Maling ved fraflytning
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 09:42

Hejsa,

vi står og skal fraflytte vores lejemål. Lejligheden skal males, vi vil
gerne gøre det selv, da udlejer sikkert vil sige at han har brugt hele vores
indskud på det.

Da vi flyttede ind, var lejligheden blå, gul og hvid. Kan udlejer kræve at
det hele males hvidt nu? Den blå skal sikkert have 3 gange for at dække.

Hvis udlejer står for maling, kan han så bare sætte et beløb på, eller skal
han kunne fremvise en kvittering fra f.eks. en maler?

Mvh Lars

Fra : Grunt

Dato : 30-10-05 16:29

On Sun, 30 Oct 2005 09:41:48 +0100, "Lars Mikkelsen"
<lars.mikkelsen(PÅ)12move.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>Hvis udlejer står for maling, kan han så bare sætte et beløb på, eller skal
>han kunne fremvise en kvittering fra f.eks. en maler?

Et flytteregnskab skal naturligvis være med bilag.

>Mvh Lars

For mere korrekt svar end gætterier så: hvilken lejelov, hvem har pligten til
indvendig vedligeholdelse?
Står maling og tapet som nyt eller er der slid? Er sliddet normalt?
Er indskud opdelt i forudbetalt leje og depositum? (max 6 mdr. leje ialt).

Fra : Spangkuk

Dato : 30-10-05 17:25

"Lars Mikkelsen" <lars.mikkelsen(PÅ)12move.dk> skrev

Du skal nok lige finde ud af, hvilken ordning du er under.

Lejer du under B-ordning, skal du ikke male/udbedre noget
i lejligheden, medmindre det er misvedligeholdelse.

Ved A-ordning skal lejligheden fremstå nyinstandsat og fejlfri
udover alm. ælde/slid.

Da du har skrevet at du overtog lejligheden i 3 forskellige
farver, indikerer det kraftigt en B-ordning, og du kan fraflytte
uden den helt store omgang.

Spang

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 19:27

"Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> skrev i en meddelelse

> "Lars Mikkelsen" <lars.mikkelsen(PÅ)12move.dk> skrev
>
> Du skal nok lige finde ud af, hvilken ordning du er under.

Hvordan ser jeg det?

Fra : Jesper Laursen

Dato : 30-10-05 21:43

"Lars Mikkelsen" <lars.mikkelsen(PÅ)12move.dk> skrev i en meddelelse

> "Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> skrev i en meddelelse

> Hvordan ser jeg det?

Højst sansynligt i din kontrakt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-10-05 22:33

Spangkuk <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> wrote:

> [...]
> i lejligheden, medmindre det er misvedligeholdelse.
>
> Ved A-ordning skal lejligheden fremstå nyinstandsat og fejlfri

Og før vi kommer dertil: er det privat eller almennyttig udlejning? (som
Grunt spørger om). A vs B-ordning er kun relevant for det almennyttige
byggeri.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 08:47

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Og før vi kommer dertil: er det privat eller almennyttig udlejning? (som
> Grunt spørger om). A vs B-ordning er kun relevant for det almennyttige
> byggeri.

Det er privat.

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-05 11:26

> Det er privat.

I så fald skal du checke din lejekontrakt. Står der, at du overtager
lejemålet nymalet, og at du forpligter dig til at aflevere lejemålet
nymalet ved fraflytning? (i min gamle lejekontrakt fra 1998 stod disse
vilkår i §7, og i §11 var det yderligere specificeret hvordan denne
istandsættelse ved fraflytning skulle foregå, herunder min eventuelle
mulighed for at udføre arbejdet selv).

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 19:28

> [...]
> vilkår i §7, og i §11 var det yderligere specificeret hvordan denne
> istandsættelse ved fraflytning skulle foregå, herunder min eventuelle

Der står at lejligheden er sat i stand, men der står ikke noget under 7 og
11.

Fra : Grunt

Dato : 31-10-05 22:58

On Mon, 31 Oct 2005 19:27:31 +0100, "Lars Mikkelsen"
> [...]
>
>"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse
>
>Der står at lejligheden er sat i stand, men der står ikke noget under 7 og

Meningen med § 11 i en kontrakt, er at dette punkt kan bruges til at stille
lejeren svagere end lejelovens regler.

§ 5. Anvendes der blanketter ved indgåelse af lejeaftaler, skal bestemmelser,
der pålægger lejeren større forpligtelser eller giver lejeren mindre rettigheder
end angivet i loven, fremhæves for at være gyldige.

Jeg vil med det der står, at du ikke er forpligtet til at istandsætte lejemålet,
medmindre der er mere end normal slid og ælde.
man bruger et flyttesyn (helst med vidner) til at blive enig med udlejer omkring
flyttevedligeholdelse, og hvem der skal betale for det.
Underskriv intet hvis der er blot den mindste uenighed og send en urimelig
regning til huslejenævnet.
Sørg for at få en kopi af flytterapporten.