Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon's efterfølger til D70s?
Fra : Anders

Dato : 06-11-05 20:45

Hejsa

Hvornår skal vi regne med at se en efterfølger til Nikons D70s?
Det er jo tydeligt at s-modellen var deres svar på Canons 350D, men mon ikke
Nikon brygger på et kamera meget lig D70 men med f.eks. flere pixels.
Eller???

Mvh Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 21:09

In article <436e5d42$0$8776$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Anders wrote:
> [...]
> Nikon brygger på et kamera meget lig D70 men med f.eks. flere pixels.

Canon's modeller holder ca. 18 måneder (10D, 300D, etc).
Nikon skifter ikke så ofte. Så forvent en afløser ca. 24 måneder efter.
Så sommeren 2007 kommer afløseren til D70s.

Fra : Anders

Dato : 06-11-05 21:53

> Canon's modeller holder ca. 18 måneder (10D, 300D, etc).
> Nikon skifter ikke så ofte. Så forvent en afløser ca. 24 måneder efter.
> Så sommeren 2007 kommer afløseren til D70s.

Hvordan med prisen?

Falder den løbende i løbet af denne periode, eller er den rimelig konstant?

Mvh Anders

Fra : Søren Andersen

Dato : 06-11-05 22:01

> Hvordan med prisen?
>
> Falder den løbende i løbet af denne periode, eller er den rimelig
> konstant?

Køb brugt. Jeg forudser mange D70'ere på brugtmarkedet når folk skal til at
skifte til D200.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 23:15

In article <436e6d1e$0$8782$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Anders wrote:

> Hvordan med prisen?
>
> Falder den løbende i løbet af denne periode, eller er den rimelig konstant?

I starten er prisen høj. Når markedet er mættet falder den lidt, og så
får den det sidste huk når den nye model snart kommer.

hvis du er prisfølsom, så køb brugt.

Fra : Kent

Dato : 06-11-05 23:31

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> Nikon brygger på et kamera meget lig D70 men med f.eks. flere pixels.

Var D50 ikke svar på Canon 350D? Det er da den Nikon-model,
350D oftest bliver sammenlignet med.

Kent.

Fra : Søren Andersen

Dato : 07-11-05 01:55

> Var D50 ikke svar på Canon 350D? Det er da den Nikon-model,
> 350D oftest bliver sammenlignet med.

Nej det nærmeste man kommer en 1 til 1 sammenligning i ikke-pro afdelingen
er:
300d - 50d
350d - 70d
20d - d100 (nu d200)

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-11-05 09:07

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> skrev i en meddelelse

> Nej det nærmeste man kommer en 1 til 1 sammenligning i ikke-pro afdelingen
> [...]

Hvad baserer du det på? D100 er på stort set alle punkter ringere end D70.
D70 ligger funktionsmæssigt relativt tæt på 20D, og overgår det klart på
visse punkter (blitzstyring, trådløs fjernbetjening, ergonomi m.m.), mens
20D vinder på andre punkter (bl.a. støjniveau, mirror lock-up).

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Søren Andersen

Dato : 07-11-05 09:32

> Hvad baserer du det på? D100 er på stort set alle punkter ringere end D70.

Det er jo nu engang Nikons strategi det medførte dette. D100 var deres "semi
pro" model, indtil D200 kom for en uges tid siden.

> D70 ligger funktionsmæssigt relativt tæt på 20D, og overgår det klart på
> visse punkter (blitzstyring, trådløs fjernbetjening, ergonomi m.m.), mens
> 20D vinder på andre punkter (bl.a. støjniveau, mirror lock-up).

