/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Må man bruge et billede til sit firma ?
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-05 18:45

Hejsa Alle

Er der en af jer foto hajer, det kan fortælle mig om jeg må gå op i byen og
tage billeder af folk og så bruge dem på mit firma's hjemmeside ?

F.eks. en person der står og er ved at skrive noget ned eller ligende, fordi
personens handling har noget at sige..

Må man det ?

Mvh
Morten



 
 
Petter Ettrup (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-10-05 19:04

Hej Morten!

Som udgangspunkt må du tage billeder af folk der opholder sig på frit
tilgængelige steder og offentliggøre dem, uden samtykke. Dvs. at du gerne må
tage billeder på gaden og så bruge dem. Der er dog enkelt ting det kunne
være fornuftigt at bemærke sig, inden du bruger denne type fotos:

1) At billederne og personerne ikke bruges i en sammenhæng, hvor det kan
virke krænke på deres person eller på deres aktivitet. F.eks. kunne du tage
et billede af en pædagog med børn på en offentlig legeplads - og bruge det
som illustration for pædofili. Eller fotografere folk der forlader en
porno-butik. Der findes flere kendelser der fastslår, at dette er en injurie
imod den fotograferede.
2) Hvis billedet anvendes til et enkelt stykke grafik på din egen eller dit
firma hjemmeside, vil de færreste nok protestere. Men hvis skal bruges på
reklamer, publikationer eller grafik fremstillet for andre, er det bedst at
spørge personen om lov først.
3) Hvis du vil være på en helt sikre side, så spørg person om du må tage et
billede - eller fortælle bagefter, at du har gjort det. Hvis han/hun ikke
direkte forbyder dig at bruge det, kan du frit anvende. Denne sidste gestus
er ikke nogen pligt eller noget krav, men kan være smart hvis man vil undgå
problemer. Og langt de fleste ville sige ja, bare du mail'er dem et kopi af
billedet!

For mere info, se Straffelovens Kapitel 27, §264.

God jagt!

Mvh Petter

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:43650692$0$41141$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa Alle
>
> Er der en af jer foto hajer, det kan fortælle mig om jeg må gå op i byen
og
> tage billeder af folk og så bruge dem på mit firma's hjemmeside ?
>
> F.eks. en person der står og er ved at skrive noget ned eller ligende,
fordi
> personens handling har noget at sige..
>
> Må man det ?
>
> Mvh
> Morten
>
>



Ukendt (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-05 19:57

> Hej Morten!
>
> Som udgangspunkt <snip en masse god info>

Hejsa Petter

Super mange tak for dit gode svar, det var rigtigt godt og gav super mening,
jamen så er det bare med at fise op i byen, og komme igang

Mvh
Morten



Thomas (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 30-10-05 20:02

Man må ikke anvende ukendte personers billede kommercielt uden
tilladelse. Hvis de bliver utilfredse, vil du formentlig blive dømt til
at betale en godtgørelse. Jeg kan kraftigt anbefale at du får lov først.

Thomas

Povl H. Pedersen (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 30-10-05 23:01

In article <43651889$0$41150$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas wrote:
> Man må ikke anvende ukendte personers billede kommercielt uden
> tilladelse. Hvis de bliver utilfredse, vil du formentlig blive dømt til
> at betale en godtgørelse. Jeg kan kraftigt anbefale at du får lov først.

Det eneste der har særlige regler i loven er portrætter, hvor fotografen
ikke må bruge billedet uden modelens tilladelse. Situationsbilleder gælder
det ikke for.

Loven skelner ikke mellem kommerciel eller privat brug. Lov om ophavsret
gælder for alle (i modsætning til varemærke, patent etc som kun beskytter
virksomheder mod virksomheder).

Thomas (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 31-10-05 07:24

Povl H. Pedersen wrote:

> Loven skelner ikke mellem kommerciel eller privat brug. Lov om ophavsret
> gælder for alle (i modsætning til varemærke, patent etc som kun beskytter
> virksomheder mod virksomheder).



Nej. Men det gør man i retspraksis.

Thomas

Jan Vestergaard (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 31-10-05 12:52

Thomas wrote:
> Nej. Men det gør man i retspraksis.
> Thomas

Dvs at hvis man tager et billede ved en fodboldkanp, hvor tilskuerne er med,
så skal man spørge alle tilskuerne ?

