/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Opsigelse?
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 20:54

Hvis man arbejder som timelønnet arbejder på en producerende
fabrik, hvor lang opsigelsesvarsel har man så, når man siger op?
Der er ingen kontrakt ifm. ansættelsesforholdet...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



 
 
Petersen_Michael (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-10-05 21:08

In news:436281be$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Mogens <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> Typed:
> Hvis man arbejder som timelønnet arbejder på en producerende
> fabrik, hvor lang opsigelsesvarsel har man så, når man siger op?
> Der er ingen kontrakt ifm. ansættelsesforholdet...

Det afhænger af, om der er overenskomst på arbejdspladsen (hvis ikke så kan
ansættelsesforholdet afbrydes fra minut til minut) hvis der er overenskomst
afhænger varslet af hvor længe ansættelsesforholdet har bestået.

Du er formentlig omfattet af Dansk Industri´s overenskomst. I denne
overenskomst står følgende:

Side 69 §37 stk. 2 B

Varsel fra arbejdstagers side
0 - 6 md. intet varsel
6 md - 3 år = 7 dage
3 - 6 år =14 dage
6 - 9 år = 21 dage

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post


Mogens (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-10-05 21:11

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote in
message news:4362850d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du er formentlig omfattet af Dansk Industri´s overenskomst.

Fino - sendt videre til rette vedkommende...
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Povl H. Pedersen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 28-10-05 21:26

In article <436285e9$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Mogens wrote:
> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote in
> message news:4362850d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Du er formentlig omfattet af Dansk Industri´s overenskomst.
>
> Fino - sendt videre til rette vedkommende...

Så fortæl også lige, at det koster 5000 kr til medarbejderen hvis man
ikk giver ham en kontrakt.

Kristian (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 28-10-05 22:40

> Så fortæl også lige, at det koster 5000 kr til medarbejderen hvis man
> ikk giver ham en kontrakt.

Det vil jeg meget gerne have uddybet.........betyder det, at hvis man ikke
har en ansættelseskontrakt....og bliver fyret.......så skal man have 5000,-
af arbejdsgiveren?..................eller?

Kristian



MArtin Nielsen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : MArtin Nielsen


Dato : 28-10-05 22:47

Ja. Mindst. En ansættelseskontrakt skal altid foreligge senest en måned
efter ansættelsen. Koster ham ofte 10000
"Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk> skrev i
en meddelelse news:43629aa7$0$8849$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Så fortæl også lige, at det koster 5000 kr til medarbejderen hvis man
> > ikk giver ham en kontrakt.
>
> Det vil jeg meget gerne have uddybet.........betyder det, at hvis man ikke
> har en ansættelseskontrakt....og bliver fyret.......så skal man have
5000,-
> af arbejdsgiveren?..................eller?
>
> Kristian
>
>



Karina og Christian (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 28-10-05 23:37

"MArtin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43629c35$0$46999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja. Mindst. En ansættelseskontrakt skal altid foreligge senest en måned
> efter ansættelsen. Koster ham ofte 10000

Vi kan forhåbentlig bliver enige om, at det er en forældet retstilstand, du
beskriver?

Karina



enkvinde (29-10-2005)
Kommentar
Fra : enkvinde


Dato : 29-10-05 00:21



>> Ja. Mindst. En ansættelseskontrakt skal altid foreligge senest en måned
>> efter ansættelsen. Koster ham ofte 10000
>
> Vi kan forhåbentlig bliver enige om, at det er en forældet retstilstand,
> du beskriver?
>

Nu skal jeg ikke sige, hvad Martin beskriver. Men nok blev loven ændret
således at de "faste" tariffer på 5 og 10 000 gled ud. I stedet kom
muligheden for at få erstatning op til 13 ugers løn, hvis man vel og mærke
har lidt økonomisk skade ved ikke at have sit ansættelsesbevis i orden.

I praksis fungerer det dog stadig sådan, at den "gamle" takst på 10 000 også
i dag er "satsen", idet der er faldet afgørelser som siger, at meningen ikke
var at arbejdsgiveren skulle spare, hvis han "snød" medarbejderen.




Karina og Christian (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 29-10-05 12:21

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4362b1b2$0$47089$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
[klip]

> Men nok blev loven ændret > således at de "faste" tariffer på 5 og 10 000
> gled ud.

Taksterne fremgik ikke af loven. Man mente at finde hjemlen til
standardiseringen i en Højesteretsdom fra 1997.

> I stedet kom > muligheden for at få erstatning op til 13 ugers løn, hvis
> man vel og mærke har lidt økonomisk skade ved ikke at have sit
> ansættelsesbevis i orden.
>
> I praksis fungerer det dog stadig sådan, at den "gamle" takst på 10 000
> også i dag er "satsen", idet der er faldet afgørelser som siger, at
> meningen ikke var at arbejdsgiveren skulle spare, hvis han "snød"
> medarbejderen.

Jeg er enig i, at der er et par (trykte) domme, der giver 10.000 kr. for
manglende ansættelsesbevis. Men jeg er også bekendt med en del utrykte
afgørelser, hvor der gives variende beløb inden for 13 ugers-grænsen.

/Karina



Kristian (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 30-10-05 15:42


> Jeg er enig i, at der er et par (trykte) domme, der giver 10.000 kr. for
> manglende ansættelsesbevis. Men jeg er også bekendt med en del utrykte
> afgørelser, hvor der gives variende beløb inden for 13 ugers-grænsen.


Gælder det også , hvis man er fyret fordi det går dårligt for firmaet, og at
firmaet ikke har råd til at have en som ansat?

Kristian



Povl H. Pedersen (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 30-10-05 16:49

In article <4364dbcb$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Kristian wrote:
>
>> Jeg er enig i, at der er et par (trykte) domme, der giver 10.000 kr. for
>> manglende ansættelsesbevis. Men jeg er også bekendt med en del utrykte
>> afgørelser, hvor der gives variende beløb inden for 13 ugers-grænsen.
>
>
> Gælder det også , hvis man er fyret fordi det går dårligt for firmaet, og at
> firmaet ikke har råd til at have en som ansat?

De 5000 kr er hvis man fyres og der ikke er tvist om ansættelsesvilkårene.
De 10000 kr er såfremt er er tvist om ansættelsesvilkårene.

Årsagen til fyringen er ligemeget. Ansættlsesbeviset/kontrakt skal man
have når man ansættes, ikke når man fyres.

Karina og Christian (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 30-10-05 20:31

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndm9qr3.5dv.povlhp@ip100.home.terminal.dk...>
> De 5000 kr er hvis man fyres og der ikke er tvist om ansættelsesvilkårene.
> De 10000 kr er såfremt er er tvist om ansættelsesvilkårene.

De der standardtakster eksiterer ikke længere. Der er sket en ændring i
retsgrundlaget.

> Årsagen til fyringen er ligemeget. Ansættlsesbeviset/kontrakt skal man
> have når man ansættes, ikke når man fyres.

Enig

Karina



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste