Mobiltelefonen der gik sort
Fra : Ulrich

Dato : 28-10-05 19:10

Hej NG, et spg.

Jeg købte en mobiltelefon (w800) i UK (lufthavn), tog den med til DK - hvor
den gik sort efter 3 timers brug. Tlfen har aldrig set sollys, og er i
visuel 'mint-condition'.

Jeg tog den med til en reparatør, som godkendte garantibeviset/kvitteringen,
så jeg efterlod tlfen hos ham.

Han sender tlfen udenbys da han ikke kunne reparere den 'in-house'.

Ovenstående er nu 16 dage siden, og jeg har ikke umiddelbart udsigt til at
få min tlf. igen da hans reparatør mangler en 'patch' til tlfens software.
Der kan gå opmod 14 dage inden den kommer.

Har jeg nogen rettigheder der gør, at jeg kan 'kræve' at få tlfen lavet
hurtigere eller ombyttet? Der er jo som sådan 'verdensgaranti' på den - men
den er jo ikke købt hos ham der giver sig god tid til at fremskaffe
software.. Eller må jeg betale en tålmodig pris for et dristig impulskøb?

Mvh

/Ulrich

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 21:25

In article <43626978$0$41138$14726298@news.sunsite.dk>, Ulrich wrote:

> [...]
> den er jo ikke købt hos ham der giver sig god tid til at fremskaffe
> software.. Eller må jeg betale en tålmodig pris for et dristig impulskøb?

Som udgangspunkt er det din forhandler du skal gå til. Det er almindeligt
kendt, at udenlandske varer på Europæisk garanti kommer bag i køen.

Men principielt har du ikke andre rettighder end hvis den var købt i
Danmark. Men dit krav skal rettes til Sony-Ericsson, som så må stille
en erstatningstelefon til rådighed.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 28-10-05 21:36

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men principielt har du ikke andre rettighder end hvis den var købt i
> Danmark. Men dit krav skal rettes til Sony-Ericsson, som så må stille

Ikke helt korrekt. Hvis den var købt i dk var den dækket af den danske
lovgivning om reklamationsret.

Da den er købt i UK er den dækket af de britiske regler (hvilket nok kræver
indlevering i UK) eller de garanti betingelser som sony-ericsson har
fastsat, som muliggør indlevering i dk.

Det mest interessante er derfor hvad betingelserne er i deres
"verdensgaranti".