Copyright, klassisk musik
Fra : Ole Madsen

Dato : 20-10-05 06:29

er der copyright på klassisk musik hvis kunstneren har været dæd i et
par hundrede år eller sådan? jeg ønsker at vide det for at vide om jeg
bare kan bruge klassisk musik til intro til en podcast eller ikke.

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-10-05 06:42

Ole Madsen wrote:
> er der copyright på klassisk musik hvis kunstneren har været dæd i et
> par hundrede år eller sådan? jeg ønsker at vide det for at vide om jeg
> bare kan bruge klassisk musik til intro til en podcast eller ikke.

et andet aspekt, hvis en kunster er død i 1942 og så en kunstner idag
indspiller hans nummer, er der så også copyright på det?

Ole

Fra : O-V R:nen

Dato : 20-10-05 12:04

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> writes:

> et andet aspekt, hvis en kunster er død i 1942 og så en kunstner idag
> indspiller hans nummer, er der så også copyright på det?

Værket er ophavsbeskyttet indtil den 1 januar 2013. En optrædende kunstner
opnår en ophavsretlig naborettighed til sin fremførelse (og indspilninger
heraf) og det får også fonogramproducenten, begge gælder for 50 år.

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-10-05 06:53

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> er der copyright på klassisk musik hvis kunstneren har været dæd i et par
> hundrede år eller sådan? jeg ønsker at vide det for at vide om jeg bare
> kan bruge klassisk musik til intro til en podcast eller ikke.

Der er ikke længere ophavsret - den ophører efter 25 år, så du kan frit
anskaffe noderne og gå i gang med at indspille. Derimod er der ophavsret på
de enkelte udgivelser, så selvom en komponist døde for 100 år siden, kan du
ikke bare frit benytte optagelser af hans koncerter, hvis de er indspillet
og offentliggjort indenfor de sidste 50 år, som er den tid den udøvende
kunstner har rettighederne til sin optagelse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-10-05 08:17

Morten Wartou wrote:
> [...]
> og offentliggjort indenfor de sidste 50 år, som er den tid den udøvende
> kunstner har rettighederne til sin optagelse.

ok, tak for svaret

Ole

Fra : O-V R:nen

Dato : 20-10-05 12:01

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> writes:

> Der er ikke længere ophavsret - den ophører efter 25 år,

Nej, 70 år efter ophavsmandens død, de 25 år gælder kun for værker der
udgives for første gang efter (og kun efter, hvis man finder på at
udgive noget 68 år efter ophavsmandens død så er det beskyttet i 2 år
og ikke længere) ophavsrettens almindelige gyldighedstid.

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-10-05 23:43

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgive noget 68 år efter ophavsmandens død så er det beskyttet i 2 år
> og ikke længere) ophavsrettens almindelige gyldighedstid.

Det har du ret i - den havde jeg overset, beklager.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou