printerproblem: print på cd skive
Fra : jma

Dato : 07-11-05 21:50

Hej,
Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men kan ikke finde nogen bedre:

Jeg har forsøgt mig at printe på en printbar cd skive, men det er som om
det hele er forskubbet, så ca 80% af printet rammer uden for skiven, og
de resterende 20% rammer den nederste del af skive. Jeg har forsøgt mig
med 2 programmer, hvoraf det ene fulgte med printeren.

Printer:
Canon Pixma 4000.
Software:
Surething CD-labeler
CD-labeler (canon program)

Jeg ved så ikke om det er et hardware eller software problem, men vil
blive meget glad hvis der er nogen som kan hjælpe mig til en løsning af
problemet.

/jma

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-11-05 22:18

jma wrote:
> Jeg ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men kan ikke finde nogen
> bedre:

Jo - den er helt rigtig

> [...]
> forsøgt
> mig med 2 programmer, hvoraf det ene fulgte med printeren.

Hmm - det virker fint her - den eneste forklaring, som jeg lige kan komme
på, er at du ikke får sat CD-holderen korrekt i printeren på det rigtige
tidspunkt ?

Du skal vente med at sætte den i printeren til du bliver bedt om det - og
pilene på printeren og holderen skal være lige over for hianden - og så
trykker du OK - så kommer printet (hos mig) lige midt på CD'en.......

Jeg har kun prøvet det medfølgende program, da det virker fint.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : jma

Dato : 08-11-05 19:56

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> på, er at du ikke får sat CD-holderen korrekt i printeren på det rigtige

Det gør jeg. Har prøvet både det ene og det andet...

> Du skal vente med at sætte den i printeren til du bliver bedt om det - og
> pilene på printeren og holderen skal være lige over for hianden - og så
> trykker du OK - så kommer printet (hos mig) lige midt på CD'en.......

Det er det jeg gør...

> Jeg har kun prøvet det medfølgende program, da det virker fint.

Ok - tak for svaret (og de andre svar.
Det lyder til at jeg har et problem med printeren, som ikke burde være
der. Jeg har nemlig ikke ændret nogen indstillinger...

Mvh Jan

Fra : christian

Dato : 07-11-05 22:34

Jeg har en pixma 5000 og bruger det program som følger med
(Easy-PrintToolBox) og det virker perfekt.
jeg ved ikke med 4000´eren men på min kan man ikke vende "holderen" forkert
så det er nok noget software.

Prøv evt at finde Easy-PrintToolBox.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-11-05 23:15

> [...]
>
> Jeg ved så ikke om det er et hardware eller software problem, men vil
> blive meget glad hvis der er nogen som kan hjælpe mig til en løsning af

Printeren har været diskuteret en hel del i CD-Rom og DVD grupperne, men
enten sætter du ikke slæden ud for pilene eller også har du ændret på
baggrundsbilledopsætningen
Se her for justering
http://www.milux.dk/div/cd-label.jpg
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd
www.recordere.dk

Fra : jma

Dato : 08-11-05 20:02

Michael Lund Sørensen wrote:
> [...]
>

> Printeren har været diskuteret en hel del i CD-Rom og DVD grupperne, men
> enten sætter du ikke slæden ud for pilene eller også har du ændret på

Ok - tak.
Jeg har faktisk nogle andre instillinger. Height=19,1mm og Width=19,1,
top+left=0. Tror dog ikke at det er det, da jeg har prøvet med to
forskellige programmer med samme resultat. Desuden har jeg kun sat noget
tekst på - ikke et billede.
Men jeg vil da lige give det et forsøg selvfølgelig...
Mvh Jan

Fra : Bakken

Dato : 08-11-05 08:56

> [...]
> resterende 20% rammer den nederste del af skive. Jeg har forsøgt mig med 2
> programmer, hvoraf det ene fulgte med printeren.

