Pentium M for varm
Fra : Kasper Møller

Dato : 08-11-05 23:54

Hej

Jeg har lige købt et AOpen I915GMm-HFS hvor jeg har sat en Pentium M 1.86
ghz CPU på.

Da jeg så skulle hen og installere OS ville jeg lige tjekke bios først for
at være sikker på, at tingene kørte som de skulle. Desværre ligger cpu'en og
idler på hele 62 grader! Det må da vist være for meget for en Pentium M?
Både køler og blæser er koblet ordentligt på, men måske det er fordelingen
af kølepasta den er gal med? Jeg kunne ikke rigtigt finde noget i manulan
mht. hvor meget, der skal på og om man skal gøre noget ved den kvadratisk
pude, som sidder under køleren - pille den af? Der står kun at man skal
påføre pastaen på køleren.

Her er link til billede af min cpu og køler:

http://tinyurl.com/c9rts

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Kasoer Møller

Fra : Lyrik

Dato : 09-11-05 00:10

"Kasper Møller" <no_spam@for.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> påføre pastaen på køleren.
>
> Her er link til billede af min cpu og køler:

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det ser sgu da helt forkert ud, nærmest perverst!

Hvad er det for en køler? Er der nogen blæser på? Der skal være hel tæt
kontakt mellem køler og CPU. Den mindste luftlomme imellem umuliggør køling.
En pakning vil holde afstand og skabe luftmellemrum med 0-køling som
resultat.
Når tingene passer sammen uden mellemrum tilføres en lille dråbe kølepasta,
eller bedre en lille kølepude.

Det du viser på billedet ser underligt ud. Er det et Peltierelement? Led
efter billeder på nettet af denne CPU monteret med køler.

Hilsen
Jens

Fra : Kasper Møller

Dato : 09-11-05 00:17

> [...]
>
> Det du viser på billedet ser underligt ud. Er det et Peltierelement? Led
> efter billeder på nettet af denne CPU monteret med køler.

Det er en standardkøler, som følger med til bundkortet. Jeg går ud fra, at
den pude sidder på, fordi pentium m har en forhøjning midt på cpu'en.
Pillede man puden af ville den forhøjning vel blive mast, når man skruer
køleren ned over?

Ja, der er blæser på køleren, også en standardblæser fra Aopen.

Jeg kan godt se logikken i det du siger mht. luftlommen, det virker også
underligt, at den kommer helt op på 62 grader under et minut efter
opstart... men som sagt er jeg lidt nervøs for om man maser cpu'en, hvis man
piller puden af køleren.

Jeg må ud og lede på nettet ja

Hvad er et Peltierelement?

Fra : Lyrik

Dato : 09-11-05 00:52

"Kasper Møller" <no_spam@for.me> skrev i en meddelelse

> Jeg må ud og lede på nettet ja
>
> Hvad er et Peltierelement?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det sidste er et minikøleskabselement som skulle blive iskoldt på oversiden
og suge varme ud fra undersiden.
Der er problemer med kølingen hvis du læser kommentaren her hvor de har
givet stjerner:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=137256

Det kan skyldes den pakning som laver luftsprække. Du må studere det
nærmere.

Hilsen
Jens

Fra : Esben

Dato : 09-11-05 01:01

> [...]
> den pude sidder på, fordi pentium m har en forhøjning midt på cpu'en.
> Pillede man puden af ville den forhøjning vel blive mast, når man skruer

Ja, jeg tror du skal lade puden blive på, og tørre alt det kølepasta væk.
Når du har fjerne kølepastaen og igen påført et hårtyndt lag, burde du efter
montering af køleren kunne se om der er god kontakt mellem de to dele.

> [...]
> underligt, at den kommer helt op på 62 grader under et minut efter
> opstart... men som sagt er jeg lidt nervøs for om man maser cpu'en, hvis

Mange cpu'er kører på fuld skrald, når pc'en står i BIOS, så det ville jeg
ikke bekymre mig så meget over. Du burde dog kunne få temperaturen ned, ved
at bruge væsentlig mindre kølepasta.

--
Esben

Fra : Aksel

Dato : 09-11-05 01:29

> [...]
> påføre pastaen på køleren.
>
> Her er link til billede af min cpu og køler:

På billedet ser det ud som om køleelementet ikke rører CPUen, har du smurt
ekstra kølepasta på efter at køleren er taget af?

