Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt inspiration til DIY-folket
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-05 00:13

Jeg fik at vide af fruen, at jeg skulle fotografere ungerne, så jeg måtte i
gang med at rigge et studie op i min carport.
Desværre råder jeg kun over en studioflash, så jeg manglede noget til at
bringe reflekser i håret.

Jeg har et par gamle blitzapperater liggende med slaveudløsere på.
Jeg tog den ene, en gammel Chinon Auto S-250, fandt en tom 3/4 l malerbøtte
i metal, skar hul i bunden med min Proxxon fræser, derefter fandt jeg en
kasseret papkasse fra datterens nye Logitech tastatur, klippede 4 cm brede
strimler ud af det, klippede slidser i dem, så jeg kunne sætte dem sammen i
en tæt ramme eller matrix. Den blev så klippet til og mast op i bøttens
åbning.

Et stativ skulle der jo osse til helst med en boomstang, så flashen befinder
sig over motivet.
Det blev løst med stativet fra en Harald Nyborg 500 W. halogen lampe, jeg
havde stående og mit Durr Profi 3 monopod med tilthoved. Slaveudløseren til
blitzen havde meget passende stativgevind i bunden, så den kunne uden videre
skrues på monopod'en. De to stativer blev bundet sammen med et stykke snor,
og en colaflaske blev brugt som kontravægt.
Monopod'en blev altså brugt som boomstang ovenpå haraldnyborgstativet i en
vinkel på omtrent 45 grader.

Min snootflash kostede med andre ord ikke en reje, da jeg kunne finde det
hele på mine egne hylder.
Det fungerede fint. Dog led jeg lidt under at slaveudløseren var lidt
ufølsom, så der skulle ret kraftig udløsning fra hovedflashen til at trigge
slaven. Jeg måtte endda konstruere et lille spejl af pap og staniol for at
lede meksimalt lys ned til sensoren. Jeg har dog en anden slaveudløser et
eller andet sted, der virker bedre.

Vil nogen vide mere, kan jeg da poste et par billeder af systemet

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ms

Dato : 07-11-05 08:26

> [...]
> eller andet sted, der virker bedre.
>
> Vil nogen vide mere, kan jeg da poste et par billeder af systemet

Uha, det må du meget gerne, det kunne jeg godt tænke mig at se

/Max

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-05 13:12

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Uha, det må du meget gerne, det kunne jeg godt tænke mig at se

Der kommer så et her:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-513

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-11-05 13:50

Frodo Nifinger wrote:

> Der kommer så et her:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-513

Havde det ikke været lettere at hænge en snor op i taget fremfor din spøjse
bom?

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-05 00:44

> Havde det ikke været lettere at hænge en snor op i taget fremfor din
spøjse
> bom?

Mnjoe, men så ville den jo ikke være så let at flytte og rette på.
Nu var stativet jo det mindste af det. Det tog kun 10 minutter at udtænke og
udføre stativet. Ikke det vilde brainstorm eller håndværk.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : N/A

Dato : 08-11-05 01:03

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-05 01:03

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <436f448d$0$41138$14726298@news.sunsite.dk>,
> jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Hvad er egentlig formålet med den såkaldte snootflash :0)

Snoots bruges til at give lys i håret, så det ikke bliver mørkt og fladt.
Snoot'en gør at der sendes et flashlys ud knocentreret på et sted. Det
bruger man så til at gi reflekser eller lys i håret på folk eller til at
lave gadelygtebilleder som det her:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-363

Det er taget under vores fotoarrangement i januar med Claus Steensgaards
flashanlæg.
Her er kun brugt en flash med snoot og reflektor. Louise var iøvrigt en
glimrende fotomodel

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ms

Dato : 08-11-05 07:22

> Der kommer så et her:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-513

Tak, kunne jeg få dig til at tage et par close-up af "dåsen"?

/Max

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-11-05 15:52

Frodo Nifinger skrev:
> Min snootflash kostede med andre ord ikke en reje, da jeg kunne finde
> det hele på mine egne hylder.

Din snootflash lider lidt af interne reflekser.
Du bør nok beklæde indersiden af dåsen med sort
pap og også udskifte gitterværket med noget
sort karton af en art.

Peter Schrøder

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-05 01:10

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Din snootflash lider lidt af interne reflekser.
> Du bør nok beklæde indersiden af dåsen med sort
> pap og også udskifte gitterværket med noget
> sort karton af en art.

Ok, jeg vidste faktisk ikke, at den skulle være sort indvendig
men det lader sig da let løse med en sort spraymaling
(Den står også på hylden

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : N/A

Dato : 08-11-05 01:28

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-05 01:28

> In article <436e8d98$0$41147$14726298@news.sunsite.dk>,
> jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Hvad med nogle eksempler på hvordan billederne blev med dit setup :0)

Mnjae, det er jeg egentligt ikke helt vild med, da jeg ikke nåede ret langt
med at eksperimentere.
Jeg nåede lige at skyde en runde med underne med et setup, og ville til at
flytte rundt på lyset for at skabe noget, der var mere interessant, da den
mindste knægt selvfølgelig skulle møve sig ud forbi den Silvan-pressening,
jeg havde sat op for at lukke carporten af. Resultatet udeblev ikke. Vinden
rev presseningen løs med et brag, væltede en stige, og jeg måtte fare rundt
for at få styr på den igen. Skaden var dog sket, og presseningen gav helt op
efter bare 10 minutter. Det var så den fotosession

Måske man skulle overveje en port i carporten, så man havde et godt sted at
lege.

Jeg har da et par billeder af forbryderen, både med og uden snoot, men store
kunstværker er det ikke.
Hvis vi kan holde diskussionen fast på virkningen af snoot'en kan jeg da
godt smide dem online, ellers er de ikke noget, jeg vil vise frem.

--
Jesper Nielsen
aka