I fx Nero coverdesigner ( som er *meget* nemt at arbejde med ) skal du huske
at vælge den rette printer ( nyeste Nero har dog kun Pixma 3000i, men det er
sikkert OK i denne sammenhæng ) i øverste menulinie.
Derefter skal du i printersetup vælge CD-R-holder som "papir" og endelig
huske at vælge "printbar disk" under "medietype".
Ellers "tror" printeren at det hele skal fylde et A4-ark, og så sker det du
beskriver.
Har du så - på din skærm - den label du vil have på CD´en kommer det ud som
det skal.

Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 08-11-05 20:53

Bakken wrote:

> I fx Nero coverdesigner ( som er *meget* nemt at arbejde med ) skal du huske
> at vælge den rette printer ( nyeste Nero har dog kun Pixma 3000i, men det er
> sikkert OK i denne sammenhæng ) i øverste menulinie.

Hvor? Jeg kan vælge CD-printer og en del Epson-printere i en drop-down
menu. Men der er ingen Canon. Det er Nero Cover Designer 2.3.10.

> [...]
> beskriver.
> Har du så - på din skærm - den label du vil have på CD´en kommer det ud som

Det er samme problem for alle de 3 cover/label programmer jeg har prøvet
med.
Kan jeg mon ændre nogle indstillinger via control panel->printer-> ændre
generelle printer indstillinger for cd tray-b ?

Desuden: Når jeg skriver ud - så printer den uden for pladsen til
cd-skiven. Dvs printet sker også på den holder som cd sidder i. Meget
mystisk og dårligt lavet... Er det en fejl ?

Lettere frustreret hilsen
jma

Fra : jma

Dato : 08-11-05 21:11

jma wrote:

> Hvor? Jeg kan vælge CD-printer og en del Epson-printere i en drop-down
> menu. Men der er ingen Canon. Det er Nero Cover Designer 2.3.10.

Det kan vel ikke passe at man skal fjerne alt papir i printeren ?

Fra : Pico

Dato : 09-11-05 00:09

jma wrote:
> [...]
Hvorfor bruger du andre programmer ? Det der følger med ti printeren er
da udemærket og hos mig virker det fint.
Pico

Fra : bakken

Dato : 09-11-05 18:21

> Hvorfor bruger du andre programmer ? Det der følger med ti printeren er da
> udemærket og hos mig virker det fint.

Det er såmænd kun fordi Nero indeholder så mange ting samlet i et - og ikke
for at tale ondt om andre programmer.
Men jeg havde nemlig oplevet det beskrevne problem også i Nero Cover
Designer - og fundet løsningen.
Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 09-11-05 19:24

Pico wrote:

> Hvorfor bruger du andre programmer ? Det der følger med ti printeren er
> da udemærket og hos mig virker det fint.

For at udelukke at det er en indstilling i det enkelte program der giver
mig problemer. Det er nøjagtig samme fejl jeg har på fra alle programmer
- samme forskydning der er på udskrivningen...

Der er vel kun et program til cover design som følger med printeren ?

Fra : Bakken

Dato : 09-11-05 11:53

> Hvor? Jeg kan vælge CD-printer og en del Epson-printere i en drop-down
> menu. Men der er ingen Canon. Det er Nero Cover Designer 2.3.10.

Jeg skrev "nyeste Nero" altså hos mig version 2.4.0.51, men mon forskellen
er så stor ?
Ellers må du hente den seneste hos Nero

Du skal have markeret ( "stå på" ) "Disk 1" i det nederste faneblad før
muligheden for at vælge Canon CD-printer er en mulighed. Den forekommer ikke
under "Booklet" og "Inlay"-fanerne.

> [...]
> cd-skiven. Dvs printet sker også på den holder som cd sidder i. Meget
> mystisk og dårligt lavet... Er det en fejl ?

Jeg udskriver selv CD´er på en Canon i865, og der skal man i hvert fald ikke
fjerne papiret - kun montere den specielle holder til CD-udskrivningen.
Meget nemt og lige til !