Det må stå for din egen regning, hvad du vurderer som god ergonomi. Men hvis
vi endelig skal gribe fat i det, så synes jeg da Nikon sender et rimeligt
tydeligt signal ved at tilbyde vertikalgreb til D100 og D200 men ikke til
D70 og D50. At 20D så er magnesium og D100 er plastic er lidt sjovt, men
dengang D100 kom frem var Canons tilsvarende model (D30) vist nok også i
plastic.
Billedkvalitet kan næppe heller bruge som sammenligningsgrundlag, da der er
set flere eksempler på at kameraer "højere oppe" i fødekæden bliver
overhalet af lavere modeller, både hos Nikon og Canon (specielt når vi
snakker ISO performance hvor der hele tiden sker noget). Tænk D50 vs D70 fx.
Forøvrigt har 350D samme lave støjniveau og billedkvali som 20D samt mirror
lock-up :)

Fra : Kent

Dato : 07-11-05 09:42

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> skrev i en meddelelse

<klip>

> [...]
fx.
> Forøvrigt har 350D samme lave støjniveau og billedkvali som 20D samt

Ja, men jeg synes bare, Canon har lavet en brøler af format ved at lave
350D's fysiske størrelse mindre end 300D. Jeg har haft mine fingre på
den, og jeg har ikke en specielt stor hånd, men alligevel havde jeg svært
ved at få et godt greb om den. Der er D50 fx MEGET bedre.

Og så en anden ting. På www.dpreview.com, som jeg bruger meget, bliver
350D helt klart sammenlignet med D50.

Kent.

Fra : Søren Andersen

Dato : 07-11-05 11:03

> [...]
> den, og jeg har ikke en specielt stor hånd, men alligevel havde jeg svært
> ved at få et godt greb om den. Der er D50 fx MEGET bedre.

Det er en smagssag. Jeg kan kun anbefale at prøve 350D med et batterigreb
på.
Der er også nogen der synes at det er en fordel at det er lille.
Hvis jeg sammenligner mit 350D MED batterigreb med D50, D70 og 20D (uden
greb)
ja så foretrækker jeg helt klart 350D. Min lillefinger ryger ned under de
andre, ligesom på 350D UDEN greb.

> Og så en anden ting. På www.dpreview.com, som jeg bruger meget, bliver
> 350D helt klart sammenlignet med D50.

Det gør den ikke hvis du læser 350D reviewet istedet for D50 reviewet. I
øvrigt sammenligner dpreview åbenbart helt ud i hampen, fx. senest D200 mod
5D.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 08-11-05 17:16

Søren Andersen <soren@lerskov-andersen.SleTdk> wrote:

> Det gør den ikke hvis du læser 350D reviewet istedet for D50 reviewet.

Kunne det være fordi D50 først blev testet da artiklen om 350D var
skrevet?
--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-11-05 09:46

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> skrev i en meddelelse

> Det er jo nu engang Nikons strategi det medførte dette. D100 var deres
> "semi pro" model, indtil D200 kom for en uges tid siden.

Jo, men heldigvis skal firmaerne ikke bestemme hvilke kameraer der er
semi-pro, pro eller amatør. Det skal brugerne. :)

> [...]
> fx.
> Forøvrigt har 350D samme lave støjniveau og billedkvali som 20D samt

Jeg er egentlig ret ligeglad med hvad kameraet er lavet af. D70 virker lige
så solidt som 20D (jeg har haft D70 før jeg fik 20D, jeg kender det), og
knapperne (især programvalgshjulet) er meget mere lækkert udført, 300D/350D
virker som skrøbeligt legetøj i sammenligning. Jeg tror ikke der er nogen
der prøver både D70 og 20D grundigt, som ikke vil mene D70 har bedre
ergonomi.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Søren Andersen

Dato : 07-11-05 11:14

> Jo, men heldigvis skal firmaerne ikke bestemme hvilke kameraer der er
> semi-pro, pro eller amatør. Det skal brugerne. :)

Så langt er vi enige Morten, men der er din vurdering lige så god som min.
Et pro kamera kan vel bedst betegnes som et der bliver brugt til at tjene
penge med. Og det kan man gøre med et engangskamera eller et ixus eller
1dsmkII.
Det som producenterne gør er ligesom indenfor mange andre varetyper at
målrette hvert produkt til en kundegruppe.

