Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse i A3 og større
Fra : Søren Friis

Dato : 07-11-05 17:37

Hej!

Jeg har været et smut på Island og har skudt en del billeder (digitalt 6
Megapixels), som jeg ønsker at få fremkaldt i A3 og A2 (eller ca
tilsvarende størrelser).

Hvor får man gjort sådan noget og hvad koster det?
Min lokale fotogut sagde at det kostede 125 kr for en A3 fremkaldelse,
og det synes jeg er for dyrt!

Hilsen Søren Friis

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-11-05 17:56

> Hvor får man gjort sådan noget og hvad koster det?
> Min lokale fotogut sagde at det kostede 125 kr for en A3 fremkaldelse,
> og det synes jeg er for dyrt!

Pixum.com laver A3 for EUR 2.49 pr stk. indtil jul...

--
Med venlih hilsen

Martin Kaltoft

Fra : KNL DtP

Dato : 07-11-05 18:09

"Søren Friis" <soren@_REMOVE_friis.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været et smut på Island og har skudt en del billeder (digitalt 6
> Megapixels), som jeg ønsker at få fremkaldt i A3 og A2 (eller ca
> tilsvarende størrelser).

Jeg kan anbefale, at du kigge på denne artikel:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_60/essay.html

Direkte link til plug-in'et til Photoshop:
http://www.outbackphoto.com/filters/filters.html#upsizing

Her vises det hvordan man digitalt forstørrer billedet, som skal printes i
stor størrelse. Jeg har selv leget lidt med det, og resultatet bliver
overraskende godt. Har for nyligt forstørret et 6 MP billede op til cirka 900%
(!!!) og printet det ud over 14 A4-ark, og sat dem sammen til ét panorama. Set
fra den rigtigt afstand ser det hammergodt ud!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-11-05 18:16

> [...]
> 900% (!!!) og printet det ud over 14 A4-ark, og sat dem sammen til ét
> panorama. Set fra den rigtigt afstand ser det hammergodt ud!

Hvordan har du sat dem sammen? Tape/lim eller noget mere sofistikeret?

Kunne du ikke tage et billede af billedet så man kan få et indtryk af det?

Martin Kaltoft

Fra : KNL DtP

Dato : 07-11-05 18:50

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan har du sat dem sammen? Tape/lim eller noget mere sofistikeret?

Jeg monterede dem på et stort stykke pap med M3 spraylim.

Det var først gang jeg prøvede projektet, så der var lidt at lære af. Det var
bl.a. svært at få dem til at passe 100% hele vejen hen. Tror at jeg til næste
forsøg vil lade billederne overlappe en 1 cm, så de har et "fællesområde".

> Kunne du ikke tage et billede af billedet så man kan få et indtryk af det?

Jeg har faktisk ikke resultatet ved hånden, men her er opstillingen med
råbilledet. Hver kasse er ét A4-ark, så billedet blev knap 140 cm langt og 60
cm højt:

http://knl-dtp.dk/temp/pano.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-11-05 22:16

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://knl-dtp.dk/temp/pano.jpg

Wauw.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : KNL DtP

Dato : 08-11-05 17:25

> Wauw.

Takker!

Billedet er taget på vej til Grand Canyon i Arizona. Kameraet ud af vinduet,
og placeret oppe på taget af vores udlejnings 4x4 SUV'er.

Lukkertiden var 1/350 sek. og hastigheden på bilen var nok omkring de 65 mph ~
105 km/t.

Billedet var noget skævt, og efter beskæring i 2,35:1-forhold endte på 4,2
MegaPixels. Upsamplet til 10.197 x 4.180 pixels ~ 42,6 MegaPixels med Digital
Outback Photo-upsizing plug-in til Photoshop (914%). Færdig print 133 x 57 cm
~ 2,35:1 (Anamorphic Scope) ~ 7.580 cm2.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Pedersen

Dato : 09-11-05 10:50

> [...]
> råbilledet. Hver kasse er ét A4-ark, så billedet blev knap 140 cm langt og

Lyder som et spændende projekt, men har du overvejet at få det færdigtrykt i
60x140 stedet for saks-og-lim metoden? Det er immervæk en del arbejde du får
ved at samle alle arkene...

(Og ja, jeg har kommerciel interesse i plakattryk - bare så ingen er i
tvivl).

--
Ole Pedersen

Fra : KNL DtP

Dato : 09-11-05 18:02

"Ole Pedersen" <ole.pedersen@FJERNDETTEhennetec.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder som et spændende projekt, men har du overvejet at få det færdigtrykt i
> 60x140 stedet for saks-og-lim metoden? Det er immervæk en del arbejde du får
> ved at samle alle arkene...

