Kogepunktet for æg
Fra : Monika Petersen

Dato : 31-10-05 23:38

Hej,

Hvad er kogepunktet for æg?
Jeg skal nemlig til at lave hårdkogte æg.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-11-05 00:06

"Monika Petersen" <har-monika@hotmail.com> skrev Hvad er kogepunktet for æg?

Det er vandet der skal koge.

Pas på at du ikke brænder det på.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-11-05 02:25

"Monika Petersen" <har-monika@hotmail.com> wrote in message
Hej,

Hvad er kogepunktet for æg?
Jeg skal nemlig til at lave hårdkogte æg.

Hæhæ, vand koger ved 100 grader.

Ved æg str. L:
Blødkogte: Koges i 4 minutter.
Hårdkogte: Koges i 8 minutter.

Ved små æg: Regn med hhv. 3 og 6 minutters kogetid.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der endelig fik lært at koge æg takket være Karolines Kogebog,
for 9 år siden! (Jeg er 39...)

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 01-11-05 08:34

Hej Aragorn

> Aragorn_DK - der endelig fik lært at koge æg takket være Karolines
Kogebog,
> for 9 år siden! (Jeg er 39...)

Ja, du skulle alligevel have lyttet lidt til din mor :)

Mvh Max

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-11-05 09:32

Aragorn Elessar wrote:

> Ved æg str. L:
> Blødkogte: Koges i 4 minutter.
> Hårdkogte: Koges i 8 minutter.

Jeg bruger følgende metode, når jeg koger æg i L/XL :

1½ centimeter vand hældes i gryden og bringes i kog - det skal bare koge
- ikke bulderkoge.

Ønskede antal æg puttes i min grøntsagsdamperkurv - sådan en der kan
foldes sammen. Den har ben, hvis længde er omkring 1½cm :)

Sænk kurven ned i gryden og læg låg på.

7m10s - perfekt blødkogte æg, hvor hviden er stiv og blommen flydende
8m30s - smilende æg ( tror jeg nok det hedder ) - hvor blommen er semiblød
11m0s - hårkogt æg.

Jeg plejer altid at lave en kande te først. det vand ( fra kogekanden )
jeg bruger til at forvarme/skylde tekanden med anvender jeg
efterfølgende til æggekogning - så spare jeg for 10 øres el i opvarming
af vand samt på selve vandet :)

Mvh christian

Fra : Bo Warming

Dato : 01-11-05 13:42

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> wrote in message
> [...]
> jeg efterfølgende til æggekogning - så spare jeg for 10 øres el i
> opvarming af vand samt på selve vandet :)

Skidt med ti øres el besparelse - den travle mand i de store byer
ønsker ikke at cirkle omkring kedsommelig rutine og æggeure - det
handler om at spare TID

Når jeg en sjælden gang koger et æg, så fylder jeg hurtigkogeren (2
liter) og den slukker sig selv når 100 grader, og når jeg hører det,
så dumper jeg æggene forsigtigt ned i det varme vand og når det er
lunkent hælder jeg vandet fra, og ægget er kogt - uden risiko for at
få for meget.

Som grænsesøgende forsker mht lugt er der et hul i min almendannelse
mht skidne æg = rådne æg.

Så da jeg i maj iår øverst i min container så en stor pakke kasserede
æg - en uge over sidste salgsdato - så lagde jeg dem i havens
redskabsskur og idag kom jeg pga tråden her i tanke om den og tænkte
om de var for gamle.

Jeg tog et æg op efter et minut i 100 gr vandet og det var delvis
koaguleret i hviden og totalsmilende i blommen og kun en let stank af
H2S.

De øvrige fik lov at stå ½ time i det skoldhede vand og var så
perfekte og ingen kunne lugte eller smage den begyndende råddenskab.
Svovlbrinte-luftarten så man boble ud gennem skallen, da de lå omgivet
af varmt vand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-11-05 22:15

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev
> [...]
> perfekte og ingen kunne lugte eller smage den begyndende råddenskab.
> Svovlbrinte-luftarten så man boble ud gennem skallen, da de lå omgivet

Du har sikkert fundet vejen til genanvendelse af lort.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hauge

Dato : 01-11-05 22:25

Preben Riis Sørensen wrote:
> Du har sikkert fundet vejen til genanvendelse af lort.

Det har hans mor og far

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051101212325@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-11-05 13:09

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> Du har sikkert fundet vejen til genanvendelse af lort.

Ellers var der vel ingen grund til at sylte det

Fra : Bo Warming

Dato : 01-11-05 03:39

"Monika Petersen" <har-monika@hotmail.com> wrote in message
Hej,

Hvad er kogepunktet for æg?
Jeg skal nemlig til at lave hårdkogte æg.

BW: Ved 50 grader er et æg nok en time om at koagulere, og ved lidt
højere temperatur går det lidt hurtiger, men æggehvide eller blomme
koger aldrig

Vand koger ved 100 gr og fordi varmeledning er langsom i højviskøs
æggehvide tager det tre minutter at opnå det gastronomisk perfekte

Fra : John Larsson

Dato : 01-11-05 07:16

"Monika Petersen" <har-monika@hotmail.com> writes:
>Hvad er kogepunktet for æg?
>Jeg skal nemlig til at lave hårdkogte æg.

Hvis du tænker du på den lavest nødvendige temperatur som vandet skal op
på, så er det vel 64-65 C, men det tager altså ret lang tid at få ægget
til at stivne, hvis du fedter med temperaturen på den måde!

John