> [...]
> er nogen der prøver både D70 og 20D grundigt, som ikke vil mene D70 har

Ja der har jo været skrevet meget om byggekvalitet og ergonomi igennem
tiderne. Jeg kender ikke 300D, men det har fået hug for at virke skrøbeligt.
Mit 350D virker ikke (og er ikke!) skrøbeligt overhovedet. Jeg fatter ikke
hvorfor folk siger det er skrøbeligt, men tror det må være noget meget
subjektivt, måske pga overfladebehandlingen.
Det giver sig ikke 1mm selmom jeg klemmer til. De 20D'ere jeg har haft fat i
, har knirket når man klemte til!
Så har der været skrevet meget om at ISO og et par andre ting skulle sættes
i "menuen", og at det var dårligt. Det har dedikerede knapper til det meste
og det er (for mig) en vanesag. Jeg gør det i søvne. Det eneste der er lidt
irriterende er det ekstra hjul der mangler hvis man vil køre fuld manuelt.

Fra : aon

Dato : 07-11-05 15:53

> [...]
> der er lidt irriterende er det ekstra hjul der mangler hvis man vil køre

350 D ligger perfekt i hånden selvom man er smed med store hænder. For mit
vedkomne var det prisen der afgjorde købet af 350 D og så er det bare med at
få taget nogle billeder, med eller uden støj og hvad har vi at klage over

mvh
aon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-11-05 16:24

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
message news:436f144e$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> skrev i en meddelelse

> Jo, men heldigvis skal firmaerne ikke bestemme hvilke kameraer der er
> semi-pro, pro eller amatør. Det skal brugerne. :)

Nej men de vil meget gerne fortælle at hvis man fotograferer pro skal man
have et der koster over 30K

> [...]
> er nogen der prøver både D70 og 20D grundigt, som ikke vil mene D70 har

20D er helt klart en højere klasse en EOS 3xxD kameraerne, men stadig syntes
jeg at D70 har bedre ergonomi. 20D er helt klart noget andet at holde på end
den klump man får i hånden med 300/350D. Selvom D70 er et plastik kamera er
det udført godt og lækkert at holde på. Man kan også godt mærke på 20D at
det helt klart er et godt og lækkert udført kamera, det er også lavet i
magnesium hvilket gør at man kan føle at det ikke er noget der lige går i
stykker.

Mvh
Simon

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 26-11-05 16:08

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse
> Nej men de vil meget gerne fortælle at hvis man fotograferer pro skal man
> have et der koster over 30K

Nu kunne det jo være, at de professionelle lægger vægt på andre kriterier
end dem som vi amatører gør (eller rettere som de fleste amatører gør). Hvis
du har set hvordan nogle af pressefotograferne behandler deres kameraer, så
skal huset altså kunne klare mere end et D70, D100 eller D200 kan - f.eks.
skal de kunne tåle at have en tung tele hængende.

Dernæst bemærker jeg da selv stor forskel mellem mit D100 og mit F100 -
søgerne på et F100 er så meget bedre. På Nikons pro kameraer er søgerne
uovertrufne - og er man digital, så er eneste muligheder D1/D2 serien.

Endelig er der jo bufferen, som på eksempelvis D70/D100 (og formentlig også
blandt consumer DSLR fra Canon) lader noget tilbage at ønske - ihvertfald
når man kommer fra et F100 :) På D100 er man tvunget til Fine JPG ifm.
action fotografering - ellers skal man pludselig til at stå og vente - og så
er motivet skredet.

Hilsen Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-11-05 18:12

Kim Jeppesen wrote:

> [...]
> skal huset altså kunne klare mere end et D70, D100 eller D200 kan - f.eks.
> skal de kunne tåle at have en tung tele hængende.

Ja, mekanisk er der forskel på et plasthus, og eet der er lavet af
metal. Ud over det er porf. huse ofte forsynet med en bedre tætning, mht
fugt. At have en tele hængende er en påstand med modifikationer: man
bærer telen, og har huset hængende.

> Dernæst bemærker jeg da selv stor forskel mellem mit D100 og mit F100 -
> søgerne på et F100 er så meget bedre. På Nikons pro kameraer er søgerne
> uovertrufne - og er man digital, så er eneste muligheder D1/D2 serien.

Jeg har være vant til F3, F4 og F5 huse (film, hvis ikke det er
bekendt). Da jeg første gang kiggede i spøgeren på en D70, lovede jeg
mig selv, at uanset hvor gode digitalhuse ellers blev, ville jer aldrig
have sådan eet, hvis ikke man kunne se noget i søgeren. Jeg har ventet
længe, før jeg gik digital.

