"Confidentiality" firma signatur
Fra : Jim

Dato : 30-10-05 08:57

Hej

Flere og flere firmaer indfører en signatur lignende denne:

Confidentiality. This communication is intended for the above-named
person and may be confidential and/or legally privileged.
Any opinions expressed in this communication are not necessarily those
of the company.
If it has come to you in error you must take no action based on it, nor
must you copy or show it to anyone; please delete/destroy and inform the
sender immediately.

Er det blot en opfordring til en evt forkert modtager, eller er der rent
faktisk noget juridisk i den?
Hvis jeg modtager en mail som ikke er til mig, kan jeg så ikke gøre med
den hvad jeg har lyst til, eller hvis jeg gør vil jeg så få problemer ?

--
/Jim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-05 09:29

In article <43647d1e$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Jim wrote:
> [...]
> Hvis jeg modtager en mail som ikke er til mig, kan jeg så ikke gøre med
> den hvad jeg har lyst til, eller hvis jeg gør vil jeg så få problemer ?

Nej, hvis du modtager en forkert adresseret mail, så er den lige som
alle andre breve beskyttet af brevhemmeligheden. Så når du konstaterer
at den ikke er dig skal du afbryde læsningen, ligesom du ikke må videre-
give indholdet.

Man kan diskutere om du er forpligtet til at videresende den, eller i det
mindste informere afsender om at den er gået galt i byen, da det er ulovligt
at unddrage andre et brev.

Det var så lovgivningen i DK. Hvordan det ser ud i eksempelvis USA
eller hvor en mail nu kan ende ved jeg ikke. Ofte er det en god ide
at informere om loven. Vi har eksempelvis NDA aftaler hvor hovedparten
udgøres af lov-tekst, så underskriveren kan se hvad han risikerer.

Det eneste vigtige i ovenstående er, at mailen ikke tegner firmaets
holdninger.

Fra : Rea721

Dato : 30-10-05 13:10

I news:slrndm9122.5bb.povlhp@ip100.home.terminal.dk
skrev Povl H. Pedersen følgende tekst:

> [...]
> alle andre breve beskyttet af brevhemmeligheden. Så når du konstaterer
> at den ikke er dig skal du afbryde læsningen, ligesom du ikke må

Lovgrundlag ???

1) Mailen er adresseret til "ham"
2) Er man uberrettiget når meddelelsen er adresseret til "ham"?
3) Meddelelsen er ikke lukket.
4) Mange Spam mails er henvendt til en "fiktiv person" men lander aligevel i
xxxxx tusinde mailboxe.

***
§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet, [snip]

***

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning