Udtalelse på kant med 266b
Fra : Christian Hansen

Dato : 31-10-05 08:52

Hejsa

I fredags læste jeg en artikel om den politiske forbruger i
Venstrebladet i Holbæk. I artiklen har man interviewet Villy Dyhr, som
er chef i forbrugerrådet.

Han udtalte følgende ( frit fra hukommelsen - min svigerinde vil sende
mig det helt ordrette citat snart ) "Jeg handler aldrig i
indvandrerbutikker, da de snyder i skat"

Er den udtalelse ikke på kant med 266b - jeg synes personligt den er
meget uheldig, da den skære alle over en kam - jeg overvejer faktisk at
melde ham til politiet for overtrædelse af netop 266b.

hvad siger I?

Mvh Christian

Fra : -=JF=- arb

Dato : 31-10-05 09:00

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> hvad siger I?

At du har aaaalt for meget fritid!

Fra : alexbo

Dato : 31-10-05 09:10

"Christian Hansen" skrev

> hvad siger I?
Jeg siger at jeg synes du skal passe dig selv, og ikke blive forarget på
andres vegne, det er der rigeligt der gør.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 31-10-05 09:25

> "Christian Hansen" skrev

> Jeg siger at jeg synes du skal passe dig selv, og ikke blive forarget på
> andres vegne, det er der rigeligt der gør.

Svar venligst iht. gruppens fundats, eller undlad at svare overhovedet.

/Per

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 31-10-05 10:47

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Svar venligst iht. gruppens fundats, eller undlad at svare overhovedet.

som talt ud af min mund

Peter

Fra : -=JF=- arb

Dato : 31-10-05 11:10

Fra : alexbo

Dato : 31-10-05 11:14

"Peter K. Nielsen" skrev

> som talt ud af min mund

At Per mener jeg var OT er sådan set både rigtigt og fair, men når nu han
glemte at FUTte evt. svar, er det direkte tåbeligt at sende et ligegyldigt
"jeg er enig" svar, også uden FUT.
Det er den gamle molbohistorie om igen, for at undgå at een mand træder i
kornet, tramper alle andre rundt.

Hvis ikke du kan svare inden for fundatsen, så lad dog være med at svare.
Sådan kan vi blive ved, indtil alle tier stille.

mvh
Alex Christensen

Fra : as

Dato : 31-10-05 10:11

Fra : Tveskaeg

Dato : 31-10-05 10:10

On Mon, 31 Oct 2005 08:52:01 +0100, Christian Hansen
<chrsen@fundanemt.com> wrote:

> [...]
>meget uheldig, da den skære alle over en kam - jeg overvejer faktisk at
>melde ham til politiet for overtrædelse af netop 266b.

Jeg siger at den seneste razzia mod indvandrerkisosker og pizzarier i
københavn påviste snyd i op mod 80% af forretningerne så manden taler
sandt.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 31-10-05 10:48

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message

> Jeg siger at den seneste razzia mod indvandrerkisosker og pizzarier i
> københavn påviste snyd i op mod 80% af forretningerne så manden taler
> sandt.

og det er inderligt ligegyldigt. Det kan godt være strafbart at sige
sandheden.

Spørgsmålet gik på om det var i strid med juraen at fremsætte en bestemt
udtalelse - ikke om udtalelsen varkorrekt eller ej

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-05 17:24

In article <4365e849$0$1817$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter K. Nielsen wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet gik på om det var i strid med juraen at fremsætte en bestemt
> udtalelse - ikke om udtalelsen varkorrekt eller ej

Udtalelsen forhåner ikke folk på baggrund af deres:
race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering

Den rammer alle ikke-danskere med et bestemt erhverv. Jeg vil mene den er OK.

Fra : Jens

Dato : 31-10-05 20:50

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> seksuelle orientering
>
> Den rammer alle ikke-danskere med et bestemt erhverv. Jeg vil mene den er OK.

Udtalelsen rammer jo netop folk på deres etniske oprindelse, nemlig
ikke-dansk.
--

Jens F

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-05 22:18

In article <1h5bga4.imoskarkrwobN%spam@finds.dk>, Jens wrote:

> Udtalelsen rammer jo netop folk på deres etniske oprindelse, nemlig
> ikke-dansk.

Men nu rammer man alle andre end danskere. Normalt må man gerne
diskriminere store grupper.

En etnisk dansker opvokset i Tyskland, og med tysk pas vil være en
invandrer såfremt han flytter til Danmark. Der er også en del etniske
tyrkere i Danmark selvom de er født og opvokset her. De er ikke
invandrere.

Så du kan ikke sige at invandrere dækker en etnisk oprindelse. det kan
vel også være en udvandret dansker der vender hjem.

Fra : Jens

Dato : 01-11-05 05:59

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

---klip---

> Men nu rammer man alle andre end danskere. Normalt må man gerne
> diskriminere store grupper.

Du mener, at diskrimination er i orden, bare gruppen er stor nok. En
spændende tanke. Gad vide om Du kan underbygge den?