Som jeg skrev tidligere skete nøjagtig det samme for mig - men jeg fandt med
møje og besvær ud af hvad der var galt.
Jeg fornemmer at du ikke benytter Nero korrekt: Du skal under "Print" under
fanen "Elements" sørge for at vælge "Disk 1" til udskrift.

Så *skal* det virke ?

Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 09-11-05 19:32

Bakken wrote:

> [...]
> muligheden for at vælge Canon CD-printer er en mulighed. Den forekommer ikke

Ok. Jeg står også på Disc 1 - hvis det er "drop down"'en som før nævnt
så forekommer canon ikke. Jeg vil prøve med den seneste version af Nero.

> [...]
> Jeg fornemmer at du ikke benytter Nero korrekt: Du skal under "Print" under
> fanen "Elements" sørge for at vælge "Disk 1" til udskrift.

Der har jeg også været - har fjernet krydset i Booklet (front og rear),
samt inlay... Desværre... men tak alligevel.

Jeg har som nævnt i andet svar at jeg har nøjagtig samme problem, dvs.
at udprintningen er forskubbet ca. 10 cm , fra alle 3 programmer jeg har
prøvet. Derfor tvivler jeg mere og mere på at det er en indstilling i de
enkelte programmer...

Mvh Jan

Fra : Bakken

Dato : 09-11-05 20:45

> Ok. Jeg står også på Disc 1 - hvis det er "drop down"'en som før nævnt så
> forekommer canon ikke. Jeg vil prøve med den seneste version af Nero.

Hej Jan
Skriv venligst om du får ( bl.a. ) Canon Pixma 3000i som en mulighed i din
"nye" Nero- dropmenu når du står i "Disk 1"
Jeg kan ikke forklare det og ikke forstå det - men vil da gerne blive klog -
så jeg eventuelt næste gang ved hvordan det er gået.
Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 09-11-05 21:18

Bakken wrote:

> [...]
> Jeg kan ikke forklare det og ikke forstå det - men vil da gerne blive klog -
> så jeg eventuelt næste gang ved hvordan det er gået.

Hej Bo,
Efter at have installeret Nero 7, får jeg nu mulighed for at vælge Canon
Pixma 3000i. Så det har du ret i.
Desværre gør det ingen forskel... øv øv og 3 gange øv.

Hvis jeg går ind i printer setup -> dvs indstillinger for selve
printeren - og derfra properties(egenskaber). Her vælger jeg så "page
setup", se link:
http://jpeace.dk/images/newsgr/pixma4000i_CD-R_trayB.png
.... så kan jeg se at CD-R Tray B opererer med disse mål:
131,0 x 238,7 mm. Altså ikke helt mål for cd skiven. Målene passer dog
nogenlunde med den holder man sætter cd'en i.
Det er dog ikke lykkedes mig at finde at sted hvor det er muligt at
ændre dem. Måske der er en med en tilsvarende printer, der kan fortælle
mig om der er samme mål ?

Når jeg skal printe ud, kan jeg se et preview:
http://jpeace.dk/images/newsgr/cd-print_preview.png
Den røde cirkel (som man kun kan se noget af!) viser det område der
bliver skrevet ud - det passer også med hvor der bliver skrevet ud når
jeg gennemfører et print.

Er det helt hen i vejret (at printeren gør sådan) ? Eller er det blot en
indstilling som er nem at ændre, når lige man ved hvor ?

Hjææælp...

Hilsen Jan

Fra : jma

Dato : 09-11-05 21:28

jma wrote:

> [...]
> Den røde cirkel (som man kun kan se noget af!) viser det område der
> bliver skrevet ud - det passer også med hvor der bliver skrevet ud når
Omformulering:
Den røde cirkel svarer til der hvor printet er i forhold til
cd-holderen. Det som bliver skrevet ud svarer til selve cd-coveret -
blot forrykket.

