iMac 350SE SL
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-05 19:07

Er der nogen som helst mulighed for, at jeg kan få Firewire på en iMac
350SE SlotLoading? - 400mhz udgaven har onboard FW.

Svjh. sidder FW som et modul monteret på kabinettets bagerste del, og
der er såvidt jeg kan se, en udstandsning i 350'erens kabinet til det
samme. - Bundkortene er identiske... så kan man bruge et FW modul fx.
fra en def. 400mhz og montere den i slidsen på kab. på 350'eren?

Jeg regner med, at computeren skal til en ældre dame af polsk hærkomst,
der aldrig har haft/brugt en computer før, så en iMac vil være en god
førstegangs maskine til hende. - Jeg har en polsk OS 9.1 til at køre
sammen med en 10.3.9.

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-11-05 20:02

On Fri, 04 Nov 2005 19:07:22 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Svjh. sidder FW som et modul monteret på kabinettets bagerste del, og
> der er såvidt jeg kan se, en udstandsning i 350'erens kabinet til det
> samme.

Det er til en ekstern skærm. FW sidder samme sted som USB-stikkene.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-05 23:08

Hm, dvs., at både USB og FW sidder på samme montering? ...så skal USB
delen jo også skiftes... Det må jeg lige kigge på, når jeg får 'dyret'
hertil...
mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-11-05 02:23

On Fri, 04 Nov 2005 23:08:18 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Hm, dvs., at både USB og FW sidder på samme montering? ...så skal USB
> delen jo også skiftes

Det er nok mere korrekt at sige at bundkortet skal skiftes.
Hvad skal FW bruges til?
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-11-05 15:32

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det er nok mere korrekt at sige at bundkortet skal skiftes.
> Hvad skal FW bruges til?

det er nok ose billigere at skifte hele maskinen ud, de imac'er er
efterhånden ikke meget værd længere.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-11-05 22:33

On Sat, 05 Nov 2005 15:31:55 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det er nok ose billigere at skifte hele maskinen ud, de imac'er er
> efterhånden ikke meget værd længere.

Hvis man har en 400MHz'er stående med død skærm og fungerende bundkort,
så kan det da godt svare sig at bruge lidt tid på at smide bundkortet
over i en 350MHz'er.
Fruen i huset er ganske tilfreds med hendes 350MHz'er forresten...

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-11-05 22:32

> [...]

> Hvis man har en 400MHz'er stående med død skærm og fungerende bundkort,
> så kan det da godt svare sig at bruge lidt tid på at smide bundkortet

Jeg tror ikke det er en opgave for Erik.

> Fruen i huset er ganske tilfreds med hendes 350MHz'er forresten...

hun er også mærkelig... (snakker i al fald mærkelig og er ikke mindre
mærkelig gift)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-11-05 00:56

On Mon, 07 Nov 2005 22:31:46 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg tror ikke det er en opgave for Erik.

Så må man jo alliere sig med en anden. Det er jo ikke ligefrem nogen
stor opgave.

> hun er også mærkelig...

Det tør du ikke selv fortælle hende (jeg har prøvet).
Men altså, hendes "Enhanced Classic" kører 10.3.etellerandet, har 640Mb
RAM og kører ganske fortrinligt både mail, web og Office.

> (snakker i al fald mærkelig og er ikke mindre
> mærkelig gift)

Det kan jeg ikke argumentere mod.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-05 20:07

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Så må man jo alliere sig med en anden. Det er jo ikke ligefrem nogen
> stor opgave.

> Det tør du ikke selv fortælle hende (jeg har prøvet).

Jo, hun ved nemlig ikke hvor jeg bor.

> Men altså, hendes "Enhanced Classic" kører 10.3.etellerandet, har 640Mb
> RAM og kører ganske fortrinligt både mail, web og Office.

> Det kan jeg ikke argumentere mod.

netop

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-05 15:39

Hejsa...

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er nok mere korrekt at sige at bundkortet skal skiftes.

Iflg. AppleSpec Database er bundkortene identiske, så det tror jeg ikke.
Hvis modulerne sidder som på både de gamel Beige G3 og B&W, så sidder de
monteret i kabinettet med nogle ledninger med små stik ned på bundkortet.

> Hvad skal FW bruges til?

Til et eksternt DVD-RW/CD-RW drev. Det vil blive væsentlig billigere end
at købe et SL drev til intern montering...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-11-05 19:24

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]

> monteret i kabinettet med nogle ledninger med små stik ned på bundkortet.

Det er sikkert headders, men ikke phy'er. hvorfor det formegenlig ikke
er nok at montere ledning + stik.

> Til et eksternt DVD-RW/CD-RW drev. Det vil blive væsentlig billigere end
> at købe et SL drev til intern montering...

Det er nok endnu billigere at sælge 350'eren og istdet købe en iMac G3
_med_ intern brænder.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Jens

Dato : 05-11-05 20:15

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
---klip---

> Det er nok endnu billigere at sælge 350'eren og istdet købe en iMac G3
> _med_ intern brænder.

Hvor mange iMac G3 med intern DVD-RW er der på markedet?
--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-11-05 22:37

On Sat, 05 Nov 2005 15:39:06 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Iflg. AppleSpec Database er bundkortene identiske, så det tror jeg ikke.

At bundkortene er fysisk ens betyder ikke at der sidder de samme dimser
på dem. FW kræver nogen dimser der ikke er til stede på 350'erens
bundkort.

> Hvis modulerne sidder som på både de gamel Beige G3 og B&W, så sidder de
> monteret i kabinettet med nogle ledninger med små stik ned på bundkortet.

Skil den da ad og kig efter, men du bliver skuffet.

> Til et eksternt DVD-RW/CD-RW drev. Det vil blive væsentlig billigere end
> at købe et SL drev til intern montering...

Så vær opfindsom med hobyykniven og sæt et drev med skuffe i i.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-05 00:46

Hejsa...

Frank E. N. Stein wrote:

> At bundkortene er fysisk ens betyder ikke at der sidder de samme dimser
> på dem. FW kræver nogen dimser der ikke er til stede på 350'erens
> bundkort.

Såvidt jeg kan se, har de eksakt samme 'partnumber', og så må det jo
betyde, at de 'dimser' allerede er tilstede...

> Skil den da ad og kig efter, men du bliver skuffet.

Lad os nu se, når jeg får den, - kommer først på mandag...

> Så vær opfindsom med hobyykniven og sæt et drev med skuffe i i.

Idéen er god nok, men så fingernem er jeg ikke pga. det manglende syn,
så jeg tør gøre den slags, - og i øvrigt er det synd og skam at skære i
en så flot maskine...

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-11-05 01:58

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 06/11/05 0:46 wrote:

> Hejsa...

> Såvidt jeg kan se, har de eksakt samme 'partnumber', og så må det jo
> betyde, at de 'dimser' allerede er tilstede...

Så ser du forkert (eller også vrøvler du bare). Det er 2 forskellige
partnumre.

Til en 350'er hedder boardet 661-2317 Board, Logic, 350 MHz, Ver. 2
Til en 400'er hedder boardet 661-2316 Board, Logic, 400 MHz, Ver. 2

Apple er endda så venlige at de ligger billeder af delene ud til skue (for
dem der har adgang, det har du tydeligvis ikke), så her er syn for sagen:

http://www.kiil.net/661-2317.gif <-- 350 mhz
http://www.kiil.net/661-2316.gif <-- 400 mhz

Finder du luppen frem vil du kunne se at FireWire chippen rent fysisk
mangler på 350 mhz boardet.

Så er den vist aflivet....
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.