Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Kamerakran
Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 13:49

For laaaang tid (vist et halvt år) siden bad jeg her i gruppen om hjælp til
fremstilling af en kran til videokamera. Det kom der et par gode råd ud af -
og nu (tada) er jeg så kommet så langt, at jeg kan præsentere de første skud
fra den:
http://jacobwaage.dk/jib/jib.wmv (streaming Windows Media-fil. ca. 15mb,
dur: 2min 40 sek.)

Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Med venlig hilsen
Jacob

Fra : Ole Sahl

Dato : 01-11-05 13:55

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse
> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Hej Jacob

først og fremmest. 1000 tak det var da et forfriskende indslag på en ellers
halvgrå dag. Nu er jeg i godt hummør og det er 110% din fortjeneste :)

Super godt.

--
Mvh. Ole Sahl
www.olesahl.dk

"Best wide-angle lens? Two steps backward" and "look for the 'ah-ha'."

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-11-05 14:03

> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Det må man sige, den kan du få meget fedt ud af. Kan godt lide, at du viser
billedet af spillet og balanceringen af armen med en vandflaske tappet fast
med gaffa, hehe. Men fungerer, det gør det, tillykke med den.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 14:23

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fast
> med gaffa, hehe. Men fungerer, det gør det, tillykke med den.

Tak. Tja, når de 15 kg, som vægtsættet vejer, akkurat ikke er nok, bliver
man jo nødt til at ty til alternative løsninger

Fra : Max

Dato : 01-11-05 14:07

Hej Jacob

> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Et suverænt selvbygger projekt, godt gået.

Ps: Mangler du stadigvæg rigtig fine små gearmotore til
dine opgaver, så send mig en mail.

Mvh Max

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-11-05 14:08

jacob wrote:
> http://jacobwaage.dk/jib/jib.wmv (streaming Windows Media-fil. ca. 15mb,
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

LOL! Ja, med gaffa kommer man langt

Total fed (sjov) detalje hvor du ryger ind i hækken og tager lyden med
derfra

I øvrigt er dit kamera defekt og intet værd! Jeg synes straks du skal
købe et andet, og sende mig dit gamle - portoen kan vi splejse om :oÞ

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 14:25

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> skrev i en meddelelse

> LOL! Ja, med gaffa kommer man langt

Ikke engang løgn...

> Total fed (sjov) detalje hvor du ryger ind i hækken og tager lyden med
> derfra

Ja, dejligt med stilbrud engang imellem...

> I øvrigt er dit kamera defekt og intet værd! Jeg synes straks du skal købe
> et andet, og sende mig dit gamle - portoen kan vi splejse om :oÞ

Tænker lige lidt over det.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-11-05 14:38

"jacob"
> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Woooaaaaw.!!
Tavligt med den musik jeg sidder jo her og vræler -max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-11-05 14:43

> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Genialt! :) Midt i al sødsuppelandidyllen ramler du ind i hækken -
pragtfuldt. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens B

Dato : 01-11-05 16:20

> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Jeg synes det er blevet rigtig godt, og giver optagelserne et virkelig
proffesionelt touch.

Kan godt være man skulle montere sådan en på taget af bilen, næste gang man
skal på ferie

Jens

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-11-05 18:44

"jacob" <ni> wrote in message
> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Fremragende Jacob. Jeg kan godt huske dit projekt.

En ting, hvad koster sådan en at producere? Jeg er nemlig selv stadig på
jegt efter en kran.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 19:46

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> "jacob" <ni> wrote in message

> Fremragende Jacob. Jeg kan godt huske dit projekt.
>
> En ting, hvad koster sådan en at producere? Jeg er nemlig selv stadig på
> jegt efter en kran.

Budget:

2 stk. nedløbsrør i metal på ca. 3,5 m fra Jem&Fix (i alt ca. 300 kr)
Diverse vinkelbeslag til fremstilling af beslag til kamera og til stativ -
ca. 150 kr.
Håndvægtesæt (15 kg) fra Bilka til 199,-
- plus diverse småting (en masse bolte, møtrikker, lidt træ, noget snor og
metalbånd) til rundt regnet 200 kr i alt.

Altså alt i alt omkring 800 kr. Så det er overkommeligt.
Derudover har jeg brugt et videostativ til omkring 3000,-

Fordelen ved at bruge nedløbsrør er:
1. at de ikke er enormt tunge at slæbe rundt på
2. at de kan sammenkobles ved at putte ca. 1 meter PVC-nedløbsrør (der er
ca. et par millimeter tyndere end metal-rørene) imellem dem og så fastgøre
det hele med bolte. Noget lettere at transportere to rør à 3 meter end ét à
6 meter

Ulempen er, at konstruktionen ikke er 100% stabil. Men hvis man stiver
konstruktionen ud med metalbånd over rørene, kan man sagtens opnå et solidt
resultat.

