skrive usenet indlæg i en andens navn?
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-11-05 21:27

Hej NG

I en af de andre grupper er det tilsyneladende blevet "moderne" at skrive
indlæg hvoor man giver sig ud for at være en anden skribent.

Er dette lovligt eller er det en sag mellem den forurettede og skribentens
ISP

Peter

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-11-05 09:54

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indlæg hvoor man giver sig ud for at være en anden skribent.
>
> Er dette lovligt eller er det en sag mellem den forurettede og skribentens

Hvordan ved du man udgiver sig for en anden ?

Jeg hedder rent faktisk Jens Jensen men det er der mange som hedder.
Mit Nick Name - Buller er der også mange som kaldes.

Så hvorfor tror du nogle præcis udgiver sig for at være dig ?

Mvh Jens

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 02-11-05 10:12

> Hvordan ved du man udgiver sig for en anden ?

Er det relevant for spørgsmålet? Såfremt det, som jeg tror, handler om NRE i
dk.fritid.foto, så siger NRE selv, at han ikke har postet indlæggene og det
er næppe ham selv, der poster den slags om sig selv og sit privatliv.
Hvorfor stiller du overhovedet spørgsmålstegn ved sagen?

Resten af dit indlæg er lige så irrelevant. Hvis andre udgav sig for dig
(netop dig, ikke bare en anden med samme navn) og skrev om dit privatliv på
en nedsættende måde, ville du sikkert være lige så forarget.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-11-05 10:37

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Resten af dit indlæg er lige så irrelevant. Hvis andre udgav sig for dig
> (netop dig, ikke bare en anden med samme navn) og skrev om dit privatliv
> på en nedsættende måde, ville du sikkert være lige så forarget.

Jeg kan ikke bidrage med om det er tilladt at udgive sig for at være andre i
relation til indlæg i grupperne.
Jeg vil bare sige at NRE i en årrække har "pisset" på rigtig mange
skribenter, som så har valget mellem at rydde overmunden på ham, eller
"pisse" retur.
Jeg ved godt at ulovligheder ikke kan retfærdiggøres på nogen måde, men jeg
siger bare dette for at mindske den medynk der opstår når "man" ikke kender
baggrunden for chikanerne.

Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-11-05 10:36

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> wrote in message

> [...]
> Mit Nick Name - Buller er der også mange som kaldes.
>
> Så hvorfor tror du nogle præcis udgiver sig for at være dig ?

hvis du kun kan svare OT bedes du undlade at svare.

Men for god ordens skyld er der ingen der har forsøgt at udgive sig for lige
netop mig endnu.

Peter
FUT sat til dk.admin netikette

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-11-05 13:34

> hvis du kun kan svare OT bedes du undlade at svare.
>
> Men for god ordens skyld er der ingen der har forsøgt at udgive sig for
> [...]
Er det OT at få spørgsmålet uddybet før man kan tage stilling til om det er
ulovligt.

F,eks, hvis det drejer sig om der er et indlæg med afsender Jens Jensen er
det jo ikke ulovligt - men drejer det sig om et indlæg hvor der står jens
jensen - adresse - postnummer telefonnummer så er det en anden sag.

Så jeg forstår ikke hvorfor det er OT at få uddybet et spørgsmål. PS har
tjekket netettikette !!!

FUT dk.mudderkastning

Mvh Jens

Fra : Rea721

Dato : 02-11-05 14:56

I news:4368b229$0$218$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
skrev Jens Jensen følgende tekst:

> Så jeg forstår ikke hvorfor det er OT at få uddybet et spørgsmål. PS
> har tjekket netettikette !!!

Spørgsmålet var:
**
I en af de andre grupper er det tilsyneladende blevet "moderne" at skrive
indlæg hvoor man giver sig ud for at være en anden skribent.
**

Heraf kan du konkludere at det forholder sig sådan og kan / bør svare efter
det og ikke spørge:

***Hvordan ved du man udgiver sig for en anden ?
***Så hvorfor tror du nogle præcis udgiver sig for at være dig ?

Og nej du har ikke sat FUT til DSM.

FUT netikette hvis du ønsker at svare da det ikke handler om jura.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-05 10:41

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76NOSPAM@hotmail.com> writes:

> Er det relevant for spørgsmålet?

Hvis det handler om en konkret sag er det relevant at undesøge om der
stilles det rigtige spørgsmål. Hvis det er et hypotetisk spøgsmål kan
man selvfølgelig antage dette, men det vil IMHO stadigvæk være
relevant at diskuterer rimligheden af denne antagelse.

> [...]
> selv, der poster den slags om sig selv og sit privatliv. Hvorfor
> stiller du overhovedet spørgsmålstegn ved sagen?

Jeg kan ikke finde på paragraffer i straffeloven der i sig selv gør
det ulovligt at sende indlæg under påtagede navne, heller ikke hvis
andre hedder det samme.