Ja, jeg har overvejet det, da jeg af og til laver nogle panoramaer ved at
sætte flere billeder sammen, så man undgår den voldsomme interpolering.

I første omgang var udprintningen dog kun ment som et forsøg, for at se
hvordan virkningen/billedkvaliteten ville være. Udgiften til papir/blæk for de
14 print er til at overse.

> (Og ja, jeg har kommerciel interesse i plakattryk - bare så ingen er i
> tvivl).

Link, priseksempel eller anden information?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Pedersen

Dato : 10-11-05 10:23

http://ditgalleri.dk

--
Ole Pedersen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 10-11-05 10:31

> [...]
> for de
> 14 print er til at overse.

> Link, priseksempel eller anden information?

Afsender email tyder på www.hennetec.dk som er det samme som
www.ditgalleri.dk

mvh Michael

Fra : Ole Pedersen

Dato : 10-11-05 13:57

Hej Michael,

> Afsender email tyder på www.hennetec.dk som er det samme som
> www.ditgalleri.dk

Korrekt, det er jo derfor jeg skriver, at jeg er kommercielt involveret i
branchen (og derfor ikke er en neutral kilde) - men jeg håber da at det er
ok at give ham et råd om en konkret problemstilling...

--
Ole Pedersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-11-05 14:33

"Ole Pedersen" <ole.pedersen@FJERNDETTEhennetec.dk> skrev i en
meddelelse news:43734347$0$41145$14726298@news.sunsite.dk

> men jeg
> håber da at det er ok at give ham et råd om en konkret
> problemstilling...

Selvfølgelig er det OK.

Fra : Per

Dato : 07-11-05 22:21

"Søren Friis" <soren@_REMOVE_friis.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvor får man gjort sådan noget og hvad koster det?
> Min lokale fotogut sagde at det kostede 125 kr for en A3 fremkaldelse, og

Jeg har fået lavet en del A3 hos www.billedbutikken.dk med godt resultat.
Dog fra 8MP.

Fra : Søren Friis

Dato : 07-11-05 23:19

Tak for svarende!

Jeg endte med at benytte pixum.com, hvilket indtil videre har været en
god oplevelse. 13 Ævro for en plakat på 50x75 cm. Nu må vi se hvordan de
ser ud når de ankommer.

Mvh Søren Friis

Fra : skeptikerenfjerndett~

Dato : 11-11-05 00:32

On Mon, 07 Nov 2005 23:18:40 +0100, Søren Friis
> [...]

>Jeg endte med at benytte pixum.com, hvilket indtil videre har været en
>god oplevelse. 13 Ævro for en plakat på 50x75 cm. Nu må vi se hvordan de

Du må endelig fortælle om kvaliteten på posteren fra Pixum

sk

Fra : Søren Friis

Dato : 11-11-05 13:29

Nu har jeg modtaget billederne og jeg må sige: Wauv!!!
Det ser skidegodt ud! Det er trykt på rigtig fotopapir og farverne er
super! Helt tæt på ser det lidt gnidret ud, men det må skyldes kameraet
begrænsede opløsning (Fuji S7000 med 6 Megapixel) og den efterfølgende
behandling i photoshop.

Jeg brugte dette plugin til at upsize med:
http://www.outbackphoto.com/filters/filters.html#upsizing

Det endte med en 9000x6750 pixel fil (60 Megapixel!!) som jeg gemte ved
JPEG niveau 10. (fyldte ca 9 MB)

Plakaten måler 75x50 cm og er ganske imponerende hvis jeg selv skal sige
det!
Jeg bestilte faktisk 3 plakater á 50x75, 2 á 30x45 og 7 print i 20x30.
Alle med forskelligt motiv.
De ser alle aldeles glimrende ud!

Alt i alt er jeg MEGET tilfreds med Pixum. Glimrende hjemmeside til
upload af billeder. Fantastiske priser sammenlignet med fotohandleren og
kanon leveringstid. (Jeg bestilte d. 9/11 kl 22:30 og modtog idag d.
11/11 kl ca 12.)

Mvh Søren Friis

Fra : skeptikerenfjerndett~

Dato : 11-11-05 17:54

Tak for svaret. Det ser jo ud til, at jeg skal prøve Pixum, næste gang
min Epson 2100 bliver for lille.

sk

On Fri, 11 Nov 2005 13:28:41 +0100, Søren Friis