Lønnedgang for medarbejdercomputer og besk~
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 03-11-05 21:58

Hej NG

Min arbejdsplads, en privat skole, har ikke vildt mange penge, men skal jo
holde sig på IT-bølgen alligevel. For at få råd til at give alle
medarbejdere en bærbar computer til brug både hjemme og på skolen foreslår
ledelsen, at medarbejderne kollektivt går en lille smule ned i løn. Dvs.
beløbet bliver ikke fratrukket på lønsedlen, men selve lønnen bliver sat
ned. Der bliver ikke udarbejdet nogen form for kontrakt, men der er en
gensidig aftale om, at lønnedgangen vil føre til, at skolen får råd til at
købe de omtalte computere.

Hvis medarbejderne går med på at gå lidt ned i løn for at give skolen det
nødvendige økonomisk spillerum, vil det så være i strid med skattereglerne
omkring skattefri medarbejdercomputer?

Er det i det hele taget en "ulden" konstruktion, som man bør holde sig fra?

Det ku' være spændende, om nogen herinde har en mening!

Vh

Rasmus

Fra : bem

Dato : 03-11-05 22:10

Rasmus Jakobsen wrote:
> [...]
> sig fra?
> Det ku' være spændende, om nogen herinde har en mening!

Tjah, så kan skolen købe en masse computere på din regning. Hvorfor ikke
bare gå ned i løn, og så lave en skriftlig aftale om, at skolen forærer jer
en computer. Det er vist den mest normale måde at gøre det på, og det er
helt legalt. Der er vist nogle formelle krav til aftalen, men det kan
skolens revisor fortælle om.

/Bo

Fra : TDN

Dato : 03-11-05 22:21

"Rasmus Jakobsen" <e-dreng@samme-som-før-snabela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra?
>
> Det ku' være spændende, om nogen herinde har en mening!

Der er ikke noget uldent i det. Man skal faktisk gå ned i løn eller udvise
løntilbageholdenhed. Du kan læse mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103976&vID=200789&search=pc¤ordning

Det er meget udbredt i private virksomheder og jeg har da også sådan en
PC-ordning.

Mvh
Thomas

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-11-05 01:37

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103976&vID=200789&search=pc¤ordning
>
> Det er meget udbredt i private virksomheder og jeg har da også sådan en

Tror du skal læse den igen.

Man skal ikke gå ned i løn.

mvh
Bendt

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 04-11-05 06:49

Thomas skrev:
> [...]
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103976&vID=200789&search=pc¤ordning
>
> Det er meget udbredt i private virksomheder og jeg har da også sådan en

Tak for et rigtig godt link! Er det ikke rigtigt forstået, at konstruktionen
ikke er helt skattefri, når medarbejderne kompenserer med lønnedgang?

CITAT: "Der gælder fortsat en begrænsning i skattefriheden i tilfælde, hvor
medarbejderen kompenserer arbejdsgiveren for udstyret i form af en
lønnedgang. Kompensationen til arbejdsgiveren kan f.eks. bestå i, at
medarbejderen går ned i løn eller udviser løntilbageholdenhed mod til
gengæld at få stillet udstyret til rådighed. Hvis medarbejderen for
eksempel forpligter sig til ubetalt overarbejde, er der ligeledes tale om,
at der ydes kompensation. I tilfælde heraf er beskatningen således: Et beløb
svarende til 50 % af udstyrets nypris skal medregnes til den skattepligtige
indkomst i det eller de indkomstår, hvor udstyret er til rådighed. Er
arbejdsgiveren ejer af udstyret, er udstyrets nypris den pris, som
arbejdsgiveren har betalt for udstyret. Har arbejdsgiveren lejet eller
leaset udstyret, er det udstyrets handelspris på tidspunktet for leje- eller
leasingaftalens indgåelse, som udgør udstyrets nypris. Har udstyret kun
været til rådighed en del af året, nedsættes den skattepligtige værdi til
svarende til det antal hele måneder, hvor udstyret har været til rådighed."

Mvh

Rasmus

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-11-05 08:50

> Tak for et rigtig godt link! Er det ikke rigtigt forstået, at
> konstruktionen ikke er helt skattefri, når medarbejderne kompenserer med
> lønnedgang?