Næste ønske er, at der skal monteres servo-motorer ude ved kameraet, så det
kan panorere og tilte på kommando.

Hilsen
Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-11-05 23:47

> [...]
>
> Ulempen er, at konstruktionen ikke er 100% stabil. Men hvis man stiver
> konstruktionen ud med metalbånd over rørene, kan man sagtens opnå et

Nå ja men jeg synes godt nok din lille film så helt fantastisk ud. Det var
virkeligt flot lavet. Man kunne dog godt ane de ustabiliteter du nævner, det
rykker lidt engang i mellem, men ikke noget man sådan lige lægger mærke til.

> Næste ønske er, at der skal monteres servo-motorer ude ved kameraet, så
> det kan panorere og tilte på kommando.

Ja det kunne være fedt. Jeg har haft kig på et sæt hvor man bare skal styre
op, ned og til siderne og så kan kameraet selv dreje rundt, altså panorere,
ved hjælp an en motor, men det kostede godt nok 3500,- og så kommer stativet
oveni.

Men hvor lang tid har du brugt på at bygge det sæt der?

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 08:44

> [...]
> kommer stativet oveni.
>
> Men hvor lang tid har du brugt på at bygge det sæt der?

Hmm. Jeg har ikke gjort mit arbejde op i timer - men der er nok gået omtrent
20 timer med det. Tror jeg, sådan cirka...

Held og lykke, hvis du også går i gang med lign. projekt.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-11-05 12:36

> Hmm. Jeg har ikke gjort mit arbejde op i timer - men der er nok gået
> omtrent 20 timer med det. Tror jeg, sådan cirka...
>
> Held og lykke, hvis du også går i gang med lign. projekt.

Jeg kunne godt finde på det. Men kunne jeg lokke dig til at sende nogle
billeder eller måske tegninger af hvordan du har samlet det hele? Fordi dit
ser jo ud til at virke.

du kan bare sende til post@siho.dk

Mvh
Simon

Fra : Carsten Gram

Dato : 02-11-05 14:33

Simon Nielsen wrote:
> du kan bare sende til post@siho.dk

Jeg vil helt klart syntes det var en bedre ide at post den her denne
newsgroup (jeg er også interresseret)

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 17:14

"Carsten Gram" <carsten@itkon.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil helt klart syntes det var en bedre ide at post den her denne
> newsgroup (jeg er også interresseret)

Hej,

Jeg poster nogle billeder af krankonstruktionen i løbet af et par dage på
min hjemmeside. Skal nok informere i gruppen, når billederne er oppe.

Mvh.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-11-05 01:25

"jacob" <ni> wrote in message
> [...]
>
> Jeg poster nogle billeder af krankonstruktionen i løbet af et par dage på
> min hjemmeside. Skal nok informere i gruppen, når billederne er oppe.

Det lyder helt goodie, så vil jeg også til at igang med sådan et projekt

Mvh
Simon

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 01-11-05 19:05

Jeg fik sgu et chock da han bragede igennem hækken - sad og nød den stille
musik!!!
Flot lavet!

Fra : ksk

Dato : 01-11-05 21:24

JA FOR FANDE skid godt Jacob

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 23:10

"jacob" <ni> wrote in message
> [...]
> dur: 2min 40 sek.)
>
> Kig endelig løs! Og kommentarer er velkomne.

Meget flot!!!
Det er sandelig noget af et projekt du har haft gang i, men med en yderst
vellykket resultat. Tillykke.

Men, lige én ting: De mørke hjørner på billedet er ikke så kønne. Måske er
det modlysblænden kombineret med stor hvidvinkel der gør det?... Håber du
kan gøre noget ved det for så er resultatet da helt i top!

Mvh. Peter

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 23:26

"Peter Stenkilde" <pfs (at) lightship punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Meget flot!!!
> Det er sandelig noget af et projekt du har haft gang i, men med en yderst

Mange tak!

> Men, lige én ting: De mørke hjørner på billedet er ikke så kønne. Måske er
> det modlysblænden kombineret med stor hvidvinkel der gør det?... Håber du
> kan gøre noget ved det for så er resultatet da helt i top!

Tja, smag og behag er forskelligt. De mørke hjørner er lavet med fuldt
overlæg i redigeringen.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-11-05 23:49

> Men, lige én ting: De mørke hjørner på billedet er ikke så kønne. Måske er
> det modlysblænden kombineret med stor hvidvinkel der gør det?... Håber du
> kan gøre noget ved det for så er resultatet da helt i top!

Jeg har selv sådan et kamera og de mærke hjørner har intet med modlysblænden
at gøre, hvis man derimod benytter det 16x objektiv der er med kameraet som
standard så kan man med modlysblænden opnå mørke hjørner. Men det kan ret
hurtigt ahjælpes i redigeringen uden at man ser det. Så det er slet ikke så
slemt. Det er skam det perfekte kamera

Mvh
Simon