Mulighed for at brevstemme - lukket kommun~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-11-05 13:36

Det lokale kommunekontor her i Maribo har lukket hele dagen i dag, onsdag.

I den anledning kom jeg til at tænke på om det virkeligt er lovligt at
holde et kommunekontor lukket her mindre end én uge før valget, således at
det ikke er muligt at brevstemme i Maribo i dag?

Claus

Fra : Holst

Dato : 09-11-05 14:00

Claus E Beyer wrote:

> [...]
> holde et kommunekontor lukket her mindre end én uge før valget, således at
> det ikke er muligt at brevstemme i Maribo i dag?

Sædvanligvis kan du i lokalaviserne læse, hvordan og hvornår det er
muligt at brevstemme i din kommune.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-11-05 15:07

"Holst" <newsnov05@shelter.dk> skrev i

> Sædvanligvis kan du i lokalaviserne læse, hvordan og hvornår det er
> muligt at brevstemme i din kommune.

Muligvis, men siger (valg)loven ikke noget om, hvornår man (som minimum)
skal have mulighed for at brevstemme?

Jeg tvivler på, at det f.eks. ville være lovligt blot at skrive i
lokalaviserne, at her i kommunen kan man (kun) brevstemme fredag den
11.11.2005 mellem kl. 11:59 og 12:00.

Claus

Fra : Holst

Dato : 09-11-05 15:26

Tag et smut forbi http://www.retsinfo.dk og se efter.

> Jeg tvivler på, at det f.eks. ville være lovligt blot at skrive i
> lokalaviserne, at her i kommunen kan man (kun) brevstemme fredag den
> 11.11.2005 mellem kl. 11:59 og 12:00.

Nej, det er næppe heller lovligt.

Brevstemning kan sædvanligvis finde sted på det lokale Folkeregister i
den normale åbningstid, og så vidt jeg ved kan sådant normalt finde sted
i indtil flere måneder inden valget, såfremt valget er udskrevet altså.
Angivelserne i lokalaviserne er typisk blot en præcisering af
Folkeregistrets sædvanlige åbningstider og eventuelle ekstra
tidspunkter, hvor der holdes åbent for afgivelse af brevstemmer.

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 09-11-05 15:26

Claus E Beyer wrote:

> [...]
>
> Jeg tvivler på, at det f.eks. ville være lovligt blot at skrive i
> lokalaviserne, at her i kommunen kan man (kun) brevstemme fredag den

Det er jo heller ikke tilfældet
http://www.nakskov.dk/std-wop/info.asp?infoId=1502011

Bemærk at der kan brevstemmes på et hvilket som helst folkeregister i
Danmark.

Men sidste dag for fx Aarhus er dog i dag (9 november)

Så løbet er vist kørt i denne omgang

- Peter

Fra : Holst

Dato : 09-11-05 15:38

peter.aghl@gmail.com wrote:

> Men sidste dag for fx Aarhus er dog i dag (9 november)

Det lyder ikke rigtigt. Mig bekendt skal det være muligt at brevstemme
lørdagen inden valget. Et hurtigt kig på Århus Kommunes hjemmeside viser
da også:

Folkeregistret
Knudrisgade 5

Indtil onsdag den 9. november inden for den sædvanlige åbningstid: 10.00
– 15.00, torsdag dog 10.00 – 17.15.
Torsdag den 10. og fredag den 11. november er der åbent 10.00 – 18.00.
Lørdagene den 5. og den 12. november er der åbent 9.00 – 12.00.

> Så løbet er vist kørt i denne omgang

Ikke helt.

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 09-11-05 16:30

Holst wrote:

> Ikke helt.

Hehe, det kneb vist med at læse hvad der står ... :)

- Peter