Hardware test programmer
Fra : Lars Hansen

Dato : 09-11-05 20:32

Hej Allesammen....

Jeg søger nogle gode programmer til at teste ens Pc igennem for evt.
hardware fejl:

Kender godt cd'en UBCD, den er også god til Harddisk test, men mangler meget
et godt program til f.eks. at teste et systemboard igennem for defekte
enheder.

RAM test program ??

Gerneral hardware test programmer ??

Hvad bruger I derude ?

Evt. Lav jeres Top 5.

Måske ikke det rigtige sted at poste det men kunne ikke lige finde andre
grupper.

På Forhånd Tak

Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-11-05 20:40

"Lars Hansen" <lh@(fjerndette)fanmegeil.dk> crashed Echelon writing

> Kender godt cd'en UBCD, den er også god til Harddisk test, men mangler
> meget et godt program til f.eks. at teste et systemboard igennem for
> defekte enheder.
>
> RAM test program ??

Og hvad har UBCD så ikke, der ligger både memtest86 i 2 versioner og andre
system test programmer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-11-05 15:29

Hej NG,

> Og hvad har UBCD så ikke, der ligger både memtest86 i 2 versioner og
> andre system test programmer.

Noget lidt andet...

Nu har jeg med begejstring hentet UBCD og har sat Memtest til at teste en
pc's ram, men med standardopsætningen har programmet nu kørt i over 20 timer
og den er endnu ikke færdig - hvornår kan jeg forvente, at den bliver
færdig?

Har brugt den nyeste Memtest, som var at finde på UBCD'en...

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-11-05 15:51

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> programmet nu kørt i over 20 timer og den er endnu ikke færdig
> - hvornår kan jeg forvente, at den bliver færdig?

Den kører i ring, men læs lidt mere her:
http://www.memtest86.com/#timing

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-11-05 17:34

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> en pc's ram, men med standardopsætningen har programmet nu kørt i over
> 20 timer og den er endnu ikke færdig - hvornår kan jeg forvente, at

Den stopper først når du beder den op. Men sikr dig at den har kørt et full
pass, for så er den "færdig".

--
Bjarke Andersen

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 09-11-05 21:19

Hvordan laver du harddisk-test med UBCD ? Jeg synes man skal rode rundt
på den for at finde det rigtige program til disken; producenternes
egne programmer er vidt forskellige, nogle kan teste alt, andre intet,
andre kun på gamle diske osv.

Hvad angår ramtest, så bruger jeg WinDiag til det hurtige, og MemTest
til det grundige.
Men jeg mangler også et program til test af bundkort. Ellers er der
næsten ikke andet for end have en lille harddisk med WindowsXP til
hvert chipsæt, boote fra den og så bruge den, så opdager man
nogenlunde fejlene. Men det er omstændeligt og bruger-krævende, det
ville være rart med noget automatisk. Det er muligt det findes på
UBCD, men hvor?

Er der noget bedre og helst lige så simpelt som Prime95 til
stabilitetstest af CPU ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-11-05 07:04

nejtilspam@sol.dk wrote:
> Hvordan laver du harddisk-test med UBCD?

Jeg bruger producentens eget program (tryk F2 og Space).

> Men jeg mangler også et program til test af bundkort.

Hvad vil du teste på bundkortet?
- Om USB porte mv. virker? Jeg bruger Damn Small Linux (DSL).

> Det er muligt det findes på UBCD, men hvor?

Den fulde version af UBCD har vist noget der minder om DSL, men
har ikke prøvet det.

> Er der noget bedre og helst lige så simpelt som Prime95 til
> stabilitetstest af CPU ?

Jeg bruger CPU Stability Test.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 10-11-05 13:23

Jeg har version 3.3 af UBCD, og der sker ikke noget når jeg trykker F2
og Space. F2, så går den vist ind i harddisk-menuen, men derefter
giver Space ikke noget.

DSL lyder godt.

Har du sammenlignet CPU Stab-test og Prime ? Man ser det nok bedst ved
overclocking, hvor grænsen for Prime siges at være lavere end ved
noget andet program, med andre ord at Prime er det mest kritiske, men
også komplet stabil hvis hardwaren ellers er det.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-11-05 16:32

nejtilspam@sol.dk wrote:
> Jeg har version 3.3 af UBCD, og der sker ikke noget når jeg
> trykker F2 og Space. F2, så går den vist ind i
> harddisk-menuen, men derefter giver Space ikke noget.

Okay, det kan være genvejstasterne er ændret fra 3.2 til 3.3. Jeg
brugte nemlig 3.2 sidst.

> DSL lyder godt.

Det er rigtig godt. Det er også nemt at bruge hvis en maskine er
crashet og skal installeres forfra, så er det nemt at isætte en
USB stick, boote op på DSL og kopiere de data man ønsker
bibeholdt. Der er således ikke behov for at pille harddisk ud af
maskinen...

> Har du sammenlignet CPU Stab-test og Prime?

Nej.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 10-11-05 18:47

Men hvad er det Space gør? Finder den hvilken disk der sidder i
maskinen og starter det tilhørende program, eller hvad ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-11-05 23:15

nejtilspam@sol.dk wrote:
> Men hvad er det Space gør? Finder den hvilken disk der sidder i
> maskinen og starter det tilhørende program, eller hvad ?

Nej, det er en genvejstast (i v3.2) til at vise avancerede
programmer - tror jeg det hedder. Man vælger først harddisk tools
eller nogen i den stil med F2 og så vises de programmer (fra de
forskellige producenter) som kan partitionere, klone osv. Trykker
man space her, får man de forskellige producenters værktøjer til
diagnosticering. Så vælges producentens program bare og man er
igang.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund