Mexikansk oksekødsret - opskrift søges
Fra : Kit

Dato : 04-11-05 19:59

Hej
Jeg har uden held støvsuget mine kogebøger for en mexicansk ret med
hakket oksekød - til at servere med ris eller til at komme i
quesadillas eller majspandekager .

Har I nogen gode opskrifter?

VH Kit

Fra : Ralph

Dato : 04-11-05 23:32

"Kit" <nospam@ingenmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har uden held støvsuget mine kogebøger for en mexicansk ret med
> hakket oksekød - til at servere med ris eller til at komme i

Lidt improvisering:

500 g. hakket okse svitses, tilsæt et finthakket løg, og en tsk. koriander,
et par fed hvidløg en finthakket chilli, salt og peber, svits, tilsæt en dl.
vand og et laurbærblad og kog ind, åbn en dåse baked beans (chilli beans)
eller kog dine egne bønner en times tid efter de har stået i blød
nattenover, hvis egne bønner så et par tomater eller en lille dåse pure.
Simrer mindst en time, er bedre dagen efter

Serveres med pandekager lavet af mel, vand, salt og lidt olie, evt erstat
1/3 af melet med majsmel, evt et æg eller to i.

Revet ost, måske lidt stærk chilidip og øl til.

Her i huset laver vi chilidip af:

6-7 stærke chillier, 8-10 fed hvidløg, ½ løg, ½ dl olie, peber, en tomat og
½ dl kethup blendes, tilsæt evt. 1 spsk. rødvinseddike og lidt salt. Kan
holde sig mindst en måned i køleskab.

Hvis det skal være rigtigt godt, så brug skært okse i tern istedet,
fordobbel evt. kogetiden

--
venligst
Ralph

Fra : Broegger

Dato : 07-11-05 21:58

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> [...]
> efter de har stået i blød nattenover, hvis egne bønner så et par
> tomater eller en lille dåse pure. Simrer mindst en time, er bedre

Lyder kanon, jeg ville dog også tilsætte et drys spidskommen. Desuden
vil jeg bruge en blanding af Jalapeno og Chipottle.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 05-11-05 11:51

Hejsa

Nedenstående bragte lige et minde om en glimrende mexicansk gryderet
frem i min bevidsthed - måske nogle kan hjælpe mig med, hvad den hedder.

Jeg ved ikke præcis, hvordan den laves, men jeg husker følgende:

kyllingebryst og oksesmørbrad eller lignende brunes i en gryde - måske
har det ligget i lage forinden. Efter bruningen skæres det i tynde
skiver og anvendes i foromtalte gryderet sammen med spændende grøntsager
- jeg kan ikke huske hvilke.

Ringer det en klokke hos nogen? - det smagte supergodt, men gav
anledning til moderat mavepine som følge af overspisning :)

Mvh Christian

Fra : Aksel Petersen

Dato : 05-11-05 15:28

Ved du hvad, der er hundredvis af opskrifter på det, du søger. Du må nok
hellere se, om du på f.eks. "Amazon"
kan købe : El Gran Libro De La Cocina Mexicana fra "Anaya" eller andre
opskriftsbøger fra Oaxa området - som også
kan fåes fra Amazon.
Med venlig hilsen
Aksel