faglig konflikt på arbejds pladsen.... HUR~
Fra : Kim Hansen

Dato : 03-11-05 05:52

nu kommer der lige en lang historie...

mester har er frisør salon... i den har han 2 lærlinge og 2 svende ansat. de
2 svende er søstre.

i den tid min ex har været i lære der har der altid været mere eller mindre
ballade....! så var det de 2 lærlinge og de 2 svende der var sure på mester.
men her det senste halve til hele år er det vendt til at lærlingene holder
med mester.

det er ikke fordi at mester har lokket dem til sig men han har ændret på
nogen ting ved sig selv og de er begyndt at kunne sammen... endda rigtigt
godt.

men har for en 3 uger siden fyrede mester den ene svend som jo er søster til
den anden svend. grunden til at han fyrede hende var at hun klippede for
langsomt. grunden er rigtig nok for hun mente at en klipning skulle tage så
og så lang tid også selvom han rent faktisk satte penge til ved det.

i al den tid min ex har været i lære har de 2 svende svinet ejeren til over
for alt og alle... de har ikke haft nogen problemer med at stå og fortælle
om hvor dum han er og alt hvad de ellers havde af sladder om ham til
kunderne mens de klippede dem. det var sågar en gang så grelt at en af dem
de havde klippet som var butiks chef et andet sted samlede alle hendes
ansatte da hun kom hjem fra salonen og fortalte dem at hvis nogen af dem
nogensinde bagtalte hende sådan overfor deres kunder... så blev de
øjeblikkeligt fyret!

men det der er sket nu er at den søster der blev fyret havde sidste
arbejdsdag i lørdags men i fredags stjal hende og hendes søster kartoteks
kortene på kunderne så de kunne starte deres egen salon og tage kunderne
med. de gjorde det i arbejdstiden og da mester fandt ud af det kiggede han i
hende den enes taske og kunne se dem... det var uden at de vidste han
kiggede i tasken. han lod kortene ligge og tog det op med dem at han ville
se hvad de havde i tasken. det ville de ikke vise og der var helvedes
ballade..... det endte med at politiet blev kontaktet men de "gad" ikke
komme... så de 2 søstre skred med kortene. de meldte sig begge syge dagen
efter... men samtidig har de kontakte deres kunder og fortalt dem at de
starter en ny salon.... hende der blev fyret er jo sådan set færdig i
salonen fra i lørdags. men hende den anden er sygemeldt og den avis der
udkommer idag er der en lille notits om at de starter deres egen salon med
addresse på den nye salon og det hele.

men det hele er endt i fagforeningen....

mester skal til møde idag kl. 12 ang. det.

de 2 svende har været ved deres fagforening og nu kører der en sag og det
hele....

men problemet er at min ex helt sikkert bliver trukket ind i det hele sammen
med den anden lærling... for de ved jo hvad der er foregået.

der er ingen tvivl om at de 2 svende har behandlet mester som lort og har
kørt deres eget show og han har været meget godtroende overfor dem.

der er mange ting der er noget rod.... bla. er hende den fyredes ansættelse
kontrakt aldrig blevet underskrevet af nogen af dem.

men hvordan skal min eks forholde sig?

for hvis hun går til hendes fagforening.... så resikerer hun jo at skulle
snakke med hende der kører søstrernes sag... og hvis hun holder med
søstrerne som hun nok gør.... så er der jo et seriøst habilitets problem.
hvem skal hun så gå til?

noget andet er kan man godt gå og pusle med at starte sin egen salon mens
man er sygemeldt?

mester har også bedt min ex og den anden lærling om at lave en liste med
ting som de 2 svende har lavet som de ikke må og hvad de har sagt om ham. er
det ikke meget dumt at lave den liste? selvom det nok helt klart styrker
hans sag så kan de vel komme i fedte fadet med den hvis deres egen
fagforening bliver sur over det....

har i ellers nogen gode råd? eller er der noget i vil have mere uddybet?

kim

Fra : Ann

Dato : 03-11-05 08:14

noget andet er kan man godt gå og pusle med at starte sin egen salon
mens
man er sygemeldt?

Hej Kim

[...]

Jeg tror din eks skal kontakte sin fagforening og spørge dem til råds
inden hun og den anden lærling begynder at skrive noget som helst...
fagforeningen bør være objektiv og kunne råde alle i en sådan sag.