> Endelig er der jo bufferen, som på eksempelvis D70/D100 (og formentlig også
> blandt consumer DSLR fra Canon) lader noget tilbage at ønske - ihvertfald
> når man kommer fra et F100 :)

Ja. En F4 med batterigreb kan køre 5 billeder pr sekund, ind til der
ikke er mere film på rullen. Jeg har ikke mødt den samme grænse på
D2X'en. Men jeg ved den ligger på 15 billeder (3 sekunder) ved fuld
opløsning i rå-data. Jeg har ikke haft behovet.

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 27-11-05 00:09

> Ja, mekanisk er der forskel på et plasthus, og eet der er lavet af
> metal. Ud over det er porf. huse ofte forsynet med en bedre tætning, mht
> fugt

D200 er da både af metal og har forseglede samlinger.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-11-05 11:24

Jakob wrote:

> D200 er da både af metal og har forseglede samlinger.

Ja, jeg anser osse D200 for mere prof end D70, mht robusthed. Prisen
afspejler det også

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-05 14:14

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> mig selv, at uanset hvor gode digitalhuse ellers blev, ville jer
> aldrig have sådan eet, hvis ikke man kunne se noget i søgeren. Jeg

Ja, det var en kedelig oplevelse at kigge i søgeren første gang. Og en god
søger er nok det, jeg helst ville se på et dSLR.
Er det muligt på D2X at benytte mikroraster- eller splitfieldsøger?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 27-11-05 15:02

In article <4389b188$0$8806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Ja, det var en kedelig oplevelse at kigge i søgeren første gang. Og en god
> søger er nok det, jeg helst ville se på et dSLR.

Er det ikke mærkeligt at hverken canon eller nikon gør noget ud af det i
deres mindre modeller. Det virker da som om det er noget alle
efterspørger, fatter ikke at ingen af dem har set det som en "nem"
konkurrenceparameter.

Kan det i virkeligheden ikke afhjælpes med lidt forstørrelse i søgeren,
det lader jo til at Pentax har kunnet finde ud af det. Underligt......

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-05 15:46

Jakob wrote:

> Kan det i virkeligheden ikke afhjælpes med lidt forstørrelse i
> søgeren, det lader jo til at Pentax har kunnet finde ud af det.

Det er nu ikke kun størrelsen, det drejer sig om. Jeg ville gevaldig gerne
have et splitfield i midten med en mikrorasterring udenom.
Som søgerne er i dSLR, er det svært at arbejde nogenlunde hurtigt med manuel
fokus, så jeg kan godt forstå, at der er så meget opmærksomhed på
AF-funktionerne på moderne objektiver.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 27-11-05 16:34

In article <4389c719$0$8829$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Det er nu ikke kun størrelsen, det drejer sig om. Jeg ville gevaldig gerne
> have et splitfield i midten med en mikrorasterring udenom.

Ja ok det er også mærkeligt at ingen kan levere det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-05 16:47

In article <MPG.1df3f04a8598e7eb98a0ce@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <4389c719$0$8829$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> spamhater@nowhere says...

> Ja ok det er også mærkeligt at ingen kan levere det.

Det kan du da få til Canon 5D. Der kan købes 3 forskellige
ekstra skærme til den. Og der er folk der kan levere til 20D.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-05 18:07

Povl H. Pedersen wrote:

> Det kan du da få til Canon 5D. Der kan købes 3 forskellige
> ekstra skærme til den.

Det var dog en fornuftig ting. Så kunne man næsten lære at leve med Canons
håbløse ergonomi.

> Og der er folk der kan levere til 20D.

Jeg har set noget tilsvarende til D70 et eller andet sted. Men min lyst til
at åbne min D70 og tilpasse med løvsav og anden husflidsapparatur er ikke
ret stor.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-11-05 17:16

Jan Bøgh wrote:

> Ja, det var en kedelig oplevelse at kigge i søgeren første gang. Og en god
> søger er nok det, jeg helst ville se på et dSLR.
> Er det muligt på D2X at benytte mikroraster- eller splitfieldsøger?