Kølepastaen skal smøres meget tyndt på, jeg plejer at gnide pastaen på begge
flader med en fingerspids og så skrabe af med kanten af et kreditkort så der
kun er et ganske tyndt lag tilbage.

For meget kølepasta forringer kølingen, det skal kun fylde de
mikroujævnheder der er i de to flader.

Hilsen Aksel

Fra : Kasper Møller

Dato : 09-11-05 19:56

Hej igen og tak for svarene.

Nu prøvede jeg at rense cpu og køler og kom så kun et ganske lille lag
kølepasta på cpu'en varmelegme:
http://tinyurl.com/9d4gv

Resultat: 108 grader i bios og så slukker den for at beskytte sig selv

Nu har jeg haft den køler af og på en 10- 15 gange for at tørre, rense og
påføre kølepasta. Det undrer mig meget, at en Pentium M bliver så varm.
Aopens egen support sagde følgende:

60 degrees is a normal temperature, these CPU's can run up 100+ degrees.
A small amount of heatpaste can be applied on the higher part of the CPU,
please apply carefully. The pillow should be there, this helps to distribute
the strain on the CPU core.

Nu har jeg læst så meget "pral" diverse steder om, at Pentium M kan køre
uden blæser og nøjes med en køler, men jeg synes ikke rigtigt, at det
spiller sammen med min :-/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-11-05 20:49

"Kasper Møller" <no_spam@for.me> wrote in

> Nu prøvede jeg at rense cpu og køler og kom så kun et ganske lille lag
> kølepasta på cpu'en varmelegme:
> http://tinyurl.com/9d4gv
>
> Resultat: 108 grader i bios og så slukker den for at beskytte sig selv

Hvornår er billedet taget? Er det lige efter at du har afmonteret køleren,
eller har du påført kølepasta og så taget billedet lige før du monterede
køleren?

Hvis det er taget lige efter at du har afmonteret køleren ser det for mig
ikke ud som om at der har været kontakt mellem køler og kerne og så er det
klart at maskinen ikke kan køle.

Når der har været kontakt og du tager køleren af vil man "løfte" noget af
kølepastaen med også (noget vil blive siddende på køleprofilen og noget på
kernen) - så det er en måde at tjekke om køleren har haft kontakt til hele
kernen.

Det påførte lag kølepasta på kernen ser fint ud. Hvis du monterer køleren
og så løfter den af så lodret som muligt, kan du så se et aftryk af
hele kernen på køleprofilen? Hvis du kan det så burde den sidde rigtigt -
hvis ikke så kan det være fordi du ikke spænder skruerne nok når du
monterer køleprofilen.

/Flemming

Fra : Aksel

Dato : 09-11-05 22:52

> [...]
>
> Nu har jeg læst så meget "pral" diverse steder om, at Pentium M kan køre
> uden blæser og nøjes med en køler, men jeg synes ikke rigtigt, at det

Der er noget helt galt med din kombination af CPU og køler, eller den måde
du monterer dem på.
På det første billede http://tinyurl.com/9d4gv kan man tydeligt se at der er
store mængder kølepasta, så meget at den firkantede afstandsramme har
efterladt en kant af kølepasta på CPuen, men der er så tykt et lag kølepasta
på både køler og CPU at de tydeligvis aldrig har været i fysisk kontakt, jeg
vil vurdere at der er ca. 2 mm afstand mellem kontaktfladerne.
Når du nu har kommet et tyndt lag kølepasta på har der været luft mellem
kontaktfladerne, derfor den høje temperatur.

Rob wrote:
> What temperature should a CPU run at / or should be happy with?

> I measured a P4 2.0 at 49/50C and a P4 3.0 at 53C

> Yet I have a Intel Pentium M 760 Sonoma 2.0 Ghz on an AOPEN I915Gmm-HFS
> MB with there heat sink/fan and its running at 70 to 100C This is in a big
> case using it for a media centre.

> I think thats too high.

> Using Everest to read the temperature. Is this OK or is there another bit
> of software that's better.

I downloaded Speedfan and installed a freeware program called PC Wizard
2005 off the cover PC world plus Everest.

