [...]
>hvad bruger de til fremstilling af rullesmørret fra Føtex? Og er der
>overhovedet nogen sammenhæng? Jeg har vist kun smagt smør fremstillet

Jeg tror også det har noget at gøre med hvordan det kærnes. Arlas smør
er meget hårdt ved køleskabstemperatur, og ikke velegnet til at smørre
på brød (man skal vel næsten bruge en ostehøvl til det), mens den tyske
smørrulle har en anden og noget blødere konsistens ved samme temperatur.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : jakob

Dato : 11-11-05 10:39

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> eller til at lave ghee af, er det tyske rullesmør der sælges i 500 g-
> pakker i bl.a. Føtex. Om det er lisså aromatisk og velsmagende på

Hvordan laver man ghee?

--
Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-11-05 11:27

Jakob skrev:

> Hvordan laver man ghee?

Ghee er det samme som klaret smør. Man opvarmer smørret forsigtigt
i en tykbundet gryde til det lige netop simrer, men det må ikke
branke. Målet er at få vandet til at fordampe (smør indeholder 20%
vand), samt at få mælkerester og salt til at bundfælde sig.

Når vandet er fordampet, damper det ikke længere fra smørret. Man
kan teste om alt vandet er fordampet ved at dyppe en strimmel papir
i det smeltede smør og tænde ild til strimlen. Sprutter den, er der
stadig en smule vand i smørret.

Man skummer nu det klarede smør og hælder det forsigtigt over på en
krukke eller anden egnet beholder, idet mælkeresterne bliver tilbage
i gryden. Man kan evt. hælde gennem et kaffefilter (man skal nok
ikke bruge kaffetragt af plastik) eller osteklæde.

Ghee har en pragtfuld duft af flødekaramel, og smager vidunderligt
på fx ris eller grød.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Christian Hansen

Dato : 11-11-05 13:23

> [...]
> branke. Målet er at få vandet til at fordampe (smør indeholder 20%
> vand), samt at få mælkerester og salt til at bundfælde sig.

Smøret skal bringes i kog og koge en ca. 10 minutter til man ser brune
pletter i bunden af gryden og skummet har lagt sig. Derefter skal man si
det gennem et kaffefilter, ostelærred eller andet praktisk - se
eventuelt "Gastronomisk grundbog ISBN 3-8290-6162-6", hvor teknikken er
beskrevet med tilhørende billeder.

Skal man bruge smør til eksempelvis bearnaisesovs, vil jeg klart
anbefale at man i stedet klarer smøret i mikrobølgeovn. Derved undgås
nøddesmagen, som efter min mening ikke hører hjemme i bearnaisesovsen -
men det er jo en smagssag :)

Mvh Christian

Fra : Intet Navn

Dato : 11-11-05 00:57

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> wrote in message

> Er Arla's Lurpak noget af det bedste smør man kan få? Jeg så i
TV-programmet
> PS: Må gerne smage salt. Skal ikke bruges i madlavning, kun på brød.

Jeg ved bestemt ikke om det er det bedste smør man kan få, men Lurpak findes
i en variant med "Læsø salt" (altså egentlige 'saltkorn' i smørret) og det
er helt fantastisk netop til f.eks. brød!

/claus

Fra : Christian Hansen

Dato : 11-11-05 01:33

Intet Navn wrote:
> Jeg ved bestemt ikke om det er det bedste smør man kan få, men Lurpak findes
> i en variant med "Læsø salt" (altså egentlige 'saltkorn' i smørret) og det
> er helt fantastisk netop til f.eks. brød!

Jeg laver nogle gange mit eget smør, ikke af syrnet fløde, men blot af
alm fløde - og så tilsætter jeg salt i flager - det er nemlig rigtigt
godt med knasende salt i smøret, når det skal på brødet :)

Det smager :)

Mvh Christian

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-11-05 01:29

Nu så jeg ikke lige det program, men lur mig, om ikke det kunne være Thise
mejeriets økologiske smør. Efter min mening det bedste smør til friskbagt
brød Fåes i Irma bl.a.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ole Sørensen

Dato : 11-11-05 01:45

Gainsbourg wrote:
> Nu så jeg ikke lige det program, men lur mig, om ikke det kunne være
> Thise mejeriets økologiske smør. Efter min mening det bedste smør til
> friskbagt brød Fåes i Irma bl.a.