Der sidder en standard matskive i den, og der medfølger en helt glat
skive, uden nogen markeringer. Jeg har ikke kendskab til om der findes
andre. Jeg savner mit mikroraster fra F4, men er ved at blive god til
manuel fokus alligevel.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-05 18:09

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> skive, uden nogen markeringer. Jeg har ikke kendskab til om der findes
> andre. Jeg savner mit mikroraster fra F4, men er ved at blive god til

Kunne man sætte en matskive fra et af F-serien i det mon?
Hvis ellers størrelsen er den samme skulle det vel virke (men selvfølgeligt
kan det gå ud over det midterste fokusfelt).

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-11-05 20:03

Jan Bøgh wrote:

> Kunne man sætte en matskive fra et af F-serien i det mon?
> Hvis ellers størrelsen er den samme skulle det vel virke (men selvfølgeligt
> kan det gå ud over det midterste fokusfelt).

Jeg gætter på (uden at vide det) at F6 deler matskiver med D2X. Men den
til D2X er MEGET forskellig fra den til F4'en.

Den til F4'en er 25x37mm og relativt tyk, monteret i en sort ramme. Den
til D2X er ca 18x35mm, temmelig tynd og uden ramme. De underlige mål
skyldes sikkert at der indspejles en masse anden information i højre
side af søgeren.

Men, måske er der eet eller andet firma, der erkender at der er kunder
til en type B skive, og sætter den i produktion. Jeg vil stå ret langt
fremme i kø'en, når jeg hører om det

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-05 17:26

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg gætter på (uden at vide det) at F6 deler matskiver med D2X.

Mon dog... *)

> Men den til D2X er MEGET forskellig fra den til F4'en.
>
> Den til F4'en er 25x37mm og relativt tyk, monteret i en sort ramme. Den
> til D2X er ca 18x35mm, temmelig tynd og uden ramme.

Jeg har svært ved at forestille mig at matskiven i et (D)SLR kan være mindre
end sensor/film.
Dermed må minimum størrelsen til F6 være 24x36 mm.

Er High Speed Crop indicator ikke en del af D2X matskiven ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

*)
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=300677&is=REG&addedTroughType=search
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=352094&is=REG&addedTroughType=search

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-11-05 18:40

Mogens Hansen wrote:

> Jeg har svært ved at forestille mig at matskiven i et (D)SLR kan være mindre
> end sensor/film.
> Dermed må minimum størrelsen til F6 være 24x36 mm.

Den kan jeg godt følge. Undskyld min antagelse

> Er High Speed Crop indicator ikke en del af D2X matskiven ?

-jo på den skive, der sidder i, ved leveringen. Fokus indkatorerne er
der også.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-05 17:28

"Kim Jeppesen" <notareal@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Dernæst bemærker jeg da selv stor forskel mellem mit D100 og mit F100 -
> søgerne på et F100 er så meget bedre.

Ja, der er pokkers til forskel, selvom navnene antyder at de er nogenlunde
ækvivalente.
Derimod ser D200 ud til at være nogenlunde svarende til F100 - selvom
søgeren nok ikke er helt lige så god.
Indtil videre ser det ud som om man skal have en full-frame sensor for at få
lige så god søger som på 35mm film SLR.

Det er rart at mellemsegmentet er blevet åbnet med Nikon D200 og Canon 5D.

> På Nikons pro kameraer er søgerne uovertrufne - og er man digital, så er
> eneste muligheder D1/D2 serien.

Ja, i sin tid troede jeg at jeg skulle have en D70 - men så kom jeg til at
prøve en F6
Nikon F6 er godt nok lækker og D70 kunne naturligvis ikke måle sig - uden at
D70 er dårlig.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 28-11-05 18:10

In article <438b2ff7$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> "Kim Jeppesen" <notareal@mail.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]

> Det er rart at mellemsegmentet er blevet åbnet med Nikon D200 og Canon 5D.

Det er vel lidt en tilsnigelse at kalde det et mellemsegment hvis man
tager priserne i betragtning :0).

Nu er jeg ikke helt klar over hvordan priserne på tilsvarende analoge
hus lå, men har producenterne ikke brugt skiftet til at hæve det
generelle prisniveau væssentligt ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-05 18:26

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> mogens_h@dk-online.dk says...