Men alt efter indholdet af disse indlæg kan en række paragraffer finde
anvendelse. §267 kan sikkert finde anvendelse hvis indlæget har til
sigte at nedsætte ofrets i medborgenes agtelse og §279 kan finde
anvendelse hvis anvender vildfarelsen for egen vindings skyld.

Men i begge tilfælde vil der ikek være tale om at det at poste i anden
navn i sig selv er strafbart, men det man sender kan være det.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Grunt

Dato : 02-11-05 12:20

On Tue, 1 Nov 2005 21:27:24 +0100, "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>indlæg hvoor man giver sig ud for at være en anden skribent.
>
>Er dette lovligt eller er det en sag mellem den forurettede og skribentens

Der er lige en misforståelse du skal have fjernet.
De "navne" folk vælger at bruge skal absolut ikke opfattes som værende ægte
eller deres rigtige navne. Derfor kaldes disse "navne" for alias eller AKA.
At du har valgt et alias der hedder "Peter K. Nielsen" siger ikke mig noget og
jeg opfatter det ikke som dit rigtige navn, men alene som et alias.

Da navnet man bruger på usenet ikke kan opfattes som værende ægte kan der ikke
være noget ulovligt i at kalde sig det samme alias eller AKA.

Derimod kan der være regler hos den enkelte ISP der forbyder den fremgangsmåde.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-11-05 14:44

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> wrote in message
> [...]
> noget og
> jeg opfatter det ikke som dit rigtige navn, men alene som et alias.

Nej det var ikke en misfortåelse. Det vidste jeg godt. Jeg havde dog ikke
indst betydningen heraf før du gjorde op,ærksom på den. Som jeg forstår det
så er det du siger egentlig, at da et nick ikke er helt så identificerende
som det navn jeg evt bruger IRL så kan man egentlig ikke i den slags tlfælde
påstå at nogen udgiver sig for at være f. eks mig. Er det rigtig forstået

> Da navnet man bruger på usenet ikke kan opfattes som værende ægte kan der
> ikke
> være noget ulovligt i at kalde sig det samme alias eller AKA.

men lad os så sige at en eller anden skriver et indlæg i mit navn og
samtidig angiver den email du ser hvis du kigger på propperties, hvor han
lad os sige tlbyder heroin til spotpris. så er det selve det han forsøger at
sælge ulovlige varer der er ulovligt, og ikke det faktum at han forsøger at
skabe et indtryk af at jeg er narkohandler. har jeg forstået det korrekt??
Men i så fald kan jeg vel sige at han miskrediterer mit navn??

for god ordens skyld helle denne historie er opdigtet. Ingen har hidtil
skrevet indlæg i mit navn, og mit spørgsmål tager ikke udgangspumkt i en
enkelt hændelse eller en enkelt usenet gruppe

Peter

Fra : Grunt

Dato : 03-11-05 03:39

On Wed, 2 Nov 2005 14:43:48 +0100, "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>påstå at nogen udgiver sig for at være f. eks mig. Er det rigtig forstået

Ja.

> [...]
>skabe et indtryk af at jeg er narkohandler. har jeg forstået det korrekt??
>Men i så fald kan jeg vel sige at han miskrediterer mit navn??

Så er du inde på noget du ikke spurgte om i første omgang, og svaret på dit nye
spørgsmål er vist blevet besvaret i tråden med §§ og alt.

>for god ordens skyld helle denne historie er opdigtet. Ingen har hidtil
>skrevet indlæg i mit navn, og mit spørgsmål tager ikke udgangspumkt i en
>enkelt hændelse eller en enkelt usenet gruppe

Det er klart forstået.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-11-05 23:53

Grunt wrote:

> Der er lige en misforståelse du skal have fjernet.
> De "navne" folk vælger at bruge skal absolut ikke opfattes som værende ægte
> eller deres rigtige navne. Derfor kaldes disse "navne" for alias eller AKA.

Ifølge standarden for Usenet (RFC 1036), skal "From:" linjen indeholde
afsenderens email-adresse og evt. hans/hendes fulde navn.

Standarden er naturligvis ikke lov, og mange steder accepterer man
afvigelser fra denne bestemmelse i standarden, men hvis man angiver et
navn, der kan forveksles med en virkelig person, er det jvf. standarden
nærliggende, at man forsøger at udgive sig for at være denne person.

Selv om man ikke anvender sit rigtige navn, er det dog stadig muligt, at
en anden ved at anvende samme navn kan anses for at forsøge at udgive
sig for at være den givne person.

Om dette så er strafbart afhænger tilsyneladende af formålet.

Om man skriver "xxx er dum" eller om man udgiver sig for at være xxx og
skriver "jeg er dum" må stort set komme ud på et.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/