Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
100 Mega om et år?
Fra : cr

Dato : 03-11-05 15:49

Hvem mon kommer først?

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3361976/

0cr

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-05 14:48

cr wrote:
> Hvem mon kommer først?
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3361976/

ja, ja. 10Mpixels på vej.

Det er skrevet af en journalist, der ikke ved en ...

Hvis man ganger pixelstørrelse med antal, kan man se at det er en chip
på 7.4mm gange 5.6mm. Det giver en diagonal på 9.3mm og ikke en tomme,
som skrevet.

Mange pixels er ikke et mål i sig selv. Der skal lav støj og god optik
til, før det kan bruges til noget.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 03-11-05 18:48

Bo Bjerre wrote:
> Hvis man ganger pixelstørrelse med antal, kan man se at det er en chip
> på 7.4mm gange 5.6mm. Det giver en diagonal på 9.3mm og ikke en tomme,
> som skrevet.

Nu er det mål der opgives for sensorer heller ikke diagonalen for den
lysfølsomme del, men derimod et lidt større mål.

Se mere her:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Sensor_Sizes_01.htm

Men forøvrigt er 1" forkert, det skulle være 1/1.7"

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-05 18:53

HKJ wrote:

> Nu er det mål der opgives for sensorer heller ikke diagonalen for den
> lysfølsomme del, men derimod et lidt større mål.

ved godt at det henholder sig til de gamle vidicon rør fra min ungdom.
Jeg har for mange år siden bygget et S/V kamera med rør.

Bo //

Fra : Per

Dato : 03-11-05 16:28

Hvorfor vente når du kan få Gigapixel nu!
http://www.gigapxl.org/

Fra : Frandsen

Dato : 04-11-05 10:42

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor vente når du kan få Gigapixel nu!
> http://www.gigapxl.org/

Som jeg forstår det, så er det ikke et digital kamera, men et kamera til
film i stor format, som de så scanner i en opløsning på 6 micron.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-11-05 16:35

> Hvem mon kommer først?
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3361976/

10 Megapixels, og hvad så? Der er jo allerede 8megapixel kameraer i lille
størrelse, og forskellen på 8 og 10 megapixel i f.eks det område ekstra du
kan croppe er meget begrænset.

Ikke nogen ret stor nyhed i mine øjne...

Martin Kaltoft

Fra : Brian Lund

Dato : 03-11-05 17:05

> [...]
> kan croppe er meget begrænset.
>
> Ikke nogen ret stor nyhed i mine øjne...

"Det er ikke mere end et år siden, at selv de bedste digitale kameraer måtte
nøjes med en opløsning på fem eller seks megapixel."

De bedste det må jo være f.eks. pro DSLR;
Et år siden ca: Canon EOS-1Ds Mark II - 16,6 MP (September 2004)
Tre år siden ca: Canon EOS-1Ds - 11,0 MP (September 2002)

Hvis det er noget, er det da en "gammelhed"...

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-11-05 00:04

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kan croppe er meget begrænset.
>
> Ikke nogen ret stor nyhed i mine øjne...

Jeg tror den store nyhed for nogle går i at man nu overgår fra et-cifrede
til to-cifrede MP antal. Det er heller ikke en stor nyhed i mine øjne. 10 MP
barieren, blev brudt for en del år siden med Canons EOS 1Ds på de 11.2 MP.
Og det kom jo ca. 2001-2002, kan ikke huske det præcis og jeg gad ikke lige
lede efter det

Mvh
Simon

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-11-05 01:34

On Fri, 4 Nov 2005 00:04:05 +0100, "Simon Nielsen" <newz@siho.dk>
wrote:

> [...]
>Og det kom jo ca. 2001-2002, kan ikke huske det præcis og jeg gad ikke lige

Ifølge DPReview.com blev det annonceret 24. sep 2002.

Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-11-05 12:59

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Ifølge DPReview.com blev det annonceret 24. sep 2002.

Oki doki

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-11-05 17:08

Hvorfor vente ?

Fairchild har allerede een, der er meget tæt på. Men du skal nok have
fat i banken, inden du bestiller chip'en. Muligvis skal du have andre
tilladelser. Og bagefter skal du have fat i en fornuftig optik til
storformat.

http://www.fairchildimaging.com/main/ccd_area_595.htm

Bo //