Hvis ordningen ikke kan opfylder punkt 1, 2 og 3 kan der blive tale om en
skattepligt.

Som jeg læser det, vil man ikke acceptere en ordning, hvor I "får" en pc, og
der foretages en modregning for hele pc'ens pris i lønnen - i de tilfælde
vil der blive tale om en anden form for beskatning.

Der må godt være en delvis betaling for den private anvendelse.

mvh
Bendt

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-11-05 01:46

> [...]
> omkring skattefri medarbejdercomputer?
>
> Er det i det hele taget en "ulden" konstruktion, som man bør holde sig

I bør undersøge skatteforholdende helt præcist.
I bør gøre jer tanker omkring valgfrihed i forhold til ordningen.
I bør gøre jer tanker omkring beregning af pension, feriepenge for personer
i/uden for ordningen.
Vil lønnen stige igen, når pc'erne er afskrevet - eller ordningen udfases.
Hvilke aftaler skal der ligge omkring
udskiftning/reperation/tyveri/bortkomst af pc'en.

Jeg tror jeg ville foretrække en ordning med en normal løn og et fradrag for
pc-ordningen, således den normale løn var angivet på lønsedlen.

mvh
Bendt

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 04-11-05 06:31

Bendt skrev:
> Jeg tror jeg ville foretrække en ordning med en normal løn og et fradrag
> for pc-ordningen, således den normale løn var angivet på lønsedlen.

Men så bliver det ikke helt skattefrit, eller?

Rasmus

Fra : Poul Christensen

Dato : 04-11-05 20:04

"Rasmus Jakobsen" <e-dreng@samme-som-før-snabela.dk> wrote in

> [...]
> skattereglerne omkring skattefri medarbejdercomputer?
>
> Er det i det hele taget en "ulden" konstruktion, som man bør holde sig

Det er et område, hvor reglerne vist er i konstant bevægelse.
Du kan se Skateministeriets udlægning af reglerne her:

http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/3541/

Ellers google efter personalegoder skat

mvh
poul christensen

Fra : Christian

Dato : 06-11-05 20:09

"Rasmus Jakobsen" <e-dreng@samme-som-før-snabela.dk> wrote in message
> [...]
> omkring skattefri medarbejdercomputer?
>
> Er det i det hele taget en "ulden" konstruktion, som man bør holde sig

Hvad med software og feks vedligeholdelse af PC'en?,-jeg vil da mene at en
arbejdsgiver på ingen måde vil give sine medarbejdere admin rettigheder på
en PC der skal kobles på arbejdspladsens netværk!!.

Fra : Henning

Dato : 06-11-05 20:50

>Hvad med software og feks vedligeholdelse af PC'en?,-jeg vil da mene at en
>arbejdsgiver på ingen måde vil give sine medarbejdere admin rettigheder på
>en PC der skal kobles på arbejdspladsens netværk!!.

OT: Hvorfor ikke? Om du har lokal admin rettigheder betyder intet på
et domæne - det er ikke domæneadministrator

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 21:12

In article <7insm1tdofltv7035uc4uuaprk9t33thjj@4ax.com>, Henning wrote:

> OT: Hvorfor ikke? Om du har lokal admin rettigheder betyder intet på
> et domæne - det er ikke domæneadministrator

Jo, det betyder MEGET. Det betyder at medarbejderen kan installere alt
muligt software, inklusive virus, spyware etc. Og da han er lokaladmin,
så kan han også lave ulykker lokalt på maskinen, herunder melde
domain admins ud af den lokale admin gruppe. Og han kan melde maskinen
ud af domænet, for at undgå alt det bøvl med firmaet.

Man skal huske på, at hvis PC'en er koblet på firmaets netværk, så
er firmaet ansvarlig for al software på den.

På mit arbejde er en hjemmePC en maskine medarbejderen kan hærge som
han vil. Den er uden for vores kontrol, og derfor ansvar. Den får bare
et nyt image hvis der er bøvl. Opkoblingen består alene af en Citrix
forbindelse uden mulighed for filudveksling m.m., og dermed er der
separation og sikkerhed den vej rundt.