[8<8<8<]
> Det er vel lidt en tilsnigelse at kalde det et mellemsegment hvis man

Det ligger da mellem de dyre og de hamrende dyre

> Nu er jeg ikke helt klar over hvordan priserne på tilsvarende analoge
> hus lå, men har producenterne ikke brugt skiftet til at hæve det
> generelle prisniveau væssentligt ??

Jo, bestemt:
F6: kr. 14.500 ex. moms <-> D2X: kr. 36.000
F75: kr 2.495 ex. moms <-> D50: kr. 5995
Canon 1V HS: kr. 19500 ex. moms <-> 1Ds MkII: kr. 57.500
Canon 300X kit: kr. 2.495 ex.moms <-> 350D kit: kr. 7.495

Til gengæld taber de digitale huse hurtigere deres værdi

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 28-11-05 18:37

In article <438b3dbe$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> [...]
> Canon 300X kit: kr. 2.495 ex.moms <-> 350D kit: kr. 7.495
>
> Til gengæld taber de digitale huse hurtigere deres værdi

Ja det er lidt grotesk, det ser ud til at de har lavet colatricket
(udskifte 1 l flasker med 1,5 ditto og booste fortjenesten).
Selvfølgelig er der voldsomme udviklingsomkostninger me dslr men....

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-11-05 19:03

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> Canon 1V HS: kr. 19500 ex. moms <-> 1Ds MkII: kr. 57.500
> Canon 300X kit: kr. 2.495 ex.moms <-> 350D kit: kr. 7.495

Skal vi lige føje til, at priserne på den elektronik, der sidder i et
digitalt kamera er dyrere, end den, der skal i et film-kamera.f.x.
koster en 12Mpix chip en god sjat penge, og der skal jo osse noget
regnekraft til at behandle og gemme billedet.

-så har du da osse smurt godt på. Jeg gav ca 27.000 x. moms for min D2X,
med dansk manual, og papirer fra DFA. Min lokale fotohandler foreslog
38.000 + moms, så der kommer jeg ikke så ofte.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-05 20:32

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> -så har du da osse smurt godt på.

De stammer fra Photografica i Skindergade (http://www.photografica.com) -
altså hentet fra samme sted, så de er sammenlignelige.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-11-05 16:05

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ikke Nikon brygger på et kamera meget lig D70 men med f.eks. flere pixels.

D70 var jo Nikons consumer DSLR kamera. D70s kom som en opgradering og D50
kom som deres billig consumer DSLR, Du kan godt regne D70s som deres modspil
til 350D. Men taget højde for at Canons EOS 300D kom lang tid før D70 og at
350D er en helt anden størrelse end d70s.

Du kan ikke altid sætte kameraerne op mod hinanden på den måde. Canon kommer
tit med nye kameraer, hvor Nikon venter lidt længere med at skfite deres
modeller ud. Et at svarende kan være at Nikon laver meget større
lagerbeholdning i forhold til deres kundekreds end Canon. Det kunne man se
på EOS 300D, EOS 20D og EOS 350D, der var rigtig stor ventetid på og mange
ventede måneder på deres kameraer.

Men du kan sikkert godt forvente noget i stil med D80/D90 eller noget i den
retning, måske D60 fra Nikon på et tidspunkt i slutningen 2006/starten af
2007, D70 og D50 kom frem 20. april 2005 og deu skal i hvert fald beregne
ca. 1½ år før Nikon kommer med noget nyt.
Dog hvis Nikon vil have et kamera ind i mellem D70/D70s og D200 skal de nok
komme med noget lign. D90/D80 med ca. 8 MP i løbet af 2006. Men det plejer
de ikke at gøre så det skal du nok ikke regne med. Du skal nok tidligst
begynde at glæde dig til et Semi-pro eller nyt consumer i slutningen af 2006
og et nyt pro i starten af 2007.

Mvh
Simon

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-11-05 16:15

> [...]
> tidligst begynde at glæde dig til et Semi-pro eller nyt consumer i
> slutningen af 2006 og et nyt pro i starten af 2007.