"noget andet er kan man godt gå og pusle med at starte sin egen salon
mens
man er sygemeldt? "

Man kan jo reelt være sygemeldt i forhold til en arbejdsplads men godt
kunne påtage sig arbejde på andre arbejdspladser så det ser jeg ikke
noget problem i.

Noget kunne jo tyde på at arbejdsmiljøet ikke har været helt godt
på denne salon uden at tage stilling til hvem der har skylden...men
der er som regel en årsag til at ansatte begynder at være illoyale
over arbejdsgiveren... når der bliver sparket til en sparkes der ofte
videre.......

hilsen
Ann

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-11-05 08:50

"Ann" wrote

> Man kan jo reelt være sygemeldt i forhold til en arbejdsplads men
> godt kunne påtage sig arbejde på andre arbejdspladser så det ser
> jeg ikke noget problem i.

Når man sygemelder sig på sin arbejdsplads så får man jo normalt
sygedagpenge
For at modtage sygedagpenge er der jo nogle regler der skal overholdes
Det kan jeg da godt se et problem i

- Peter

Fra : Joke

Dato : 03-11-05 09:22

"Kim Hansen" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> kortene på kunderne så de kunne starte deres egen salon og tage kunderne
> sig begge syge dagen efter... men samtidig har de kontakte deres kunder og
> fortalt dem at de starter en ny salon....

Så må man håbe der er et par kunder der føler sig stødte af at blive
kontaktet hvis dette da ikke er foregået via alm. post, for har de ringet
har de vel formentlig overtrådt dørsalgsloven.

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-11-05 09:39

Joke wrote:

> [...]
> kontaktet hvis dette da ikke er foregået via alm. post, for har de ringet
> har de vel formentlig overtrådt dørsalgsloven.

Derudover er der jo også tyveri inde i billedet..

Fra : Ann

Dato : 03-11-05 12:10

Peter skrev:

"Når man sygemelder sig på sin arbejdsplads så får man jo normalt
sygedagpenge
For at modtage sygedagpenge er der jo nogle regler der skal overholdes
Det kan jeg da godt se et problem i"

Som jeg tidligere har skrevet kan man være i den situation, at man kun
er sygemeldt i forhold til en arbejdsgiver, men i øvrigt kunne påtage
sig at arbejde for andre arbejdsgivere ses faktisk ofte i sager om
dårligt psykisk arbejdsmiløj - og så har hverken en selv eller ens
arbejdsgiver (hvis man får løn under sygdom) ret til sygedagpenge.

venlig hilsen

Ann

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 04:11

Ann wrote:
> [...]
> dårligt psykisk arbejdsmiløj - og så har hverken en selv eller ens
> arbejdsgiver (hvis man får løn under sygdom) ret til sygedagpenge.

Kan du ikke lige få styr på din citatteknik.
Tak.

Fra : Ole

Dato : 03-11-05 22:34

In article <1131016225.300470.82460@g49g2000cwa.googlegroups.com>, Ann
<ecj@ofir.dk> wrote:

> [...]
> dårligt psykisk arbejdsmiløj - og så har hverken en selv eller ens
> arbejdsgiver (hvis man får løn under sygdom) ret til sygedagpenge.

Vil du dermed mene at man skal kunne få løn fra begge arbejdsgivere?

Det har jeg sgu aldrig hørt før.

Desuden er det noget af et skråplan at fagforeninger anbefaler deres
medlemmer at sygemelde sig i opsigelsesperioden, det nærmer sig jo
svindel med offentlige midler.

Ole

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-05 00:20

Kim Hansen wrote:
-snip-

> noget andet er kan man godt gå og pusle med at starte sin egen salon mens
> man er sygemeldt?

Det kan man sagtens, ligesom man kan gå ud og handle m.m. afhængigt af
hvad man fejler.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-05 09:54

Martin Jørgensen wrote:

> Det kan man sagtens, ligesom man kan gå ud og handle m.m. afhængigt af
> hvad man fejler.

Mjahh, går man og istandsætter forretningslokaler har det så ikke
nogle konsekvenser set i forhold til hvis man modtager sygedagpenge,
dagpenge eller kontanthjælp?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-05 12:22

Peter Lykkegaard wrote:

> Mjahh, går man og istandsætter forretningslokaler har det så ikke
> nogle konsekvenser set i forhold til hvis man modtager sygedagpenge,
> dagpenge eller kontanthjælp?