Nej - personer der tilfældigt optræder på billeder i offentligt rum skal
ikke spørges.

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



Jan Damkjær Dahl (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan Damkjær Dahl


Dato : 31-10-05 13:01

Det kommer an på hvad du vil bruge billedet til.


"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
news:43660558$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Thomas wrote:
>> Nej. Men det gør man i retspraksis.
>> Thomas
>
> Dvs at hvis man tager et billede ved en fodboldkanp, hvor tilskuerne er
> med, så skal man spørge alle tilskuerne ?
>
> Nej - personer der tilfældigt optræder på billeder i offentligt rum skal
> ikke spørges.
>
> Jan
>
> --
> Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.
>
>



Thomas (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 31-10-05 18:23

Jan Vestergaard wrote:

> Dvs at hvis man tager et billede ved en fodboldkanp, hvor tilskuerne er med,
> så skal man spørge alle tilskuerne ?

Såfremt du vil udnytte personernes billede kommercielt, så vil de få en
godtgørelse i retten.

Hvis du privat tager et billede i offentligheden, så er du velkommen
hertil. Det samme med pressen, men når der er tale om kommerciel
udnyttelse i anden forbindelse end redaktionelt indhold, så er grænsen
ikke så vid.

Thomas

Michael Bothager (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 30-10-05 22:38

Juel <xSnAbElAstarchild.dk> skrev:
>Hejsa Alle
>
>Er der en af jer foto hajer, det kan
>fortælle mig om jeg må gå op i byen og
>tage billeder af folk og så bruge dem
>på mit firma's hjemmeside ?
>
>F.eks. en person der står og er ved
>at skrive noget ned eller ligende, fordi
>personens handling har noget at sige..
>
>Må man det ?
>

Morten, hvis du anvender billeder af genkendelige
personer til at reklamere for dit firma, så bør
(skal) du betale dem for det. Og det kræver at man
indgår en aftale. Få dit firma's jurister til at
udforme en kontrakt, og betal dine modeller
retfærdigt, vurder hvor stor værdi det har for dit
firma.

Hvis du "bare" tager billeder af folk og anvender
dem, så kan de dels komme efter dig. Men endnu
være, hvis uheldet er ude og en af dem er ansat
hos en konkurrent, så kan det koste dem jobbet,
hvilket ikke er særligt fedt. Chancen er meeeeget
lille, så det er nok worst case scenariet.

Bare mine 50 øre

Vh
Michael


Max (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 30-10-05 22:47

Hej

> dem, så kan de dels komme efter dig. Men endnu
> være, hvis uheldet er ude og en af dem er ansat
> hos en konkurrent, så kan det koste dem jobbet,

Jeg ville nu også fyre Juel hvis han lavede
sådan et nummer :)

Mvh Max



ksk (31-10-2005)
Kommentar
Fra : ksk


Dato : 31-10-05 00:23


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:43653e2d$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
>> dem, så kan de dels komme efter dig. Men endnu
>> være, hvis uheldet er ude og en af dem er ansat
>> hos en konkurrent, så kan det koste dem jobbet,
>
> Jeg ville nu også fyre Juel hvis han lavede
> sådan et nummer :)
>
> Mvh Max
>

hva så med ham her

http://www.ahajokes.com/crt069.html

KsK



Ukendt (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-10-05 08:05

> Morten, hvis du anvender billeder af genkendelige
> personer til at reklamere for dit firma, så bør
> (skal) du betale dem for det. Og det kræver at man
> indgår en aftale. Få dit firma's jurister til at
> udforme en kontrakt, og betal dine modeller
> retfærdigt, vurder hvor stor værdi det har for dit
> firma.

Ok, men hvis jeg spørger dem om det er ok, så er jeg fri ikke ?

Men essensen er vel at jeg skal spørge de personer om lov jeg har taget
billede af..

Mvh
Morten



Marten Ølgaard (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Marten Ølgaard


Dato : 31-10-05 10:16

> Men essensen er vel at jeg skal spørge de personer om lov jeg har taget
> billede af..

Nej. Du bør få personen til at udfylde en modelkontrakt. Aftalen skal være
skriftlig.

