Må politiet...
Fra : HSK

Dato : 24-10-05 09:43

Må politiet oplyse navn og nummer til folk, hvis de spørger på en
nummerplade?

Det mener jeg ikke de må, men kender til, at Frederiksberg Politi bare giver
disse oplysninger ud.

Henrik.

Fra : Q

Dato : 24-10-05 12:28

"HSK" <hsk2840@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nummerplade?
>
> Det mener jeg ikke de må, men kender til, at Frederiksberg Politi bare

Jeg har oplevet det et par gange i forb. med biler der holdt og spærrede for
en port..

Man har da også hørt om at polisen oplyser navn/nummer på folk ifm.
parkeringsskader mv.

Jeg kan ikke forestille mig at det er lovligt..

/peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 13:11

Q <Q@Q.Q> wrote:

> [...]
> parkeringsskader mv.
>
> Jeg kan ikke forestille mig at det er lovligt..

Jeg fik telefonnummeret på ejeren af en bil, som havde parkeret foran en
port fornyligt, som så gjorde at jeg ikke kunne komme ud.

Det var Kbhs politi - de havde nemlig ikke tid til at gøre noget ved
det.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : HSK

Dato : 24-10-05 13:32

> [...]
> parkeringsskader mv.
>
> Jeg kan ikke forestille mig at det er lovligt..

Hvis de ikke må, så er det da dybt forkasteligt, at de gør det alligevel.
Jeg har en veninde, som nærmest ikke tør køre i sin egen bil, fordi hun er
blevet ringet op af en meget højtråbende og grov person, som påstår at hun
har lavet an skade på hans bil. På et tidspunkt hvor hun ikke var i nærheden
af den, og den stod parkeret.
Jeg synes simpelthen det er så groft at Politiet bare uden videre udleverer
navn og nummer, uden egentligt at have bevis for, at der rent faktisk er
sket en skade.
Man kunne jo også forestille sig, at en gammel gris ville have fat i en
piges adresse+telefonnummer, og kan åbenbart så rimelig let få det ved bare
at ringe til politiet og stikke dem en løgn!

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 24-10-05 13:49

"HSK" <hsk2840@gmail.com> wrote in message

> Hvis de ikke må, så er det da dybt forkasteligt, at de gør det alligevel.

Man klager vel til datatilsynet de har vel myndigheden også over politiets
håndtering af den slags?

Fra : OZ3BTO

Dato : 24-10-05 14:19

> [...]
bare
> at ringe til politiet og stikke dem en løgn!

Også den måde vise biltyve finder frem til en bestemt bil

Der er faktisk bare at ringe til policen og sige man har lavet en
pakeringsskade og har sat seddel i frontruden på den skadede bil men man
har intet hørt så vil gerne have kontakt med ejeren af den .. og vupti
får man navn + adresse også klare krak jo nemt nummeret

OZ3BTO

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-10-05 15:54

OZ3BTO submitted this idea :
> Også den måde vise biltyve finder frem til en bestemt bil

Eller til et hus hvor familien er kørt på ferie - hold udkig efter
bilerne ved grænsen, noter nummerpladen og så går det nemt hvis
politiet kan hjælpe med adressen hvor der er masser af tid til at lave
indbrud de følgende dage.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 21:55

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilerne ved grænsen, noter nummerpladen og så går det nemt hvis
> politiet kan hjælpe med adressen hvor der er masser af tid til at lave

Jaja, paranoiaen vil tilsyneladende ingen ende tage. Hvis jeg var
indbudstyv, ville jeg jo nok nøjes med at holde lidt øje med det hjem, jeg
ønskede at bryde ind i. Så jeg beboerne forlade det, ville jeg være rimelig
sikker på, de havde forladt det. Såre simpelt. Så ville jeg også slippe for
at sidde nede ved grænsen og notere nummerplader ned, for efterfølgende at
forsøge at få politiet til at oplyse mig adresserne på bilernes ejere, for
så efterfølgende at slå adressen op på Krak og håbe på, jeg ikke skulle køre
til den anden ende af landet eller risikere, at beboerne havde to biler, og
der derved stadig var nogen hjemme.

Nu er jeg ikke indbrudstyv, så jeg skal ikke afvise, at en sådan finder det
lettere at sidde nede ved rigsgrænsen og notere nummerplader ned, for
efterfølgende...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-10-05 22:35

Jens Bruun explained :
> Nu er jeg ikke indbrudstyv, så jeg skal ikke afvise, at en sådan finder det
> lettere at sidde nede ved rigsgrænsen og notere nummerplader ned, for
> efterfølgende...

Ja jeg syns også det lyder ret besværligt men svjh var det politiet der
var "bag" oplysningerne til en eller anden avis. Jeg kan dog ikke
afvise at det var dårlig journalistik.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-10-05 19:21

> [...]
> ønskede at bryde ind i. Så jeg beboerne forlade det, ville jeg være
> rimelig sikker på, de havde forladt det.

Endnu nemmere at stå ved grænsen og kommer der en bil i den dyre ende,
ringer man til mærkeværkstedet og fortæller en historie fra de varme lande
og får navn og adresse på ejeren, som er på vej på ferie sydover...

Det var rent faktisk hvad der skete for nogle år siden ...

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 24-10-05 14:00

"HSK" <hsk2840@gmail.com> skrev
> Må politiet oplyse navn og nummer til folk, hvis de spørger på en
> nummerplade?
Nej.

I Sverige sender man en sms til vejverket, så sender de navn og adresse på
ejeren.
Vem äger fordonet?
Få svar snabbt via sms - 71456
Denna tjänst erbjuder dig att få upplysningar om ägaren till ett fordon via
sms.
http://www.vv.se/templates/page3____2414.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 24-10-05 23:59

alexbo wrote:
> http://www.vv.se/templates/page3____2414.aspx

Felaktig länk

Länken som du angav fungerar inte, antingen är sidan borttagen eller
flyttad. Om du klickade på en länk vänligen meddela ansvarig på den
webbplatsen att länken är felaktig.

Hvad end der står... det er i hvert fald ik jysk!

hilsen ole

Fra : Geert Lund

Dato : 25-10-05 16:54

alexbo wrote:

> Nej.
>
> I Sverige sender man en sms til vejverket, så sender de navn og adresse på
> ejeren.

Ehem... altså så vidt jeg læser Vägverkets informationsside om emnet, så
sender de nu hverken adresse eller telefonnummer med ud. De sender
oplysninger om:

Registreringsnummer,
Type (Personbil, lastbil, mc, knallert, traktor m.v.),
Fabrikat (type og model),
Fartøjets farve,
Leasing forhold,
_Ejerens navn_,
_Ejerens bynavn_,
Evt. noter vedr. status på registreringen

Altså ikke umiddelbart nogen specifikke oplysninger der fører ejer
sammen med en adresse og et telefonnummer.

Geert Lund