Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Moab, Hahnemühle, Epson etc. papir
Fra : Jesper HVL

Dato : 08-11-05 13:20

Hey,

Efter at jeg er begyndt at printe mine billeder ud har min fotohobby
taget en ny og spædnende drejning. Det er en ny dimension at se sine
billeder printet ud. (Note: Jeg bruger en Epson R1800).

Derfor er jeg begyndt at jagte godt papir, der yder mine super-billeder
fuld retfærdighed

Er der nogen der har erfaring med følgende matteret papir til inkjet
printere:

- Moab Entrada Natural 300 gsm
Moab kan købes "direkte" fra Colorvision.ch - ikke helt billigt.

- Hahnemühle Photo Rag 308 gsm
Er det endnu ikke lykkedes mig at finde på nettet i DK.

- Epson Fine Art Velvet / Fine Art Ultrasmooth
Epson Fine Art Velvet kan åbenbart købes i itbutikken.dk,
men til en pæn pris

- Ilford Smooth Heavyweight Matte / Smooth Fine Art
Ilford kan sagtens købes herhjemme.

Hvis nogen har prøvet det, hvad er så jeres bedømmelse? Er det værd at
bruge de ekstra penge på virkelig godt papir til A3 / A3+ udskrifter af
billeder? Og til hvilke motiver er hvilket papir mest velegnet?

Mvh
Jesper

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-11-05 13:25

> [...]
> bruge de ekstra penge på virkelig godt papir til A3 / A3+ udskrifter af
> billeder? Og til hvilke motiver er hvilket papir mest velegnet?

Jeg har prøvet m ange typer papir og jeg syntes at Ilford er det bedste.
"Ilford Gallerie smooth pearl paper" er et helt vildt lækkert papir, det er
mat, det vil sige ganske pænt til at hænge op både ig ramme og uden, det er
vandtæt og det har nogle lækre farver, jeg syntes at canons eget papir er
for koldt, der har ilford papiret en dejlig blød og varm tone, men ikke for
meget selvfølgelig.

Mvh
Simon

Fra : Jesper HVL

Dato : 09-11-05 13:43

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> for koldt, der har ilford papiret en dejlig blød og varm tone, men ikke for

Tak for svaret.

Jeg har faktisk også prøvet Ilford Smooth Pearl (og Smooth Gloss). Synes
også det er lækkert. Men jeg har lidt "farveproblemer" med disse
papirer, når man ser på dem i en vinkel på 45 grader. Specielt ved
kraftigt solidt farvede flader, e.g. i rød eller sort.

Måske det er tegn på "out of gamut" farver. Men jeg bruger Ilfords egne
R1800 ICC profiler og "relative colometric" i Adobe CS2 når jeg printer,
så det er lidt mustisk. Og irriterende, for det er et lækkert papir med
lækre farver!

Mvh
Jesper