Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Begynder baggrund"
Fra : Ms

Dato : 06-11-05 15:44

Jeg står og skal til at købe en baggrund til portrætfoto, men jeg kan ikke
helt finde ud af hvilken farve jeg skal vælge, jeg kan godt lide billeder
med sorte og hvide baggrunde, men hvordan er det at styrre lyset på disse?
Modsat kan jeg godt lide de farvede(rød/blå eller måske en gul), men disse
kan være lidt begrænsende i forhold til hvilket tøj modellen har på.(hvad
synes i, er ensfarvede de "rareste" at se på eller gradulerede?)

Er her nogen som har noget input?

/Max

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-11-05 15:58

"Ms"
> [...]
> kan være lidt begrænsende i forhold til hvilket tøj modellen har på.(hvad
> synes i, er ensfarvede de "rareste" at se på eller gradulerede?)

Hehe - er det ikke lidt dit eget ansvar at bestemme om baggrunden
skal være blåviolet med stjerner på eller noget andet.. Jeg kan godt
li Irving Penn's baggrunde, der er noget stoflighed man kan lege med,
men jeg har en bog med Avedon hvor baggrunden er helt hvid det
ser også cool ud - du må gå ud fra hvad du selv bedst kan li. Prøv
at find på noget ingen andre har prøvet, så blir du måske berømt
og trendsætter.. -max-

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 16:25

> [...]
> ser også cool ud - du må gå ud fra hvad du selv bedst kan li. Prøv
> at find på noget ingen andre har prøvet, så blir du måske berømt

Ja det er jeg med på, men hvordan er det at styre lyset på f.eks. en hvid
baggrund?

Grunden til jeg spørger er for at få nogle input, valgter er tilslut helt
mit eget.
Det er første gang jeg stiller noget op til portræt og vil derfor gerne høre
om i havde noget at tilføje...

/Max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 16:47

In article <1e0c8$436e2059$3e3d85f8$794@news.arrownet.dk>, Ms wrote:

> [...]
> mit eget.
> Det er første gang jeg stiller noget op til portræt og vil derfor gerne høre

Husk at lysmåle på personen, ikke baggrunden. Profferne måler lyset og
sætter kameraet til fast blænde/lukketid. Og fast blitz (på deres store
anlæg).

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 16:59

> Husk at lysmåle på personen, ikke baggrunden. Profferne måler lyset og
> sætter kameraet til fast blænde/lukketid. Og fast blitz (på deres store
> anlæg).

Okay, det er også min tanke, jeg har lige bestilt en blitz og planen er også
at skyde fuldt manuelt.

Men du har ret, det burde være ligemeget med en hvid baggrund når man
lysmåler på personen.

Tak for det, det er jo lige med at indse det hele.

/Max

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-11-05 18:18

"Ms" <maxses_not_@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lysmåler på personen.
>
> Tak for det, det er jo lige med at indse det hele.

Og husk fast hvidbalance, det er et helved at ligge og rode med det bagefter
for at få billederne til at passe sammen. Bare et godt råd som jeg selv
måtte erfare ved en testskydning

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-11-05 18:48

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Og husk fast hvidbalance, det er et helved at ligge og rode med det
> bagefter for at få billederne til at passe sammen.

Øh? Hvis alle billeder er skudt med samme lys og i RAW, er det da bare at
justere ét af billederne til korrekt hvidbalance, og så efterfølgende køre
en batch-kørsel på resten.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Jacob

Dato : 06-11-05 16:54

"Ms" <maxses_not_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mit eget.
> Det er første gang jeg stiller noget op til portræt og vil derfor gerne

Er pointen med en hvid baggrund ikke at udbrænde baggrunden ?
så det kun er modellen / probuktet der er tilbage ??

jacob

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 17:03

> Er pointen med en hvid baggrund ikke at udbrænde baggrunden ?
> så det kun er modellen / probuktet der er tilbage ??

Jo helt sikkert, men jeg tænkte på over det er svært at styre med
refleksioner fra baggrunden, men det kan godt være at jeg bare skal kanste
mig ud i det.

/Max

Fra : Jacob

Dato : 06-11-05 18:56

> Jo helt sikkert, men jeg tænkte på over det er svært at styre med
> refleksioner fra baggrunden, men det kan godt være at jeg bare skal kanste
> mig ud i det.
>
> /Max

du skal have lys på selve motivet og lys på baggrunden.
du skriver du har købt en blitz. er det en til at sætte på kameraet eller et
rigtigt studie sæt ?
Jeg har prøvet det studiesæt fra fotokæden det er genske udemærket. der
mangler ikke rigtigt energi. så hvis de har flere vil jeg anbefale sådanne
et.

Jacob

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 21:12

> [...]
> mangler ikke rigtigt energi. så hvis de har flere vil jeg anbefale sådanne

Jeg har købt en 420ws fra walimex og en softbox og en stor reflektor, hvis
jeg kommer til at mangle en studieflash har jeg en på hånden, men primært
vil jeg state med en lys kilde.

/Max

Fra : Jacob

Dato : 06-11-05 21:43

> [...]
> jeg kommer til at mangle en studieflash har jeg en på hånden, men primært

så tror jeg du kommer til at mangle et par lyskilder.
Hvis du bruger den du har købt som primær lyskilde så bør du også have en
placeret noget over og 20 cm bag modellen. og så trukket den lidt ud til
modsatte side af din primære lyskilde. det kalder hårlys. øger spillet i
håret og belyser skuldrene. den skal bare være ganske svag. gerne med
softbox.
som option kunne du også have en på baggrunden.

Det er mine sparsomme erfaringer indtil videre.
ideerne til at sætte lyset har jeg kapret fra forskellige i denne tråd
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181
der er +70 sider.

