Erstatning for ufrivillig indespæring i el~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-11-05 09:44

Hej

I går var jeg ufrivilligt indespæret i en elevator i 1 time og 55
minutter der ikke virkede. Kan jeg få erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste fra elevatorens ejer? Jeg er timelønnet
(selvstændig), og det var ude ved en kunde.

JonB

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-11-05 10:36

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> arbejdsfortjeneste fra elevatorens ejer? Jeg er timelønnet
> (selvstændig), og det var ude ved en kunde.

Er du ikke lidt smålig.? Det håber jeg ikke du kan.

Overvej hvor meget tid og arbejde der går med til at bearbejde denne
sag. Både fra din side og ejeren.

Har du husket at fratrække den tid det normalt vil tage at køre turen op
eller ned.?

Hvis du er håndværker skal du også huske at runde op til hele timer...

Husk også gene-tillæg for kunden du skulle have været ved.
Og for den næste som du garanteret kom for sent til.

Det løber vel op i 10.000 kr inden du får set dig om...

Seriøst: Drop det.

Eller kontakt din advokat, og anlæg sag mod ejeren...!

Mvh. Jørgen

Fra : bem

Dato : 03-11-05 10:45

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Er du ikke lidt smålig.? Det håber jeg ikke du kan.

Hvis nu Jon arbejder inden for IT, så kunne en timeløn sagtens være 2500+
kr. Er det så stadig småligt? Desuden er der ikke meget jura i hverken din
eller min kommentar....

/Bo

Fra : KNT

Dato : 03-11-05 19:29

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr. Er det så stadig småligt? Desuden er der ikke meget jura i hverken din

Det er jo stadig kun 1½ timeså relativt er det lige småligt

Knud

Fra : Peter Kirk

Dato : 03-11-05 10:59

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Er du ikke lidt smålig.? Det håber jeg ikke du kan.

Hvorfor ikke tilføje timerne på fakturen til kunden? Når jeg har
håndværkerne på besøg skal jeg betale "transport tid".

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-05 12:29

Jon Bendtsen wrote on 03-11-2005 :
> [...]
> der ikke virkede. Kan jeg få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste fra
> elevatorens ejer? Jeg er timelønnet (selvstændig), og det var ude ved en

Arbejdstilsynets regler siger at der skal være hjælp fremme indenfor 3
timer. 1 time og 55 minutter er længe, også længere end det normalt
tager at få folk ud af en elevator, men det er alligevel langt fra
grænsen.

Elevatorer går i stå ind i mellem, det kan ske - og sker - for selv de
bedste af dem. Det er en risiko man må kalkulere med når man tager en
elevatortur (af samme grund er jeg nærmest holdt op med at bruge
elevatorer).

Fra : Georg

Dato : 03-11-05 12:44

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få folk ud af en elevator, men det er alligevel langt fra grænsen.
>
> Elevatorer går i stå ind i mellem, det kan ske - og sker - for selv de

Derfor har otis sloganet: "Never trust a lift from a stranger:"-)

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 03-11-05 13:01

> [...]
> arbejdsfortjeneste fra elevatorens ejer? Jeg er timelønnet
> (selvstændig), og det var ude ved en kunde.

Jeg vil sige ja hvis elevatoren var den eneste mulighed for at komme
frem og tilbage, ellers har du selv valgt at bruge elevatoren og dermed
valgt muligheden for at du ville sidde fast.

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Peter

Dato : 03-11-05 14:18

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> I går var jeg ufrivilligt indespæret i en elevator i 1 time og 55 minutter
> der ikke virkede.

På hvilket grundlag? Har ejeren af elevatoren gjort noget forkert?

> Kan jeg få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste fra elevatorens ejer?

Næppe

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-11-05 12:03

Peter wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> På hvilket grundlag? Har ejeren af elevatoren gjort noget forkert?

Umiddelbart ja, Ejeren har sat en smæklås på ydersiden af elevatoren i
stedet for en lås der går igennem som skal låses med nøgle.