Du forudsætter at Nikon holder fast i deres gamle principper. Men mon ikke
Nikon snart har indset, at digitale kameraer ikke er at sammenligne med
analoge kameraer? Billedkvaliteten ændrede sig jo ikke hele vejen fra F1 til
F6, men det gør den jo på et digitalt kamera.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : AS

Dato : 07-11-05 16:26

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

> [...]
> retning, måske D60 fra Nikon på et tidspunkt i slutningen 2006/starten af
> 2007, D70 og D50 kom frem 20. april 2005

D70 kom i foråret af 2004, hvis nogen kan huske.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-11-05 19:06

On Mon, 7 Nov 2005 16:25:41 +0100, "AS" <ars@TrasH.net> wrote:

>"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

>den
>
>D70 kom i foråret af 2004, hvis nogen kan huske.

Jeg kan godt huske det. Jeg fik mit 25/3. Men der skulle nok have
stået D70s.

Peter

Fra : aon

Dato : 07-11-05 22:20

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt huske det. Jeg fik mit 25/3. Men der skulle nok have
> stået D70s.
>
> Peter

Jep så havde du fået en 2" skærm som du nok ikke kan undvære ellers det
samme hvis du opdatere til den sidste nye D70 software !
D70s efterfølger er vel D200 med små 10 mp ellers løber Nikon da bag af
dansen iforhold Canon 5d 12.8 mp
De laver vel D80 og så D80s og så D85 med den samme chip på 8mp ligesom
D100,D50,D70og D70s alle på 6mp og mikroskopiske forskelle på teknik ?

aon

Fra : AS

Dato : 07-11-05 23:37

"aon" <oz3aap@lite.dk> wrote in message

> Jep så havde du fået en 2" skærm som du nok ikke kan undvære ellers det
> samme hvis du opdatere til den sidste nye D70 software !

Cable release er ikke i firmware.

> [...]
> De laver vel D80 og så D80s og så D85 med den samme chip på 8mp ligesom
> D100,D50,D70og D70s alle på 6mp og mikroskopiske forskelle på teknik ?

Take it easy. D100 kom på marked, da Canon har haft D30 med små 3mpx., hvis
man vil måle hinaden i p... længde.

12.8 ser ud bedre, end 10.2 på papiret, men i virkeligheden er der ganske få
% forskel i længde retning af frame. Her er mere tale om pixel størrelsen
med alle konsekvenser, positive og negative. Alt i alt kan jeg ikke
forestille mig, at der bliver mange, der vil købe 5D, når den er ikke
særligt hurtigt og koster, som den gør nu. Eneste situation, hvis man er
desperat at bevare FF.

Fra : Søren Andersen

Dato : 07-11-05 23:56

> Take it easy. D100 kom på marked, da Canon har haft D30 med små 3mpx.,
> hvis
> man vil måle hinaden i p... længde.

Frit fra hukommelsen gik der vist kun få dage fra D100 kom, til Canon
annoncerede D60 med 6mp. Mener faktisk også den var en del hurtigere
tilgængeligt på markedet.

> 12.8 ser ud bedre, end 10.2 på papiret, men i virkeligheden er der ganske
> få
> % forskel i længde retning af frame.

Det er 25% flere pixels - faktisk ret nøjagtig den samme procentmæssige
forskel der er på 20D og D200.

> [...]
> forestille mig, at der bliver mange, der vil købe 5D, når den er ikke
> særligt hurtigt og koster, som den gør nu. Eneste situation, hvis man er

Der er masser der køber 5D. Billedkvaliteten er fantastisk og sammenligner
man prisen med 1DSmk2 som er det eneste andet nuværende FF kamera på
markedet så er den ikke høj.
Canon kommer med en 20D afløser sandsynligvis i løbet af vinteren som nok
skal matche specifikationerne på D200 eller overgå dem. Måske lige på nær
vejr forsejlingen (hvilket jeg skæver *meget* misundeligt til).
PS: med de priser 20D efterhånden er nede på (ca. 8000 i tyskland) skal du
altså betale ca. 5000 kr for: 2 mpixel, en større buffer, en halv tomme mere
display og en vejrforsejling....

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-11-05 00:07

> [...]
> altså betale ca. 5000 kr for: 2 mpixel, en større buffer, en halv tomme

Og dertil en ny samling af objektiver. Synes lidt, at denne faktor bliver
glemt i disse sammenligninger. Det er de færreste der har råd til at skifte
hele objektivsamlingen ud, blot fordi konkurrentens kamera har nogle bedre
specifikationer. Det kan være det kun er mig der lider af det problem?