Fra : Bakken

Dato : 09-11-05 21:34

> [...]
> Den røde cirkel (som man kun kan se noget af!) viser det område der bliver
> skrevet ud - det passer også med hvor der bliver skrevet ud når jeg

Nu spørger jeg måske dumt, men alligevel: Har du prøvet at ( med højreklik
nedholdt ) at trække dit ønskede "billede" hen til centrering på templaten ?
Og derefter måske ved justering på hjørnehåndtagene at reducere
billedstørrelsen så den passer med CD-området ?

Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 09-11-05 21:47

Bakken wrote:

> [...]
> Og derefter måske ved justering på hjørnehåndtagene at reducere
> billedstørrelsen så den passer med CD-området ?

Ja jeg har prøvet. Men man kan ikke ændre noget i det billede (preview)...

Fra : Bakken

Dato : 09-11-05 21:57

> Ja jeg har prøvet. Men man kan ikke ændre noget i det billede (preview)...

Mener du dermed at dit forlæg til en CD-printning ikke kan ændre
størrelse/placering ?
Hos mig er det muligt at gøre hvad man ønsker med den slags ting - præsis
som ethvert andet program. Fx Photoshop
På den anden side genkender jeg ikke din betegnelse "preview" ?

Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 10-11-05 10:48

On Wed, 09 Nov 2005 21:57:15 +0100, Bakken wrote:

> Mener du dermed at dit forlæg til en CD-printning ikke kan ændre
> størrelse/placering ?
> Hos mig er det muligt at gøre hvad man ønsker med den slags ting - præsis
> som ethvert andet program. Fx Photoshop

Jeg kan godt ændre størrelse på disk mv - i de enkelte programmer.

> På den anden side genkender jeg ikke din betegnelse "preview" ?

Preview: Måske mere korrekt "print preview" - Det er "printerens program"
som viser udskriften, inden jeg printer ud.

Mvh Jan

Fra : Bakken

Dato : 10-11-05 12:22

> Preview: Måske mere korrekt "print preview" - Det er "printerens program"
> som viser udskriften, inden jeg printer ud.

Jeg har lige i dettte øjeblik udskrevet en helt perfekt CD på denne måde:.
Åbn Nero Cover Designer
Vælg "Empty document"
Tryk på "Disk 1"
Vælg Canon printer i dropmenuen for oven
Insert Image ( og her vælges så den etiket/det billede man gerne vil sætte
på skiven )
Tilpas størrelsen og centrer ved hjælp af træk i *hjørne*håndtagene
Gå til "Print setup" i øverste menulinje under "File" og vælg "CD-r-holder"
som papir
Dernæst i printeregenskaber vælg "Printbar disk" og altså samtidig CD-holder
som kilde.
Til sidst vælg "Print" i Filemenuen øverst.
Og nu kom min skive ud helt som den skal være.
Gør du alt det ?
Hvis ja, kan jeg ikke forklare yderligere hvad der kan være galt
Mvh

Bo

Fra : jma

Dato : 11-11-05 19:53

Bakken wrote:

> [...]
> Gør du alt det ?
> Hvis ja, kan jeg ikke forklare yderligere hvad der kan være galt

Jeg fulgte din vejledning - for at give det et sidste forsøg. Det var
desværre samme resultat....
Så prøvede jeg lige en gang mere - og gav cd-holderen et skub bagi - det
hjalp! Yes! Åbenbart kan printeren ikke selv trække cd'en langt nok
ind, men med lidt hjælp kom den ind - og det var det der skulle til.
1000 tak for hjælpen - det var ikke sikkert at jeg var nået til det uden
din hjælp - TAK!
Mvh Jan

Fra : Bakken

Dato : 11-11-05 20:19

> [...]
> ind, men med lidt hjælp kom den ind - og det var det der skulle til.
> 1000 tak for hjælpen - det var ikke sikkert at jeg var nået til det uden

Ja men så er alt jo - igen - godt.
Mvh

Bo