Spg om arbejde
Fra : Goofy

Dato : 20-10-05 22:35

Min dame arbejder i en alm butik.

Der bliver åbenbart stillet krav om at man møde 8.45 selvom man først får
løn fra 9.00.
Endvidere ved lukkevagter (de lukker kl 19.00) får man kun løn til 19 selv
om man først derefter skal tælle kasse op og lukke af osv.

På den måde blive der jo til mange timer gratis arbejde i længden.

Hun vil nødigt "lave rav i den nu" da hun ellers er glad for jobbet men hvis
hun en dag bliver fyret hvordan dukumenterer vi så at der rent faktisk
bliver mange timer der mangler betaling for?

Jeg har bedt hende dag for dag føre kalender over præcis hvornår hun kommer
og præcis hvornår hun går - men kan det brugens som dukumentation?

Hvis ikke hvad kan så? Eller skal man til fagforening allerede? (det er en
landdækkende kæde)

Hvis man først blander fagforeningen ind er ens fremtid jo nok kort på
stedet når men ellers er glad for jobbet med føler sig snydt ved at der
mangler for i snit 20 minutter i hver ende - det blir jo til mange penge på
et år. Så - kan vi skrive det nøjagtigt ned - og den dag hun ikke skal
arbejde der mere - regne det sammen og kræve betaling?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-10-05 23:17

"Goofy" == Goofy <jadahva@hotmail.com> writes:

> [...]
> Endvidere ved lukkevagter (de lukker kl 19.00) får man kun løn til 19 selv
> om man først derefter skal tælle kasse op og lukke af osv.

Det er helt klart en opgave for fagforeningen. I min tid som
kasseslave var jeg lønnet fra jeg kom til jeg gik, uanset
forretningens åbningstid. Argumentet for ikke at kræve sin løn for 3,5
timer om ugen er det samme som ikke at kræve løn for arbejde om
lørdagen "fordi det jo kun er en halv arbejdsdag".

Din kone/kærestes fagforening kan helt sikkert fortælle om det er en
overenskomstmæssig aftale eller ej.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-10-05 00:14

> (det er en landdækkende kæde)

Lidl? Der stod meget i medierne om Lidl lige da det åbnede i DK, for den
meget hårde (urimelige) personalepolitik de førte i deres butikker i
udlandet. Mon ikke du kan finde noget ved at google lidt?

Mvh

Emil

Fra : Inger

Dato : 29-10-05 23:10

Emil Jensen [2100] wrote:

> [...]
> meget hårde (urimelige) personalepolitik de førte i deres butikker i
> udlandet. Mon ikke du kan finde noget ved at google lidt?

Eller Q8? Der fik vi heller ikke penge for at tælle kasse...

Inger

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-10-05 12:00

"Goofy" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun ikke skal
> arbejde der mere - regne det sammen og kræve betaling?

Man skal ikke finde sig i at blive udnyttet blot fordi man
er glad for sit arbejde - men hvis det er LIDL så pas på -
har de overhovedet en overenskomst på området? Betaler de
tarifløn? Hvis ikke er det idiotisk at vælge arbejdspladsen
og lade sig tryne - for hvad bliver det næste? at man skal
arbejde over uden løn eller med ringe løn? Det er ikke
gavnligt i længden at man trynes på den måde.

Men man kan tænke sig at der er en længere frokostpause,
der så er betalt således at man "spiser" noget af den via
den tidligere mødetid.

Hun må undersøg hvad der ligger bag her - evt. via
fagforeningens hjælp - det kan være indregnet i løn og
arbejdstid selvom det ikke altid ser sådan ud.

Et eksempel. Når man er lærer skal man møde 10 minutter før
første time - det virker på mange lærere som om man arbejder
gratis i de ti minutter, men det er ikke tilfældet - her er
de 10 minutter indregnet i lønnen og i aftalerne, akkurat
som gårdvagterne er det. Man bliver ikke lønnet for disse
ting specielt.

--
ahw