et spørgsmål om RAID
Fra : Morten Lund

Dato : 31-10-05 20:10

Jeg skal til at have 2 SATA diske (Maxtor 200 GB) til at køre i en raid;
og så er der er par ekstra spørgsmål der trænger sig på:

1: hvordan med boot sector på sådan et spanned drive? kan man have det,
eller skal man have en 3. disk der kan bootes fra (jeg har en gammel 12
GB disk der skal bruges til at backe de vigtigste ting op)

2: kan man lave partitioner på en raid array? på min nuværende disk er
der 3 partitioner: system, programmer og back-up/bibliotek, men hvordan
laver man det på en raid?

..morten

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 31-10-05 21:11

> 1: hvordan med boot sector på sådan et spanned drive? kan man have det, >
> 2: kan man lave partitioner på en raid array? på min nuværende disk er der
> 3 partitioner: system, programmer og back-up/bibliotek,

1: Nej sådan kan du ikke spørge læs ledt om raid. 2 : Du kan sagtens boot på
alle ekstra diske kaldet Jbod drev i din raid opsætning, spanned betyder
spejl, fordi den ene disk fungere som et spejl. I Raid kan du sagtens have
flere pationer og boot sectore hvilket du kan i alle raid opsætninger, en
raid opsætning bestående af mindst 2 disk skal du se som en disk eller
enhed.

> men hvordan laver man det på en raid?
Stadig du skal bare se det som en helhed efter du har sat dine to drev op i
raid bios og formateret er der kun en lille detalje som i windows XP her
skal du i opstart/boot trykke f6 og have raid driverne på diskette sådan
windovs XP kan finde array. Venligst Glenn.

Spanned volumer (volum sets) bliver lavet om til Dynamisk spejlede volumer,
dynamisk
stripede volumer, dynamisk RAID-5 volumer eller dynamisk spanned volumer

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 31-10-05 21:42

Nu har jeg ikke selv RAID, men jeg mener at Spanned betyder ikke spejl,
men "spænd", og er et andet ord for JBOD.

Der er mange forskellige RAID-typer, men de mest almindelige er :
JBOD - ikke RAID, men står for Just a Bunch Of Disks, bare en stak
diske som er sat i røven af hinanden, fx 5 styk 80GB giver een enhed
på 400GB.
0 - striped, giver hastighed og fuld udnyttelse af pladsen
1 - mirror (spejl), giver sikkerhed og halv udnyttelse af pladsen
10 - både 0 og 1, kræver mindst 4 diske
5 - en slags intelligent 10, kræver mindst 3 diske
-læs mere på www.storagereview.com

Det kan være en god ide at have nogle gamle 2GB diske at lege med,

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 01-11-05 21:12

<nejtilspam@sol.dk> skrev i en meddelelse
<Nu har jeg ikke selv RAID, men jeg mener at Spanned betyder ikke spejl,
<men "spænd", og er et andet ord for JBOD.
Igen af os har ret jeg slog det op
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/library/ServerHelp/efdfa6aa-4077-45c7-a24c-894df9102b6a.mspx
Her står det er en ekstra pation/udvidelse på en dynamisk disk,

> [...]
>JBOD - ikke RAID, men står for Just a Bunch Of Disks, bare en stak
>diske som er sat i røven af hinanden, fx 5 styk 80GB giver een enhed
Ja antalet af diske er ligegyldigt så længe der er plads, JBod optræder kun
i dit raid arry som ekstra diske i din raid opsætning derfor er det raid.

>0 - striped, giver hastighed og fuld udnyttelse af pladsen
Og ingen sikkerhed og næsten dobbelt skrive/læse hastighed
>1 - mirror (spejl), giver sikkerhed og halv udnyttelse af pladsen
Og giver dobbelt læsehastighed.
10 - både 0 og 1, kræver mindst 4 diske
Raid 1-0 er her bare slået sammen
>5 - en slags intelligent 10, kræver mindst 3 diske
hver disk indholder oplysninger om de andre diske giver stor sikkerhed
bruges også i forbindelse hot svop hvor 4 her er et minium krag 4 diske. Nu
mangler bare at fortælle ledt om raid 2-3-4-6-7-M.V