> [...]
> invandrer såfremt han flytter til Danmark. Der er også en del etniske
> tyrkere i Danmark selvom de er født og opvokset her. De er ikke

Du mener, at en grønthandel eller en kiosk, der drives af en etnisk
tyrker, der er født i Danmark ikke betragtes som en indvandrerbutik?

Jeg ved ikke hvordan andre gør, men jeg spørger sjældent
butiksindehavere om deres fødested. Gør Du?

> Så du kan ikke sige at invandrere dækker en etnisk oprindelse. det kan
> vel også være en udvandret dansker der vender hjem.

Tsk, tsk! Den er s'gu for søgt.
--

Jens F

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-05 17:22

In article <4365cb16$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Christian Hansen wrote:
> [...]
> meget uheldig, da den skære alle over en kam - jeg overvejer faktisk at
> melde ham til politiet for overtrædelse af netop 266b.

Jeg kan ikke se der er noget at komme efter. Invandrere er en gruppe
der har færre fællestræk end danskere. De har forskellig hudfarve, religion
etc. Der er muslimer, kinesere, budister, afrikanere, indianere, ja selv
folk som svenskere og amerikanere.

Umiddelbart vil det ikke være racistisk at behandle invandrere under et.

Fra : Christian Hansen

Dato : 31-10-05 21:48

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> folk som svenskere og amerikanere.
>
> Umiddelbart vil det ikke være racistisk at behandle invandrere under et.

Hej Povl oa.

Først tak for et seriøst svar. Når det er sagt, så vil jeg gerne forsøge
et modargument. Flere gange er der faldet domme mod folk, der har udtalt
sig mod muslimer som en gruppe. Man kan bruge samme argumentation, som
du bruger, i forhold til indvandrere - nemlig at gruppen af muslimer på
ingen måde er en homogen gruppe, men lige så forskellig som gruppen af
indvandrere.

Mvh Christian

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-10-05 21:49

Christian Hansen wrote:
> [...]
> du bruger, i forhold til indvandrere - nemlig at gruppen af muslimer på
> ingen måde er en homogen gruppe, men lige så forskellig som gruppen af

Jah - men netop diskrimation pga. *tro* er nævnt i paragraf 266b.

mvh
Johan

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-11-05 08:35

Johan Holst Nielsen wrote:
> Christian Hansen wrote:
>
> Jah - men netop diskrimation pga. *tro* er nævnt i paragraf 266b.

266b siger følgende:
"Den, der offentligt eller med fortsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race,
hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."

Jeg mener at det falder ind under "nationale eller etniske oprindelse",
når man refererer til indvandrere.

Jeg vil mene det at Villy Dyhrs udtalelse om indvandrerbutikker er en
forhånende og nedværdigende udtalelse som lægger national og/eller
etnisk oprindelse til grund og at den derfor er i strid med 266b.

Jeg er ikke jurist - jeg vil ikke spilde statsapperatets tid med noget,
der helt sikkert ikke holder - men er der en chance for at han rent
faktisk kan dømmes, så melder jeg ham.

Mvh Christian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-11-05 23:23

Christian Hansen wrote:

> [...]
> orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."
>
> Jeg mener at det falder ind under "nationale eller etniske oprindelse",

Jo, men det skal også være "en gruppe". Og "invandrere" er så bred en
betegnelse, så det kan være tvivlsomt, om ordet betegner en gruppe, der
kan karakteriseres på baggrund af etnisk eller national oprindelse.

Det bliver lidt diffust, når gruppen er karakteriseret ved _ikke_ at
have en given national oprindelse.

> Jeg vil mene det at Villy Dyhrs udtalelse om indvandrerbutikker er en
> forhånende og nedværdigende udtalelse som lægger national og/eller
> etnisk oprindelse til grund og at den derfor er i strid med 266b.

På den anden side er der vel heller ikke tvivl om, at
"invandrerbutikker" betegner en bestemt type butikker, som typisk ejes
af en mere specifikt afgrænset gruppe.
Der er næppe tale om Bilka eller Føtex, som ejes af en (halvt)
andengenerationsinvandrer.

> Jeg er ikke jurist - jeg vil ikke spilde statsapperatets tid med noget,
> der helt sikkert ikke holder - men er der en chance for at han rent
> faktisk kan dømmes, så melder jeg ham.

Jeg tror der er så mange usikre ting i sagen, at der aldrig vil blive
rejst sigtelse, så dermed vil det vel være spild af ressourcer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-11-05 06:27

On Wed, 02 Nov 2005 23:22:59 +0100, Jonathan Stein wrote:

> [...]
> kan karakteriseres på baggrund af etnisk eller national oprindelse.
>
> Det bliver lidt diffust, når gruppen er karakteriseret ved _ikke_ at

Bliver det mindre diffust hvis man skriver "Indvandrere igen adgang" på
døren til sit diskotek?

--
MVH
osv...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-05 15:49

Frank E. N. Stein wrote:

> Bliver det mindre diffust hvis man skriver "Indvandrere igen adgang" på
> døren til sit diskotek?

Nej - men hvis man kun håndhæver det over for en bestemt gruppe
personer, er det en helt anden sag.

Det er jo ikke ualmindeligt, at diskoteker bliver kritiseret for kun at
håndhæve f.eks. dresscode over for bestemte gæster.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/