MVH
Thomas

Fra : Søren Andersen

Dato : 08-11-05 01:49

> [...]
> hele objektivsamlingen ud, blot fordi konkurrentens kamera har nogle bedre
> specifikationer. Det kan være det kun er mig der lider af det problem?

Nej du har da 100% ret. Det er også derfor det er så p.... vigtigt at tænke
sig godt om før man vælger hvilket mærke man vil "gifte" sig med.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-11-05 02:50

On Mon, 7 Nov 2005 23:56:28 +0100, "Søren Andersen"

> [...]
>tilgængeligt på markedet.

>Det er 25% flere pixels - faktisk ret nøjagtig den samme procentmæssige

Ja, men du skal se på den linære forøgelse. 4368 i stedet for 3872 på
den lange led. Det er kun 12,8% mere. Og det ses kun ved meget store
print.

D200 har faktisk kun 10,5% flere pixel i længden end 20D. Men det
betyder ikke det helt store for mig. Jeg får kun sjældent lavet
udskrifter der større end A4. Og til det er 6Mpix. rigeligt.

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-11-05 00:13

On Mon, 7 Nov 2005 22:19:32 +0100, "aon" <oz3aap@lite.dk> wrote:

>"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

>Jep så havde du fået en 2" skærm som du nok ikke kan undvære ellers det
>samme hvis du opdatere til den sidste nye D70 software !

Det fik jeg ikke skrevet tydeligt nok. Mit D70 er fra 25/3-04! Det er
naturligvis opdateret til nyeste firmware.

>D70s efterfølger er vel D200 med små 10 mp ellers løber Nikon da bag af
>dansen iforhold Canon 5d 12.8 mp

Jeg tror nu nærmere, at der kommer en efterfølger til D70s med 8Mpix.
D200 er nærmere i klassen over D70s. Prisen er ca. den dobbelte!

Canon 5D er et fedt kamera - en af minevenner har et. Men forskellen
mellem 10 og 12 Mpix. er ikke særlig stor. Faktisk en det nærmere
objektiverne, der sætter begrænsningen for opløsningen.

>De laver vel D80 og så D80s og så D85 med den samme chip på 8mp ligesom
>D100,D50,D70og D70s alle på 6mp og mikroskopiske forskelle på teknik ?

Har du set forskellen på billedkvalitet mellem D50 og D70? Det er godt
nok versioner af den samme chip. Men forskellen er absolut ikke
mikroskopisk!

Men du har ret i, at der kommer sikkert mange efterfølgere, selvom der
nok går længere end hvis det var Canon, der spytter ny jo modeller ud
hele tiden.

Peter

Fra : AS

Dato : 08-11-05 06:56

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Men du har ret i, at der kommer sikkert mange efterfølgere, selvom der
> nok går længere end hvis det var Canon, der spytter ny jo modeller ud
> hele tiden.

Man skal også se fra den anden side. Canon skifter modeller tit, så skal man
betale for dem mere i den samme periode.

Fra : Søren Andersen

Dato : 08-11-05 07:55

> Man skal også se fra den anden side. Canon skifter modeller tit, så skal
> man
> betale for dem mere i den samme periode.

Det er netop derfor brugtmarkedet er så spændende for Canon ejere

Fra : AS

Dato : 08-11-05 15:45

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> wrote in message

> Det er netop derfor brugtmarkedet er så spændende for Canon ejere

For dem, som elsker brugt.

Fra : aon

Dato : 08-11-05 20:53

> [...]
>
> Men du har ret i, at der kommer sikkert mange efterfølgere, selvom der
> nok går længere end hvis det var Canon, der spytter ny jo modeller ud

Canon laver også selv deres chip ! Så derfor nok hurtigere fremme med flere
mp.
Hvorimod sony leverer til Nikon og der kan Nikon måske godt være kræsne
og kun tage imod tilbud når chippen er tilpasset
bedst set med Nikon øjne
Men jeg kan stadig ikke forstå at de har 4 modeller DSLR med den samme 6mp
chip for så stor er forskellen ikke
jo måske den fysiske størrelse af huset ?

aon