Korthår, semilanghår, langhår??
Fra : TMJ

Dato : 31-10-05 11:28

Hej - igen igen - NG

Så er "spørge - jørgen" tilbage..

Hvor langt er hårene på henholdsvis kort-, semilang- og lang-håret katte???

Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi jeg nu så tit har set, læst og hørt
om de forskellige hårlængder. Er der et "standard-mål" eller hvordan afgør
man helt præcist om katten har kort eller semiliang hår, eller semilang
eller langt hår?
Jeg ved godt der er racer indenfor de forskellige længder, og derfor er det
jo ikke den store videnskab af afgøre om den kat af langhåret race man har
rent faktisk er langhåret. Men jeg tænker hvis man har en huskat eller
blandingskat, så er det ikke sikkert det er sådan lige til at afgøre. Så
nogen der har noget viden om hvrodan det afgøres???

TMJ

Fra : Pia

Dato : 31-10-05 16:20

Er ikke helt sikker. Men tror at langhårskattene kræver pelspleje (så den
ikke filtre) hvorimod korthår samt semi kan holde den selv

Fra : TMJ

Dato : 31-10-05 16:36

"Pia" <pvs81@fjerndetteher.mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Er ikke helt sikker. Men tror at langhårskattene kræver pelspleje (så den
> ikke filtre) hvorimod korthår samt semi kan holde den selv

Jeg har også en ide om, at langhårskattene er dem der kræver pelspleje, men
det er egentligt sådan mere hvordan man ved om en kat er korthåret eller
semilanghåret. Eller semilanghåret eller langhåret. Vores kat, har nemlig
længere pels end mine forældres tidligere kat. Men har vores kat så
semilangthår, eller? det er det spørgsmålet sådan bunder i Og når man
ikke har en race at sætte på katten, fordi det er en blanding synes jeg det
kunne være interessant hvis nogen vidste noget om pelslængder. Blandt andet
om det måske findes standard længder i cm eller lignende så man kan sige at
hvis kattens pels generelt er længere end x antal cm så tilhører den, den og
den gruppe etc.
Vores kat har dog ikke så lang pels at vi finder det nødvendigt at børste
ham - af andre grunde end for at få fjernet de løse hår når han fælder, og
så fordi han nyder at blive friseret

Fra : Kari Eiffert

Dato : 31-10-05 17:54

okay prøver, men er altså heller ikke 100 % inde i det.
Semilanghårede katte har tyk og længere pels om vinteren, og skifter så til
sommerpels, når det er varmere. Altså da bliver pelsen tyndere og kortere.
Langhårede katte er langhårede hele tiden. Og det samme er de korthårede.
Dog kan pelsen jo nok godt blive lidt tykkere om vinteren.

Nå ikke særligt uddybende. Har nu aldrig hørt om at man kan måle det. Der er
jo også meget stor forskel på hvor lang pels semilanghårede katte har, når
de har sommerpels.

Mvh kari

Fra : TMJ

Dato : 31-10-05 19:04

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> okay prøver, men er altså heller ikke 100 % inde i det.

jeg er slet ikke inde i det, så det er helt sikkert bedre end ingenting

> [...]
> Langhårede katte er langhårede hele tiden. Og det samme er de korthårede.
> Dog kan pelsen jo nok godt blive lidt tykkere om vinteren.

det må jeg holde øje med, på vores kat så. Jeg synes nemlig han har lang
pels, i forhold til de tidligere katte jeg har haft, uden at de tidligree
katte var barberede, så jeg kunne egentligt godt mistænke ham for at være
semilanghåret..

Hvad gruppe tilhører Maine Coon egentligt - altså bare hvis du lige ved
det???

> [...]
> er
> jo også meget stor forskel på hvor lang pels semilanghårede katte har, når

jamen det er da slet ikke sikkert det er målbart, så der foreligger nogle
standard-længder eller noget i den stil det var bare lige den måde det
var nemmest at beskrive havd det var jeg spurgte om

Fra : Sidsel

Dato : 31-10-05 19:27

TMJ wrote:
> Hvad gruppe tilhører Maine Coon egentligt - altså bare hvis du lige ved
> det???

Maine Coon'en er semi-langhåret. Vores ene hunkat som er en blanding af
MCO og huskat er lidt tykkere i pelsen, men bestemt ikke langhåret i
forhold til vores MCO han og vores skovkattemix...

- Sidsel

Fra : TMJ

Dato : 31-10-05 20:36

"Sidsel" <sidsel@REMOVE_midgaardskatte.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> MCO og huskat er lidt tykkere i pelsen, men bestemt ikke langhåret i
> forhold til vores MCO han og vores skovkattemix...

okay.. det hjælper lidt, for så er jeg ret tilbøjelig til at tro at det ikke
er en umulighed at vores kat er semilanghåret. Både vores dyrelæge, samt
andre "katte-kendere" har nemlig studset lidt over hans størrelse (han er
ret stor) og i den forbindelse spurgt om/nævnt at der er maine coon i ham.
Og som jeg tidligere har nævnt her i tråden er hans pels noget længere end
samtlige de katte jeg tidligere har haft. Så måske det holder meget godt
stik at der er maine coon i ham

Tak for svaret i al fald!

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-05 18:54

TMJ wrote:
> [...]
> en huskat eller blandingskat, så er det ikke sikkert det er sådan
> lige til at afgøre. Så nogen der har noget viden om hvrodan det

den eneste "ægte" langhårskat er en perser.... så kun hvis en kat i
pelslængde og type ligner en perser kan du kalde den langhårskat....
Langhårskatten har typisk meget lange dækhår og meget uld..... dækhårene kan
være op til 10 cm lange.....
Semilanghårede katte er faktisk alt det der ligger indimellem*G* deres pels
er en kombination af dækhår og underuld, man ser ofte at ulden og dækhårene
har næsten samme længde men pjusker nemt og har tendens til krave.... alle
katte med hår af "mellemlængde" kan i teorien kaldes semilanghår...
og herefter er der så korthårskatten*G* her har uld og dækhår faktisk samme
længde og ligger tæt til kroppen.... eller følger ihvertfald kroppens
naturlige konturer.....

jeg vil vurdere at en huskat eller en blandingskat der ser "pjusket" ud og
har krave, så er den semilanghåret, mens hvis pelsen følger kroppens
konturer er den korthåret ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : TMJ

Dato : 31-10-05 19:15

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> jeg vil vurdere at en huskat eller en blandingskat der ser "pjusket" ud og
> har krave, så er den semilanghåret, mens hvis pelsen følger kroppens

Tusind tak skal du have Sabina..
Det var en rigtig god beskrivelse, den vil jeg lige notere mig så fik
jeg da lært det. Men jeg kan da se at vores kat så må være.. ja, ikke
langhåret i hvert fald. vi må nok have fat i ham når han dukker op for at
spise næste gang, og så lige kigge grundigt på ham for han er lidt
pjusket, men på samme tid har han hår der ligger ind til kroppen. Men han er
nu heller ikke helt almindelig