Som sagt, det kommer fuldstændigt an på hvad man fejler. Og det er altså
ikke noget jeg selv har opdigtet ligesom bem i FÆL-diskussionen, men jeg
har det fra en advokat.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-05 12:35

Martin Jørgensen wrote:

> Som sagt, det kommer fuldstændigt an på hvad man fejler. Og det er altså
> ikke noget jeg selv har opdigtet ligesom bem i FÆL-diskussionen, men jeg
> har det fra en advokat.

Mener du at man kan modtage sygedagpenge mens man går og gør et
forretningslokale i stand eller laver andet arbejde?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-05 18:24

Peter Lykkegaard wrote:

> Mener du at man kan modtage sygedagpenge mens man går og gør et
> forretningslokale i stand eller laver andet arbejde?

Lønnet eller ulønnet? Det kommer an på definitionen af "uarbejdsdygtig"
- man kan godt være uarbejdsdygtig ift. én bestemt slags/type arbejde og
samtidigt kunne varetage et andet arbejde.

Jeg ønsker ikke at svare hverken ja eller nej helt generelt, men jeg vil
da ikke afvise et ja til spm, hvis det tjener et rekreativt formål (som
netop er betingelsen, der gør det "lovligt" at arbejde mens man er syg).

Arbejdsgiver har ingen interesse i at hans medarbejdere skal "bures"
inde i deres hjem uden f.eks. at kunne handle ind og jeg fik fortalt der
eksisterer domme netop om arbejdsgivere der har mødt sygemeldte ansatte
og der må man siger at frisk luft tjener et rekreativt formål så derfor
kan ikke forlange at sygemeldte skal ligge hjemme i deres seng (derfor
tabte han sagen).

Tilsvarende kan man forestille sig dommen overført til en som pga. noget
psykisk er sygemeldt - han kan IMO sandsynligvis godt tillade sig at
lave noget fysisk arbejde, fordi det tjener et rekreativt formål så han
hurtigere bliver rask, til glæde for alle...

Og tilsvarende med "fysisk" syge der udfører mere "psykisk" arbejde,
hvis du forstår.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-05 19:05

"Martin Jørgensen" wrote

> Jeg ønsker ikke at svare hverken ja eller nej helt generelt

Du kan såmen nøjes med at tage udgangspunkt i Kims oprindelige spørgsmål :)

Ansat melder sig syg og går i gang med at i standsætte lokaler med henblik
på at starte som selvstændig

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-11-05 18:12

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote

> Du kan såmen nøjes med at tage udgangspunkt i Kims oprindelige spørgsmål :)

Tsk. tsk. Nu er du for latterlig. Det var jo ligesom dig selv der
spurgte mig om noget og som jeg svarede på:

Peter Lykkegaard wrote:

> Mener du at man kan modtage sygedagpenge mens man går og gør et
> forretningslokale i stand eller laver andet arbejde?
>
> - Peter

Hvis jeg ikke har lyst til at svare på Kim's oprindelige spørgsmål, så
er det jo latterligt at du fortæller at jeg nu pludseligt skal til at
optræde som en "alvidende gud" og fortælle Kim hvad sagen ender med,
blot fordi jeg er så venlig at uddybe mit svar til dig.

> Ansat melder sig syg og går i gang med at i standsætte lokaler med henblik
> på at starte som selvstændig

Tsk. tsk. Det er ligesom umuligt at fortælle hvad sagen ender med, og
hvis du er uenig, så syntes jeg du skal begynde på at fortælle Kim noget
juridisk om denne sag istedet for alt det off-topic fis du ellers
skriver og kommer med og som ingen har nogen glæde af (ej heller Kim).

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-05 18:44

"Martin Jørgensen" wrote

> [...]
> juridisk om denne sag istedet for alt det off-topic fis du ellers skriver
> og kommer med og som ingen har nogen glæde af (ej heller Kim).

Jeg har kommenteret at der kan være et problem mht sygemeldingen og
efterfølgende istandsættelse af egne forretningslokaler
Jeg har endvidere refereret til en dom hvor kommunen krævede tilbagebetaling
af udbetalt sygedagpenge

Mon ikke du skal have reguleret din medicin?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-11-05 00:01

Peter Lykkegaard wrote:
-snip-

> Jeg har kommenteret at der kan være et problem mht sygemeldingen og
> efterfølgende istandsættelse af egne forretningslokaler

Ha, ROTFLOL. Du har stillet en masse åbne spørgsmål, som du ikke selv
kendte svaret på, pga. uvidenhed.

