uægte børn
Fra : JytteJ

Dato : 09-11-05 16:57

Hej
Jeg skal snart starte på et slægtsforskningskursus, så jeg ved ikke så
meget, men jeg er nysgærrig: Er det muligt at skaffe oplysninger om uægte
børn ??

VH
JytteJ

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-11-05 18:26

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal snart starte på et slægtsforskningskursus, så jeg ved ikke så
> meget, men jeg er nysgærrig: Er det muligt at skaffe oplysninger om

Hvis du med uægte børn mener børn født uden for ægteskab, så kan du som
regel. Moderen er oplyst de fleste steder, og så kan der være udlagt en
eller anden som barnefader, men det er der ikke altid. Jeg mener, hvis
'han
var sømand og hed Peter', kan han være lidt svær at identificere
Desuden har man givetvis ikke altid udlagt den biologiske far som
barnefader.
Og hvis dine uægte aner er født under nummer på Rigshospitalet (eller FiJ
Århus, så vidt jeg husker), kan du slet ikke få oplysninger. De findes
simpelthen ikke.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-11-05 01:47

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og hvis dine uægte aner er født under nummer på Rigshospitalet (eller FiJ
> Århus, så vidt jeg husker), kan du slet ikke få oplysninger. De findes

Det er nu ikke helt rigtigt, Dikte, for nogle gange kan det godt lade sig
gøre,
det er et spørgsmål om held - for nogle har opgivet fædre (og mødre), andre
ikke.
Mht. alle de normale "uægte" børn, så er der ofte en fadeskabssag, og den
findes i politiarkiverne.
Prøv at kigge i Statens Arkiver, se: www.sa.dk

Mvh.Bodil.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-11-05 10:19

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43729875$0$8869$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er nu ikke helt rigtigt, Dikte, for nogle gange kan det godt lade
sig
> gøre,
> det er et spørgsmål om held

OK, Bodil - det er så rigtigt nok
Man _kan_ være heldig, selv om hele nummer-ideen jo netop var, at moderen
også kunne være anonym. Jeg kan ikke huske, hvornår ordningen blev
afskaffet.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 11-11-05 07:04

Den blev afskaffet i 1935-36. Det var i hvertfald det år, hvor muligheden
for anonymitet for fødende ved Rigshospitalet blev afskaffet.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

Fra : JytteJ

Dato : 11-11-05 22:48

"Ulrich Alster Klug" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> Den

Hvilken den ?

JytteJ

Fra : JytteJ

Dato : 10-11-05 12:14

> [...]
>
> VH
> JytteJ
>

>Mange tak begge to. Jeg tager oplysningerne ad notam.
Men hvis en tjenstepige, kom i "ulykke" pga. herren eller sønnen i huset,
blev hun vel bare smidt ud, eller gift med en eller anden i en fart.
Det drejer som om mine oldeforældre altså i slutningen af 1800 tallet.

VH
JytteJ

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 13:09

On Thu, 10 Nov 2005 12:13:58 +0100, JytteJ wrote:

> Men hvis en tjenstepige, kom i "ulykke" pga. herren eller sønnen i huset,
> blev hun vel bare smidt ud, eller gift med en eller anden i en fart.
> Det drejer som om mine oldeforældre altså i slutningen af 1800 tallet.

Det er jo lidt frustrerende for en slægtsforsker at vide, at ca. 10% af de
fædre der står i kirkebogen, alligevel ikke er de biologiske fædre. Det har
en amerikansk gen-undersøgelse vist, men der er sikkert ingen grund til at
tro, at det ikke gælder her i landet også.

Herremænd, soldater, musikere og søfolk har sikkert mere afkom på
samvittigheden, end analerne udviser.

Ofte vil en henvisning til "en sømand der hed Peter" i virkeligheden dække
over, at det var husbond på nabogården, ridefogeden eller herremanden der
havde været på spil.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kjell Skåden

Dato : 10-11-05 13:42

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> over, at det var husbond på nabogården, ridefogeden eller herremanden der

Montro slektsforskning dreier seg om de "rene blodslinjer" (med fedre
for alle i anetreet) eller om det dreier seg om de enkeltindivider som
kommer inn i samme tre med bare en forelder.

I slektsforskning har det på 16-1700 tallet finnes barn opplyst med hvem
som er far, mindre med hvem som er mor.

Kanskje er dette et paradoks da barn fødes av kvinner.

--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/index.html

Fra : Kjell Skåden

Dato : 10-11-05 12:34

JytteJ wrote:
> Hej
> Jeg skal snart starte på et slægtsforskningskursus, så jeg ved ikke så
> meget, men jeg er nysgærrig: Er det muligt at skaffe oplysninger om uægte
> børn ??

Mon tro at i Danmark betyr "uækte" det samme som i Norge. "Uækte"
henviser til at præstene forkortet/forenklet i kirkeboken forholdet
"utenfor ækteskap".

Det betyr ikke at barnet "er uækte", men dog født utenfor foreldrenes
ækteskap.

Fra : JytteJ

Dato : 10-11-05 15:12

"Kjell Skåden" <old.navy@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> ækteskap".
>
> Det betyr ikke at barnet "er uækte", men dog født utenfor foreldrenes

Joh, uægte er vel et passé udtryk, eftersom masser af børn bliver født,
selv
om forældrene ikke er gift.
Og selv om en mand eller kvinde som lever i et parforhold, og som har et
barn med en anden end samleveren, beretter det ikke til at blive kaldt
uægte.

VH.
JytteJ

Fra : KHH

Dato : 10-11-05 21:06

Og husk lige, hvis moderen var under myndighedsalderen, så må det være en
myndighedssag for barnet også, her er faderens navn også nævnt.

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 11-11-05 00:23

Hej Kjell.

Jo her i landet betyder "uægte" også uægteskabelig, altså født udenfor
ægteskab. Det er altså ikke de stakkels børn som ikke er lige så ægte som
andre.

Venligst Jytte Frank Dekov