Som inspiration kan du bruge denne.
http://www.istockphoto.com/docs/modelrelease.pdf

/Marten



Ukendt (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-10-05 10:39

> Som inspiration kan du bruge denne.
> http://www.istockphoto.com/docs/modelrelease.pdf

hmm jeg kan se hvis jeg melder mig til den side, så må jeg bruge deres
billeder til det !

Det er da meget nemmere

Mvh
Morten



Jan Damkjær Dahl (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Jan Damkjær Dahl


Dato : 31-10-05 09:36

Det kommer an på hvordan du vil bruge billedet.

hvis billedet kommer i avisen, hvor den skal vise hvad der skete på torvet,
så kan ingen forbyde det.

hvis dit firma ønsker at bruge det kommercielt, reklame øjemed osv. så er
det en helt anden sag. Idet man her kan sige at personens privat område kan
krænkes. Hvis ikke personen ønsker at indgå i reklamer, eller ikke kan stå
inde for produktet osv. Så her gælder det om at få en skriftlig aftale om
brug af billedet.



"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:43650692$0$41141$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa Alle
>
> Er der en af jer foto hajer, det kan fortælle mig om jeg må gå op i byen
> og
> tage billeder af folk og så bruge dem på mit firma's hjemmeside ?
>
> F.eks. en person der står og er ved at skrive noget ned eller ligende,
> fordi
> personens handling har noget at sige..
>
> Må man det ?
>
> Mvh
> Morten
>
>



Benny Mortensen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 31-10-05 10:33


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:43650692$0$41141$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa Alle
>
> Er der en af jer foto hajer, det kan fortælle mig om jeg må gå op i byen
og
> tage billeder af folk og så bruge dem på mit firma's hjemmeside ?
>
> F.eks. en person der står og er ved at skrive noget ned eller ligende,
fordi
> personens handling har noget at sige..
>
> Må man det ?
>
> Mvh
> Morten
>
>

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så er svaret " NEJ " Af den grund,
at det var netop den handling, personen udførte, der gjorde " Billedet "...
Personen er således " Motivet " Eller vi kan også kalde personen for "
Modellen "... Derfor vil det kræve mindst " Modellens " skriftlige
samtykke, for at du har dit på det tørre.

M.V.H.....Benny..




Niels Riis Ebbesen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 31-10-05 13:13


Juel wrote:

> Må man det ?


Både ja og nej...

Hvis du på et offentligt sted f.eks. strøget i København, fotografer en
hel masse mennesker, så kan du frit bruge billedet til hvad som helst.

Men hvis det er sådan, at du focuserer på en-to personer, så det li'som
er dem der er hovedmotivet, så kan det være problematisk at bruge
billedet til markedsføring, det kan dog gå an, hvis billedet er taget fra
en vinkel, hvor personerne ikke rigtig kan genkendes.

Billeder taget i det offentlige rum kan også frit bruges i forbindelse
redaktionelle artikler i aviser, blade, TV, o.s.v., det klassiske motiv
er motivet af topløse badenymfer på Belleveu strand, det billede kan
aviserne sagtens trykke i forbindelse med en artikel om det gode
sommervejr, eller som illustration til en artikel om faren for hudkræft.

Men Matas kan ikke bare bruge det samme billede i forbindelse med reklame
og annoncering for deres solcreme.

Så det handler om, at du skal kende reglerne, og i hvert enkelt tilfælde
skal du vurdere, om du holder dig inden for grænserne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Jacob Skaaning (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Skaaning


Dato : 31-10-05 14:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Så det handler om, at du skal kende reglerne, og i hvert enkelt
> tilfælde skal du vurdere, om du holder dig inden for grænserne...

Interessant tråd. Jeg tog for nyligt nogle billeder til et fest, et
releaseparty for S Magazine.
Nu kan det imidlertid være at arrangørerne af festen (S Magazine) vil bruge
dem på deres hjemmeside - må de/jeg det?

Billederne kan ses på www.icuskurkin.com/smag, så i kan se hvordan de er
portrætteret.
Jeg kender enkelte af menneskerne selv, og vil kunne spørge dem om lov, men
de bedste billeder er af folk jeg ikke kender.

Jeg tænker, at det lidt er samme situation som billeder fra diverse
diskoteker. Spørger de også her hver enkelt menneske om lov? Skal de
underskrive en model release? Det er vil i og for sig en slags reklamefotos,
da de bliver brugt på deres hjemmesider til at vise stemningen på stedet.