JonB

Fra : Peter

Dato : 04-11-05 13:31

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Umiddelbart ja, Ejeren har sat en smæklås på ydersiden af elevatoren i
> stedet for en lås der går igennem som skal låses med nøgle.

Ok. Og hvad medfører det konkret?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-11-05 09:48

Peter wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Ok. Og hvad medfører det konkret?

at hvis låsen slår til og elevatoren ikke kører, så bliver man fanget.

JonB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-05 13:51

Jon Bendtsen explained on 04-11-2005 :
> Umiddelbart ja, Ejeren har sat en smæklås på ydersiden af elevatoren i stedet
> for en lås der går igennem som skal låses med nøgle.

Så det var slet ikke elevatoren der var noget galt med ?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-11-05 09:48

Henrik Stidsen wrote:
> Jon Bendtsen explained on 04-11-2005 :

> Så det var slet ikke elevatoren der var noget galt med ?

Jo, den kørte ikke.

JonB

Fra : Henning

Dato : 03-11-05 17:45

On Thu, 03 Nov 2005 09:43:41 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

> [...]
>arbejdsfortjeneste fra elevatorens ejer? Jeg er timelønnet
>(selvstændig), og det var ude ved en kunde.

Næppe, det kan vel sammenlignes med at du holdt i kø på motorvejen
pga. et trafikuheld. Her ville du heller ikke sagsøge forulykkede?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-11-05 18:09

"Jon Bendtsen" skrev 03/11/05 9:43:

> [...]
> arbejdsfortjeneste fra elevatorens ejer? Jeg er timelønnet
> (selvstændig), og det var ude ved en kunde.

Der er 5 betingelser for erstatning:
1) ansvarsgrundlag
2) tab
3) årsagssammenhæng
4) adækvans
5) fravær af erstatningsudelukkende omstændigheder

Der er næppe noget ansvarsgrundlag - og afhængig af dit kravs størrelse kan
der også være tvivl om adækvansen.

--
/kristian

Fra : bem

Dato : 03-11-05 19:17

Kristian Storgaard wrote:

> Der er næppe noget ansvarsgrundlag - og afhængig af dit kravs
> størrelse kan der også være tvivl om adækvansen.

Hvad har adækvans og kravets størrelse med hinanden at gøre?

/Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-11-05 19:24

Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>

> Hvad har adækvans og kravets størrelse med hinanden at gøre?

Adækvans *betyder* at skadens art og omfang (og dermed kravets
størrelse) holder sig indenfor hvad man med rimelighed ville kunne
forudse som muligt resultat af den forsømmelse der er ansvarsgrundlag,
hvis man ser bort fra sin senere viden om hvad der faktisk skete.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : bem

Dato : 03-11-05 19:30

Henning Makholm wrote:
> [...]
> forudse som muligt resultat af den forsømmelse der er ansvarsgrundlag,
> hvis man ser bort fra sin senere viden om hvad der faktisk skete.

I dette tilfælde altså mere adækvans ved mindre erstatningskrav?

/Bo

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-11-05 09:25

Henning Makholm wrote:

> [...]
> forudse som muligt resultat af den forsømmelse der er ansvarsgrundlag,
> hvis man ser bort fra sin senere viden om hvad der faktisk skete.

Ja, det er i hvert fald den klassiske sondring. Det er dog nu slået
igennem (i hvert fald på KU), at man i adækvansvurderingen snarere
anlægger en objektiv vinkel. Altså, hvorvidt skaden svarer til, hvad den
slags skader almindeligvis omfatter. Ofte vil den subjektive og den
objektive vinkel dog naturligvis nå frem til samme resultat.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-11-05 12:05

Kristian Storgaard wrote:

> Der er 5 betingelser for erstatning:
> 1) ansvarsgrundlag

så dårlig design af elevatoren at indlukning kan ske.
Der er en smæklås på ydersiden af elevatoren, og ikke
en lås der løber igennem så man kunne åbne med en nøgle.

> 2) tab
> 3) årsagssammenhæng
> 4) adækvans

Hvad pokker er det?