Checking the Aopen web page and found that there was a never version
of the BIOS - in fact several new versions - It was running version
R1.04 and the latest version was R1.10. I downloaded the latest version
and updated the BIOS.

After the BIOS update the three programs all showed the CPU temperature
at 53-54 degrees - still higher than the set tolerance (Speedfan still
showed a flame icon), but lower than before. So a step in the right
direction. But still high. Next is to install a better heat sink. And a
new lot of heat sink grease http://www.mcubed-tech.com/eng/shop.htm ----
Borg HPC 479 [5024] just like a solid block of copper.

Link til en anden diskusion om køling

http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware.stoej/browse_thread/thread/69fa8b0aeecb4ec4/1b532b19f3d394e8?lnk=st&q=AOpen+I915GMm-HFS&rnum=20#1b532b19f3d394e8

Test af dit bundkort, de har samme erfaringer som dig med temperaturen, de
mener at køleren simpelthem er for dårlig, og de har ikke kunnet finde en
standardkøler der passede.

http://www.silentpcreview.com/article252-page1.html

Hilsen Aksel

Fra : Lyrik

Dato : 10-11-05 13:05

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når du nu har kommet et tyndt lag kølepasta på har der været luft mellem
> kontaktfladerne, derfor den høje temperatur.
+++++++++++++++++++++++++
Jeg ville helt sikkert fjerne pakningen, som efter min vurdering er synderen
i hele konstruktionen. Den forhindrer tydeligvis kontakt mellem køleelement
og CPU.
Det var under forudsætning af at jeg var i Kaspers situation.

Hilsen
Jens

Fra : Kasper Møller

Dato : 10-11-05 18:12

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:
> [...]
> køleelement og CPU.
> Det var under forudsætning af at jeg var i Kaspers situation.

Jeg er bare lidt nervøs for, at man derved kan komme til at mase
varmelegemet, da puden balancerer køleren på printpladen.
Nu skrev jeg en mail til Studiedata, som er eksperter i køling. De
anbefalede mig Zalmans CNPS6500B-AlCu, så den vil jeg prøve. Den koster kun
150 kr, så det er ikke den store investering og Zalmans kølere plejer at
være af god kvalitet. Skal nok melde tilbage med hvordan det går

Fra : Aksel

Dato : 09-11-05 23:11

AOpen har en bedre køler som de kan levere uden beregning, du skal bare
sende en mail til deres support.

Hilsen Aksel

Fra : Kasper Møller

Dato : 10-11-05 00:03

"Aksel"
> AOpen har en bedre køler som de kan levere uden beregning, du skal bare
> sende en mail til deres support.
>
> Hilsen Aksel

Hej Aksel

Tak for din research. Jeg har selv læst om det med køleren, men jeg er dog
næsten helt sikker på, at det er den nye, som jeg har fået. Den oprindelige
model var, efter hvad jeg har kunnet se fra diverse tests, lavere end den
jeg har. Den som de fx har på det link du gav mig fra silent pc rewiew er
lavere... ser kun ud til at være 1/3 af højden.

Fra : Kasper Møller

Dato : 24-11-05 21:36

> [...]
> påføre pastaen på køleren.
>
> Her er link til billede af min cpu og køler:

Nu fik jeg endelig løst problemet!

Jeg pillede først den støttepude af stock køleren og det gav et meget bedre
resultat. Den larmede dog lige lovligt meget for min smag (når nu den skal
bruges til HTPC). Derfor gik jeg på jagt efter en ny køler.

Fandt NoiseMagic Socket479 CPU-køler hos Webconsult. Man skal dog lige være
opmærksom på, at den manual på Webconsults hjemmeside ikke matcher det
produkt man får leveret. I onlinemanualen anvendes blot skruer med gummi
under hovedet til at hvile på bundkortet. Man får dog en "backplate" med og
jeg er overbevist om, at den ikke er lavet lige til mit bundkort. Der er en
gummidims midt på, der skal virke som støtte på bundkortet. På mit sidder
der dog nogle chips, som hæver pladen for langt fra kortet, så skruerne ikke
kan nå igennem til køleren. Jeg måtte derfor "save" noget af gummidimsen og
med lidt forsigtighed kom den til at passe.
Nu idler den ~42 grader - ca. 15 grader mindre en stock køleren og den er
helt lydløs.

Håber andre kan få glæde af mine erfaringer