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 21:54

> [...]
> softbox.
> som option kunne du også have en på baggrunden.

Ja måske, men så er det jo bare afsted igen Men jeg har siddet og læst
en del på det og der har været et par steder hvor de skriver at det er godt
at øvre sig med en lyskilde. Jeg har da også et par halvkraftige
batteriflasher tl at ligge, det kan være at jeg prøver mig lidt frem med
dem. Mon det vil skabe problemer med lys temp.?

> Det er mine sparsomme erfaringer indtil videre.
> ideerne til at sætte lyset har jeg kapret fra forskellige i denne tråd
> http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181
> der er +70 sider.

tak for linket, så ved jeg da hvad jeg skal lave imorgen aften

/Max

Fra : Jacob

Dato : 06-11-05 23:37

> [...]
> batteriflasher tl at ligge, det kan være at jeg prøver mig lidt frem med
> dem. Mon det vil skabe problemer med lys temp.?

Hul i det. så længe det "kun" er til test betyder det intet. den første jeg
øvede mig med kunne kun give rødt lys. se det var skummelt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 23:14

In article <436e6ac1$0$22184$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jacob wrote:

> Det er mine sparsomme erfaringer indtil videre.
> ideerne til at sætte lyset har jeg kapret fra forskellige i denne tråd
> http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181
> der er +70 sider.

Hvorfor ikke bruge almindelige flash ? De er også lettere at tage med.
Jeg ved godt der ikke er pilotlys, men det kan man vel klare med alm.
pærer ved siden af. En dum slaveblitz er ikke ret dyr, og slet ikke
brugt.

Fra : Jacob

Dato : 06-11-05 23:41

> [...]
> Jeg ved godt der ikke er pilotlys, men det kan man vel klare med alm.
> pærer ved siden af. En dum slaveblitz er ikke ret dyr, og slet ikke
det kan man også. Men jeg kender fra mig selv at jeg bliver utålmodig hvis
skidtet er for længe om at lade op. og så løber de tør for batteri når det
er mest iriterende.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 16:10

In article <8ecbd$436e16d2$3e3d85f8$27697@news.arrownet.dk>, Ms wrote:
> [...]
> kan være lidt begrænsende i forhold til hvilket tøj modellen har på.(hvad
> synes i, er ensfarvede de "rareste" at se på eller gradulerede?)

Jeg synes generelt at de ujævnt farvede er de bedste.
men det er subjektivt.

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 16:27

> Jeg synes generelt at de ujævnt farvede er de bedste.
> men det er subjektivt.

Tak for svaret, det er meninger jeg er ude efter så svaret skal jo være set
fra din side

/Max

Fra : Carsten Gram

Dato : 06-11-05 16:20

Ms wrote:
> [...]
> kan være lidt begrænsende i forhold til hvilket tøj modellen har på.(hvad
> synes i, er ensfarvede de "rareste" at se på eller gradulerede?)

Jeg har set prof. fotografer, der bruger nervøs velour (det er billigt,
og man kan få det i alle mulige farver)

mvh

Carsten

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 16:29

> Jeg har set prof. fotografer, der bruger nervøs velour (det er billigt, og
> man kan få det i alle mulige farver)

Ja, det vil jeg også prøve, til prisen gør det jo intet at prøve sig frem.

/Max

Fra : den ægte fotomand

Dato : 06-11-05 17:02

> Ja, det vil jeg også prøve, til prisen gør det jo intet at prøve sig frem.
>

> /Max

Husk at de er billigt i Jysk. Men har du overvejet en lyseblå?? hvis du er
en af dem der fusker med dine billeder, så er blå jo den perfekte.

Per

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 17:09

> Husk at de er billigt i Jysk. Men har du overvejet en lyseblå?? hvis du er
> en af dem der fusker med dine billeder, så er blå jo den perfekte.

Hvad mener du med fusker med mine billeder?

/Max

Fra : Klaus Madsen

Dato : 06-11-05 17:05

"Ms" <maxses_not_@hotmail.com> wrote in message

> Ja, det vil jeg også prøve, til prisen gør det jo intet at prøve sig frem.
>

> /Max
Som jeg skrev i et tidligere svar er nervøst velour ikke specielt godt, da
det tit giver
nogle uønskede reflektioner.
Med hensyn til sort og hvid baggrund kan du se et par eksempler på min
hjemmeside
under konfirmation:

http://www.blaende8.dk/konfirmation.html

Mvh. Klaus

Fra : ms

Dato : 07-11-05 07:55

> Med hensyn til sort og hvid baggrund kan du se et par eksempler på min
> hjemmeside
> under konfirmation:
>
> http://www.blaende8.dk/konfirmation.html

Det ser godt ud, hvad bruger det sort og hvid? (er det noget stof eller har
du købt en "rigtig en"?

/Max

Fra : Klaus Madsen

Dato : 06-11-05 17:03

> Jeg har set prof. fotografer, der bruger nervøs velour (det er billigt, og
> man kan få det i alle mulige farver)
>
> mvh
>
> Carsten

Nervøst velour er ikke godt, det giver tit nogle uønskede reflektioner.

\Klaus

Fra : Ms

Dato : 06-11-05 17:09

> Nervøst velour er ikke godt, det giver tit nogle uønskede reflektioner.

ja jeg har prøvet nogle prøve-skud på noget jeg havde liggende. men hvis man
vender det om fungere det fint mon en ens farvet baggrund....tror jeg

/Max

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-05 17:34

En god farve er grå. Med den baggrund kan du med et filter få næsten alle
farve frem.
Når den i øvrigt er ensfarvet er det en nem sag i Photoshop at skifte den ud
med, hvad du ellers har lyst til.
mvh - Per

--
Med venlig hilsen - Per Falkjær Jensen