Jeg mener at pakken var mørkeblå/mørkegrøn og med et stort tydeligt gult
logo på midten af pakken.

Hilsen Ole

Fra : Mus

Dato : 11-11-05 09:59

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at pakken var mørkeblå/mørkegrøn og med et stort tydeligt gult
> logo på midten af pakken.
>
> Hilsen Ole

He he lyder jo næsten som kægården. Blå med noget guldt på midten.
Men det er det jo nok næppe

LN

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-11-05 10:02

Mus skrev:

> He he lyder jo næsten som kægården. Blå med noget guldt på midten.

Jeg beklager sidespringet, men er jeg den eneste der kommer til at tænke
"Kærgården by Night" når jeg ser det "nye" design på Kærgården-pakkerne?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-11-05 10:15

"Ole S¯rensen" <sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> on torsdag 10. november 2005
at 23:54 +0100 wrote:
> [...]
>før
>har set. Måske fra et mindre mejeri? Måske har han opdaget noget som jeg

Arlas lurpak er ikke meget værd efter min mening- kedeligt og
karakterløst. Den tyske rullesmør som er nævnt andetsteds er glimrende.
Det samme er den New Zealandske der fås i blandt andet Fakta. Thieses er
fremragende men ikke altid lige let at få fingre i.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-11-05 10:51

On Fri, 11 Nov 2005 10:39:21 +0100
jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> Hvordan laver man ghee?

varmer smøret op og fjerner al "affaldet" som mælkeraster og vand når
det er flydende.

Det er det man også kalder "klaret smør",

Fra : JytteJ

Dato : 11-11-05 11:05

> [...]
> opdaget noget som jeg ikke har...
> PS: Må gerne smage salt. Skal ikke bruges i madlavning, kun på brød.

Det bedste smør er ubetinget det økologiske fra Thiese !
Basta.

JytteJ

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-11-05 11:30

JytteJ wrote:
> Det bedste smør er ubetinget det økologiske fra Thiese !
> Basta.

Ja den er suveræn! Tak for svar fra alle.

hilsen ole

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-11-05 17:26

[Ole Sørensen | Thu, 10 Nov 2005 23:54:52 +0100]

>Er Arla's Lurpak noget af det bedste smør man kan få?

Det synes jeg afgjort ikke det er, det er faktisk kun lidt bedre end Netto's
billigeste tyske smør...

Hvis det er generelt synes jeg at Thise og ISO's økologiske smør er blandt
de ultimative, men må indrømme at til brød er Lurpak i "Læsø Sydesalt"
variationen faktisk rigtig rigtig god.

Jeg var til Landsmejeriudstillingen i sidste uge, hvor der var smagning af
Smør - og måtte konstatere at den almindelige kedelige Lurpak også findes i
en variation til eksport, og den smagte faktisk lidt mere spændende end den
almindelig til det danske marked - sært...

Dér smagte jeg så også en kommende sydesaltssmør - hvor den kom fra var
hemmeligt - men fuck, hvor var den særlig lækker (jeg mistænker at det var
en ny Hinge-smør, men ved det ikke).

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : maja.moller@arlafood~

Dato : 28-11-05 00:13

Jeg er fra Arla og var også på Landsmejeriudstillingen i Herning i
sidste uge. Smørret med sydesalt, som du smagte på udstillingen, var
sandsynligvis fra Åbybro mejeri, som netop fik Mejeribrugets
Gourmetpris for dette smør.
http://www.mejeri.dk/smcms/LMU/Nyheder/Gourmetpris_uddelt/Index.htm?ID=6581
Men Arla kan også være med : - ) Af de foregående indlæg fremgår
det, at mange også har bemærket Lurpak smørret med sydesalt, som i
sommer fik Børsens Kokkepanels pris for det bedste smør. Men
indlæggene viser også, at smag og behag er forskellig.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 28-11-05 00:45

maja.moller@arlafoods.com wrote:
> [...]
> sommer fik Børsens Kokkepanels pris for det bedste smør. Men
> indlæggene viser også, at smag og behag er forskellig.

Ja, jeres Lurpak "Læsø salt" er fin. Men jeg har dog oplevet at sidde med
salt mellem tænderne, og det gør faktisk ondt i tænderne/plomberne når
saltkornene (ufrivilligt) tygges.

