Regn gennem loftet i lejebolig
Fra : Knud@k.k

Dato : 05-11-05 15:09

Min mor bor til leje på øverste etage i en privat ejendom.

Der er konstateret utætheder i taget for ca. 14 dage siden.

Det har p.gr.a. regn medført at gipsplader i loftet er faldet ned
og at regnen trænger ind i lejligheden. Min mor har måtte stille
spande og baljer op for at afbøde yderligere skader.

Udlejer er blevet gjort opmærksom på situationen for ca. 14 dage siden.

Udlejer har sendt en håndværker, som har konstateret at der utæt,
men har endnu ikke udbedret skaden.

Trods flere henvendelser til udlejer, sker der intet i sagen.

( Udlejer håber muligvis på at min mor vil flytte,
så at han kan tjene flere penge på en ny lejer ).

Er der en lov som påbyder udlejeren at udbedre skaderne
inden for et vist tidsrum ?

Mvh, Knud

Fra : Grunt

Dato : 05-11-05 23:40

On Sat, 05 Nov 2005 15:08:53 +0100, Knud@k.k wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>så at han kan tjene flere penge på en ny lejer ).
>
>Er der en lov som påbyder udlejeren at udbedre skaderne

Tja, lejeloven påbyder en udlejer at holde ejendommen i forsvarlig stand og har
den udvendige vedligeholdelse.
Hvis udlejer ikke holder disse ting i forsvarlig stand kan en lejer klage til
huslejenævnet som kammpåbyde udlejer at lave de ting der klages over inden for
en bestemt tid. Gør udlejer ikke det kan lejeren klage igen til huslejenævnet og
de vil så henvise til GI som så laver tingene for udlejer og på dennes regning.

Der går naturligvis en masse tid hvor udlejer kan sinke sagen i lang tid.

Så loven er på lejerens side men udlejer kan sinke sagen. Kun huslejenævnet kan
påbyde udlejer at få arbejdet gjort inden for en bestemt tid. Men......