Lidt uddrag:

1)
Peter Lykkegaard wrote:

For at modtage sygedagpenge er der jo nogle regler der skal overholdes
Det kan jeg da godt se et problem i

- Peter

2)
Peter Lykkegaard wrote:

Mjahh, går man og istandsætter forretningslokaler har det så ikke
nogle konsekvenser set i forhold til hvis man modtager sygedagpenge,
dagpenge eller kontanthjælp?

- Peter

3)
Peter Lykkegaard wrote:

Mener du at man kan modtage sygedagpenge mens man går og gør et
forretningslokale i stand eller laver andet arbejde?

- Peter

4)
Peter Lykkegaard wrote:

Du kan såmen nøjes med at tage udgangspunkt i Kims oprindelige spørgsmål
:)

Ansat melder sig syg og går i gang med at i standsætte lokaler med henblik
på at starte som selvstændig

- Peter

5)
Peter Lykkegaard wrote:

Mon ikke du skal have reguleret din medicin?

- Peter

> Jeg har endvidere refereret til en dom hvor kommunen krævede tilbagebetaling
> af udbetalt sygedagpenge

Uuha, stor og dygtig dreng. Din juridiske præcision er så enorm at jeg
er målløs.

Vedr. det med medicinen, så er der jo åbenbart ingen grænser for hvor
latterlig du kan blive.

Fra : Joke

Dato : 06-11-05 00:10

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

En masse bla bla.

Og nu Martin og Peter er det vidst blevet tid til at i udveksler telefon
numre så vi andre slipper for jeres interne krig.

Hilsen

Johnny

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-05 12:55

Peter Lykkegaard wrote:

> Mener du at man kan modtage sygedagpenge mens man går og gør et
> forretningslokale i stand eller laver andet arbejde?

Hvis nu man får sygedagpenge pga. noget psykisk, så er der da intet i
vejen for at man kan sætte lokaler i stand i mens.

mvh

Christian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-05 13:33

Christian B. Andresen wrote:

> Hvis nu man får sygedagpenge pga. noget psykisk, så er der da intet i
> vejen for at man kan sætte lokaler i stand i mens.

Har du et grundlag for dette

Her er en lidt anden sittuation (arbejde som vikar mens man er
sygemeldt)
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/W19971915625-REGL

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-05 17:46

Peter Lykkegaard wrote:

> Har du et grundlag for dette
>
> Her er en lidt anden sittuation (arbejde som vikar mens man er
> sygemeldt)
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/W19971915625-REGL

Det er sådan set klart nok (bek. om sygedagpenge m.m.):
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040104729-REGL

§ 5. Dagpenge ydes ved fuld uarbejdsdygtighed på grund af sygdom.
Udbetaling af dagpenge ophører den dag, lønmodtageren er arbejdsdygtig,
uanset om den pågældende undlader at træde i arbejde eller at raskmelde sig.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om adgangen til
1) nedsatte dagpenge ved delvis uarbejdsdygtighed og
2) dagpenge ved deltagelse i erhvervsmæssig uddannelse af begrænset omfang.

Bemærk: "fuld uarbejdsdygtighed".

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-05 13:42

Peter Lykkegaard wrote:

> Har du et grundlag for dette

Næ.

mvh

Christian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-05 20:21

Martin Jørgensen wrote:

> § 5. Dagpenge ydes ved fuld uarbejdsdygtighed på grund af sygdom.
> Udbetaling af dagpenge ophører den dag, lønmodtageren er arbejdsdygtig,
> uanset om den pågældende undlader at træde i arbejde eller at raskmelde sig.

Jeg startede med at kommentere at det kan være problematisk at
sygemelde sig hos sin arbejdsgiver for dagen efter arbejde som
selvstændig (med at sætte egne forretningslokaler i stand)
Underforstået at der er nogle regler mht løn, sygedagpenge etc der
skal overholdes

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-11-05 00:26

Martin Jørgensen wrote:

> Du har stillet en masse åbne spørgsmål, som du ikke selv
> kendte svaret på

Jo jeg kender skam svaret, blot ikke det præcise svar

- Peter