--
Jacob



Marten Ølgaard (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Marten Ølgaard


Dato : 31-10-05 16:40

Der var en sag for nogle år siden om nogle diskuteker e.lign. der lagde
billeder ud af gæsterne. Det fik de dom for at det måtte de ikke. Så vidt
jeg husker var det fordi det blev betragtet som reklame for stedet.

Var de samme billeder blevet vist i avisen havde der næppe været noget
problem.

Derfor kan det godt give problemer at lægge de billeder ud på stedets
hjemmeside, som du her linker til.

/Marten

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
news:43661a3c$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Niels Riis Ebbesen wrote:
>
>> Så det handler om, at du skal kende reglerne, og i hvert enkelt
>> tilfælde skal du vurdere, om du holder dig inden for grænserne...
>
> Interessant tråd. Jeg tog for nyligt nogle billeder til et fest, et
> releaseparty for S Magazine.
> Nu kan det imidlertid være at arrangørerne af festen (S Magazine) vil
> bruge dem på deres hjemmeside - må de/jeg det?
>
> Billederne kan ses på www.icuskurkin.com/smag, så i kan se hvordan de er
> portrætteret.
> Jeg kender enkelte af menneskerne selv, og vil kunne spørge dem om lov,
> men de bedste billeder er af folk jeg ikke kender.
>
> Jeg tænker, at det lidt er samme situation som billeder fra diverse
> diskoteker. Spørger de også her hver enkelt menneske om lov? Skal de
> underskrive en model release? Det er vil i og for sig en slags
> reklamefotos, da de bliver brugt på deres hjemmesider til at vise
> stemningen på stedet.
>
> --
> Jacob
>



Petter Ettrup (01-11-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 01-11-05 00:04

Hej Marten!

Tror nok jeg husker den sag du omtaler, kan dog ikke huske udfaldet af den
pågældende sag. Til gengæld ved jeg hvordan diskotekerne i dag løser den
sag - og lader sider som Guide2party osv. tage billeder på deres sted.
Reglen er vist kort sagt, at når man træder ind over deres dørtrin opholder
man sig der efter deres regler - og de tillader fotografering. Så med mindre
man beder dem slette billeder man selv er på, kan man ikke gardere sig.
Umiddelbart syntes jeg ikke det er nogen særlig optimal regel, har selv en
tendens til at se mere end almindelig uintelligent ud på den slags
billeder....men OK, var jeg måske også i skudøjeblikket!

Mvh Petter

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> skrev i en meddelelse
news:43663a0c$0$99986$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Der var en sag for nogle år siden om nogle diskuteker e.lign. der lagde
> billeder ud af gæsterne. Det fik de dom for at det måtte de ikke. Så vidt
> jeg husker var det fordi det blev betragtet som reklame for stedet.
>
> Var de samme billeder blevet vist i avisen havde der næppe været noget
> problem.
>
> Derfor kan det godt give problemer at lægge de billeder ud på stedets
> hjemmeside, som du her linker til.
>
> /Marten
>
> "Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> news:43661a3c$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> > Niels Riis Ebbesen wrote:
> >
> >> Så det handler om, at du skal kende reglerne, og i hvert enkelt
> >> tilfælde skal du vurdere, om du holder dig inden for grænserne...
> >
> > Interessant tråd. Jeg tog for nyligt nogle billeder til et fest, et
> > releaseparty for S Magazine.
> > Nu kan det imidlertid være at arrangørerne af festen (S Magazine) vil
> > bruge dem på deres hjemmeside - må de/jeg det?
> >
> > Billederne kan ses på www.icuskurkin.com/smag, så i kan se hvordan de er
> > portrætteret.
> > Jeg kender enkelte af menneskerne selv, og vil kunne spørge dem om lov,
> > men de bedste billeder er af folk jeg ikke kender.
> >
> > Jeg tænker, at det lidt er samme situation som billeder fra diverse
> > diskoteker. Spørger de også her hver enkelt menneske om lov? Skal de
> > underskrive en model release? Det er vil i og for sig en slags
> > reklamefotos, da de bliver brugt på deres hjemmesider til at vise
> > stemningen på stedet.
> >
> > --
> > Jacob
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste