TFT fladskærm-hvilket kort?
Fra : Henrik

Dato : 15-01-01 22:01

Jeg har en 450 MZ, 168 ram + et ældre Sandberg PCI + et ælder Leadtek
AGP kort + en 15.1 TFT Fujitsu skærm:
Jeg har atid syntes at grafikken er lidt "blokket" sammenligniet med
traditionelle skærme. Findes der et kort, der er speciet egnet til
fladskærme (med en speciel udgang eller konverter...hvad ved Jeg? ) som
som kan sætte fut i mine 3Dspil? (Hitman, Ureal, Alice etc)
På forhånd tak
Henrik

Fra : NetHead

Dato : 16-01-01 12:52

On Mon, 15 Jan 2001 22:00:48 +0100, Henrik <henrik@hojer.dk> wrote:

> [...]
>fladskærme (med en speciel udgang eller konverter...hvad ved Jeg? ) som
>som kan sætte fut i mine 3Dspil? (Hitman, Ureal, Alice etc)

Nja, jeg tror, du har misforstået noget.

Du har vel drivere til din skærm. Ellers må du lede på deres
hjemmeside. Ikke fordi jeg tror det betyder alverden, men der er ofte
noget justerings-software.

Så er det spørgsmålet om hvilket/hvilke signalindgange din skærm har.
Har den kun analog indgang ? Det vil jeg antage.

I så fald kan du kun bruge et grafikkort med analog udgang.

Har skærmen også digital indgang (DVI indgang kaldes det), så kan du
med fordel benytte et grafikkort med digital udgang, evt. både
analog/digital.
Matrox G400 har noget. Men det er et ret ringe spiller-kort.

Fordelen herved er kun støjmæssigt, at man sparer den konvertering
frem og tilbage der sker fra grafikkortets indre:

digital-analog

analogt kabel til skærm

analog-digital i TFT-skærm

Noget andet er:
Det er helt normalt at TFT-skærme er dårlige til spil. Deres
responstid kan være ringe (det ligger i området 20 til 70
millisekunder). Men til kontorarbejde og lignende er de ganske
fremragende.

Jeg kender ikke Fujitsu skærme, - men de bedste til spil er nok
Viewsonics (visse modeller), Panasonic og muligvis LG (der ofte er på
bærbare Dell).

Alt om Data januar har stortest (15 " TFT), og November PCWorld (for
17 " TFT).

I Alt-om-Data står mest gode ting om Fujitsu/Siemens:
men responstid er ikke angivet.

Ingen af skærmene i de to tests har digital DVI indgang.

mvh

John