Katten "gnækker".
Fra : Kresten Hjelm Peders~

Dato : 10-06-01 11:54

Hejsa!

Kender I noget til andre katte, som opfører sig ligesom vores hankat, da han
"gnækker", når den får øje på fuglene udenfor.

I starten troede vi, at han var en blanding mellem en hund/kat, da det lyder
som om, at han gøer...

Vores anden hankat siger ikke noget endnu, men han er også kun 5 måneder, så
måske lærer han det af den gamle?

Normalt er han stille og fredelig, men fuglene vil han vist gerne tale med.

Mvh.
Kresten H. Pedersen

Fra : Camilla Reib

Dato : 10-06-01 12:03

Hej !
Min hunkat siger også mærkelige lyde når den ser noget udenfor, jeg vil ikke
sige at hun gnækker, men hun ser ud som om hun vil miave, men der kommer ik´
rigtig noget lyd, det lyder nærmere som et ynkeligt vov...

-Camilla.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-06-01 13:52

Hej Kresten

Helt normalt, nogle "hakker også tænder"

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Anders

Dato : 10-06-01 16:22

> Kender I noget til andre katte, som opfører sig ligesom vores hankat, da
han
> "gnækker", når den får øje på fuglene udenfor.

Min ét-årige hankastrat Fumle "gnækker" også når vi leger, og der er noget
han
f.eks. ikke kan nå (hvis jeg holder legetøjet for højt eller lign.) ja så
sidder han
og miauer uden at der kommer "noget" ud, men halsen på han ligesom gnækker.

Ja det lyder sjovt, men ikke destro mindre rigtigt.

Til Jer andre kan jeg fortælle at Fumle's tis lugtmæssigt er blevet som da
han var
killing og at han ikke miauer natten lang. Dette startede allerede da jeg
fik ham
hjem første dag efter kastrationen. Deeejligt :)

Nå sidespring fra Fumledyret og Anders

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-06-01 20:27

Hej Kresten
Jeg tror at langt de fleste katte begynder at "gnække" på et
eller andet tidspunkt. Især hos indekatte ser man denne adfærd.
Man kan vist bedst beskrive det som et overløb af jagtinstinktet.
Sidder katten bag en rude og ser en fugl eller et andet passende
jagtbytte, så er det, den i mangel af bedre begynder på "gnækkeriet".

Hilsen Dorthe, ejer af to "gnækkere" *smil*

Kresten Hjelm Pedersen skriver:

Fra : Mimi

Dato : 11-06-01 08:15

Hejsa
Begge mine hankatte siger denne sjove gnækken når de sidder i vinduet og ser en
fugl udenfor. Jeg tror måske de prøver at lokke den til, som de ville gøre hvis
de fik lov at gå ude.
mvh Mimi

Fra : mmp

Dato : 13-06-01 19:43

Når en kat "gnækker" på den måde og det gør alle, tamme og vilde, så er det
rent instinktivt - dræber instinktet der sætter i og får katten til at gøre
sådan, som om den allerede har fat i byttet med tænderne.