Er det forøvrigt sandt, at der er forskel på jeres alm. Lurpak "saltet"
afhængig af om det skal sælges i Danmark eller om det er produceret til
eksport? Én påstod, at der var kræset lidt mere for smagen i
eksport-versionen.

Har du smagt Thise økologisk smør? Den er virkelig fremragende!

hilsen ole

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-11-05 16:49

[maja.moller@arlafoods.com | 27 Nov 2005 15:13:08 -0800]

> [...]
>sidste uge. Smørret med sydesalt, som du smagte på udstillingen, var
>sandsynligvis fra Åbybro mejeri, som netop fik Mejeribrugets

Mange tak skal du have !!!

>Men Arla kan også være med : - ) Af de foregående indlæg fremgår
>det, at mange også har bemærket Lurpak smørret med sydesalt, som i
>sommer fik Børsens Kokkepanels pris for det bedste smør.

Det har du også ret i - ét af de mange indlæg var bl.a. mit, da jeg synes at
Lurpak m/ sydesalt er en rigtig lækker smør :)

Kan du forresten forklare mig hvorfor der ikke "kun" er anvendt sydesalt i
netop Sydesalt versionen - efter hvad jeg husker anvendes der både sydesalt
og havsalt?

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 29-11-05 21:45

Rene' Hjorth wrote:

>Kan du forresten forklare mig hvorfor der ikke "kun" er anvendt sydesalt i
>netop Sydesalt versionen - efter hvad jeg husker anvendes der både sydesalt
>og havsalt?

<http://kemiinfo.kvl.dk/upload/biokemi_info/danskkemi/livetssalt.pdf>
Se side 2.

Kan det tænkes, at det er konsistensen (af saltkrystallerne) som
udløser begejstringen?

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-11-05 21:46

[Emil | Tue, 29 Nov 2005 21:44:43 +0100]

><http://kemiinfo.kvl.dk/upload/biokemi_info/danskkemi/livetssalt.pdf>
>Se side 2.

ja, kender den godt - interessant artikken, selvom jeg dog ikke er helt enig
i de mere subjektive sager :)

>Kan det tænkes, at det er konsistensen (af saltkrystallerne) som
>udløser begejstringen?

Måske, men min spørgsmål var mere hvorfor Arla ikke "kun" anvendte Sydesalt,
men også anvendte havsalt (dog ret diskret)?

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 01-12-05 00:29

Rene' Hjorth wrote:

>[Emil]

>ja, kender den godt - interessant artikken, selvom jeg dog ikke er helt enig
>i de mere subjektive sager :)

Her er vi helt enige. Der er stor forskel på salt (-smagen). Hvis
kokkene ikke kan smage forskel, så har de ikke gjort deres
hjemmearbejde godt nok.

Seltinéns bitre smag kunne erkendes af de fleste kokke, hvilket
er fint nok.

Men at de klokker i det, ved de øvrige salte, forstår jeg simpelt
hen ikke. Måske er forsøget planlagt/udført forkert.

Herhjemme (hos mig) har vi gennemført nogle 'saltsmagninger'.
På bundpladsen kom 'Alm. DK salt' (Mariager salt). Smagen er
kraftig og meget unyanseret.

Herefter fulgte div. havsalte, hvor der ikke var nogen klar
vinder, uanset pris. Smagene var væsentligt bedre end det alm.
bordsalt, og forskellen (til bordsalt) kunne tydeligt smages.
Sydesalten vandt dog: måske p.g.a. røgsmagen?

Vinderen blev 'Himalaya Salt', fordi det har et meget bredt
smagsspektrum. Smagen er mild og nyanceret.

Jeg er klar over, at indholdsstofferne varierer; men jeg kender
ikke omfanget.

>Måske, men min spørgsmål var mere hvorfor Arla ikke "kun" anvendte Sydesalt,
>men også anvendte havsalt (dog ret diskret)?

Måske p.g.a. prisen?
Smagsforskellene er, trods alt, minimale. Og så er røgsmagen fra
sydesaltet ret gennemtrængende, så en begrænsning af forbruget
heraf, er måske formålstjenligt, specielt i sammenhængen med
smør, som vi opfatter som tæt på smagsneutralt, selv om smør
smager af meget.

Hvis Arla svarer på dit spørgsmål, må du meget gerne poste svaret
her.

m.v.h. Emil