Inkasso regler ?
Fra : Pondus

Dato : 06-11-05 23:45

Hej i gruppen,

En lille sag jeg gerne vil hører folks mening om:

Vi har / har haft et forholdsvis stort tilgodehavende hos en privat person.
Vi gav i august måned personen 10 dage til at betale, og såfremt betaling
ikke skete, ville vi lade sagen overgå til retslig inkasso.

Da vi efter de 10 dage ikke havde modtaget beløbet - bestemte vi os for at
se tiden an. Sidst i oktober havde vi stadig ikke modtaget beløbet fra
personen, hvorfor vi indleverede kravet til fogedretten i København - og
betalte her kr. 700,00 i sagsomkostninger, eller retsafgift - ved ikke lige
hvad de dækker. Men kunne forstå at beløbet ville blive lagt oveni kravet
fra os.

I fredags fandt vi til vores store overraskelse ud af, at personen havde
betalt vores krav ind på vores bankkonto. Beløbet er dog kun det som vi
startede med at skrive i august måned altså ekskl.. de 700,00 som vi betalte
til fogedretten.

Vi er ikke klar over om fogedretten har afleveret en stævning til personen,
eller personen valgte at betale af andre grunde. Men under alle
omstændigheder vil vi jo stadig gerne have dækket vores omkostning til
retten på de kr. 700,00

Vores spørgsmål er derfor: Skal personen betale de kr. 700,00, eller er de
"spildte penge" for os...?

På forhånd tak !

Fra : Peter

Dato : 07-11-05 10:41

"Pondus" <hejsa_1977@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vores spørgsmål er derfor: Skal personen betale de kr. 700,00, eller er de
> "spildte penge" for os...?

Det kræver en konkret vurdering af bilagene i sagen. Altså hvad står der
præcist i rykkeren og stævningen.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-11-05 13:48

Pondus wrote:

> I fredags fandt vi til vores store overraskelse ud af, at personen havde
> betalt vores krav ind på vores bankkonto.

Blev beløbet betalt i fredags - eller opdagede i det først i fredags?
(Og hvornår blev det i så fald betalt?)

Har I hørt mere fra retten?

M.v.h.

Jonathan